Uitvaartverzekering met winstdeling NN

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Limlander40

Uitvaartverzekering met winstdeling NN

Ongelezen bericht door Limlander40 »

In 1990 heb ik een uitvaartverzekering afgesloten met winstdeling voor en die premievrij werd na 25 jaar. In het begin kreeg ik hoge winstdelingen per jaar. Maar zeker de laatste 15 jaar is het maar 1-5 euro per jaar.
Bij NN krijg ik geen duidelijke antwoorden, ze zeggen dat de beleggingen gewoon tegenvallen. Voor mijn gevoel vreten ze gewoon extra kosten van de beleggingen. Misschien wilt Radar dit eens goed uitzoeken.

HalloHierBenIk

Re: Uitvaartverzekering met winstdeling NN

Ongelezen bericht door HalloHierBenIk »

Klopt, een uitkering is niet gegarandeerd, dat ligt inderdaad aan de beleggingen en ook aan welk soort winstdeling op de polis zit. Er is maatschappij- en overrentewinstdeling. Daar horen weer allerlei andere voorwaarden en condities bij. Als het goed is kun je bij NN wel vragen om meer uitleg, en je krijgt een brief hierover.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Limlander40 schreef:
21 nov 2025 15:55
In 1990 heb ik een uitvaartverzekering afgesloten met winstdeling voor en die premievrij werd na 25 jaar. In het begin kreeg ik hoge winstdelingen per jaar. Maar zeker de laatste 15 jaar is het maar 1-5 euro per jaar.
Kan het zijn dat de beursbeleggingen de afgelopen 15 jaar slecht waren? :?

Of betreft het gewoon de jaarlijkse operationele winst uit activiteiten?

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Ze zullen in het begin wat agressiever hebben belegd en naarmate de verzekerde ouder wordt (dus een groter risico dat er tot uitkering moet worden overgegaan) de beleggingen defensiever hebben gemaakt. Zo gaat dat ook bij pensioenverzekeringen. Richting de pensioendatum wordt er minder risico gelopen. En dus minder winst of verlies.

Consumenneke

rwolters schreef:
21 nov 2025 17:46
Ze zullen in het begin wat agressiever hebben belegd en naarmate de verzekerde ouder wordt (dus een groter risico dat er tot uitkering moet worden overgegaan) de beleggingen defensiever hebben gemaakt. Zo gaat dat ook bij pensioenverzekeringen. Richting de pensioendatum wordt er minder risico gelopen. En dus minder winst of verlies.
Dat vergt een complex algoritme. Ik veronderstel dat er geen mannetjes zitten die voor elke verzekerde apart een beleggingsplan maken. Maar hoe dan? Gedifferentieerde beleggingen: 10% zeer risicovol voor de jonge verzekerden, 10% minimaal risico voor de ouderen? En geeft dat een heel ander resultaat dan wanneer je gewoon de totale pot gespreid belegt?

Ik denk eerlijk gezegd gewoon het laatste.

En tegelijk zou het me niks verbazen als ze gewoon steeds hogere kosten zijn gaan maken. Ik heb weleens een beleggingskrediet gehad en ook nooit een cent beleggingsresultaat gezien; verdween allemaal aan de kostenkant.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Consumenneke schreef:
21 nov 2025 17:12
Limlander40 schreef:
Kan het zijn dat de beursbeleggingen de afgelopen 15 jaar slecht waren?* :?
*Dat is sowieso niet de reden. Dan doet de belegger duidelijk iets fout.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
21 nov 2025 18:23
rwolters schreef:
21 nov 2025 17:46
Dat vergt een complex algoritme.
Welnee, daar is niets complex voor nodig. Het is gewoon een al bestaande en gebruikte manier van risicomanagement bij beleggingen, ook wel bekend als de lifecycle-methode.

Limlander40

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Sira schreef:
21 nov 2025 21:08
Consumenneke schreef:
21 nov 2025 17:12
Limlander40 schreef:
Kan het zijn dat de beursbeleggingen de afgelopen 15 jaar slecht waren?* :?
Echt niet ! Volgens mij claimen ze gewoon kosten. Maar aangezien het schimmig blijft krijg je dus geen duidelijk inzicht.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het beleid van NN ken ik natuurlijk niet, maar ik weet wel dat de beurs op het ogenblik nogal volatiel is. Daarbij staan veel koersen sky-high, en is het wachten op een stevige correctie, dus dalende aandelenprijzen. Dat is geen ramp als je nog vele jaren te gaan hebt. Na een correctie volgt altijd wel weer een stijging. Maar als je die vele jaren niet meer hebt, blijf je hangen in die correctie, in de lage aandelenprijzen dus.

Op diverse fora wordt serieus verbazing uitgesproken over de koers van sommige aandelen. Corbion bijvoorbeeld. De koers ligt nu redelijk gelijk aan die van vele jaren geleden. Oftewel: op het dividend na zijn beleggers er niks mee opgeschoten. En zo zijn er nog wel een paar waar meerderen hun verbazing over uitspreken: koersen dalen in korte tijd, terwijl er met de bedrijven zelf niks mis is.

Het zou dus niet gek zijn als NN, als iemand de pensioengerechtigde leeftijd begint te naderen, diens polis in rustiger vaarwater brengt.

Consumenneke

witte angora schreef:
22 nov 2025 08:52
Het zou dus niet gek zijn als NN, als iemand de pensioengerechtigde leeftijd begint te naderen, diens polis in rustiger vaarwater brengt.
Dat zou betekenen dat NN voor elke verzekerde een dekking op maat uitvogelt? Hoe werkt dat? Uw persoonlijke accountmanager kijkt elke maandag welke aandelen en obligaties bij uw behoefte passen?

Moneyman

Consumenneke schreef:
22 nov 2025 10:05
witte angora schreef:
22 nov 2025 08:52
Dat zou betekenen dat NN voor elke verzekerde een dekking op maat uitvogelt? Hoe werkt dat? Uw persoonlijke accountmanager kijkt elke maandag welke aandelen en obligaties bij uw behoefte passen?
Lees nog eens mijn vorige reactie in dit topic. Er is uiteraard helemaal geen persoonlijke accountmanager voor nodig, dat wordt gewoon volautomatisch gedaan.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Consumenneke schreef:
22 nov 2025 11:37
Moneyman schreef:
21 nov 2025 23:39
Welnee, daar is niets complex voor nodig. Het is gewoon een al bestaande en gebruikte manier van risicomanagement bij beleggingen, ook wel bekend als de lifecycle-methode.
Dank voor de doorverwijzing! Je ziet ook waar het algoritme op gebaseerd is. Interessant.
Doe je dit nu bewust? Doorgaan over algoritmes terwijl je duidelijk wordt vertelt dat het daar niets mee te maken heeft? Het is geen algoritme. Het is gewoon een schaal op papier. Meer niet. Dat deden we al voordat iemand ooit van een computer had gehoord.

Consumenneke

Methusalah schreef:
22 nov 2025 15:42
Doe je dit nu bewust? Doorgaan over algoritmes terwijl je duidelijk wordt vertelt dat het daar niets mee te maken heeft? Het is geen algoritme. Het is gewoon een schaal op papier. Meer niet. Dat deden we al voordat iemand ooit van een computer had gehoord.
Oh u denkt dat er bij NN iemand een papier voor zich heeft en elke dag de nieuwe beleggingskeuzes doorbelt, volgens die matrix?

Zo kocht en verkocht ik opties, dertig jaar geleden.

Natuurlijk werkt ook NN geautomatiseerd, dat zal toch niet verbazen.
Moneyman schreef:
22 nov 2025 11:27
Er is uiteraard helemaal geen persoonlijke accountmanager voor nodig, dat wordt gewoon volautomatisch gedaan.
Geen reden dus om zo agressief te reageren. :?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Sira schreef:
Dan doet de belegger duidelijk iets fout.
Je wil niet weten door wat voor zenuwemoten de beurskoersen beheerst worden. De handel draait voor een groot deel op kleine speculanten die enerzijds bang zijn een paar centen te verliezen, en anderzijds hopen de markt te kunnen timen. Voeg daarbij de zogenaamde day-traders, de analisten die er continue naast zitten maar ondertussen dankzij hun adviezen een goede boterham verdienen, de shorters die desnoods de markt manipuleren om de koers maar naar beneden te krijgen, enzovoorts, en dan wordt je niet blij van wat er gebeurt.

Als kleine belegger is het op het ogenblik erg lastig een beetje koerswinst te behalen, en zeker op korte termijn zit dat er niet in.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij is er prima koerswinst te behalen als kleine belegger. Je dient dan wel meerdere keren per dag ermee bezig te zijn en een platform te kiezen dat gratis handelen aanbiedt. Als je per handeling moet betalen, dan moet je al direct dat deel extra koerswinst behalen. Als je een vast bedrag per maand moet betalen, dan is alles daarboven pure winst.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

witte angora schreef:
22 nov 2025 17:59
Sira schreef:
Dan doet de belegger duidelijk iets fout.
Je wil niet weten door wat voor zenuwemoten de beurskoersen beheerst worden. De handel draait voor een groot deel op kleine speculanten die enerzijds bang zijn een paar centen te verliezen, en anderzijds hopen de markt te kunnen timen. Voeg daarbij de zogenaamde day-traders, de analisten die er continue naast zitten maar ondertussen dankzij hun adviezen een goede boterham verdienen, de shorters die desnoods de markt manipuleren om de koers maar naar beneden te krijgen, enzovoorts, en dan wordt je niet blij van wat er gebeurt.

Als kleine belegger is het op het ogenblik erg lastig een beetje koerswinst te behalen, en zeker op korte termijn zit dat er niet in.
Ik beleg vanaf 2016. Ik doe het niet zelf, want daar heb ik niet genoeg verstand van, maar heb het ondergebracht bij een vermogensbeheerder (geen bank). Al die jaren een zeer mooi rendement gehad, op een kleine dip na. Die dip betreft dan niet alle aandelen, maar slechts een enkel aandeel en dat trekt vanzelf weer bij. Een klein deel is Nederlands, maar het meeste is buitenlands. De vermogensbeheerder bepaalt wanneer welke aandelen verkocht worden en welke aangekocht worden. Het rendement is vele malen meer dan een spaarrekening.

Moneyman

Consumenneke schreef:
22 nov 2025 11:37
Moneyman schreef:
21 nov 2025 23:39
Dank voor de doorverwijzing! Je ziet ook waar het algoritme op gebaseerd is. Interessant.
Ga je nu serieus mijn posts die je quote inhoudelijk aanpassen naar eigen behoefte…? Ik heb helemaal nergens naar gelinkt!

Moneyman

Consumenneke schreef:
22 nov 2025 16:36
Moneyman schreef:
22 nov 2025 11:27
Er is uiteraard helemaal geen persoonlijke accountmanager voor nodig, dat wordt gewoon volautomatisch gedaan.
Geen reden dus om zo agressief te reageren. :?
Reageer nou een gewoon op de inhoud in plaats van onjuiste op de man-statements te maken. Er is niets agressiefs aan mijn volkomen terechte opmerking.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Limlander40 schreef:
22 nov 2025 08:44

Echt niet ! Volgens mij claimen ze gewoon kosten. Maar aangezien het schimmig blijft krijg je dus geen duidelijk inzicht.
Misschien dat dan ook even duiden, op 'voor mijn gevoel' en 'volgens mij' kan je toch geen discussie bouwen? Wat staat er bijvoorbeeld in de polis en bijbehorende voorwaarden. Daar zal toch in moeten staan op wat voor basis men tot een uitkering komt.

Consumenneke

Moneyman schreef:
22 nov 2025 23:05
Ga je nu serieus mijn posts die je quote inhoudelijk aanpassen naar eigen behoefte…? Ik heb helemaal nergens naar gelinkt!
Ik heb gewoon een link gezet naar de lifecycle-methode van NN omdat u dat schijnbaar teveel moeite kostte. Service naar de lezer.
Moneyman schreef:
22 nov 2025 23:07
Reageer nou een gewoon op de inhoud in plaats van onjuiste op de man-statements te maken. Er is niets agressiefs aan mijn volkomen terechte opmerking.
Kijk morgen nog eens op uw nuchtere maag en stel vast dat u mij mis-citeert. De verwijzing was naar Methusalem die zich opwindt over het woord algoritmes.

Allemaal poeha over niks weer.

Plaats reactie