Kosten stadsverwarming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ron010

Kosten stadsverwarming

Ongelezen bericht door Ron010 »

Ik ben een van degenen die hiermee in Rotterdam te maken heeft.
Betreft dit enkel Eneco of ook andere leveranciers?

riddert

Re: Kosten stadsverwarming

Ongelezen bericht door riddert »

Nee, er zijn er nog wel meer. Ook in andere steden.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het hangt er van af welke energieleverancier de aanleg van de stadsverwarming gegund is maar wat u is uw inhoudelijke vraag, is dat omdat u problemen ervaart of uit nieuwsgierigheid.

DvdVK

Ongelezen bericht door DvdVK »

Ik heb ook stadsverwarming (in een koopwoning).
Van SVP (grootaandeelhouder is de Gemeente).

Duur (ondanks belofte in 2023 van Jetten om de prijs los te koppelen van de gasprijs).
Huidig Vastrecht is inmiddels een kleine € 800,00.

Je mag hier alleen goedgekeurde en gecontracteerde installatiebedrijven laten werken aan de stadsverwarming.
Voor de warmtewisselaar ben je verplicht om bij vervanging een (duur) huurcontract af te sluiten.

Er zijn zoveel klachten dat er zelfs een Facebookpagina voor werd aangemaakt en inmiddels is er een 2.0 versie.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

DvdVK schreef:
26 nov 2025 14:53

Duur (ondanks belofte in 2023 van Jetten om de prijs los te koppelen van de gasprijs).

Zoiets moet natuurlijk eerst omgezet worden in wetgeving en daarna nog ingevoerd. In de tussentijd is er ook nog eens een nieuw kabinet gekomen en gevallen. Dat deze wetgeving nu per 1-1-2026 ingevoerd gaat worden voor zover ik nu kan nagaan zou ik wat dat betreft niet eens als langzaam beschouwen. Dat had veel langer kunnen duren.

Hou er echter wel rekening mee dat loskoppelen van de gasprijs geen garantie is voor lagere tarieven. Als ik het goed begrijp stapt men over van koppeling aan de gasprijs naar een model waarbij men kijkt naar de werkelijke kosten van de leverancier met daarbovenop een gezonde winstmarge. Als je dus nu toevallig in een gebied woont waar de exploitatie van de stadsverwarming weinig winstgevend of zelfs verlieslatend is kan het dus mogelijk ook zo zijn dat de kosten omhoog gaan onder de nieuwe wetgeving. Terwijl juist in situaties waar een warmtenet bovengemiddeld winstgevend is de kosten kunnen dalen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
26 nov 2025 19:08
Hou er echter wel rekening mee dat loskoppelen van de gasprijs geen garantie is voor lagere tarieven. Als ik het goed begrijp stapt men over van koppeling aan de gasprijs naar een model waarbij men kijkt naar de werkelijke kosten van de leverancier met daarbovenop een gezonde winstmarge. Als je dus nu toevallig in een gebied woont waar de exploitatie van de stadsverwarming weinig winstgevend of zelfs verlieslatend is kan het dus mogelijk ook zo zijn dat de kosten omhoog gaan onder de nieuwe wetgeving.
Prijs verhogen kan niet zomaar, het "niet meer dan anders" is immers in de warmtewet vastgelegd.
Huur van warmtewisselaar valt daar helaas niet onder....

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
27 nov 2025 07:48
Cro schreef:
26 nov 2025 19:08
Hou er echter wel rekening mee dat loskoppelen van de gasprijs geen garantie is voor lagere tarieven. Als ik het goed begrijp stapt men over van koppeling aan de gasprijs naar een model waarbij men kijkt naar de werkelijke kosten van de leverancier met daarbovenop een gezonde winstmarge. Als je dus nu toevallig in een gebied woont waar de exploitatie van de stadsverwarming weinig winstgevend of zelfs verlieslatend is kan het dus mogelijk ook zo zijn dat de kosten omhoog gaan onder de nieuwe wetgeving.
Prijs verhogen kan niet zomaar, het "niet meer dan anders" is immers in de warmtewet vastgelegd.
Huur van warmtewisselaar valt daar helaas niet onder....
Voor zover ik het begreep verdwijnt dat niet meer dan anders juist in de nieuwe warmtewet, omdat men het niet eens is met die berekening en er veel klachten op zijn want gas is de 'te duur'. Dat 'niet meer dan anders' zou juist immers de koppeling met de gasprijs zijn' en daar willen ze nu juist vanaf. En krijgen we daarvoor in de plaats 'werkelijke kosten + een door een ACM vastgestelde redelijke winstmarge'.

Plaats reactie