Mijn stofzuiger bespioneert me!
Re: Mijn stofzuiger bespioneert me!
Softwarematig een IP adres blokkeren (dat kan niet echt via hardware), zodat de software van de stofzuiger niet meer zijn werk kan doen.
Iedereen die ook maar enige kennis heeft van Lidar weet dat daar een server achter moet zitten, omdat je een gigantische chipset nodig hebt om het te laten werken. Dat past niet in een stofzuiger, dus dat ding kan niet offline werken.
Als je de originele tekst op Tom's Hardware leest, dan zie je dat ook.
Iedereen die ook maar enige kennis heeft van Lidar weet dat daar een server achter moet zitten, omdat je een gigantische chipset nodig hebt om het te laten werken. Dat past niet in een stofzuiger, dus dat ding kan niet offline werken.
Als je de originele tekst op Tom's Hardware leest, dan zie je dat ook.
-
Consumenneke
Geen idee hoor, maar het wifi-verkeer verloopt via enkele tussenstappen. Dus wellicht kun je het ook in de router blokkeren.
De originele tekst is door codetiger zelf geschreven; ik heb een link geplaatst. Tom's Hardware beschrijft dat het IP-adres geblokkeerd is in het netwerk van deze zuigergebruiker. Dus hij hoefde niks aan de software van het apparaat zelf aan te passen.
Dat ik een apparaat koop, wil niet zeggen dat ik elk soort dataverkeer vanuit mijn huis moet toestaan. Kijk eens wat bv Bright erover zegt.
Het verhaal is echter wel veelzeggend over hoe weinig grip we eigenlijk hebben over wat apparaten verzamelen en versturen. En hoe we onze privacy eigenlijk zonder het te weten inruilen voor een functionerend product, dat er direct mee stopt als de fabrikant er geen zin meer in heeft.
Niet iedere stofzuiger robot maakt gebruik van lidar.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
StevieNL81
De blokkade had de schrijver van het artikel inderdaad in zijn netwerk gezet en niet in het apparaat:
At the service center, they flashed the device and connected it to an open network. It reconnected to the mothership and was remotely “revived.” However, when it returned to my firewall, it got bricked again.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Wel wat zinnige info over offline gebruik van robotzuigers op Reddit.
Klopt, is ook wel omslachtig, daarom heb ik er eentje zonder Lidar en zonder internetverbinding of app. Alleen die van dit verhaal heeft dat wel. Net als een noodzaak voor een internetverbinding om de lidar te laten werken. En lidar werkt nu eenmaal niet zonder regelmatig te mappen, iets dat bij die man niet meer mogelijk.
-
juliomariner
Spionage via een stofzuiger, jaja. Zou het niet veel goedkoper en effectiever te zijn de stofzuiger van de persoon die je wilt bespioneren te voorzien van die mogelijkheid ipv het in miljoenen apparaten te bouwen en al de data die van die miljoenen apparaten vrijkomt op te slaan en te analyseren.
Ik denk niet dat Peking het bijzonder interessant vind waar Henk en Ingrid hun 3 zits bank hebben staan en door afluisteren er achter komen dat tante Bep een nieuwe heup heeft gekregen en oom Karel weer aan de drank is.
Ik denk niet dat Peking het bijzonder interessant vind waar Henk en Ingrid hun 3 zits bank hebben staan en door afluisteren er achter komen dat tante Bep een nieuwe heup heeft gekregen en oom Karel weer aan de drank is.
Ron5300
vindt dit leuk
Ts is van mening dat de robotstofzuiger voor spionage doeleinden wordt gebruikt ook al is het bewijs dat het ook zo is in de betreffende blog niet aangetoond want die blog betrof de hoeveelheid data die naar een server verzonden werden.juliomariner schreef: ↑07 nov 2025 12:31Spionage via een stofzuiger, jaja. Zou het niet veel goedkoper en effectiever te zijn de stofzuiger van de persoon die je wilt bespioneren te voorzien van die mogelijkheid ipv het in miljoenen apparaten te bouwen en al de data die van die miljoenen apparaten vrijkomt op te slaan en te analyseren.
Een topic starten met de titel dat een robotstofzuiger ook de noodzakelijke data verzameld is een soort van open deur intrappen want een slimme meter die we hebben doet dat ook.
Het is veel spannender om in de topic titel het woord 'bespionering' mee te nemen dan ontstaat er geheid een discussie waar Ts op uit is.
In hoeverre is het een consumentenvraag waarvoor het forum bedoelt is want Ts weid er topic aan een item die op het internet vindbaar is maar zelf geen hinder ondervindt want de betreffende robotstofzuiger is in Nederland niet te koop.
-
juliomariner
Ach ja de clickbait van consu.....
Echter geeft het topic ook wel iets van de overdreven angst voor schending van iemands privacy.
Echter geeft het topic ook wel iets van de overdreven angst voor schending van iemands privacy.
-
StevieNL81
De schrijver van het artikel stelt zo zijn vraagtekens over een dure software licentie voor het in kaart brengen van het huis die niet direct passend is bij een goedkope stofzuiger. Op zichzelf geen gekke vraag, hoewel het antwoord ook zo simpel kan zijn als licenties in grote volumes afnemen.
Ach, de stofzuiger houdt bij in logfiles wat er allemaal gebeurt. Als je wilt spioneren dan laat je dat allemaal niet in een logfile zien.
-
Consumenneke
Het is inderdaad wereldweid opgepikt. Maar helemaal nieuw is het onderwerp niet. Eerder besteedden Nu.nl en Bright al aandacht aan robozuigers die in onze huizen rondsnuffelen. Er er zijn zelfs zuigerkrakers!
Kan zijn dat het onderwerp u niet interesseert. Ga iets leuks doen in plaats van uw ergeren.
-
juliomariner
En waar blijft het bewijs van uw spionage en rondsnuffelen?
Nijogeth
vindt dit leuk
En tegenwoordig steeds lastiger.
Nieuwe TV? Het apparaat ging pas aan, nadat de wifi was geactiveerd.
Nieuwe Airco? Wifi staat aan en kun je niet uitzetten.
Nieuwe Vaatwasser? Met wifi en het was flink zoeken in de instellingen hoe de wifi uit te schakelen.
Of omgekeerd: als ik de laptop de omgeving laat scannen, komen allerlei apparaten binnen een straal van 100 meter tevoorschijn. Zo ontdek je, dat de wasdroger veel verderop in de straat graag roddelt met de wasmachine.
Heb het originele verhaal gelezen, moeten meer mensen doen. Er zijn veel mensen die dat niet gedaan hebben en naar aanleiding van de titel en vele spraakmakende artikelen op internet hun eigen verhaal ervan maken. De man deed wat hij (en wat wij eigenlijk allemaal moeten doen) met alle zijn slimme apparaten deed, namelijk het netwerkverkeer van dat apparaat monitoren. En daar zag hij netwerkverkeer dat voor het functioneren van het apparaat niet nodig was. En dus blokkeerde hij deze zaken in zijn router, niet in de stofzuiger. De slimme stofzuiger kon er een paar dagen omheen werken maar stopte toen. En bij de garantie claims werd getest met een open netwerk wat uiteraard gewoon werkt.Consumenneke schreef: ↑06 nov 2025 20:32Met de software rommelen?Nijogeth schreef: ↑06 nov 2025 19:26Er is in elk geval geen bewijs van spionage. Waar wel bewijs van is, is het via de software uitschakelen van de robotstofzuiger wanneer er met de software gerommeld wordt. De beste man die de software van zijn stofzuiger wilde aanpassen, omdat hij vond dat deze meer data verzamelde dan hij nodig achtte, kwam er zelf achter dat dat in de originele software zo geschreven stond.
Volgens mij is dat iets anders.How could a simple IP block disable a vacuum cleaner that is supposed to work offline as well?![]()
Pas toen zijn garantie claims geweigerd werden is hij hardware matige zaken (lees openschroeven) gaan doen. Maar lees de blog zou ik zeggen.
Een voorlopige conclusie (lessons learned) van zijn kant was : beschouw slimme apparaten als gasten in je huis. En voor gasten maak je thuis een gast netwerk zodat ze geen gebruik maken van je eigen netwerk.