Actievoorwaarden Canon cashback actie

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
witte angora

Actievoorwaarden Canon cashback actie

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben in the mood voor een nieuwe camera met telezoom. Alle pijlen wijzen momenteel naar een Canon. Canon heeft ook nu weer een cashback actie. Heb de actievoorwaarden doorgelezen. En daar heb ik toch wel een vraag over.
6. Voor deelname dient de Deelnemer bij registratie op de Actiewebsite het volgende in:
• Een geldig aankoopbewijs (aankoop bon of factuur)
• Een foto van het originele streepjescodelabel en serienummer voor elk in
aanmerking komend product.
Elk label moet vooraf uit de verpakking worden geknipt voordat het kan worden
gefotografeerd of gescand.

https://canon.a.bigcontent.io/v1/static ... b572623942
Kan iemand mij vertellen waarom de streepjescode uit de verpakking moet worden geknipt? Niet dat die verpakking nou zoveel verzamelwaarde heeft, maar als je het ding ooit wil verkopen oogt een nette doos toch nét even wat beter dan een doos die verknipt is.

Moneyman
Beste antwoord
Gekozen door witte angora

Re: Actievoorwaarden Canon cashback actie

door Moneyman » 25 nov 2025 23:45

witte angora schreef:
25 nov 2025 23:22
Mijn vraag was niet of dit nu allemaal mag, maar waar het goed voor is dat mensen een doos kapot knippen in ruil voor 100-200 euro.
Maar dat antwoord heb je al :wink:
Nijogeth schreef:
25 nov 2025 20:25
De reden daarvoor is simpel, omdat je dan niet meer kan ruilen. In het verleden hebben mensen wel eens iets gekocht, de cashback opgevraagd en daarna weer geruild.
Dit is de reden. Dat die niet 100% overtuigend en waterdicht is, maakt het niet anders.

Het uitknippen van die streepjescode vormt een extra drempel, die een kwaadwillend persoon op voorhand al iets minder snel tot frauduleuze acties zal laten overgaan. En ja, ik denk dat bij het retourneren van een doos met uitgeknipte streepjescode inderdaad een seintje met het serienummer naar Canon gaat. De verwerkingstijd van de uitbetaling is vaak meerdere weken, juist ook om dit soort acties te voorkomen.
Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De reden daarvoor is simpel, omdat je dan niet meer kan ruilen. In het verleden hebben mensen wel eens iets gekocht, de cashback opgevraagd en daarna weer geruild.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Dat is correct en tevens juist!

witte angora

Toch geeft Canon in de actievoorwaarden aan:
14. Indien een Deelnemer het Actiemodel, op grond waarvan hij/zij mag deelnemen aan de Actie,
retourneert aan de verkopende partij of indien het Actiemodel door de verkopende partij uit
coulance is teruggenomen, vervalt het recht op deelname. Heeft de Deelnemer zijn aanvraag
echter al ingediend, dan dient hij het ontvangen cashbackbedrag volledig en zonder aftrek
aan Canon terug te storten.
Dus ondanks het verknippen van de verpakking kan het actiemodel in sommige winkels blijkbaar wel teruggebracht worden. Dat knippen is dus een wassen neus.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb zo'n vermoeden dat de winkel dan een melding doet bij Canon, zodra er een gat in de doos zit.

witte angora

Een vermoeden is niets meer dan dat: een vermoeden... Is de winkelier verplicht om die melding te doen? En zo ja, wat gebeurt er als deze die melding niet doet?

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Er zijn meer opties dan alleen terug brengen naar de winkel. Je kan hem ook doorverkopen. Het gaat er in ieder geval om dat het maar één keer gebruikt kan worden.

Dat er een doos met een gat in de winkel terug komt is een probleem tussen de winkel en Canon.

witte angora

Het kan maar één keer gebruikt worden, omdat je ook een foto van het serienummer mee moet sturen. Het serienummer is een unieke code. Daarbij moet je ook een aankoopbon overleggen, en die bon moet aan een aantal vereisten voldoen.

Als een serienummer voor de tweede keer aangeboden wordt, met dezelfde bon, maar een andere koper, is toch wel duidelijk dat het toestel is doorverkocht?

StevieNL81

Dan volgt nu de discussie over het recht op retourneren van een product als slechts de barcode uit de doos uit geknipt (zowel retour binnen 14 dagen bij online bestelling als bij non conformiteit van het product zelf), gevolgd door een gesprek over de waardevermindering van betreffende doos.

Spelers neem uw posities in.

witte angora

Toch moet je je er niet in vergissen. Bij Cameranu heb je een 30 dagen garantie: als het product niet naar je zin is mag je het retourneren. Het wordt daarna niet meer als nieuw verkocht, maar als tweedehands. Daarom zijn ze er zo op gebrand goed advies te geven. Immers, alles wat terugkomt kost hen een stuk winst. - Samenvatting in mijn woorden van een deel van het gesprek vorige week bij Cameranu op Urk.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

witte angora schreef:
25 nov 2025 20:57
Het kan maar één keer gebruikt worden, omdat je ook een foto van het serienummer mee moet sturen. Het serienummer is een unieke code. Daarbij moet je ook een aankoopbon overleggen, en die bon moet aan een aantal vereisten voldoen.

Als een serienummer voor de tweede keer aangeboden wordt, met dezelfde bon, maar een andere koper, is toch wel duidelijk dat het toestel is doorverkocht?
Daar heb je op zich wel een punt. Misschien is hun administratie niet zo denderend. Ze zullen er ongetwijfeld een reden voor hebben. Persoonlijk zie ik het probleem niet zo. Ik denk niet dat een toekomstige koper zich heel druk gaat maken om een gat in de doos. Het is geen collectors item. Hij koopt de camera, niet de verpakking ;)

Edit: Bijzonder beste antwoord heb je gekozen. Het beantwoord helemaal niets van je vraag. Goed gebruik van het forum is ook dat je niet voor de lolligste reacties gaat.

witte angora

Als je op MP kijkt, althans bij de lenzen, zie je altijd foto's van de lens, maar nooit van de doos. Die wordt in de tekst zelfs niet eens genoemd. In tegenstelling tot een jaar of 10, 15 geleden (althans bij Nikon) zal die doos inderdaad geen meerwaarde hebben.

Dessalniettemin vind ik het toch wel een beetje apart, en het is me nog steeds niet goed duidelijk waar het nou goed voor is, ondanks alle input in het topic.

StevieNL81

Jawel. Ik gaf eerder al aan dat het inderdaad is om te voorkomen dat iemand het product terug brengt.

Waarop iemand vermoedelijk gaat zeggen dat het missen van een stukje karton uit de doos niets af doet van het recht op retour.

Vervolgens komt de uitzondering dat men wel waardevermindering in rekening mag brengen, en dat de "waarde" van dat stukje karton de cashback is.

Maar gaat dit dan ook bij herroeping op?

En kan je bij retour nemen bewijzen of iemand daadwerkelijk de cashback aanvraag heeft ingediend?

En zo zijn we 4 pagina's verder en afhankelijk van de uitspraak van een rechtzaak die er nooit gaat komen over of dit nu allemaal mag.

witte angora

Mijn vraag was niet of dit nu allemaal mag, maar waar het goed voor is dat mensen een doos kapot knippen in ruil voor 100-200 euro.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
25 nov 2025 23:22
Maar dat antwoord heb je al :wink:
Nijogeth schreef:
25 nov 2025 20:25
Dit is de reden. Dat die niet 100% overtuigend en waterdicht is, maakt het niet anders.

Het uitknippen van die streepjescode vormt een extra drempel, die een kwaadwillend persoon op voorhand al iets minder snel tot frauduleuze acties zal laten overgaan. En ja, ik denk dat bij het retourneren van een doos met uitgeknipte streepjescode inderdaad een seintje met het serienummer naar Canon gaat. De verwerkingstijd van de uitbetaling is vaak meerdere weken, juist ook om dit soort acties te voorkomen.

witte angora

Dan denk ik dat we er zijn, en dat het topic gesloten kan worden.

Dat laatste vooral om te voorkomen dat er allerhande discussies ontstaan die niks met de vraag te maken hebben, en waar eigenlijk ook niemand wat aan heeft.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Gesloten