Energienota door het dak? (Uitzending 6 oktober)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
thecure

Energienota door het dak? (Uitzending 6 oktober)

Ongelezen bericht door thecure »

Vanavond wil radar aandacht besteden aan energienotas die door het dak zouden gaan. Ook lees je veel over het noodfonds die er wel of niet moet komen.

Ik ben zelf van mening dat energie best betaalbaar is momenteel. Mijn jaarcontract is nu 24 cent per kwh en 1.21 per m3.

Ik denk dat huishoudens meer moeten opletten en betere contracten afsluiten.
Het noodfonds vind ik zowiezo onnodig.

Wie deelt deze mening wel/niet en waarom?

Ron5300

Re: Energienota door het dak? (Uitzending 6 oktober)

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het item gaat over de verhoging van de energiebelasting, die stijgt voor een kuub gas met 2,7 cent maar daalt met 1,2 cent per KwH stroom.

Tevens daalt de teruggave energiebelasting met 6,23 euro en worden de netbeheerkosten naar schatting op jaarbasis 25 euro duurder.

Aan vaste kosten komt er op jaarbasis +/_ 31,23 euro bij en voor gas en stroom is dat bij een fictief gebruik van 1000 kuub gas en 2000 Kwh stroom 27 euro voor gas minus 24 euro voor stroom is 3 euro en maakt in het totaal een verhoging van om en nabij de 35 euro op jaarbasis.

De energieprijzen voor gas en stroom zetten al wel een dalende trend in maar zijn nog lang niet op het niveau van voor de energiecrisis maar die energieprijzen maken geen deel uit van de verhogingen.

Het noodfonds is en blijft noodzakelijk voor huurders met hoge stookkosten en een laag inkomen want hoewel veel woningbouwverenigingen tot verduurzaming van huurwoningen zijn overgegaan het duurt nog jaren voordat alle huurwoningen verduurzaamt zijn.

We kennen allemaal de beelden van destijds nog dat mensen de woning niet verwarmden uit angst voor een hoge energierekening en al valt het menigeen niet op die stille armoe en angst bestaat nog steeds.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik ken mensen die nog steeds niet stoken maar onder een dekentje op de bank gaan liggen en de opbrensten van de verschillende energiesubsidies gebruiken voor sigaretten, drank en thuisbezorgdshoarma. Verder uiteraard aan de bijstand want te lui om te werken.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

J. Deltoer schreef:
06 okt 2025 12:53
Ik ken mensen die nog steeds niet stoken maar onder een dekentje op de bank gaan liggen en de opbrensten van de verschillende energiesubsidies gebruiken voor sigaretten, drank en thuisbezorgdshoarma. Verder uiteraard aan de bijstand want te lui om te werken.
Goh, je zal weer eens niet zonder enige onderbouwing mensen schofferen. Wat is er mis gegaan in jouw leven dat je zo negatief bent?

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

J. Deltoer schreef:
Zo grappig want energie subsidies zijn er niet meer en buiten dat om het is niet aan u om over die mensen te oordelen.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Methusalah schreef:
06 okt 2025 13:14
J. Deltoer schreef:
Goh, je zal weer eens niet zonder enige onderbouwing mensen schofferen. Wat is er mis gegaan in jouw leven dat je zo negatief bent?
Ontevreden over de huisgenoten...

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ga er dus op vooruit, dat is mooi. Met 300 kuub gas en 2700kwh verbruik per jaar heb ik meer aan de verlaging van belasting per kWh (ongeveer 30 euro), dan dat het me iets doet op mijn gasverbruik (300 kuub geeft een effectieve verhoging van 300x2,7 cent, oftewel 8 euro en 10 cent).

Overigens denk ik dat een groot deel van de mensen ook eens moet kijken naar de temperatuur in huis. Ik ken hele hordes mensen die 20+ aanhouden (ook in de winter). Nu weet ik dat ik zelf een extreem geval ben, maar als ik bij iemand binnenkomt waar het 20+ is in de winter, dan ga ik me toch afvragen hoeveel kleding ik uit kan trekken voor men me raar aan gaat staan kijken.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Methusalah schreef:
06 okt 2025 13:14
J. Deltoer schreef:
Ik ken ze ook, wel 250 euro uitgeven aan sigaretten en dan jammeren dat ze de energie rekening niet kunnen betalen.
Het komt vooral voor bij mensen die van uitkeringen leven.
De steun bedragen die ze destijds kregen werden besteed aan uitjes en leuke dingen en dan weer de hand weer ophouden bij de gemeente voor bijzondere bijstand.
Ik ken ook een geval waarbij de gemeente er niet in trapte, de persoon was zeer verontwaardigd dat ze niet kreeg wat ze wenste.
Waar is de tijd gebleven dat leven van de steun koste wat kost probeerde te voorkomen, nu weten ze elke regeling om ergens geld weg te plukken.
Velen hebben het door al die steun beter dan mensen die werken.

Het energiefonds mag wel blijven, maar er moet geen vast bedrag aan iedereen worden gegeven zoals in het verleden, maar maatwerk en per persoon kijken wat nodig is.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij ons is het altijd een behaaglijke 23 graden. Dus je bent gewaarschuwd Nijogeth voor de komende maanden. Kom NIET langs !

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

23... serieus...? Ik heb het bij 20 al warm :D

esphome

Ongelezen bericht door esphome »

Nijogeth schreef:
06 okt 2025 13:44
knip

Overigens denk ik dat een groot deel van de mensen ook eens moet kijken naar de temperatuur in huis. Ik ken hele hordes mensen die 20+ aanhouden (ook in de winter). Nu weet ik dat ik zelf een extreem geval ben, maar als ik bij iemand binnenkomt waar het 20+ is in de winter, dan ga ik me toch afvragen hoeveel kleding ik uit kan trekken voor men me raar aan gaat staan kijken.
Die kijken dan met open mond naar de groeiende stapel kleding naast jou....en nog steeds geen stukje huid te zien. :o

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

J. Deltoer schreef:
Tot vandaag heb ik de kachel ook nog niet aan gehad. Dekentje nog niet nodig gehad, behalve 's nachts. Wat is daar mis mee? Maar hoezo energiesubsidie? Hoezo sigaretten, drank en thuisbezorgdshoarma? Eten in een restaurant is al duur genoeg, hoor. Gisteren bij de LIbanees op Hoog Catharijne, smaakte meer dan prima.

Ik denk dat je weer eens overdrijft.

Overigens kreeg ik van Eneco maar liefst 15 euro terug, na betaling van een overstapboete van 83 euro of zoiets. Waarvan volgens mij ook een en ander niet helemaal klopt, maar ik ga me niet druk maken om een paar centen.

Wat-nou-weer

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

BL2 schreef:
06 okt 2025 15:26
Bij ons is het altijd een behaaglijke 23 graden. Dus je bent gewaarschuwd Nijogeth voor de komende maanden. Kom NIET langs !
Dan woon je blijkbaar in een verpleeghuis.

Ik zit hier al de hele dag met open terrasdeuren en nog steeds 21 graden in mijn woning. Wat euro's meer aan belastingen zal ik weinig van merken, waarschijnlijk helemaal niets.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

esphome schreef:
06 okt 2025 15:38
Nijogeth schreef:
06 okt 2025 13:44
knip

Die kijken dan met open mond naar de groeiende stapel kleding naast jou....en nog steeds geen stukje huid te zien. :o
Zo groot zal die stapel niet zijn, aangezien ik het hele jaar rondloop met 4 kledingstukken (sokken, boxershort, broek en shirt) aan en in de winter hooguit een jasje eroverheen aan doe. Als (een hele grote ALS) het zo stopt met regenen, dan ga ik na het eten ook gewoon weer naar buiten in de korte broek.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

J. Deltoer schreef:
Ik maak graag gebruik van de energiesubsidie.
Heb een inkomen op Bijstandsnivo=Geen Bijstand.
En zaken als sigaretten, drank en andere niet zo gezonde zaken zijn bij mij in ieder geval nvt.
Dan niet alleen vanwege het ongezonde karakter van de benoemde zaken maar omdat er gewoon geen geld is voor dat soort uitspattingen.
U wordt weer bedankt voor uw lompe uitspraken.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Net even de bedragen bekeken die ik betaal en dat is ongeveer weer hetzelfde als voor de energieprijscrisis. Maar vrijwel alle inkomens zijn gestegen.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Morgan le Fay schreef:
06 okt 2025 18:15
J. Deltoer schreef:
Ik ken mensen die nog ........
......U wordt weer bedankt voor uw lompe uitspraken.
Waarom trekken sommige mensen het zich persoonlijk aan. Hij kent ze en ze zijn er ook zeker kan ik zeggen. Hij zegt niets over jou zover ik kan lezen.

En bovendien is het J. Deltoer die het schrijft dus moet je het ook nog eens met een korrel zout nemen.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

PGros schreef:
06 okt 2025 18:22
Morgan le Fay schreef:
06 okt 2025 18:15
J. Deltoer schreef:
Ik ken mensen die nog ........
......U wordt weer bedankt voor uw lompe uitspraken.
Waarom trekken sommige mensen het zich persoonlijk aan. Hij kent ze en ze zijn er ook zeker kan ik zeggen. Hij zegt niets over jou zover ik kan lezen.

En bovendien is het J. Deltoer die het schrijft dus moet je het ook nog eens met een korrel zout nemen.
Ik heb een borrel op dus dat is mijn caveat.

Het is gewoon ongelooflijk triest en kortzichtig om zo te reageren. Het is het toonbeeld van wat fout gaat in de maatschappij en als we daar niet mee over kunnen spreken dan zijn wij net zo fout. De wereld heeft helemaal niets aan dat soort uitspraken.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
Ik zie vooral iemand die juist wél graag stookt...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik krijg het er warm van, als ik de reacties zo lees... Niet verwarmend warm, op een andere manier warm.

Plaats reactie