Albert Heijn-Park Asterix

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
Wat-nou-weer

Re: Albert Heijn-Park Asterix

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

Mensen kunnen natuurlijk ook hun gezonde verstand gebruiken. Waarom zou een super een niet-klant gratis kaartjes geven? Daarnaast begrijpt ze blijkbaar ook niet hoe het 1+1 gratis werkt, nl. 4 kaartjes in de winkelmand gooien en niet 2 als je er 4 wilt hebben. Had zij deze procedure wel begrepen, had ze meteen gezien dat ze niets gratis kreeg en 4 kaartjes moest betalen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Wat-nou-weer schreef:
16 nov 2025 15:30
Mensen kunnen natuurlijk ook hun gezonde verstand gebruiken. Waarom zou een super een niet-klant gratis kaartjes geven? Daarnaast begrijpt ze blijkbaar ook niet hoe het 1+1 gratis werkt.....
Gezond verstand: waar vind je dat?

Afbeelding

1+1 GRATIS is natuurlijk een onbekend fenomeen in Nederland. :wink:

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
16 nov 2025 15:19
Moneyman schreef:
16 nov 2025 14:49
Wat ik tot nu toe mis in deze discussie is dat een veel gebruikte maatstaf de “gemiddeld geïnformeerde consument” is.
Heb ik genoemd.
Consumenneke schreef:
16 nov 2025 12:47
Je mag van een gemiddelde consument niet verwachten dat ze alle pagina's doorscrollen op zoek naar kleine lettertjes, die verwijzen naar kleine lettertjes, die verwijzen naar kleine lettertjes.
Van belang is echter vooral dat Jennifer123 helemaal niet meedeed aan een actie van AH, maar op zoek was naar kaartjes voor Parc Asterix en via een zoekactie op haar mobieltje terecht kwam op een landingspagina van AH's mobiele site waar 1+1 GRATIS werd aangeboden zonder een duidelijke verwijzing naar enige actie.

Ten overvloede heb ik nog een banner getoond waaruit blijkt dat AH zelf reclame maakt voor 1+1 GRATIS zonder enige vermelding van een spaaractie.

Afbeelding

Nou zijn er in het verdere besteltraject vast momenten dat Jennifer123 had kunnen/moeten beseffen dat er iets mis was, maar ook AH kan enige verantwoordelijkheid niet ontlopen.
Je slaat het belangrijkste deel van mijn argumentatie -wat jij dus ook juist nog niet genoemd had- nu net even over: namelijk dat een gemiddeld geïnformeerde consument heel goed weet dat bij klantenacties van supermarkten vrijwel altijd een spaaractie gekoppeld is. Juist daarom hoeft dat ook helemaal niet in iedere reclame-uiting terug te komen.

Wat-nou-weer

1+1 GRATIS is natuurlijk een onbekend fenomeen in Nederland.
Ik heb het over supers, niet over de rest van Nederland. Gezond verstand hoort in je bovenkamer te zitten.

Consumenneke

Wat-nou-weer schreef:
16 nov 2025 16:06
Gezond verstand hoort in je bovenkamer te zitten.
Dit forum heeft vast ook mensen die weleens in een winkel komen.
Moneyman schreef:
16 nov 2025 15:49
Je slaat het belangrijkste deel van mijn argumentatie nu net even over: namelijk dat een gemiddeld geïnformeerde consument heel goed weet dat bij klantenacties van supermarkten vrijwel altijd een spaaractie gekoppeld is.
:lol:

Mijn tegenargumenten zijn al eerder genoemd en getoond, dus die ga ik niet herhalen. :roll:
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 16 nov 2025 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

Speedy123 schreef:
16 nov 2025 12:34
onderaan, nu als een dropdown menu:
Uitjes met daarin de linkjes:
- Actievoorwaarden
- Hoe werkt digitaal sparen?
- Hoe werkt het uitjes?
- Veel gestelde vragen
Maar waarom zou iemand op uitjes klikken om te zien wat daar in staat als je het uitje al gevonden hebt? Een kop met de tekst "uitjes" verwacht ik dat er meerdere uitjes in staat, maar die hoef ik niet te zien. Dat er actievoorwaarden in staan vind ik wel ver gezocht en dat verwacht een gemiddelde consument niet.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
16 nov 2025 15:45
Wat-nou-weer schreef:
16 nov 2025 15:30
Mensen kunnen natuurlijk ook hun gezonde verstand gebruiken. Waarom zou een super een niet-klant gratis kaartjes geven? Daarnaast begrijpt ze blijkbaar ook niet hoe het 1+1 gratis werkt.....
Gezond verstand: waar vind je dat?

Afbeelding

1+1 GRATIS is natuurlijk een onbekend fenomeen in Nederland. :wink:
Wat kennelijk een onbekend fenomeen is dat er ook voorwaarden van toepassing kunnen zijn op acties. Zoals in uw plaatje: geldig van 4 juli t/m 10 juli 2016. Iemand die na 10 juli 2016 de 1+1 gratis wil kopen, betaald gewoon twee maal de prijs.

Dan begint u ongetwijfeld over kleine lettertjes, onduidelijk UX en weet ik al niet meer. Maar het is wel elke keer dezelfde discussie. Een plaatje pakken, uit zijn context trekken en dan net doen als alles allemaal heel erg onduidelijk is, terwijl het echt allemaal klip-en-klaar duidelijk is.

Of het nu www.bol.com is, mediamarkt.nl, www.coolblue.nl of zelfs www.avrotros.nl, allemaal hebben ze de algemene voorwaarden aan het einde van de hoofdpagina in de footer staan. Een consument wordt geacht deze tot zich te nemen.

De enige manier waarop Jennifer eindige met te weinig kaartjes voor de deur van het Franse pretpark is doordat ze èn geen enkele pagina volledig las, èn de voorwaarden niet tot zich nam, èn het woord spaarkaarten negeerde, èn niet vier maar twee kaartjes in haar mandje plaatste èn vervolgens afreisde naar Frankrijk met 4 personen met slechts 2 kaartjes op zak.

Haf Jennifer ook maar één van deze zaken anders aangepakt, dan was het hele probleem nimmer opgetreden.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 16 nov 2025 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

PGros schreef:
16 nov 2025 16:30
Speedy123 schreef:
16 nov 2025 12:34
onderaan, nu als een dropdown menu:
Uitjes met daarin de linkjes:
- Actievoorwaarden
- Hoe werkt digitaal sparen?
- Hoe werkt het uitjes?
- Veel gestelde vragen
Maar waarom zou iemand op uitjes klikken om te zien wat daar in staat als je het uitje al gevonden hebt? Een kop met de tekst "uitjes" verwacht ik dat er meerdere uitjes in staat, maar die hoef ik niet te zien. Dat er actievoorwaarden in staan vind ik wel ver gezocht en dat verwacht een gemiddelde consument niet.
Zelfs dan was er nog geen man overboord. Want bij het bestellen krijgt ze de tekst:
Uitjes actie 1+1 gratis kaartje
Om je tweede gratis kaartje te verzilveren moet je zijn ingelogd met je AH.nl profiel. Bij iedere 4 zegels ontvang je het tweede kaartje gratis van hetzelfde uitje. Het is mogelijk om verschillende kaartjes van hetzelfde uitje te combineren (bijvoorbeeld een volwassene en kind kaartje voor de Apenheul). Je ontvangt dan de korting op het goedkoopste kaartje. Het is ook mogelijk kaartjes te kopen als je niet voldoende zegels hebt. Je betaalt dan de reguliere prijs.
Nogmaals, de enige manier waarop Jennifer eindige met te weinig kaartjes voor de deur van het Franse pretpark is doordat ze èn geen enkele pagina volledig las, èn de voorwaarden niet tot zich nam, èn het woord spaarkaarten negeerde, èn niet vier maar twee kaartjes in haar mandje plaatste èn vervolgens afreisde naar Frankrijk met 4 personen met slechts 2 kaartjes op zak.

Had Jennifer ook maar één van deze zaken anders aangepakt, dan was het hele probleem nimmer opgetreden.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
16 nov 2025 16:33
Maar het is wel elke keer dezelfde discussie. Een plaatje pakken, uit zijn context trekken en dan net doen als alles allemaal heel erg onduidelijk is, terwijl het echt allemaal klip-en-klaar duidelijk is.
Deze Hamsteractie uit 2016 haalt u nu wel uit zijn context, lijkt me. Die heb ik alleen ge-beeld-citeerd om duidelijk te maken dat Nederland gewend is aan 2-voor-1 acties. Iedereen die weleens buiten komt, weet dat je bij AH 2-voor-1 kan kopen tijdens de Hamster-dagen. Hoef je de AV niet voor uit je hoofd te leren.

Zo te zien moet je wel een bonuskaart hebben.

Afbeelding

Maar het wemelt in Nederland van de 2-voor-1 en zelfs 3-voor-1 acties, de zogenaamde multibuys. De Consumentenbond voert daar zelfs actie tegen!
Superkortingen zoals '1+1 gratis' zijn in andere landen al verleden tijd. In Denemarken en Ierland stopten veel supermarkten ermee. Frankrijk verbiedt ze en het Verenigd Koninkrijk volgt snel. We willen dat Nederlandse supermarkten ook inzien dat bulkaanbiedingen schadelijk zijn. En daarom besluiten ermee te stoppen.
Het is daarom volstrekt begrijpelijk dat Jennifer123 meende dat ze als “gemiddeld geïnformeerde consument” op een 1+1 GRATIS aanbieding beland was. :wink:

(Kijk ook eens op de algemene landingspagina voor uitjes, gewoon op de normale site. Geen sprake van zegels, wel een 2e kaartje gratis...)

Speedy123

Consumenneke schreef:
16 nov 2025 16:48
Het is daarom volstrekt begrijpelijk dat Jennifer123 meende dat ze als “gemiddeld geïnformeerde consument” op een 1+1 GRATIS aanbieding beland was. :wink:
Maar dat is slecht een enkel facet. U haalt er slechts één dingetjes uit en u legt daar alle focus op. Terwijl dat ene dingetje al dubieus is.

Ze besloot ook de algemene voorwaarden niet te lezen. Elke verkoper hanteert algemene voorwaarden en zet ze op haar website. De consument wordt geacht die te lezen.

Ze besloot ook geen enkel pagina volledig te lezen, want op elke pagina werd de actie uitgelegd, inclusief dat je moest inloggen om je spaarkaarten in te wisselen. Eventjes doorlezen en het was meteen duidelijk dat het om een spaaractie ging waarbij je spaarkaarten in moest leveren.

Ze negeerde ook het woord Spaarkaarten wat wel vermeldt stond zonder te scrollen. Als je dat ziet, dan kijk je toch even verder wat daar mee bedoelt wordt?

Ook kocht ze slechts twee kaarten terwijl ze vier kaarten moest hebben. Ook bij een 1+1 gratis snapt de gemiddelde consument wel dat die ook het gratis product moet pakken. Had ze vier kaarten geslecteerd, dan zag ze meteen dat ze geen korting kreeg. Dan betaal je niet het volle pond, maar zoek je uit wat er aan de hand is. Waarom wordt de korting niet verleend?

En toen de kaarten geleverd werden, waren het er maar twee, de gratis kaarten zaten er niet bij. Dan bel je toch even met de klantenservice of mail je ze om te vragen hoe het met de gratis kaarten zit want je hebt er maar twee ontvangen?

Tot slot kiest ze met vier personen en slechts twee kaarten af naar Frankrijk om daar bij een internationaal park aan de kassa uit te gaan leggen dat ze de twee kaarten via een 1+1 gratis actie bij AH gekocht heeft en dat ze met zijn vieren naar binnen willen? De gemiddelde consument snapt toch wel dat ze daar in Frankrijk niks begrijpen van een Nederlandse AH 1+1 gratis actie?

Wat-nou-weer

De gemiddelde consument snapt toch wel dat ze daar in Frankrijk niks begrijpen van een Nederlandse AH 1+1 gratis actie?
Uitgaand van wat volgens @consumenneke een gemiddelde consument vindt, vast niet.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat nog vreemder is. Hoe moet een website weten dat TS 4 kaartjes nodig heeft en niet 2? Ze kiest er namelijk 2 en betaalt er 2.

Als ik een 1+1 actie in de winkel zie en ik heb maar 1 product nodig, dan kan ik er gewoon 1 pakken en betalen. Wil ik de actie wel, dan pak ik er 2 en betaal ik voor 2 (in dit geval exact hetzelfde bedrag als in de eerste situatie).

Het gedrag van TS is op zijn minst apart te noemen, als je 4 kaartjes wil en er maar 2 selecteert.

Consumenneke

Speedy123 schreef:
16 nov 2025 17:51
Elke verkoper hanteert algemene voorwaarden en zet ze op haar website. De consument wordt geacht die te lezen.
Daar denkt de Reclame Code Commissie heel anders over.
De les?
  • Maak uitzonderingen op een kortingsactie direct en duidelijk zichtbaar bij de hoofdboodschap.
    De hoofdtekst van een aanbieding mag geen verkeerde indruk wekken over de omvang van het voordeel.
    Van consumenten mag niet worden verwacht dat zij actief zoeken naar verborgen beperkingen of voorwaarden.
Kijk nog eens op de algemene landingspagina voor uitjes, gewoon op de normale site, en klik dan door naar Parc Asterix. Daar zie je niks over zegeltjes of enige actie. Gewoon 1+1 gratis!

Nog maar eens: deze klant gaat niet helemaal vrijuit, maar ik zou met haar klacht wel naar de Stichting Reclame Code durven. Alleen al vanwege dat aanhoudende kleinelettertjesgedoe.

Ze krijgt waarschijnlijk haar geld terug en een bos bloemen als excuus voordat de klacht behandeld wordt. :lol:
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 16 nov 2025 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

Consumenneke schreef:
16 nov 2025 16:48
(Kijk ook eens op de algemene landingspagina voor uitjes, gewoon op de normale site. Geen sprake van zegels, wel een 2e kaartje gratis...)
Niet waar. Op de algemene landingspagina staan gewoon de Actievoorwaarden vermeldt.
III. Inleveren
16. Bij vier (4) AH Uitjes-zegels heeft de deelnemer één (1) volle AH Uitjes-spaarkaart.
17. Per volle spaarkaart heeft een deelnemer recht op het tweede toegangskaartje (e-ticket) gratis voor
de deelnemende uitjes. Een deelnemer moet minimaal twee kaartjes kopen om het tweede
toegangskaartje gratis te kunnen krijgen
. Het goedkoopste ticket zal altijd als het gratis ticket worden
aangewezen. Deelnemende uitjes zijn te vinden op www.ah.nl/uitjes

Moneyman

Consumenneke schreef:
16 nov 2025 16:14
Moneyman schreef:
Je slaat het belangrijkste deel van mijn argumentatie nu net even over: namelijk dat een gemiddeld geïnformeerde consument heel goed weet dat bij klantenacties van supermarkten vrijwel altijd een spaaractie gekoppeld is.

Mijn tegenargumenten zijn al eerder genoemd en getoond, dus die ga ik niet herhalen. :roll:
Ben ik -ondanks al jouw gelach- toch wel heel benieuwd wat jij als concrete tegenargumenten ziet.

Vooralsnog lees ik veel contextuele ruis, maar weinig weerlegging.

Consumenneke

Wat u zegt is onzinnige nonsens (en dat zeg ik vrijwel nooit), zoals elke consument weet.

Consumentenacties van supermarkten zijn niet vaak en zeker niet vrijwel altijd aan spaaracties gekoppeld.
Moneyman schreef:
16 nov 2025 18:46
Consumenneke schreef:
16 nov 2025 16:14
Moneyman schreef:

Ben ik -ondanks al jouw gelach- toch wel heel benieuwd wat jij als concrete tegenargumenten ziet.

Vooralsnog lees ik veel contextuele ruis, maar weinig weerlegging.
Speedy123 kijkt naar andere pagina's of zit toch weer stiekem door te klikken naar verstopte actievoorwaarden. Op de uitjes-pagina van AH staan wel banners met 2 kaartje gratis maar geen beperkende voorwaarden. Die zijn verderop verstopt. Ik blijf bij mijn stelling dat AH al excuses aanbiedt voordat de klacht in behandeling wordt genomen door de Reclame Code Commissie.

Ondertussen voel ik me een eenzame gladiator die steeds weer andere uitdagers moet verslaan (of erger nog, juristen die van geen wijken weten) dus nu ga ik in de catacomben afwachten of Jennifer123 een klacht aandurft.

Speedy123

Consumenneke schreef:
16 nov 2025 19:01
Speedy123 kijkt naar andere pagina's of zit toch weer stiekem door te klikken naar verstopte actievoorwaarden. Op de uitjes-pagina van AH staan wel banners met 2 kaartje gratis maar geen beperkende voorwaarden. Die zijn verderop verstopt. Ik blijf bij mijn stelling dat AH al excuses aanbiedt voordat de klacht in behandeling wordt genomen door de Reclame Code Commissie.

Ondertussen voel ik me een eenzame gladiator die steeds weer andere uitdagers moet verslaan (of erger nog, juristen die van geen wijken weten) dus nu ga ik in de catacomben afwachten of Jennifer123 een klacht aandurft.
De actievoorwaarden staan onderaan op de eerste pagina. Niet verstopt, gewoon duidelijk, alleen wilt u er niet op klikken.

Maar zelfs als u dat allemaal te lastig vind, meteen na het toevoegen van het gewenste aantal kaartjes aan de winkelwagen krijgt u de tekst:
Om je tweede gratis kaartje te verzilveren moet je zijn ingelogd met je AH.nl profiel. Bij iedere 4 zegels ontvang je het tweede kaartje gratis van hetzelfde uitje. Het is mogelijk om verschillende kaartjes van hetzelfde uitje te combineren (bijvoorbeeld een volwassene en kind kaartje voor de Apenheul). Je ontvangt dan de korting op het goedkoopste kaartje. Het is ook mogelijk kaartjes te kopen als je niet voldoende zegels hebt. Je betaalt dan de reguliere prijs.
En zelfs als u ook dat negeert, is er nog geen man overboord want dan krijgt u bij het selecteren van 4 kaartjes de reguliere totaalprijs te zien:
Overzicht

Subtotaal
260.00
Totaal 260.00
Allemaal volkomen helder en duidelijk ruim voordat er afgerekend moet worden.

En zelfs als dat allemaal mis gaat, dan worden de gratis kaartjes niet geleverd. Dus even contact opnemen met de klantenservice, ik mis de gratis kaartjes? Dan wordt alsnog alles duidelijk en kan u gewoon uw geld terug krijgen en alsnog een nieuwe bestelling plaatste waarbij u deze keer wel de spaarkaarten inlevert.

Het enige wat u niet moet doen, is alles negeren, verder geen actie ondernemen en met te weinig kaartjes naar Frankrijk afreizen om te denken dat het daar bij het pretpark wel goed zal komen.

Moneyman

Consumenneke schreef:
Wat u zegt is onzinnige nonsens (en dat zeg ik vrijwel nooit), zoals elke consument weet.

Consumentenacties van supermarkten zijn niet vaak en zeker niet vrijwel altijd aan spaaracties gekoppeld.
Ik heb het uiteraard (en expliciet) niet over "consumentenacties", maar over "consumentenacties als in dit topic". Maar da's uiteraard een nuance die niet in je discussielijn past.

Dit soort uitjes heb ik nog nooit los van een spaaractie gezien. Er zal vast een voorbeeld van te googelen zijn (dus doe geen moeite), maar de standaard is: gekoppeld aan een spaaractie.

Lso daarvan moet je zó'n berg gewoon beschikbare informatie negeren dat je nog steeds niet met droge ogen kunt beweren dat TS van niets had hoeven weten. En dan heb ik het er nog niet eens over dat ze maar twee kaarten bestelde... terwijl ze er vier nodig had.

Conclusie: je argumentatie rammelt dramatisch en houdt op geen enkele manier stand.

Of, in je eigen woorden:
Consumenneke schreef:
... onzinnige nonsens ...

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

PGros schreef:
16 nov 2025 16:30
Dat er actievoorwaarden in staan vind ik wel ver gezocht en dat verwacht een gemiddelde consument niet.
Ja, nee, dat klopt, dat hoef je niet te verwachten. Ben in the mood voor een nieuwe camera, heb iets gevonden met een mooie cashback, 200 euro. Maar - black Friday komt er aan. Zit vanmiddag in de trein te neuzen, vind ik een advertentie, hetzelfde toestel, 200 euro goedkoper als overal elders. Bingo, en dan die cashback er nog af natuurlijk! Dus niet, als je even verder kijkt...

Nee, als gemiddelde consument moet je vooral niet nadenken, maar klakkeloos klikken en kopen. :wink:

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ook even gekeken: als je niet ingelogd bent bij AH en de kaartjes in je winkelmandje zet, dan zie je voordat je het betalingsproces start de volgende tekst:
Om je tweede gratis kaartje te verzilveren moet je zijn ingelogd met je AH.nl profiel. Bij iedere 4 zegels ontvang je het tweede kaartje gratis van hetzelfde uitje. Het is mogelijk om verschillende kaartjes van hetzelfde uitje te combineren (bijvoorbeeld een volwassene en kind kaartje voor de Apenheul). Je ontvangt dan de korting op het goedkoopste kaartje. Het is ook mogelijk kaartjes te kopen als je niet voldoende zegels hebt. Je betaalt dan de reguliere prijs
Dat lijkt mij voldoende duidelijkheid te bieden voordat iemand overgaat tot aankoop.

Plaats reactie