Dagelijkse boodschappen worden duurder, maar vrij besteedbaar inkomen groeit!

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Consumenneke

Dagelijkse boodschappen worden duurder, maar vrij besteedbaar inkomen groeit!

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Onderzoek van ABN-AMRO (link) brengt iets verrassends aan het licht. De prijs van onze dagelijkse boodschappen stijgt, maar doordat ons inkomen sneller gestegen is neemt het vrij besteedbare bedrag toe!

In 2021 gaven we meer dan 15% van ons inkomen uit aan boodschappen; nu is dat nog maar 14%. Komt ook door corona. Misschien zouden ze ook de gemiddelde gewichtstoename uit die tijd kunnen vergelijken.

Afbeelding

ABN-AMRO noemt dat bestaanszekerheid: hoe de optelsom van vaste laste en boodschappenbudget invloed heeft op de mate waarin huishoudens in staat zijn om te reageren op onverwachte gebeurtenissen die het huishouden financieel raken.

Afbeelding

Deze bestaanszekerheid is niet voor iedereen verbeterd.
Op dit moment geeft 13% van de huishoudens meer dan driekwart van hun inkomen uit aan vaste lasten en boodschappen. Over het geheel genomen is er een duidelijke daling te zien van dit percentage. Dit suggereert dat een groter aandeel huishoudens financiële ruimte heeft gekregen om andere uitgaven te doen en om onverwachte kosten op te vangen. Dit is positief. Een niet verwaarloosbaar aandeel van de huishoudens blijft echter een structureel hoge verhouding hebben.
is dit herkenbaar? Is uw financiële ruimte toegenomen? Heeft u meer geld voor hobbies, vakanties en andere genoegens. Of is uw geld op voor de maand voorbij is?

Dirkie

Re: Dagelijkse boodschappen worden duurder, maar vrij besteedbaar inkomen groeit!

Ongelezen bericht door Dirkie »

Hele mooie plaatjes maar het is met statistiek altijd maar de vraag wat je waar en waarom gemeten hebt en wat je vervolgens met de gemeten gegevens gedaan hebt om de uitkomst van de plaatjes voor jezelf zo gunstig mogelijk te maken. De kunst is dan om de voor jouw gunstige zaken eruit te halen en andere (bewust?) weg te laten. Zo staat er in de begeleidende tekst de kreet "vaste lasten en boodschappen". Mijn vraag is dan maken de boodschappen geen onderdeel uit van de vaste lasten en wat maakt dan nog meer onderdeel uit van de vaste lasten.
En ook moet je even goed te het onderzoek lezen. Er is namelijk alleen maar gekeken naar groep huishoudens met salaris. Dat is niet objectief want niet alle Nederlandse huishoudens kunnen beschikken over een salaris. Een groot deel leeft namelijk van een uitkering of AOW met een (klein) pensioen. En deze zijn de afgelopen niet zoveel gestegen als het gemiddelde salaris.
En wat dacht je van dit artikel : https://nos.nl/artikel/2525926-meer-men ... dproblemen
En vergeet niet de bekende uitspraak: je hebt leugens, grote leugens en statistiek :mrgreen:

Consumenneke

Re: Dagelijkse boodschappen worden duurder, maar vrij besteedbaar inkomen groeit!

Dirkie schreef:
27 okt 2025 13:51
En ook moet je even goed te het onderzoek lezen. Er is namelijk alleen maar gekeken naar groep huishoudens met salaris. Dat is niet objectief want niet alle Nederlandse huishoudens kunnen beschikken over een salaris.
Goed gezien!
Huishoudens die hun inkomen ontvangen uit een uitkering, pensioen, of als zelfstandige zijn buiten deze analyse gelaten.
Vraag ik me ineens ook af voor wie ABN-AMRO dit onderzoekt.

Ze hebben transactiegegevens van 150.000 huishoudens gebruikt. Lees: betaalgegevens. Zulk gedragsonderzoek is doorgaans beter dan enquetes. Maar er valt wel wat op af te dingen, zoals Dirkie terecht doet.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Weer een open deur intrappen want het is algemeen bekend dat boodschappen duurder geworden zijn maar ook dat de lonen in verhouding met de inflatie mee gestegen zijn.

Wat is doel met dit topic want het voegt niets toe of doet u het uit een soort van provocatie jegens andere forum leden die u als stamgasten zijnde uit de tent wil lokken?

Wat-nou-weer

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

Ron5300 schreef:
27 okt 2025 16:53
Weer een open deur intrappen want het is algemeen bekend dat boodschappen duurder geworden zijn maar ook dat de lonen in verhouding met de inflatie mee gestegen zijn.

Wat is doel met dit topic want het voegt niets toe of doet u het uit een soort van provocatie jegens andere forum leden die u als stamgasten zijnde uit de tent wil lokken?
Uitkeringen zijn ook mee gestegen. En wat het doel betreft, dat vraag ik me bij zoveel topics af (wat voor thee ik drink bijv. ) en jij vast en zeker ook, maar omdat het Consumenneke is, moet je er even een opmerking over maken?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dirkie schreef:
Mijn vraag is dan maken de boodschappen geen onderdeel uit van de vaste lasten en wat maakt dan nog meer onderdeel uit van de vaste lasten.
Heel simpel: omdat het geen vaste (maar variabele) lasten zijn.

Dirkie

Moneyman schreef:
27 okt 2025 19:29
Dirkie schreef:
Mijn vraag is dan maken de boodschappen geen onderdeel uit van de vaste lasten en wat maakt dan nog meer onderdeel uit van de vaste lasten.
Heel simpel: omdat het geen vaste (maar variabele) lasten zijn.
Vandaar mijn vraag wat gebruiken ze in dit onderzoek als vaste lasten. Zo zijn tegenwoordig kosten voor gas en elektriciteit ook variabel voor een grote groep. En met de huidige politieke situatie zijn er eigenlijk alleen maar variabele lasten. Dus blijft mijn stelling staan. Zonder alles te weten over wat men hoe en waarom gemeten heeft is het eenvoudig om plaatjes te maken die je wil hebben. Amerika is daar tegenwoordig een mooi voorbeeld van. Als de uitkomst niet bevalt wordt de hoogste baas van het statistiek buro gewoon vervangen door iemand de met dezelfde gegevens de gewenste plaatjes maakt.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gas en elektriciteit zijn vaak een vast bedrag per maand, ook bij dynamisch is dat gewoon mogelijk, en dan wordt achteraf verrekend. Maar de maandlasten blijven dan een vast bedrag.

Ik neem aan dat dit overigens gewoon is bekeken vanuit de app. Bij de Rabobank kan ik precies zien wat ik aan maandelijkse vaste lasten en gemiddeld aan maandelijkse variabele lasten spendeer. Daarnaast kan ik ook zien waar de rest heen gaat en daar blijken whisky, dingen voor de auto's (onderdelen en poetsspullen bijvoorbeeld) en mijn stamkroeg aardig ruim vertegenwoordigd te zijn. Als men die gegevens voor mij bijhoudt, dan zal men dat in de app ook voor anderen bijhouden. Dan hoef je alleen nog maar de gemiddelde percentages per persoon naast elkaar te leggen.

Dirkie

Nijogeth schreef:
27 okt 2025 22:20
Gas en elektriciteit zijn vaak een vast bedrag per maand, ook bij dynamisch is dat gewoon mogelijk, en dan wordt achteraf verrekend. Maar de maandlasten blijven dan een vast bedrag.

Ik neem aan dat dit overigens gewoon is bekeken vanuit de app. Bij de Rabobank kan ik precies zien wat ik aan maandelijkse vaste lasten en gemiddeld aan maandelijkse variabele lasten spendeer. Daarnaast kan ik ook zien waar de rest heen gaat en daar blijken whisky, dingen voor de auto's (onderdelen en poetsspullen bijvoorbeeld) en mijn stamkroeg aardig ruim vertegenwoordigd te zijn. Als men die gegevens voor mij bijhoudt, dan zal men dat in de app ook voor anderen bijhouden. Dan hoef je alleen nog maar de gemiddelde percentages per persoon naast elkaar te leggen.
U geeft dat U aanneemt dat ze de gegevens ergens vandaan halen. Dat is een aanname en dus geen zekerheid. Maar als ze dit zouden doen dan hebben ze dus 150000 rekeningen (en dat zijn geen huishoudens) geselecteerd op basis van iets. Wat is dat iets. In mijn geval zou dit al fout gaan want mijn vrouw heeft een Rabo rekening en ik een ING rekening. Dat geeft een scheef beeld als ze die zouden gebruiken.
Tevens geeft U aan dat U in de Rabo App precies kunt zien waar U uw geld aan uitgeeft. De contante uitgaven blijven zo volledig buiten beeld. En U neemt aan dat de app altijd weet in welke categorie uw digitale uitgaven vallen. Nu heb ik ook de Rabo app en helaas weet ik uit eigen ervaring dat de app het niet altijd juist weet. Waardoor er dus een verkeerd beeld ontstaat.

Dirkie

Consumenneke schreef:
27 okt 2025 14:28
Dirkie schreef:
En ook moet je even goed te het onderzoek lezen. Er is namelijk alleen maar gekeken naar groep huishoudens met salaris. Dat is niet objectief want niet alle Nederlandse huishoudens kunnen beschikken over een salaris.
Goed gezien!
Huishoudens die hun inkomen ontvangen uit een uitkering, pensioen, of als zelfstandige zijn buiten deze analyse gelaten.
Vraag ik me ineens ook af voor wie ABN-AMRO dit onderzoekt.

Ze hebben transactiegegevens van 150.000 huishoudens gebruikt. Lees: betaalgegevens. Zulk gedragsonderzoek is doorgaans beter dan enquetes. Maar er valt wel wat op af te dingen, zoals Dirkie terecht doet.
Los van dit alles. Mag de ABN-AMRO eigenlijk wel onderzoek doen op basis van mijn betaal gegevens. Ik zie nu een beeld dat een willekeurige onderzoeker met de transactiegegevens van 150000 rekeningen een onderzoek gaat doen. Welke transactie gegevens heeft deze onderzoeker in het kader van het onderzoek gekregen. Is deze gegevens uitwisseling wel goed beveiligd. Als deze onderzoeker bijvoorbeeld deze gegevens op zijn laptop heeft staan en die in de trein vergeet dan zouden de transactie gegevens van deze 150000 rekeningen op straat kunnen liggen.
Kortom wat simpele plaatjes roepen meer vragen op dan dat ze duidelijk maken.

Consumenneke

Dirkie schreef:
28 okt 2025 08:31
Kortom wat simpele plaatjes roepen meer vragen op dan dat ze duidelijk maken.
Maar als ze zouden proberen uw vragen in een eerste verslag te beantwoorden, zou dat onleesbaar zijn.

Mijn advies is daarom: vraag ABN-AMRO. :wink:

[Big data is bere-interessant, zeker wanneer gedragsdata geanalyseerd worden. Kassa- en transactie-gegevens zijn een mooie bron voor analyses, zeker wanneer het census-data zijn. Maar u vraagt terecht: waar komen ze eigenlijk vandaan? Dat is waarschijnlijk het gesalarideerde deel van ABN-AMRO klanten en we weten inderdaad niks over de huishoudens...]

Plaats reactie