Garantie Nintendo Switch 2

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
HMVH

Garantie Nintendo Switch 2

Ongelezen bericht door HMVH »

IMG_1393.jpeg
IMG_1393.jpeg (90.95 KiB) 1783 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?
Ik wil dus mijn Nintendo Switch 2 verkopen. Deze heb ik via de Nintendo Store aangeschaft en heb daar nooit echt een factuur oid voor ontvangen.
Heb dus gevraagd of ik een bon/factuur van ze mag hebben zodat de volgende eigenaar (mocht er iets mis zijn) de garantie kan krijgen! Want de console is net een half jaartje gelden aangeschaft!

Echter kreeg ik deze mail terug; zie bijlage.

Kortom als ik de switch particulier doorverkoop naar een andere particulier dan vervalt de garantie??

Neem aan dat ondanks wat ze zeggen dat er een wettelijke garantie op de console zit?

Ron5300

Re: Garantie Nintendo Switch 2

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In de reactie van Nintendo staat niet dat de garantie bij verkoop komt te vervallen maar alleen dat de garantie bij verkoop niet verlengt wordt.

Bij de aanschaf wordt ook de aankoopfactuur verstrekt want die is noodzakelijk om voor garantie in aanmerking te komen.
In geval van een online aankoop kan dat in een bijlage die u per mail heeft ontvangen en/of in uw account te downloaden is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je zult ongetwijfeld een digitale factuur hebben ontvangen, hoogstwaarschijnlijk per email.

Bedenk overigens dat jij als eerste koper voor de tweede koper de verkoper bent... en dat niet Nintendo, maar jij dan tegenover koper 2 degene bent die het eerste aanspreekpunt voor garantie is.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
13 dec 2025 13:38
Bedenk overigens dat jij als eerste koper voor de tweede koper de verkoper bent... en dat niet Nintendo, maar jij dan tegenover koper 2 degene bent die het eerste aanspreekpunt voor garantie is.
Waarom?
De wettelijke garantie is sowieso overdraagbaar.
En gezien het bericht van TS is overdracht van de originele verkopers/fabrieksgarantie overdraagbar.
Wat mij betreft geeft TS bij verkoop garantiebewijzen, factuur etc mee, en dan is de kous daarmee af.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... g/garantie

Moneyman

16again schreef:
13 dec 2025 23:33
Moneyman schreef:
13 dec 2025 13:38
Waarom?
De wettelijke garantie is sowieso overdraagbaar.
Nee. De wettelijke garantie geldt tussen verkoper en koper, en bij doorverkoop dus tussen koper 1 en koper 2.

De aanvullende fabrieksgarantie kan wél overdraagbaar zijn.

16again

Uit mijn eerdere consuwijzer link:
Overdragen van garantie
Wilt u weten of u garantie kan overdragen aan iemand anders? De 'wettelijke garantie' gaat vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar.
Als dit onjuist is, verwacht ik onderbouwing.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij kloppen beide stellingen, en ze zijn ook niet in tegenspraak. De 'wettelijke garantie' gaat inderdaad mee naar de nieuwe eigenaar - enkel het aanspreekpunt verandert. De nieuwe eigenaar zal zich bij de oude eigenaar moeten voegen, en die moet er vervolgens mee aan de slag.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

16again schreef:
14 dec 2025 09:35
Overdragen van garantie
Wilt u weten of u garantie kan overdragen aan iemand anders? De 'wettelijke garantie' gaat vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar.
De onderbouwing staat in de link die je zelf hebt gedeeld :mrgreen:
Verkoper is verantwoordelijk
Ga altijd eerst terug naar de verkoper. Die moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant inschakelen. Want alleen de verkoper moet wettelijke garantie geven, niet de fabrikant.

Soms raadt de verkoper u dan aan om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat niet te doen. Want de verkoper blijft verantwoordelijk. Maar soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant.

Moneyman

16again schreef:
Ik ging er inderdaad (blijkbaar ten onrechte) vanuit dat ik niet hoef te onderbouwen wat uit je eigen linkjes komt.

Het vloeit bovendien rechtstreeks voort uit de wet en basale logica. Een overeenkomst komt immers slechts tussen verkoper en koper tot stand. De wet spreekt bij de bepalingen over nonconformiteit (a.k.a. “ wettelijke garantie”) ook uitsluitend over “verkoper” en “ koper”.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Bij Microsoft is de garantie voor wie hem geregistreerd heeft bij Microsoft, dus dat hoeft niet eens de koper te zijn. Hij wordt dan op serie nummer geregistreerd.
Ik weet niet hoe dat bij Nintendo zit, want die heb ik niet.

Moneyman

Onkruid71 schreef:
14 dec 2025 18:45
Bij Microsoft is de garantie voor wie hem geregistreerd heeft bij Microsoft, dus dat hoeft niet eens de koper te zijn. Hij wordt dan op serie nummer geregistreerd.
Wat is “ hem”?

Los daarvan heb je het hier over aanvullende fabrieksgarantie, niet over de wettelijke garantie.

16again

StevieNL81 schreef:
14 dec 2025 12:52
16again schreef:
Overdragen van garantie
De onderbouwing staat in de link die je zelf hebt gedeeld :mrgreen:
Verkoper is verantwoordelijk
Ga altijd eerst terug naar de verkoper. Die moet het probleem voor u oplossen of de fabrikant inschakelen. Want alleen de verkoper moet wettelijke garantie geven, niet de fabrikant.

Soms raadt de verkoper u dan aan om zelf contact met de fabrikant op te nemen. U hoeft dat niet te doen. Want de verkoper blijft verantwoordelijk. Maar soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant.
Hier is sprake van 2e hands doorverkopen, en is het deel "Overdragen van garantie" van toepassing. Terwijl je quote nieuwkoop betreft.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Moneyman schreef:
14 dec 2025 20:56
Onkruid71 schreef:
14 dec 2025 18:45
Wat is “ hem”?

Los daarvan heb je het hier over aanvullende fabrieksgarantie, niet over de wettelijke garantie.
Hem is de console.

16again

Moneyman schreef:
14 dec 2025 13:02
Het vloeit bovendien rechtstreeks voort uit de wet en basale logica. Een overeenkomst komt immers slechts tussen verkoper en koper tot stand. De wet spreekt bij de bepalingen over nonconformiteit (a.k.a. “ wettelijke garantie”) ook uitsluitend over “verkoper” en “ koper”.
Er is meer dan “verkoper” en “ koper.” In geval van consumentenkoop, wanneer bij een professionele handelaar wordt gekocht, heeft de consument extra rechten, zoals de omgekeerde bewijslast.

De 2e hands koper heeft natuurlijk meer aan de oorspronkelijke wettelijke garantie, dan aan de wettelijke garantie bij de 2e hands door verkoop.
Naast omgekeerde bewijslast ligt de conformiteitseis natuurlijk lager, want het product is immers 2e hands gekocht

Moneyman

Klopt allemaal. Als je niet minder garantie wilt hebben, moet je dus niet tweedehands kopen. Je doet dan dus inderdaad geen consumentenkoop en kunt evenmin aanspraak maken op de daarbij behorende rechten. Je betaalt immers ook niet de bijbehorende prijs.

Er zijn zoals altijd uiteraard wel uitzonderingen op de hoofdregel denkbaar, maar dit is de basis.

16again

Het punt hier is juist dat de oorspronkelijke wettelijke garantie wel mee gaat naar de 2e koper.
Aanspreekpunt voor de 2e hands koper is dan de oorspronkelijke koper.

Moneyman

16again schreef:
15 dec 2025 08:25
Het punt hier is juist dat de oorspronkelijke wettelijke garantie wel mee gaat naar de 2e koper.
Aanspreekpunt voor de 2e hands koper is dan de oorspronkelijke koper.
Nee. De wettelijke garantie gaat juist niet over, er ontstaat gewoon een nieuwe wettelijke garantie tussen andere partijen.

16again

Moneyman schreef:
15 dec 2025 20:36
Nee. De wettelijke garantie gaat juist niet over.....
Die bewering gaat nog steeds lijnrecht in tegen de consuwijzer link. Zonder enige onderbouwing.
Moneyman schreef:
15 dec 2025 20:36
....er ontstaat gewoon een nieuwe wettelijke garantie tussen andere partijen.
Dat sluit niet uit , dat deoorspronkelijke wettelijke garantie meeverhuist.

Moneyman

Het probleem met dat soort algemene informatieve teksten is dat ze vaak zo algemeen zijn dat ze makkelijk een verkeerde indruk wekken. Het is complexer juridische informatie die vertaald is in spreektaal.

Wat wel opvalt: je negeert de al gegeven onderbouwing, maar beroept je vervolgens op een algemene zinsnede uit een stuk tekst waarbij óók iedere bron ontbreekt.

Maar goed, een langer antwoord dan maar.

Het is basaal verbintenissenrecht. Overeenkomsten binden uitsluitend de betrokken partijen (dus: koper en verkoper). Als de koper daarna besluit een nieuwe overeenkomst aan te gaan, en dus ineens verkoper wordt, bindt de nieuwe overeenkomst tussen de (nieuwe) verkoper en de nieuwe koper dus ook alleen die partijen.

De wet is simpel: de zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. Dus: je kunt je als koper beroepen op datgene wat je met de verkoper overeen bent gekomen. Bij een tweedehands product geldt nog steeds de hoofdregel ("moet aan de overeenkomst beantwoorden"), maar komt naarmate de tijd verstrijkt de lat van wat je mag verwachten wel steeds lager te liggen. Plat gezegd: je mag minder van de zaak verwachten. En daar betaal je dus ook een lagere prijs voor.

Als er een issue optreedt wat tot wettelijke garantie zou kunnen leiden, is het aanspreekpunt van de opvolgend verkoper dus gewoon degene die het aan hem heeft verkocht. Die kan zich dan eventueel alsnog tot de oorspronkelijke verkoper wenden en een beroep doen op de bepalingen uit de overeenkomst die initieel tussen de oorspronkelijke verkoper en de oorspronkelijke koper golden.

Dus:
- de oorspronkelijke wettelijke garantie (eventueel incl. consumentenbescherming) geldt tussen A en B;
- de tweede wettelijke garantie (meestal zonder consumentenbescherming) geldt tussen B en C;
- de garantie gaat dus niet over, maar geldt tussen de betrokken partijen;
- C kan B aanspreken, die indien nodig A aan kan spreken.

Ergo: er gaat geen garantie over van A naar C, er ontstaat een nieuwe tussen B en C naast de oude tussen A en B.

En zoals ik al schreef: hierop zijn nog veel meer uitzonderingen te bedenken, maar dit is de hoofdlijn.

16again

Moneyman schreef:
16 dec 2025 09:16
Het is basaal verbintenissenrecht. Overeenkomsten binden uitsluitend de betrokken partijen (dus: koper en verkoper).
Je hebt zelf dagelijks te maken met cessie, daarbij worden ook rechten en plichten overgedragen aan derden. En dat gebeurt hier ook.
Standpunt thuiswinkel.org lijkt me ook duidelijk:
https://www.thuiswinkel.org/vragen/heb- ... -gekregen/

Plaats reactie