Aankoop designerdrugs bij webshop heeft dodelijk risico?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Consumenneke

Aankoop designerdrugs bij webshop heeft dodelijk risico?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Tientallen mensen zijn de afgelopen jaren mogelijk overleden nadat ze medicatie of designerdrugs kochten bij een Nederlandse webshop, melden diverse media waaronder het AD en de NOS.

Drie verdachten zijn in augustus gearresteerd en de site wordt nu beheerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) die strafrechtelijk onderzoek doet. Bezoekers wordt gevraagd zich te melden als ze na de aanschaf van middelen gezondheidsklachten hebben gekregen. "Informatie over de aangeschafte middelen en de gevolgen die het gebruik ervan heeft gehad kan zeer waardevol zijn voor het onderzoek," meldt de NVWA.

Heb jij weleens medicijnen of designerdrugs gekocht online?

wikop

Re: Aankoop designerdrugs bij webshop heeft dodelijk risico?

Ongelezen bericht door wikop »

Nee natuurlijk niet

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, ik koop mijn pilletjes designed met eigen logo altijd via het dark web.

Maar is dit een consumentenprobleem?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat wilt u met de antwoorden gaan doen? Is het een enquête, bent u nieuwsgierig, wilt u weten wat de forumleden in hun vrije tijd doen? Wat is het doel van uw vraag?

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Het is dat ik weet dat er een een ban heeft want anders.....
Zoals er al eerder is geschreven is geen consuentenvraag.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Die drugs zouden gewoon verboden moeten worden. Oh, wacht....

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Wat een nieuws, van drugs kan je dood gaan, wie verwachtbdat nou?
Hoeveel nonsens topics ga je nog openen?

Consumenneke

Even wat nuances; er zijn vast ook mensen op dit forum die daar prijs op stellen.

Drugs is het Engelse woord voor medicijnen. Ons woord drogist is daarvan afgeleid, of andersom. Zal wel iets met drogen te maken hebben.

De online verkoop van medicijnen en zorghulpmiddelen is volop in beweging.

Onze kennis over werkzame bestanddelen ontwikkelt zich. Vroeger werden geneeskrachtige kruiden in alcohol opgelost. Daar komen alle bitters vandaan. Berenburg iemand?

Nederland was ooit voorloper in de verkoop van cannabisproducten. Nu kijken we met verbazing naar Canada, Duitsland, Zuid-Afrika en een groot aantal staten in de USA. Uiteraard is de productie en handel daar gereguleerd. Medisch gebruik is zelfs breder geaccepteerd. Veel mensen hebben baat bij cannabisproducten.

De inval en arrestaties van de NVWA betreft een webshop die zich aan regulering heeft onttrokken. Pas nu ontdekken we dat daar waarschijnlijk/wellicht dodelijke slachtoffers een gevolg van zijn. Vandaar dat de NVWA in contact wil komen met klanten.

De hele commotie is ook een prima waarschuwing aan mensen die designerdrugs kopen van onbekende afzenders. Dat zijn niet alleen kids.

Natuurlijk is dat wel een consumentenkwestie. 8)

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Voor het nieuws richt ik me tot echte nieuwssites en niet het Radar forum waar weer kreten als

"waarschijnlijk/wellicht dodelijke slachtoffers"

terwijl de bronnen zelf (terecht) veel voorzichtiger zijn met dergelijke uitspraken. En zo verwarren mensen steeds meer feiten met meningen en interpretaties.

Consumenneke

Toe maar, gaan we weer over bijzaken beginnen.
StevieNL81 schreef:
16 nov 2025 11:39
Voor het nieuws richt ik me tot echte nieuwssites en niet het Radar forum waar weer kreten als

terwijl de bronnen zelf (terecht) veel voorzichtiger zijn met dergelijke uitspraken. En zo verwarren mensen steeds meer feiten met meningen en interpretaties.
Vergelijkt u het openingsbericht van het AD eens met mijn openingsbericht.
Tientallen sterfgevallen onder klanten van Nederlandse webshop die illegaal en op grote schaal medicijnen verkocht
Tientallen mensen zijn de afgelopen jaren in Nederland overleden nadat ze medicatie of designerdrugs kochten bij Funcaps.nl.
Prima trouwens dat u uw nieuws bij de nieuwsmedia haalt. Een forum is meer een plek om van gedachten te wisselen, over zulk nieuws bijvoorbeeld. En niemand dwingt u om te lezen en/of reageren. Het is een vrij land.

StevieNL81

Consumenneke schreef:
16 nov 2025 11:45
Toe maar, gaan we weer over bijzaken beginnen.
En niemand dwingt u om te lezen en/of reageren. Het is een vrij land.

Practice....

Het AD zegt ook:

Bovendien is de vraag of kan worden bewezen dat zij direct door het gebruik van de medicatie zijn overleden.

Waar haalt u uw waarschijnlijkheid vandaan? Dat is nogal een uitspraak.

Als je echt een inhoudelijke discussie wilt ga hem dan niet zelf kleuren.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Drugs is een algemeen begrip voor verdovende middelen die wettelijk verboden zijn en dat geldt ook voor de softdrugs waar een gedoogbeleid voor bestaat.

Medicijnen zijn in twee klassen te verdelen, de vrij verkrijgbare en die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn.

Funcaps verkocht zowel drugs als ook medicijnen die alleen op doktersrecept verkrijgbaar zijn terwijl dat bij wet verboden is en nu blijkt ook dat er bij verkeerd gebruik risico's voor de gezondheid op kunnen treden.

Door Funcaps offline te halen lijkt het meer op het verschuiven van de problematiek want zolang er vraag naar is zal links of rechtsom aanbod zijn m.a.w. als er één webwinkel offline gehaald wordt zoekt de koper naar een andere die wel levert.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

StevieNL81 schreef:
16 nov 2025 11:39

Zo voorzichtig is de media toch niet.
https://nos.nl/artikel/2590565-marijn-b ... aarschuwen
Morgen begint de strafrechtzaak.

Consumenneke

StevieNL81 schreef:
16 nov 2025 11:53
Het AD zegt ook:
Heeft u de kopregel van het AD gelezen?

Tientallen sterfgevallen onder klanten van Nederlandse webshop die illegaal en op grote schaal medicijnen verkocht

En hun opening: Tientallen mensen zijn de afgelopen jaren in Nederland overleden nadat ze medicatie of designerdrugs kochten bij Funcaps.nl.

Mijn opening: Tientallen mensen zijn de afgelopen jaren mogelijk overleden nadat ze medicatie of designerdrugs kochten bij een Nederlandse webshop, melden diverse media waaronder het AD en de NOS.

Misschien kunt u een ingezonden brief naar het AD sturen vanwege sensatiekoppen?

StevieNL81

Mogelijk ja ... u maakt er meteen waarschijnlijk van. En daarmee kleurt u de discussie onnodig.

Consumenneke

StevieNL81 schreef:
16 nov 2025 12:26
Mogelijk ja ... u maakt er meteen waarschijnlijk van. En daarmee kleurt u de discussie onnodig.
Het was waarschijnlijk/wellicht, dus u mag kiezen.

Uw reactie is selectieve verontwaardiging. Het AD begint namelijk met het nieuws dat er tientallen sterfgevallen zijn en meldt pas helemaal aan het einde van het bericht dat er nog onderzoek gedaan wordt. Maar u stoort zich aan mijn mogelijk en waarschijnlijk/wellicht.

Het is natuurlijk prima dat u nieuws uit diverse bronnen vergelijkt en uw eigen mening vormt.
  • Volkskrant: Tientallen doden gelinkt aan designerdrugs van webshop Funcaps
    Telegraaf: Onder jongeren populaire website voor designerdrugs opgedoekt
    NOS: Tientallen drugsdoden gelinkt aan webshop
    Hart van Nederland: Illegale webshop voor medicijnen gelinkt aan tientallen doden in Nederland
En als u de gedachtenwisseling een ander kleurtje wil geven: be Radar's guest!

Maar derailleer het onderwerp niet door op de pianospeler te schieten. Dus nu weer op-topic aub! :wink:
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 16 nov 2025 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

StevieNL81

De rechtszaak gaat over het illegaal verkopen, niet over dat daar doden door vallen. In ieder artikel geven ze aan dat er op dit moment geen bewijs is dat de sterfgevallen te maken hebben met de medicatie maar dat ze dat nog onderzoeken.

Als u dan dus om meningen vraagt, dan is mijn mening dat dit op dit moment zeker niet "waarschijnlijk" het gevolg is van.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het AD kopt in met Tientallen sterfgevallen onder klanten van Nederlandse webshop die illegaal en op grote schaal medicijnen verkocht.

In die koptitel staat niet dat het Nederlandse klanten betreft en verderop in het artikel die alleen door abonnees te lezen is blijkt dat er mogelijk Nederlandse slachtoffers te betreuren zijn.

Ts gelooft dat niet, zoekt op de pagina van de NOS en die geeft aan dat er mogelijk Nederlandse slachtoffers zijn maar helemaal zeker is dat niet.

Dan stelt Ts de vraag of er mensen zijn die online drugs en/of medicijnen aanschaffen en die kan met ja of nee afgedaan worden.

Bij deze mijn antwoord, nee want ten eerste ben ik niet drugsverslaafd en ten twee als ik onverhoopt medicijnen nodig heb dan alleen op doktersvoorschrift.

Hoe moeilijk kan een antwoord op een vraag zijn? dat dan weer niet maar zoals wel vaker door het vermelden van websites barst weer een discussie over de nieuwswaarde los want het AD schrijft het één en de NOS gaat direct dieper op het nieuws in.

Consumenneke

Ron5300 schreef:
16 nov 2025 13:35
dat dan weer niet maar zoals wel vaker door het vermelden van websites barst weer een discussie over de nieuwswaarde los want het AD schrijft het één en de NOS gaat direct dieper op het nieuws in.
Dank voor uw samenvatting waaruit blijkt dat verschillende media het nieuws op een andere manier brengen.

U reageert graag uit de losse pols; ik zoek weleens iets uit.
1 op de 10 volwassen Nederlanders gebruikt drugs in 2022

In 2022 geven 1,4 miljoen Nederlanders van 18 jaar of ouder (10 procent van de 18-plus bevolking) aan weleens drugs te hebben gebruikt in het afgelopen jaar, waarvan 880 duizend personen (6 procent) dat ook in de afgelopen maand deden. (bron: CBS)
Tussen leeftijdsgroepen bestaan duidelijke verschillen in het drugsgebruik in het afgelopen jaar. Het drugsgebruik is het hoogst bij Nederlanders van 20 tot 25 jaar (31 procent), gevolgd door de groep 18- en 19-jarigen (27 procent) en 25- tot 30-jarigen (eveneens 27 procent). Met name het gebruik van uitsluitend cannabis is bij deze leeftijdsgroepen hoog (zie bijlagetabellen). Bij 50-plussers is het drugsgebruik het laagst: 3 procent van hen heeft weleens drugs gebruikt in het afgelopen jaar. Bij hoogopgeleide Nederlanders is het drugsgebruik met 13 procent het hoogst, bij laagopgeleiden het laagst (6 procent).
Gevolgtrekking is dat ook een aantal deelnemers aan dit forum weleens 'drugs' gebruiken en dus een idee hebben over betrouwbare en onbetrouwbare verkopers. Nederland gaat daar (normaliter) redelijk nuchter mee om, vandaar dat je op grote parties of bij Jellinek/GGD) ook de kwaliteit van je aankopen kan laten testen. Bij mij op de middelbare school werd zelfs les gegeven in drugs&drugsgebruik, door een gepensioneerde Amsterdamse diender die les gaf aan de Politie-academie.

Met respect kijk ik naar landen waar goed-gereguleerde verkoop mogelijk is en daarom is het nieuws dat de NVWA zo'n illegale winkel offline haalt en de verkopers in de kraag grijpt goed nieuws.

Of en hoeveel (dodelijke) slachtoffers er zijn, horen we vast later wel.

Er zijn ook ouders van overleden shop-klanten die anderen willen waarschuwen. Het is dus zeker consumenten-relevant!

StevieNL81

In dat artikel is het niet zozeer de pil geweest die dodelijk was, maar de combinatie met bestaande medicatie.

Persoonlijk maak ik onderscheid tussen iets anders leveren dan wat je verkoopt vs verkeerd gebruik door de koper.

Daarom vind ik zelf de uitspraak dat de dodelijke slachtoffers het gevolg zijn van die medicatie op dit moment te vroeg. Mag je prima zelf wat van vinden, maar voor nú lijkt het mij speculatie.

Plaats reactie