Bellen vanuit Nederland naar een Europees land

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Jorgen Thomas

Bellen vanuit Nederland naar een Europees land

Ongelezen bericht door Jorgen Thomas »

Ik heb een abonnement bij YOUFONE. 30 GB internet + onbeperkt bellen en SMS'en. Echter als ik vanuit Nederland naar een Europees land bel, gaat dat opeens tegen een regulier tarief. Verder kan ik onbeperkt in Europa overal naar toe bellen, zonder dat dit extra kosten met zich mee brengt. Volgens mij is dat niet naar de geest van de Europese wetgeving. Iemand hier een verklaring voor?

Bijgaand de communicatie hierover met een chatbot van YOUFONE.

Youna
Goedemiddag!

Mijn naam is Youna, de digitale assistent van Youfone. Waar kan ik je mee helpen? Vragen in een korte zin begrijp ik het best!

Ik
Ik moet betalen voor bellen naar Luxemburg. Dat is toch een onderdeel van de Europese Unie, daar mogen toch geen kosten voor in rekening gebracht worden?

Youna
Hé, wat een goede vraag! Het is inderdaad zo dat je binnen de EU kunt bellen, sms'en en internetten vanuit je bundel zonder extra kosten als je daar op reis bent. Dat is super handig, toch?

Echter, als je vanuit Nederland belt of sms't naar een land binnen de EU, zoals Luxemburg, dan gelden hiervoor de reguliere tarieven. Het verschil zit 'm dus in waar je je bevindt als je belt!

Je kunt de volledige zoneverdeling vinden via de knop in de informatie, mocht je nog meer willen weten over de tarieven en zones. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan! Meer informatie over de zoneverdeling vind je via onderstaande button

Zondeverdeling

Ik
Dat is wel raar. Mag in Europa overal naar toe bellen, maar niet vanuit Nederland naar het buitenland

Youna
Dat klopt, het lijkt een beetje tegenstrijdig!
Wanneer je in de EU reist (bijvoorbeeld in Luxemburg) kun je met je normale bel /sms bundel bellen en sms’en, net zoals in Nederland. Het buitenbundeltarief wordt dan gelijkgesteld aan het Nederlandse tarief  .
Maar als je vanuit Nederland naar een ander EU land belt, wordt dit niet verrekend met je bundel. Het valt onder de reguliere tarieven en wordt apart in rekening gebracht    .
Kort samengevat: in de EU kun je je bundel gebruiken als je zelf in het buitenland bent, maar bellen vanuit Nederland naar een ander EU land valt buiten de bundel en wordt apart gefactureerd. Zo blijven de kosten voorspelbaar, ook al klinkt het soms verwarrend.

Speedy123

Re: Bellen vanuit Nederland naar een Europees land

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Bellen in het buitenland is iets anders dan bellen naar het buitenland.

Het staat ook letterlijk zo op de YouFone site:
https://www.youfone.nl/sim-only/mobiel- ... buitenland
Vanuit Nederland naar een ander land bellen en sms'en gaat buiten je bundel. Dit geldt voor binnen en buiten de EU. Sms'jes ontvangen is gratis.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vroeger moest je overal voor betalen. Totdat Brussel besloten heeft dat je binnen Europa dezelfde voordelen moet hebben als thuis. Je belt dus op dezelfde kosten als thuis. Bellen naar het buitenland heeft altijd geld gekost, daar in is niets veranderd.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Sorry,maar klinkt voor mij heel logisch

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Bellen van A naar B valt buiten bundel. Bv Nederland naar Duitsland

Bellen van C via A naar B (wat bellen in het buitenland indirect is) valt binnen de bundel. Bv in Griekenland met je Nederlandse sim dat zelfde Duitse nummer bellen, wat via Nederland loopt.

Klinkt voor mij niet logisch.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

StevieNL81 schreef:
16 dec 2025 19:35
Bellen van A naar B valt buiten bundel. Bv Nederland naar Duitsland

Bellen van C via A naar B (wat bellen in het buitenland indirect is) valt binnen de bundel. Bv in Griekenland met je Nederlandse sim dat zelfde Duitse nummer bellen, wat via Nederland loopt.

Klinkt voor mij niet logisch.
Het deel van A naar B in het tweede voorbeeld wordt net zo gecharged als van A naar B in het eerste voorbeeld. Ik zie niet waarom dit niet logisch is.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Er zitten ook daadwerkelijk hogere kosten aan een gesprek van Nederland naar het buitenland. Overigens ook als je met een Nederlandse SIM roamt in het buitenland maar de providers moeten die kosten maar op een andere manier in hun opex versleutelen als gevolg van EU regels.

Aangezien ze dat niet hoeven te doen voor gesprekken naar het buitenland doen ze dat ook niet.

Plaats reactie