HalloStroom weigert mee te werken bij ziekte – 15 jaar vast aan thuisbatterij
-
bama100904
HalloStroom weigert mee te werken bij ziekte – 15 jaar vast aan thuisbatterij
Hallo allemaal,
Ik hoop via dit forum ervaringen en advies te krijgen, want ik loop vast in een situatie met HalloStroom en een gehuurde thuisbatterij.
In juni 2024 heb ik als particulier een thuisbatterij laten plaatsen via HalloStroom. Volgens hen gaat het om een huurcontract van 15 jaar à €133 per maand. Dat komt neer op bijna €24.000.
Het probleem is dat ik geen door mij getekende overeenkomst in bezit heb. Ik heb meerdere keren gevraagd om het contract waaruit blijkt waarmee ik precies akkoord zou zijn gegaan, maar ik krijg alleen samenvattingen en algemene voorwaarden toegestuurd.
Gezondheid en inkomen
Op 24 januari 2024 kreeg ik de diagnose myelofibrose (een ernstige bloedziekte). Ik ben die dag formeel ziekgemeld, maar heb daarna gewoon doorgewerkt. De verwachting was dat ik met medicatie kon blijven werken, en dat heb ik ook gedaan.
Tot eind augustus 2025 ontving ik 100% salaris, ondanks dat ik administratief in de ziektewet zat.
Pas toen ik écht niet meer kon werken, ben ik volledig uitgevallen en is mijn salaris (zoals gebruikelijk in het tweede ziektejaar) teruggevallen naar 70%. Inmiddels staan er een miltverwijdering, een stamceltransplantatie en een lange revalidatie op de planning. Mijn inkomen is structureel gedaald en onze reserves zijn bijna op.
Reactie HalloStroom
Ik heb HalloStroom gevraagd of het contract aangepast of beëindigd kan worden gezien deze omstandigheden. Hun reactie:
beëindigen kan alleen tegen betaling van circa €7.500
zonder dat de batterij mijn eigendom wordt
Als dit contract ongewijzigd doorloopt, ga ik binnen afzienbare tijd betalingsproblemen krijgen. Dat wil ik juist voorkomen, maar ik krijg geen ruimte.
Mijn vragen aan jullie
Zijn er meer mensen met lange huurcontracten voor thuisbatterijen?
Heeft iemand ervaring met HalloStroom of vergelijkbare aanbieders?
Is het normaal dat je geen ondertekend contract ontvangt, maar wel 15 jaar vastzit?
Hoe kijken jullie aan tegen zulke contracten bij ziekte en inkomensverlies?
Ik ben inmiddels in gesprek met het Juridisch Loket en een rechtswinkel, maar ik hoor graag ervaringen van anderen. Alvast dank voor het meedenken.
Groet,
Bas
Ik hoop via dit forum ervaringen en advies te krijgen, want ik loop vast in een situatie met HalloStroom en een gehuurde thuisbatterij.
In juni 2024 heb ik als particulier een thuisbatterij laten plaatsen via HalloStroom. Volgens hen gaat het om een huurcontract van 15 jaar à €133 per maand. Dat komt neer op bijna €24.000.
Het probleem is dat ik geen door mij getekende overeenkomst in bezit heb. Ik heb meerdere keren gevraagd om het contract waaruit blijkt waarmee ik precies akkoord zou zijn gegaan, maar ik krijg alleen samenvattingen en algemene voorwaarden toegestuurd.
Gezondheid en inkomen
Op 24 januari 2024 kreeg ik de diagnose myelofibrose (een ernstige bloedziekte). Ik ben die dag formeel ziekgemeld, maar heb daarna gewoon doorgewerkt. De verwachting was dat ik met medicatie kon blijven werken, en dat heb ik ook gedaan.
Tot eind augustus 2025 ontving ik 100% salaris, ondanks dat ik administratief in de ziektewet zat.
Pas toen ik écht niet meer kon werken, ben ik volledig uitgevallen en is mijn salaris (zoals gebruikelijk in het tweede ziektejaar) teruggevallen naar 70%. Inmiddels staan er een miltverwijdering, een stamceltransplantatie en een lange revalidatie op de planning. Mijn inkomen is structureel gedaald en onze reserves zijn bijna op.
Reactie HalloStroom
Ik heb HalloStroom gevraagd of het contract aangepast of beëindigd kan worden gezien deze omstandigheden. Hun reactie:
beëindigen kan alleen tegen betaling van circa €7.500
zonder dat de batterij mijn eigendom wordt
Als dit contract ongewijzigd doorloopt, ga ik binnen afzienbare tijd betalingsproblemen krijgen. Dat wil ik juist voorkomen, maar ik krijg geen ruimte.
Mijn vragen aan jullie
Zijn er meer mensen met lange huurcontracten voor thuisbatterijen?
Heeft iemand ervaring met HalloStroom of vergelijkbare aanbieders?
Is het normaal dat je geen ondertekend contract ontvangt, maar wel 15 jaar vastzit?
Ik ben inmiddels in gesprek met het Juridisch Loket en een rechtswinkel, maar ik hoor graag ervaringen van anderen. Alvast dank voor het meedenken.
Groet,
Bas
Re: HalloStroom weigert mee te werken bij ziekte – 15 jaar vast aan thuisbatterij
Wat gaat er met uw energierekening gebeuren mocht het u lukken om onder de overeenkomst uit te komen van de batterij?
Deze zal significant stijgen, want anders zou de batterij voor u niet lonend zijn.
Beland u zonder batterij niet van de regen in de drup?
Deze zal significant stijgen, want anders zou de batterij voor u niet lonend zijn.
Beland u zonder batterij niet van de regen in de drup?
-
witte angora
Re: HalloStroom weigert mee te werken bij ziekte – 15 jaar vast aan thuisbatterij
De eerste twee vragen moet ik negatief beantwoorden, dus daar kan je niks mee. Maar de andere twee, dat weer wel.bama100904 schreef: ↑05 jan 2026 14:45Is het normaal dat je geen ondertekend contract ontvangt, maar wel 15 jaar vastzit?
Wat het ondertekende contract betreft, ik neem aan dat je een kopie bedoelt? Bij tekenen heb je toch een exemplaar gehad? Ze zouden het moeten kunnen verstrekken. Kan je het niet in je account terugvinden, of in je mailbox?
Ziekte en inkomensverlies maken volgens mij niet uit. Je krijgt ook geen korting op de hypotheek, huur, gasrekening of wat dan ook als je inkomensverlies hebt, om wat voor reden dan ook. Waarom denk je dat je hier wel kostenloos van af kan?
Op deze pagina, van Hallostroom zelf, vindt je alle vragen en antwoorden inzake voortijdig opzeggen van huurcontracten: https://www.hallostroom.nl/klantenservi ... beeindigen
-
Ik_weet_niet_alles
U kunt het beste eerst nagaan of er sprake is van huurkoop. Mocht dat het geval zijn dan valt dit onder de Wet op het financieel toezicht (Wft) en dient HalloStroom een AFM vergunning te hebben.
Dit kunt u overleggen met de AFM.
Dit kunt u overleggen met de AFM.
Goeiedag zeg, wat een bedragen…. 15 jaar lang! De vraag is of die batterij dat überhaupt fatsoenlijk haalt… voor die kosten had je ook drie heel fatsoenlijke thuisnatterijen kunnen kopen!
Ik ben wel benieuwd: heeft TS wel een niet-getekende overeenkomst of bijvoorbeeld een mail met alle afspraken in z’n bezit? Je zult toch niet zijn gaan betalen zonder dat je weet waarvoor en hoelang je dergelijke bedragen betaalt?
Ik ben wel benieuwd: heeft TS wel een niet-getekende overeenkomst of bijvoorbeeld een mail met alle afspraken in z’n bezit? Je zult toch niet zijn gaan betalen zonder dat je weet waarvoor en hoelang je dergelijke bedragen betaalt?
sergio1963
vindt dit leuk
Huren is altijd erg duur, een wasmachine van 850 euro kost je bij Coolblue ook 324 euro per jaar om te huren. Over een 15 jarige periode kom je dan uit op 4860 euro. Alleen zit je er bij Coolblue slechts een jaar aan vast, daarna mag je kosteloos opzeggen.Moneyman schreef: ↑05 jan 2026 21:20Goeiedag zeg, wat een bedragen…. 15 jaar lang! De vraag is of die batterij dat überhaupt fatsoenlijk haalt… voor die kosten had je ook drie heel fatsoenlijke thuisnatterijen kunnen kopen!
De vraag of de batterij de 15 jaar wel haalt doet er niet zo toe, dat risico ligt bij de verhuurder.
wikop
vindt dit leuk
-
Arizonakid
133 euro per maand, op welke basis denk je daar voordeel uit te halen?
En ik neem toch aan dat je ergens wel hebt getekend toen je deze overeenkomst aanging?
En ik neem toch aan dat je ergens wel hebt getekend toen je deze overeenkomst aanging?
wikop
vindt dit leuk
-
HandigeHarrie
De genoemde data januari en augustus 2024 betekenen dat je het thuisbatterij-contract hebt afgesloten na de diagnose, dus toen wist je al dat je die ziekte hebt - dat lijkt me een obstakel bij de vraag om coulance.
Of heb je in januari 2025 de diagnose gekregen?
Of heb je in januari 2025 de diagnose gekregen?
wikop
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Van de 210 reviews op Trustpilot is meer dan 40% negatief.
Klanten zijn boos over niet-functionerende producten (batterij e/o app), over de slechte bereikbaarheid en over overeenkomsten die als wurgcontracten ervaren worden.
Is meer iets voor de redactie van een kritisch consumentenprogramma om na te gaan of hier iets fout gaat hier en wat dat is.
Alvorens een verzoek tot coulance te doen, zou ik eerst eens een goede kopie van de overeenkomst vragen, en tevens vragen hoe en wanneer dat contract en de algemene voorwaarden ter hand zijn gesteld. Bas lijkt zich daar niet veel van te herinneren.
Klinkt als telefonische verkoop. Dan is er waarschijnlijk ook een geluidsopname van het gesprek. Vraag een kopie van zowel het verkoopgesprek als de bevestiging.
Klanten zijn boos over niet-functionerende producten (batterij e/o app), over de slechte bereikbaarheid en over overeenkomsten die als wurgcontracten ervaren worden.
Is meer iets voor de redactie van een kritisch consumentenprogramma om na te gaan of hier iets fout gaat hier en wat dat is.
Alvorens een verzoek tot coulance te doen, zou ik eerst eens een goede kopie van de overeenkomst vragen, en tevens vragen hoe en wanneer dat contract en de algemene voorwaarden ter hand zijn gesteld. Bas lijkt zich daar niet veel van te herinneren.
Klinkt als telefonische verkoop. Dan is er waarschijnlijk ook een geluidsopname van het gesprek. Vraag een kopie van zowel het verkoopgesprek als de bevestiging.
wikop
vindt dit leuk
-
Consumenneke
HalloStroom (diverse vernootschappen) is overigens in april 2025 failliet gegaan. De contracten zijn door een opvolgend bedrijf overgenomen.
-
StevieNL81
Zelf zeggen ze dat deze contracten nog gewoon lopen.Consumenneke schreef: ↑06 jan 2026 11:06HalloStroom (diverse vernootschappen) is overigens in april 2025 failliet gegaan. De contracten zijn door een opvolgend bedrijf overgenomen.
De afgelopen maanden heeft HalloStroom een herstructurering doorgevoerd. Aanleiding hiervoor was het faillissement van enkele vennootschappen binnen de HalloStroom-groep. Belangrijk om te weten: dit betreft niet de vennootschappen waarmee klanten een huurcontract hebben voor bijvoorbeeld de zonnepanelen of thuisbatterijen maar ook niet voor de contracten voor de levering van dynamische energie. Alle klantcontracten blijven gewoon van kracht, inclusief de bijbehorende betalingsverplichtingen en onze serviceverplichtingen. Deze bedrijven zijn niet failliet, gaan niet failliet en zijn ook niet failliet gegaan.
Waarom zou TS financieel beter af zijn, als het contract ontbonden wordt? Zo'n thuisbatterij behoort toch geld op te leveren !
rwolters
vindt dit leuk
133 euro per maand??
Hoeveel stroom moet dat ding dan kunnen opslaan?
Hoeveel stroom moet dat ding dan kunnen opslaan?
Tenzij je het geld voor de batterijen niet hebt liggen en toch gebruik wil maken van die dingen. Als je 200 euro per maand bespaard terwijl het je 133 kost is het een overweging. Maar ik ben het met je eens dat het een flinke verplichting is voor zo'n lange termijn, zeker gezien alle ontwikkelingen op dit gebied.
Nee, een thuisbatterij levert geen geld op. Het verlaagd de stroomrekening maar er tegen de vijf euro per dag mee verdienen, dat gaat gewoon niet.
Ter illustratie, de gemiddelde stroomprijs per KwH zonder belasting is ongeveer 0,13 euro per KwH momenteel. In de zomer is dit lager.
Inkoop van en verkoop aan het net levert praktisch niks op. Dit komt door de energie belasting die je bij de inkoop betaald.
Om tegen de vijf euro opbrengst te hebben moet er dan, afhankelijk van het tijdstip, dagelijks tussen de 30-40KwH uur terug verkocht worden, opgewekt vanuit de eigen zonnepanelen en teruggeleverd vanuit de batterij.
Dat kan niet. Dus je huurt een batterij om optimaal gebruik te maken van je zonnestroom t.b.v. een beter milieu. Je doet het niet uit financiële overwegingen.
200 euro per maand besparen betekend dat je tegen de 800 KwH per maand minder af moet nemen dankzij de batterij.rwolters schreef: ↑06 jan 2026 13:50Tenzij je het geld voor de batterijen niet hebt liggen en toch gebruik wil maken van die dingen. Als je 200 euro per maand bespaard terwijl het je 133 kost is het een overweging. Maar ik ben het met je eens dat het een flinke verplichting is voor zo'n lange termijn, zeker gezien alle ontwikkelingen op dit gebied.
Dat kan niet, particulieren hebben geen stroomverbruik van ver boven de 800 KwH per maand.
Zo wordt het wel verkocht. De grootste letters op Hallostroom homepage:
en verder:Besparen met onze thuisbatterij en zonnepanelen
Bespaar vanaf vandaag. Geen gedoe. Geen investering.
Als je dus niets kan verdienen, voldoet dit dan de conformiteitseis?Bij HalloStroom draait het om besparen én verdienen door duurzame oplossingen en slim energiebeheer, en dat alles zonder investering en gedoe
Je bespaart met een thuisbatterij op je stroomverbruik. Een thuis batterij maakt ook je stroomverbruik duurzamer.
Die claims kloppen gewoon.
Maar een batterij huren en de huur- en onderhoudskosten terugverdienen dankzij besparingen, dat is niet mogelijk.
Uiteindelijk kost het je geld. Dan is het de overweging, is het bijdragen aan een duurzamer stroomverbruik het je waard om daar geld aan uit te geven?
Die claims kloppen gewoon.
Maar een batterij huren en de huur- en onderhoudskosten terugverdienen dankzij besparingen, dat is niet mogelijk.
Uiteindelijk kost het je geld. Dan is het de overweging, is het bijdragen aan een duurzamer stroomverbruik het je waard om daar geld aan uit te geven?
Maar er wordt ook geclaimd dat je ermee kunt verdienen. En dat doe je pas als je besparing op energiekosten groter is dan de batterij huur.
Kan dat niet, dan lijkt dat misleiding, en komt ontbinden van de overeenkomst in zicht.
Kan dat niet, dan lijkt dat misleiding, en komt ontbinden van de overeenkomst in zicht.