Keramische anti aanbaklaag laat los

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
BL2

Keramische anti aanbaklaag laat los

Ongelezen bericht door BL2 »

Wij hebben een braadpan van de markt en daarvan laat na 3 jaar de keramische anti aanbaklaag los. Is het nu nog veilig om deze pan te gebruiken, immers je krijgt het afgebrokkelde natuurlijk wel binnen, of kan dat geen kwaad ?
Volgens de marktkoopman is het compleet veilig om de pan te gebruiken, en hoeven we geen nieuwe bij hem of elders te kopen.
Wat is wijsheid ?

angel1978

Re: Keramische anti aanbaklaag laat los

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
13 nov 2025 14:22
Wij hebben een braadpan van de markt en daarvan laat na 3 jaar de keramische anti aanbaklaag los. Is het nu nog veilig om deze pan te gebruiken, immers je krijgt het afgebrokkelde natuurlijk wel binnen, of kan dat geen kwaad ?
Volgens de marktkoopman is het compleet veilig om de pan te gebruiken, en hoeven we geen nieuwe bij hem of elders te kopen.
Wat is wijsheid ?
Zeker geen pan meer bij deze man kopen.. Sterker nog, zou zeker geen pan met anti aanbaklaag meer kopen ooit.

BL2

angel1978 schreef:
13 nov 2025 14:30
Sterker nog, zou zeker geen pan met anti aanbaklaag meer kopen ooit.
En waarom niet, schat dat 90 procent van alle merken dat wel hebben.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Deze beschadigde pan in ieder geval niet meer gebruiken maar weggooien.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het zijn natuurlijke mineralen, dus schadelijk zou het niet moeten zijn. Of je het risico wil nemen, dat is iets anders.

Misschien is het mogelijk om de keramische laag opnieuw in te bakken met olie.

BL2

Nijogeth schreef:
13 nov 2025 15:23
Hoe zou dat moeten ?
De bovenlaag (en meer) is er af. Die hebben we dus waarschijnlijk al opgegeten ook.

Nijogeth

Hmm, nog nooit gezien, dat is voor mij ook een nieuwe. Dan moet ie oververhit zijn geweest en kun je m beter weggooien (al is het maar omdat alles aan gaat koeken zonder anti aanbaklaag).

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ie gewoon niet meer goed werkte en je er daardoor vanuit ging dat de laag verdween. Dan kun je deze als die helemaal schoon is compleet (dus ook de randen) in de olie zetten en langzaam verhitten tot de olie gaat roken. Als de olie gaat roken, dan stop je en laat je de pan afkoelen. De overtollige olie veeg je vervolgens weg.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nijogeth schreef:
13 nov 2025 15:23

Ik denk dat u een gietijzeren pan bedoelt, deze moet voor gebruik worden ingebrand (seasoning)
Dit moet ook als de pan gewassen met zeep of afwasmiddel.
Een keramische pan kan niet worden geseasoned.

Nijogeth

Nee, ik heb het bij mijn pan met keramische antiaanbaklaag gedaan en dat werkte heel erg goed.
Volgens mij moest dat vroeger ook gewoon voordat je die de eerste keer gebruikte. Tegenwoordig kun je de pan direct gebruiken.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:

Wat is wijsheid ?
Goeie pannen kopen. Demeyere of De Buyer bijvoorbeeld. Doe je de rest van je leven mee.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

rwolters schreef:
13 nov 2025 15:42
BL2 schreef:

Wat is wijsheid ?
Goeie pannen kopen. Demeyere of De Buyer bijvoorbeeld. Doe je de rest van je leven mee.
Fissler mag ook niet ontbreken in dit rijtje

Wat-nou-weer

Ongelezen bericht door Wat-nou-weer »

rwolters schreef:
BL2 schreef:

Wat is wijsheid ?
Of je koopt jaarlijks een nieuwe pan bij de Action voor 10,- euro. :wink: Ik vind de merk pannen die jij noemt leeg al veel te zwaar, laat staan als er wat in zit. Daarom ook geen gietijzeren pannen (meer). Ik koop jaarlijks nieuwe koeken-/braadpannen van Tefal o.i.d.

De braadpan van TS zou ik ook niet meer gebruiken. Tenzij je 80+ bent, dan maakt het niet zoveel meer uit. :wink:

BL2

Ik ga de vraag of het schadelijk is voor de gezondheid eens voorleggen aan een bekende pannen leverancier, bv Tefal en/of BK.
Eens kijken wat ze adviseren.

rwolters

BL2 schreef:
15 nov 2025 00:37
Ik ga de vraag of het schadelijk is voor de gezondheid eens voorleggen aan een bekende pannen leverancier, bv Tefal en/of BK.
Die zullen zeggen dat de antiaanbaklaag van hun pannen onschadelijk is en andere die zij niet leveren gevaarlijk.

rwolters

Wat-nou-weer schreef:
13 nov 2025 17:01
rwolters schreef:
BL2 schreef:

Wat is wijsheid ?
Of je koopt jaarlijks een nieuwe pan bij de Action voor 10,- euro. :wink: Ik vind de merk pannen die jij noemt leeg al veel te zwaar, laat staan als er wat in zit. Daarom ook geen gietijzeren pannen (meer). Ik koop jaarlijks nieuwe koeken-/braadpannen van Tefal o.i.d.

De braadpan van TS zou ik ook niet meer gebruiken. Tenzij je 80+ bent, dan maakt het niet zoveel meer uit. :wink:
En zo blijf je meehelpen om de wereld te verzieken met nog meer PFAS in de grond..... Plus het vergroten van de afvalberg.

En dit:

De Britse investeringsmaatschappij 3i Group is de belangrijkste investeerder in Action, met een meerderheidsbelang sinds 2011. Andere investeerders, zoals Hellman & Friedman en Partners Group, hebben in het verleden ook in Action geïnvesteerd en hun belang afgestoten. Action heeft onlangs een lening afgesloten van €1,75 miljard om dividend uit te keren aan aandeelhouders, voornamelijk aan 3i.

Dus waar veel bedrijven al kapot aan zijn gegaan (investeerders stoppen het vol met schulden) ondersteunen we in Nederland weer massaal.... Maar dit gaat off-topic.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

rwolters schreef:
15 nov 2025 10:35
Wat-nou-weer schreef:
13 nov 2025 17:01
rwolters schreef:

En zo blijf je meehelpen om de wereld te verzieken met nog meer PFAS in de grond..... Plus het vergroten van de afvalberg.

En dit:

De Britse investeringsmaatschappij 3i Group is de belangrijkste investeerder in Action, met een meerderheidsbelang sinds 2011. Andere investeerders, zoals Hellman & Friedman en Partners Group, hebben in het verleden ook in Action geïnvesteerd en hun belang afgestoten. Action heeft onlangs een lening afgesloten van €1,75 miljard om dividend uit te keren aan aandeelhouders, voornamelijk aan 3i.

Dus waar veel bedrijven al kapot aan zijn gegaan (investeerders stoppen het vol met schulden) ondersteunen we in Nederland weer massaal.... Maar dit gaat off-topic.
Je moet wel weten waar je het over hebt natuurlijk. Keramiek bevat namelijk geen pfas (ja, ook die van Tefal). Dat is nou net het hele punt waarom we nu keramiek gebruiken.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

BL2 schreef:
Wat is wijsheid ?
Bij krassen of loslatende lagen werden de pannen direct de deur uitgedaan.
Verleden tijd, omdat er geen pannen met anti-aanbaklaag meer binnenkomen.

In plaats daarvan:
- Aluminium in plaats van gietijzer, met keramische binnenkant. Mag niet in de vaatwasser en uitsluitend met kokend water schoonmaken. Deze pannen vragen beleid: rustig warm laten worden, rustig af laten koelen.
- Braadpannen, die uit één stuk zijn gemaakt, zonder extra lagen binnenin. Inderdaad duurder dan gemiddeld, maar ook sneller warm en geschikt voor vaatwasser, bovendien krasbestendig.

Demeyere, De Buyer, Fissler zijn al genoemd. Dan mag Habonne erbij op de lijst. Op de lange duur goedkoper dan elk jaar nieuwe pannen kopen.

BL2

BL2 schreef:
15 nov 2025 00:37
De vraag maar eens voorgelegd bij een kwaliteitsmerk. Ze adviseren nu om de pan, met loslatende antiaanbaklaag gewoon te blijven gebruiken. Je krijgt de stukjes dan via het eten wel binnen, maar dat vinden ze niet schadelijk voor de gezondheid.
We gaan de pan maar meegeven in de vuilnisbak, dat lijkt ons een stuk veiliger.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het komt er op neer dat de marktkoopman wel een eerlijk advies heeft gegeven want bij navraag bij een kwaliteitsmerk bleek dat de koekenpan veilig te gebruiken is.

Uw keuze om de koekenpan weg te doen staat los van het advies maar is wel begrijpelijk want ik zou dat ook doen.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Die dure pannen gebeurt het ook mee,plus dat ze vaak loeizwaar zijn

Plaats reactie