Onze zorg is zo duur nog nog niet...

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Consumenneke

Onze zorg is zo duur nog nog niet...

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Politici, bestuurders en media slaan alarm over onhoudbare zorgkosten, terwijl burgers juist vinden dat er meer geld naar de zorg moet. Maar wat als die paniek helemaal niet terecht is? Lees het artikel van Mirjam de Rijk, dat genadeloos afrekent met de grootste mythes over onze zorguitgaven.

Tijdelijk gratis in de Groene Amsterdammer, wacht niet te lang!

Haar verhaal is ook voor het forum van een kritisch consumentenplatform als dat van Radar interessant, want De Rijk laat zien dat de zorgkosten netjes meegroeien met het BBP en dat Nederland in vergelijking met andere landen niet buitensporig meer aan zorg uitgeeft. Ongeveer 10% van het BBP. Er valt uiteraard veel te verbeteren, maar er is geen aanleiding voor paniek.

Wel is duidelijk dat het CPB en Eurostat een meer gebalanceerd beeld geven dan het CBS.

Maak jij je zorgen over de toekomstige betaalbaarheid van onze zorg?
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 26 okt 2025 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Wat-nou-weer

Re: Onze zorg is zo duur nog nog niet...

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

Mirjam de Rijk? GroenLinks. De Groene Amsterdammer? Links. Dus logisch dat je linkse prietpraat krijgt te lezen. Ik neem dat iig niet serieus.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
26 okt 2025 11:11
Maak jij je zorgen over onze zorgkosten?
Nee.

Consumenneke

Moneyman schreef:
26 okt 2025 11:28
Consumenneke schreef:
Maak jij je zorgen over onze zorgkosten?
Nee.
Excuus, ik heb de vraag ietsje aangepast. :wink:

Moneyman

Consumenneke schreef:
Maak jij je zorgen over de toekomstige betaalbaarheid van onze zorg?
Nee.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom zorgen maken om iets wat nog in de toekomst ligt, en dat misschien helemaal niet op die manier komt? Vaak komen er op een of andere manier wel weer oplossingen.

Eerst maar eens de nota voor 2026 afwachten. Die van 2027 is nog een stuk verder weg.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Zelf maak ik me geen zorgen, maar er zijn natuurlijk mensen die hoge zorgkosten en een laag inkomen hebben, en ik kan me voorstellen dat die wel bezorgd zijn.
Artikel uit de Gr.Ams. neem ik verder niet serieus, je weet gewoon dat dat extreem linkse standpunten zijn, en net als extreem rechts is dat vooral onzin voor de eigen bubbel.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Afgelopen decennium is er heel veel bezuinigd op de zorg. De kritiek van links van niet mals. Asociaal beleid noemde ze dat. En na nu blijkt was dat allemaal noodzakelijk om de zorgkosten in de hand te houden. Dus al die linkse kritiek op die bezuinigingen was volkomen onterecht, zonder die bezuinigingen waren de kosten dus allang boven de tien procent van het bbp uitgevallen.

Het beleid om de zorgkosten niet boven de tien procent van het bbp te laten komen, is een uitstekend beleid. Het zorgt ervoor dat er ook geld overblijft voor andere belangrijke zaken. Vandaar veel partijen hard op de rem trappen in hun verkiezingsprogramma om ervoor te zorgen dat deze kosten niet exploderen.

Wel grappig om te lezen dat een linkse krant achteraf eigenlijk de opvolgende kabinetten gelijk geeft dat ze de kosten stevig in de hand hielden. Want daardoor zijn ze nu nog altijd tien procent van het bbp.

witte angora

Arizonakid schreef:
26 okt 2025 11:48
er zijn natuurlijk mensen die hoge zorgkosten en een laag inkomen hebben, en ik kan me voorstellen dat die wel bezorgd zijn.
Joh, voor die mensen bestaat er zoiets als zorgtoeslag. Per saldo betalen ze heus niet zoveel. Moet je het natuurlijk wel voor de zorgnota gebruiken, en niet voor de sigaretten, het bier of de hond.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Nee,ik maak me geen zorgen,zal mijn tijd wel duren
Wel erger is me de misstanden en oplichting in de zorg

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Dit topic is door mij bij de moderatie gemeld vanwege geen consumenten vraag en daarbij politiek gekleurd want Ts haalt alleen de mening van één persoon aan en gelooft direct dat het wel waar zou zijn.

@consummeneke, ik speel nu even op de man maar waarom opent u steeds weer topics die niets met consumenten van doen hebben maar in uw eigen beleving spelen.

Mijn advies is om minder de social media te volgen want geeft vooral rust en heeft u ook tijd om van het leven te genieten.

witte angora

Het is inderdaad meer een maatschappelijk/politiek issue dan een consumentenissue, ook al is er natuurlijk een zekere overlap.

Janzegt

Ongelezen bericht door Janzegt »

De schrijfster begint haar betoog met: "De meest reële manier om de zorgkosten te meten is als percentage van het bbp, dat wat we als land met z’n allen in een jaar verdienen". Geen onderbouwing van waarom.
En daarmee doet ze precies zoals alle andere genoemde partijen: Poneer vanuit jouw overtuiging een stelling, maar onderbouw de keuze voor deze stelling niet te veel maar gebruik die wel om aan te geven dat de anderen het niet goed brengen.

Valt bij mij onder de noemer: is 10 euro maar 10% van 100 euro of maar liefst 10% van 100 euro. Je zegt bijna hetzelfde, maar suggereert een groot verschil

esphome

Ongelezen bericht door esphome »

witte angora schreef:
26 okt 2025 11:58
Arizonakid schreef:
26 okt 2025 11:48
er zijn natuurlijk mensen die hoge zorgkosten en een laag inkomen hebben, en ik kan me voorstellen dat die wel bezorgd zijn.
Joh, voor die mensen bestaat er zoiets als zorgtoeslag. Per saldo betalen ze heus niet zoveel. Moet je het natuurlijk wel voor de zorgnota gebruiken, en niet voor de sigaretten, het bier of de hond.
Ik weet zo niet wat ik van het bovenstaande moet denken. Het is echt niet zo dat het geld op de bankrekening wat aan premie voor de basisverzekering ook voor een deel komt het 'geoormerkte' geld wat er als toeslag binnenkomt.

Wat jij schrijft gaat wel op als je de premie voor de basisverzekering niet betaald en dan de toeslag gebruikt om sigaretten, bier of hond.
Een hond is dan wel een positieve factor, tenminste als die voor lange wandelingen met aangelijnd de toeslagen ontvanger, en dat die aangelijnde ook netjes de nalatenschappen van de hond opruimt en in de daarvoor bestemde bakken gooit. :wink:

Zorgkosten stijgen...afgezet ten opzichte van de inflatie die substantieel is Nederland?

https://www.vzinfo.nl/prestatie-indicat ... ge-van-bbp

De VS staat bovenaan, ook vanwege de veteranen die veel zorg nodig hebben na gewond te zijn geraakt in de oorlogen. En verder is nu de administratie daar bezig om de kosten van medicijnen naar beneden te brengen omdat nu daar veel de fabrikanten daar vrij spel hadden met hun prijsstelling.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Voor de boomers hier zijn de zorgkosten geen probleem. Voor de jongeren die alles mogen gaan opbrengen wel. Die moeten niet alleen meer gaan betalen om de hogere kosten van aow en pensioenen op te brengen (meer gepensioneerden en daardoor minder werkenden) maar ook nog eens de extra zorgkosten omdat ouder worden nu eenmaal met gebreken komt. Daarom moet er nu echt over nagedacht gaan worden hoe we de zorg over 10 jarlar willen regelen en betalen.

Consumenneke

rwolters schreef:
26 okt 2025 15:11
Voor de boomers hier zijn de zorgkosten geen probleem. Voor de jongeren die alles mogen gaan opbrengen wel. Die moeten niet alleen meer gaan betalen om de hogere kosten van aow en pensioenen op te brengen (meer gepensioneerden en daardoor minder werkenden) maar ook nog eens de extra zorgkosten omdat ouder worden nu eenmaal met gebreken komt. Daarom moet er nu echt over nagedacht gaan worden hoe we de zorg over 10 jarlar willen regelen en betalen.
Daarom is het artikel best een aanrader, ook al verafschuwt u de auteur (senator voor Groenlinks) en het links-liberale blad De Groene Amsterdammer.
In het maatschappelijke debat zijn vergrijzing en toenemende zorgkosten een soort Siamese tweeling. Maar dat behoeft nuancering. Want wat blijkt? Als de gemiddelde leeftijd stijgt, krijgen mensen gemiddeld genomen ook pas later zorgklachten. Michael van den Berg van de OESO: ‘De hoge zorgkosten zitten in de laatste levensjaren van een mens, en daarbij maakt de leeftijd waarop iemand overlijdt niet zo veel uit.’

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Janzegt schreef:
26 okt 2025 13:48
De schrijfster begint haar betoog met: "De meest reële manier om de zorgkosten te meten is als percentage van het bbp, dat wat we als land met z’n allen in een jaar verdienen". Geen onderbouwing van waarom.
Logisch dat dit weldegelijk hout snijdt. De NAVO norm is evengoed gebaseerd op een vast percentage van de complete economie (BBP).

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Zolang we alleen maar over zorg blijven praten zal het gewoon duurder worden.
Er zal ook in genezing geïnvesteerd moeten worden, ik snap dat dat niet de bedoeling is voor de pharmacie, en misschien zal zoiets anders geregeld moeten worden.
Ook de subsidie verschaffen verdienen en flink percentage aan de subsidies verdelen.
Misschien zal dat ook per wet geregeld moeten worden zodat het openbaar allemaal inzichtelijk is.

Moneyman

Onkruid71 schreef:
26 okt 2025 18:24
Zolang we alleen maar over zorg blijven praten zal het gewoon duurder worden.
Er zal ook in genezing geïnvesteerd moeten worden…
Genezing is natuurlijk gewoon onderdeel van “de zorg”.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Consumenneke schreef:
26 okt 2025 15:35
rwolters schreef:
26 okt 2025 15:11
Daarom is het artikel best een aanrader, ook al verafschuwt u de auteur (senator voor Groenlinks) en het links-liberale blad De Groene Amsterdammer.
Waarom zou meneer Wolters dat verafschuwen? Ik denk eerder dat hij het artikel nog te rechts vind.

Plaats reactie