Misleid door Ziggo over glasvezelverbinding

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
alfatrion

Re: Misleid door Ziggo over glasvezelverbinding

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speedy123 schreef:
18 nov 2025 16:00
Wat is een stabiele en snelle Wifi?
Stabiel is dat er geen haperingen zijn. Snel is dat de capaciteit voldoende is voor al dat wat redelijkerwijs verwacht kan worden hoe huishoudens WiFi gebruiken.
Nijogeth schreef:
19 nov 2025 08:08
De garantie van Ziggo betekent dat men als er problemen ontstaan en de verbinding niet goed loopt, deze zal oplossen (niet proberen op te lossen, maar oplossen, dus een resultaatverplichting).
Garantie wordt gegeven, omdat de garantieverlener zoveel vertrouwen heeft in het product dat hij de financiële gevolgen wil dragen als het vertrouwen onterecht is. Ik zou daarom als uitgangspunt willen hanteren in de zin van geen probleem met WiFi. Herstel is meer de uitzondering.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Consumenneke schreef:
18 nov 2025 18:16
Speedy123 schreef:
Het heeft niet zoveel zin om op dit forum vraagtekens te plaatsen bij de beweringen van Ziggo.

Ziggo belooft iets aan zijn klanten en nu gaat een Speedy123 beweren* dat die belofte niets voorstelt.

Het criterium is echter niet hoe de kleine lettertjes linksom of rechtsom uitgelegd kunnen worden (dan wordt het een welles/nietes zonder einde en kan Ron5300 het niet meer volgen) maar (zoals MoneyMan al opmerkte) wat de gemiddeld geïnformeerde consument daarvan maakt.

Ik kan wel voorspellen wat de uitkomst is.

Lees deze advertorial van Ziggo in het AD maar eens. Of kijk naar het spotje waarmee Ziggo suggereert dat je altijd ongestoord naar films en voetbal op TV kan kijken. Hapervrije Wifi!

Afbeelding

* De argumenten veranderen wel. Eerst was de garantie dat er apparatuur geplaatst werd enz; nu is het argument ineens dat stabiel en snel niet bestaat.
U bent wel creatief in het bewerken van de reclamespot dat dan weer wel maar de aangehaalde tutorial in het AD laat zien dat het met de door de klant zelf gekozen plaats van de Ziggo ethernet/wifi router ook vaak mis gaat.

Zo'n ethernet/wifi router is al geen sieraad in de woonkamer en wordt het liefst buiten het zicht geplaatst maar een goede wifi begint wel met de juiste plaatsing omdat het wifi signaal van af het begin al goed moet zijn om verder middels de wifi versterkers over de woning verdeeld te worden.

De wifi garantie heeft er zijdelings mee van doen want als de klant er zelf niet uitkomt komt een monteur aan huis om de problemen te verhelpen.

Voor de internetverbinding zijn de algemene voorwaarden van Ziggo van toepassing want als door een storing het internet uitvalt valt ook de wifi uit.

Gevoegelijk kun je er van uit gaan dat als er een internet verbinding is het wifi signaal ook goed is.

Niet dat het iets toevoegt, in de 23 jaar dat ik Ziggo destijds nog UPC klant ben zijn de storingen op één hand te tellen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:
19 nov 2025 12:32
Speedy123 schreef:
Stabiel is dat er geen haperingen zijn. Snel is dat de capaciteit voldoende is voor al dat wat redelijkerwijs verwacht kan worden hoe huishoudens WiFi gebruiken.
Dus als er één enkele keer in het jaar een hapering zou zijn, dan is de Wifi niet stabiel en zou Ziggo niet aan haar beloofde garantie voldoen? Lijkt me een beetje cru gesteld. Als 99 procent van de tijd de Wifi prima werkt, voldoet de Wifi mijn inziens prima aan de Ziggo Wifi belofte.

Snel is iets naders dan capaciteit. Snel is de doorvoersnelheid, het aantal MB's dat een enkele verbinding over Wifi per seconde kan versturen. Capaciteit wordt bepaald door zaken zoals de processor, het werkgeheugen, de bandbreedte (gebruikte kanalen) op de router en de versterkers. Die bepalen het aantal Wifi verbindingen dat het Wifi netwerk aan kan.

Zowel snelheid als capaciteit worden beïnvloed door de omgeving. Zo kan het switchen naar andere kanalen zowel snelheid winst als meer capaciteit opleveren. Of betere versterkers met meer processoren en geheugen kunnen de Wifi sneller maken en meer capaciteit opleveren. Iets waarbij de Ziggo Wifi helpdesk graag bij wil assisteren :)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
19 nov 2025 14:05
Voor de internetverbinding zijn de algemene voorwaarden van Ziggo van toepassing want als door een storing het internet uitvalt valt ook de wifi uit.
Zonder internet werkt het WiFi gewoon door, en kunnen interne apparaten elkaar benaderen. Streamen van NAS etc.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speedy123 schreef:
19 nov 2025 15:38
Snel is iets naders dan capaciteit. Snel is de doorvoersnelheid, het aantal MB's dat een enkele verbinding over Wifi per seconde kan versturen.
Dat is wat ik de capaciteit van de verbinding noem. Overigens spreken hier over in Mbps, omdat in MBps geen overhead zit. Ik reken daarom zelf de capaciteit van de lijn altijd uit door het aantal gewenste MBps keer 10 te doen.
Speedy123 schreef:
19 nov 2025 15:38
Zowel snelheid als capaciteit worden beïnvloed door de omgeving.
Ja, en desondanks geeft Ziggo garantie op WiFi.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Speedy123 schreef:
19 nov 2025 11:51
Welke modder? Nijogeth legt het u nogmaals duidelijk uit.

Als iemand problemen ondervind met zijn Ziggo Wifi, niet met de Ziggo helpdesk belt, Ziggo geen gelegenheid geeft het probleem op te lossen maar meteen een schadeclaim in dient of zijn contract kosteloos op wil zeggen, op basis van de televisie reclame waaruit die meent af te leiden recht te hebben op een honderd procent foutloze Wifi, denkt u dan werkelijk dat Ziggo 'in de modder zit'?
.

Niemand beweert dat de Wifi Garantie betekent dat een klant geen gebruik moet maken van de aangeboden diensten onder dat label. Maar als ondanks alle inspanningen van Ziggo de verbinding nog steeds hapert, treedt de garantie echt in werking. Dan levert Ziggo immers niet wat beloofd is. Wanprestatie.
Nijogeth schreef:
19 nov 2025 08:08
Weer leest u verkeerd. De garantie van Ziggo betekent dat men als er problemen ontstaan en de verbinding niet goed loopt, deze zal oplossen (niet proberen op te lossen, maar oplossen, dus een resultaatverplichting). Dat is hoe een garantie werkt.
Precies. En als na alle pogingen om de wifi-verbinding stabiel te maken er toch nog steeds haperingen zijn, kan de klant simpelweg stellen dat de beloofde prestatie niet geleverd is.

(Straks komt hij weer met een lange lijst van onstandigheden die grotendeel in de categorie overmacht vallen)(maar wel fijn dat hij het verhaal van Nijogeth bevestigt)(alleen de inspanningen leveren is niet voldoende; het resultaat moet haperingsvrije wifi zijn)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

‘ t Is best een leuke casus dit. Ziggo heeft natuurlijk wanhopig klanten nodig, nadat honderdduizenden klanten bij hun weggelopen waren. Dit soort marktstatements (wij beloven meer dan een ander) hoort daar bij. Maar tegelijk beloven ze daarmee iets wat ze mogelijk niet zomaar waar kunnen maken, omdat er -zoals Speedy terecht opmerkt- factoren zijn die buiten hun directe invloedsfeer liggen.

Op het moment dat een klant hun aanspreekt op het niet nakomen van de gegeven garantie, zal het oordeel van de RCC al gauw “misleidend” zijn. Dat risico nemen ze blijkbaar - die klanten hebben ze hard nodig, een uitspraak van de RCC in hun nadeel is niet zo spannend :wink:

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

ik denk dat ze wel ver komen. In de meeste gevallen zal het gewoon goed gaan en waar het echt mis gaat kunnen ze nog een extra modem plaatsen. Ze hebben in de voorwaarden staan dat ze bijvoorbeeld een extra kabel plaatsen om een muur te omzeilen waar wifi niet door komt. Het zal wat kosten bij die ene klant maar dat hebben ze er dan voor over. En die klant gaat met goede wifi ook niet zomaar naar een andere provider.

Consumenneke

Moneyman schreef:
20 nov 2025 07:46
Dat risico nemen ze blijkbaar - die klanten hebben ze hard nodig, een uitspraak van de RCC in hun nadeel is niet zo spannend :wink:
Dan moeten ze meteen hun campagne staken, want de TV-kanalen (maar ook Meta en Google) volgen de RCC. Bovendien is een uitspraak van de RCC richtinggevend bij de rechter. Een klant kan dus gerust zijn contract opzeggen vanwege wanprestatie.

Die klant moet Ziggo uiteraard wel gelegenheid bieden om zijn maatregels te nemen (de prestaties die Speedy123 steeds opsomt) en zal moeten oppassen met overmacht (de hindernissen die Speedy123 eerder al opsomde). Maar de garantie is hard. De belofte is het aanbod dat de klant aanvaard heeft. Daar horen genoemde prestaties bij, net zoals wortels en uien bij stampot horen. Maar an-sich geen stampot zijn.

Speedy123

Consumenneke schreef:
19 nov 2025 23:51
Maar als ondanks alle inspanningen van Ziggo de verbinding nog steeds hapert, treedt de garantie echt in werking. Dan levert Ziggo immers niet wat beloofd is. Wanprestatie.
Maar helemaal niemand heeft op dit forum geklaagd dat Ziggo de Wifi problemen niet opgelost heeft, nadat de klant geklaagd heeft over problemen?

De hele discussie begon met de bijdrage van JB65556 op 16 nov 2025 11:51
Sinds ziggo reclame maakt voor wifi garantie vraag ik mij af wat er gebeurt als je die garantie niet wil , ik dacht als je een contract hebt dan moet je toch goede wifi krijgen?
Het gebeurt nu zeer regelmatig dat bij mij en de buren het signaal even weg valt, vind ik erg vreemd.
Dus of JB65556 überhaupt de Wifi helpdesk heeft gebeld om een beroep te doen op de Wifi garantie, is compleet onduidelijk. We weten geeneens of JB65556 een Ziggo heeft contract gesloten sinds Ziggo de Wifi garantie aanbiedt. Oudere contracten kennen helemaal geen Wifi garantie.

Dus vroeger had je helemaal geen Wifi garantie. Je kreeg een werkende Internetaansluiting en een modem die Wifi ondersteunde, vaak vanuit de meterkast. Dan heb je al snel problemen met Wifi op zolder, soms al op de eerste verdieping. De Wifi garantie met gratis Wifi versterkers in het hele huis en een gratis monteur aan huis om alles in te regelen als de klant problemen heeft, is vrij nieuw.

Moneyman

Speedy123 schreef:
20 nov 2025 13:12
We weten geeneens of JB65556 een Ziggo heeft contract gesloten sinds Ziggo de Wifi garantie aanbiedt. Oudere contracten kennen helemaal geen Wifi garantie.
Onjuist. Bestaande klanten van Ziggo krijgen ook dezelfde WIFI-garantie.

Speedy123

Moneyman schreef:
20 nov 2025 13:17
Speedy123 schreef:
We weten geeneens of JB65556 een Ziggo heeft contract gesloten sinds Ziggo de Wifi garantie aanbiedt. Oudere contracten kennen helemaal geen Wifi garantie.
Onjuist. Bestaande klanten van Ziggo krijgen ook dezelfde WIFI-garantie.
Dat wist ik niet. Mea Culpa.

Jammer dat Radar de warme douche afgeschaft heeft. Een bedrijf dat achteraf gratis extra services aan haar klanten biedt, netjes hoor.

Moneyman

Klopt. Ze attenderen de bestaande klanten er expliciet op zelfs, met een uitgebreide mail waarin direct met één druk op de knop een wifi-scan wordt aangeboden. Werkt perfect!

Consumenneke

Speedy123 schreef:
De hele discussie begon met de bijdrage van JB65556 op 16 nov 2025 11:51
U dwarrelt een beetje door de argumenten-santekraam.

Aanvankelijk begon u te beschrijven dat de Wifi Garantie bestond uit enkele beschreven diensten die Ziggo aanbiedt, ofwel een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Vervolgens ging u uitleggen dat een garantie technisch onmogelijk is vanwege talloze omstandigheden. Dat noemen we dus overmacht; daar is de rechtspraak ook duidelijk over. Uiteindelijk landde u op het eilandje waar de klant Ziggo geen gelegenheid heeft geboden om de diensten te leveren die nodig zijn om de Wifi Garantie in praktijk te brengen.
JB65556 schreef:
16 nov 2025 11:51
Sinds ziggo reclame maakt voor wifi garantie vraag ik mij af wat er gebeurt als je die garantie niet wil , ik dacht als je een contract hebt dan moet je toch goede wifi krijgen? Het gebeurt nu zeer regelmatig dat bij mij en de buren het signaal even weg valt,vind ik erg vreemd.
Ik geef toe dat B65556 een beetje op twee gedachten hinkt. Als je geen garantie wil, moet je ook niet zeuren. Al zegt hij terecht dat iedere klant snelle en stabiele wifi wil. En Speedy123 zegt op zijn beurt terecht dat je dan wel moet toestaan dat Ziggo een monteur stuurt en de installatie verbetert. Als aan al die voorwaarden is voldaan (en er is geen sprake van overmacht) dan geldt de garantie en moet de verbinding ongehaperd plaatsvinden, zoals ook in de reclame te zien is.

Lukt dat niet, dan kan de overeenkomst opgezegd worden vanwege wanprestatie (met alle vereiste tussenstapjes: ingebrekestelling en verzuimconstatering)...

Moneyman

Consumenneke schreef:
20 nov 2025 13:43
Lukt dat niet, dan kan de overeenkomst opgezegd worden vanwege wanprestatie (met alle vereiste tussenstapjes: ingebrekestelling en verzuimconstatering)...
... waarbij je eerst ook nog de vraag moet beantwoorden of de aard en omvang van de veronderstelde wanprestatie ontbinding (en dat is écht iets anders dan "opzegging", zoals jij schrijft) van de totale overeenkomst wel rechtvaardigen.

Als alleen het wifi-signaal af en toe even wegvalt, en de overeengekomen dienst(en) verder gewoon geleverd worden, lijkt me dat in de normale situatie geen haalbare kaart. Een partiele ontbinding is dan wat mij betreft het hoogst haalbare.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 20 nov 2025 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Consumenneke

Moneyman schreef:
20 nov 2025 13:50
Een partiele ontbinding is dan wat mij betreft het hoogst haalbare.
Leg eens uit, wat is een partiële ontbinding?

Moneyman

Exact wat het woord zegt. Je ontbindt een deel van de overeenkomst, naar rato van de wanprestatie. Ergo: je gaat minder betalen.

Consumenneke

Moneyman schreef:
20 nov 2025 14:01
Exact wat het woord zegt. Je ontbindt een deel van de overeenkomst, naar rato van de wanprestatie. Ergo: je gaat minder betalen.
Dit topic krijgt een leuke wending. Dat lijkt me ook voor JB65556 interessant. Je accepteert de garantie, laat de monteur komen en alle aanpassingen uitvoeren, maar als dan de snelle en stabiele verbinding tegenvalt > stel je de leverancier in gebreke, constateer je verzuim en ontbind je een deel van de overeenkomst.

Vraag is dan: welk deel?

Dat hangt neem ik aan af van het haperend genot. Valt je wifi weg tijdens een film, een belangrijke wedstrijd of je favoriete soap, dan is de schade groter dan tijdens een uitzending van een programma dat je niet interesseert - ik noem geen namen.

Wegvallende wifi heeft natuurlijk ook gevolgen voor je internet: stel dat je net met oma in de Acterhoek aan het chatten was, aan het gamen of een reactie op een forum voorbereid had. Hoe bereken en waardeer je de baalfactor?

Misschien is enige objectiviteit of intersubjectiviteit wel wenselijk.

Ik zou het zo 123-niet weten. :?

Consumenneke

Moneyman schreef:
Als alleen het wifi-signaal af en toe even wegvalt, en de overeengekomen dienst(en) verder gewoon geleverd worden, lijkt me dat in de normale situatie geen haalbare kaart.
Oh-oh, nou maakt u er toch weer een inspanningsverplichting van, terwijl we het er al over eens waren dat zo'n garantie een resultaatsverplichting is. Die diensten zijn weliswaar onderdeel van de deal, net zoals uien en wortels onderdeel zijn van hutspot. Maar als ik u wortels en uien lever, krijgt u van mij geen hutspot!

Moneyman

Consumenneke schreef:
20 nov 2025 14:32
Moneyman schreef:
Als alleen het wifi-signaal af en toe even wegvalt, en de overeengekomen dienst(en) verder gewoon geleverd worden, lijkt me dat in de normale situatie geen haalbare kaart.
Oh-oh, nou maakt u er toch weer een inspanningsverplichting van, terwijl we het er al over eens waren dat zo'n garantie een resultaatsverplichting is. Die diensten zijn weliswaar onderdeel van de deal, net zoals uien en wortels onderdeel zijn van hutspot. Maar als ik u wortels en uien lever, krijgt u van mij geen hutspot!
Ik denk dat je niet begrijpt wat ik schrijf, want wat ik schrijf heeft werkelijk niets te maken met jouw reactie erop. Jouw afdronk over mijn reactie is in ieder geval onjuist (en ik begrijp überhaupt niet hoe je erop komt).

Plaats reactie