Bij welke bank sparen jullie momenteel – en waarom juist daar?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Rvdheuvel2026

Bij welke bank sparen jullie momenteel – en waarom juist daar?

Ongelezen bericht door Rvdheuvel2026 »

Ik ben benieuwd bij welke bank(en) jullie op dit moment sparen, en waarom je juist daarvoor hebt gekozen.

De spaarrentes verschillen tegenwoordig flink – sommige grootbanken bieden nog altijd rond de 1%, terwijl online banken via Europese platformen tot boven de 3% gaan.

Zelf merk ik dat steeds meer mensen overwegen hun spaargeld deels te spreiden of juist bij één betrouwbare bank te houden. Wat is voor jullie doorslaggevend?

Denk aan dingen als:
– rentepercentage
– gebruiksgemak van de app of website
– betrouwbaarheid / depositogarantie
– ervaringen met klantenservice

Benieuwd naar jullie ervaringen – misschien helpt het anderen ook bij het maken van een keuze.
Gr. Ricardo

Wat-nou-weer

Re: Bij welke bank sparen jullie momenteel – en waarom juist daar?

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

Het is gebruikelijk dat een TO aftrapt. Dus ik ben benieuwd naar jouw antwoord op je eigen vragen.

Rvdheuvel2026

Goede vraag 😊

Zelf spaar ik deels nog bij mijn vaste bank (gewoon omdat alles daar loopt), maar ik heb ook een deel overgezet naar een online bank waar de rente wat hoger is.

Wat me opvalt, is hoeveel verschil er zit tussen banken. Soms meer dan 1 procentpunt. En dat tikt best aan als je wat spaargeld hebt.

Ik let zelf ook op actierentes, zoals bij Nexent Bank of Openbank. Die geven vaak tijdelijk een hogere rente om nieuwe klanten te trekken. Dan moet je na een paar maanden wel weer even opletten, maar het loont meestal wel.

Voor mij zijn rente en zekerheid het belangrijkst. Zolang het onder het Europese garantiestelsel valt, vind ik het prima.

Ben benieuwd hoe anderen dat doen. Blijf jij / jullie bij de bekende namen of juist overgestapt naar iets nieuws?

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ik spaar bij de Rabobank vanwege de betrouwbaarheid van die bank, maar vooral vanwege het gemak dat je daar nog kan sparen zonder verplicht internet of smartphone en dat je daar nog gewoon zonder afspraak langs kunt gaan bij een van hun kantoren om iets te regelen, En het hele grote voordeel dat alle afschriften van zowel spaar als betaal rekening nog gewoon opgestuurd worden per post.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Op dit moment zit mijn spaargeld bij Centraal Beheer op een één jaars deposito rekening. De reden is dat die onder het Nederlandse garantiestelsel vallen en zij mij daar 2,65 procent rente op gaven.

Moet weer gaan shoppen om te zien we volgend jaar de hoogste rente biedt onder het Nederlandse garantie stelsel. Ben bang dat de rente een stuk minder worden. Denk dat ik al blij mag zijn met 2 procent.

Op een buitenlandse rekening sparen vind ik teveel moeite omdat je dan ook naar de fiscale regels moet kijken.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Speedy123 schreef:
04 nov 2025 13:50

Op een buitenlandse rekening sparen vind ik teveel moeite omdat je dan ook naar de fiscale regels moet kijken.
Als je bij bijvoorbeeld raisin spaart dan staat dit keurig vermeld per product. Dat is wat dat betreft dus geen obstakel.en de rentes liggen toch iets hoger in het buitenland.

Speedy123

riddert schreef:
04 nov 2025 13:57
Als je bij bijvoorbeeld raisin spaart dan staat dit keurig vermeld per product. Dat is wat dat betreft dus geen obstakel.en de rentes liggen toch iets hoger in het buitenland.
Bij Raisin moet je wel degelijk opletten. Als ik klik op 1 jarige deposito rentes, dan krijg ik als eerste 2,69 procent rente te zien van Rietumu bank uit Letland. Pas als ik op details klik, dan zie ik in het overzicht als ik naar beneden scroll staan:
Letland heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 25,5%. Als belastingplichtige in Nederland kunt u deze belasting eenvoudig verminderen naar 10%. Hiertoe overlegt u uiterlijk 8 weken voor de vervaldatum een Letse woonplaatsverklaring (aangeleverd door Raisin met instructies). De resterende 10% bronbelasting kunt u in beginsel verrekenen met uw in Nederland verschuldigde inkomstenbelasting sparen en beleggen (box 3) , waardoor u per saldo geen (dubbele) belasting betaalt over spaarrente uit Letland. N.B.: om de buitenlandse bronbelasting te kunnen verrekenen, dient u in eerste instantie voldoende belasting te betalen in box 3. Lees meer in het Productinformatieblad.
Dat is dus waar ik op afhaak. Teveel gedoe voor te weinig extra rente.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik spaar gewoon bij mijn eigen bank. Het uitzoeken van de voor- en nadelen van allerlei banken (op allerlei gebieden) kost zoveel tijd dat het op werk gaat lijken. En dan weegt het verschil tussen de tijd (=geld) die ik er in zou moeten steken niet op tegen de winst van misschien iets meer rente. Maar als je je tijd daaraan kan besteden zal het best wel iets opleveren denk ik.
Wat voor mij altijd wel belangrijk geweest is dat je een bereikbaar doel moet hebben om te sparen. Sparen zonder doelen vind ik persoonlijk nutteloos. Ik heb genoeg mensen gekend die heel zuinig leefden en veel spaarden. Zij hoopten dan ooit daarvan te kunnen genieten. Helaas zijn velen van hun uiteindelijk te rijk en te jong overleden zijn zonder ooit van het geld te hebben kunnen genieten.
Ik geniet liever nu van mijn geld nu het nog kan. Nu kan ik samen met mijn vrouw, kinderen, aanhang en kleinkind nog leuke dingen samen doen. En dat is veel meer waar dan veel geld op de bank en wachten tot het niet meer kan uitgeven. Dat betekent niet dat je je geld over de balk moet smijten, maar je moet leren om met geld om te gaan. Dat is misschien nog wel belangrijker dan sparen.
Laatst gewijzigd door Dirkie op 04 nov 2025 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

@speedy, Dan kies je een andere waarbij je deze handelingen niet hoeft te verrichten. Die staan er ook tussen.
Zoals ik al schreef staat dit keurig per product vermeld.

Speedy123

riddert schreef:
04 nov 2025 14:10
@speedy, Dan kies je een andere waarbij je deze handelingen niet hoeft te verrichten. Die staan er ook tussen.
Zoals ik al schreef staat dit keurig per product vermeld.
Zeker maar dan wordt het niet zoveel beter dan gewoon een Nederlandse deposito.

Het beste wat ik dan zie is een Italiaanse bank met een BBB+ rating. Dan staat voor slechts 0,3 procent extra (Centraal Beheer (AA+ rating) geeft momenteel 2,10 procent op een 1-jaars deposito) mijn geld op een Italiaanse bank via Raisin.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn spaargeld heb ik flink gespreid om risico's te beperken, maar ook voor de hogere rente: Openbank en Santander, en daarnaast mijn eigen Nederlandse bank. Geld dat ik de eerstkomende jaren niet nodig heb staat op een paar deposito's bij Centraal Beheer, rente is 2,55%.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Leuk hoor, maar als je het niet over (minimaal) een ton (€100.000) hebt is het eigenlijk gewoon klein bier. Bij €100.000 levert 1% meer rente €1.000 op, als je het het hele jaar laat staan. Bij €10.000 is het nog maar €100.
Doch boven die €100.000 is je spaargeld niet meer gegarandeerd als de bank failliet gaat.

Dat is afgezien van de inflatie die ook nog een deel van je geld opvreet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, maar eigenlijk is alles kleinbier, tenzij je een van de grote vermogensbeheerders bent. En die halen letterlijk alles uit de kast om het kleinbier van de kleine spaarder/belegger af te pakken, laten we eerlijk zijn.

De koers van Arcadis gezien, deze dagen? Het lijkt er op dat er shorters aan het werk zijn, en niet zo'n klein beetje ook.

En al lukt het een leuk resultaat te halen uit beleggen: meer dan een procent of 10 gaat het niet worden. Heb je 10.000 euro, is het 1000 euro verdiend waarvan je 1/3 aan de belastindienst af mag staan.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik zat meer te denken aan mensen die een paar honderd (of een paar duizend) euro hebben en elke keer die kwart procent hogere spaarrente najagen, dat kost meer tijd dan het oplevert. Continu in de gaten houden waar je het meeste krijgt, snel je geld omzetten voor een korte periode, en dan weer de volgende najagen.

HenkHH

Ongelezen bericht door HenkHH »

Ik heb diverse spaarrekeningen Nexent, Lloyds, Santander, Ayvens (voorheen Leaseplan Bank).
Ik moet spreiden ivm de limiet van €100.000 die het Garantiefonds afdekt. Ik switch soms van bank wanneer de rentepercentages teveel uit elkaar beginnen te lopen.
Wanneer je moet spreiden check dan goed onder welke bank vergunning de desbetreffende spaarrekening valt. Het komt voor dat op 1 vergunning meerdere spaarproducten vallen. Per bank vergunning wordt echter maar 1 x de garantie gegeven van max €100.000.

Wat-nou-weer

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

kuklos schreef:
04 nov 2025 21:04
Leuk hoor, maar als je het niet over (minimaal) een ton (€100.000) hebt is het eigenlijk gewoon klein bier. Bij €100.000 levert 1% meer rente €1.000 op, als je het het hele jaar laat staan. Bij €10.000 is het nog maar €100.
Doch boven die €100.000 is je spaargeld niet meer gegarandeerd als de bank failliet gaat.

Dat is afgezien van de inflatie die ook nog een deel van je geld opvreet.
Precies dat dus. Als ik € 100.000,- op mijn spaarrekening zou hebben staan, is dat heen en weer geschuif voor een paar tientjes p.m. voor mij totaal niet interessant. En € 100,- of € 200,- p.j. meer rente bij € 10.000,- ook verwaarloosbaar.

En daarnaast wordt je spaargeld idd steeds minder waard door de inflatie.

Dus ik heb mijn spaargeld gewoon bij de ING staan en bij NN enkele duizenden euro's voor mijn begrafenis. Hoeveel rente ik krijg, geen idee, kijk ik nooit naar want ik vind het totaal niet interessant.
Voor mij is geld er om leuke dingen mee te doen en zorgeloos te kunnen leven.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Rvdheuvel2026 schreef:
04 nov 2025 12:24
Goede vraag 😊

Zelf spaar ik deels nog bij mijn vaste bank (gewoon omdat alles daar loopt), maar ik heb ook een deel overgezet naar een online bank waar de rente wat hoger is.
Daar worden we natuurlijk niets wijzer van, terwijl je het wel vraagt aan de forumleden.
Heeft je vaste en online bank geen naam ?

Rvdheuvel2026

BL2 schreef:
05 nov 2025 00:20
Rvdheuvel2026 schreef:
Goede vraag 😊

Daar worden we natuurlijk niets wijzer van, terwijl je het wel vraagt aan de forumleden.
Klopt hoor 😊 Ik trap zelf ook even af.

Een deel van mijn spaargeld staat bij Rabobank, gewoon uit gemak en omdat ik daar al jaren zit.
Daarnaast spaar ik een stukje via Nexent Bank (voor de hogere rente) en nog een deel via Raisin bij Distingo Bank, toen de rente daar nog richting de 3% ging.

Dus een beetje gespreid, eigenlijk. Zo heb ik het gevoel dat ik én veilig zit én nog wat rendement pak.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

BL2 schreef:
Rvdheuvel2026 schreef:
Goede vraag 😊
Het enige waarom Rvdheuvel2026 dit topic gestart is, is om zijn eigen website te promoten wat hij ondertussen gedaan heeft. Dit deed hij eerder ook al in een ander topic en nu opende hij zelfs een topic om later de website te kunnen droppen.
Ik heb het al gemeld.

Rvdheuvel2026

PGros schreef:
05 nov 2025 09:04
BL2 schreef:
Rvdheuvel2026 schreef:
Goede vraag 😊
Het enige waarom Rvdheuvel2026 dit topic gestart is, is om zijn eigen website te promoten wat hij ondertussen gedaan heeft. Dit deed hij eerder ook al in een ander topic en nu opende hij zelfs een topic om later de website te kunnen droppen.
Ik heb het al gemeld.
Jammer dat het zo overkomt.

Ik vind het gewoon interessant om te horen waar mensen tegenwoordig sparen, juist omdat iedereen het anders aanpakt, van grootbanken tot buitenlandse aanbieders.

Ik had inderdaad in een ander topic een link gedeeld, maar dat was puur ter info waar je actuele rentestanden kon vinden.

Geen enkel commercieel belang verder, ik vind het ook gewoon leuk om over dit onderwerp mee te praten.

Gesloten