Coolblue Energie Black Friday cashback: mail zegt €300, uitbetaling €150 (alleen stroom). Zijn er meer gedupeerden?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Stone01

Coolblue Energie Black Friday cashback: mail zegt €300, uitbetaling €150 (alleen stroom). Zijn er meer gedupeerden?

Ongelezen bericht door Stone01 »

Hoi allemaal,

Ik zoek ervaringen van anderen die tijdens Black Friday een energiecontract bij Coolblue Energie hebben afgesloten en waarbij de cashback lager uitviel dan je op basis van de communicatie mocht verwachten, vooral als je alleen stroom afneemt (bijvoorbeeld door stadswarmte).

Ik ben tijdens het hele aanvraagproces uitgegaan van €300 cashback bij een 3-jarig vast contract. Dat was ook de belangrijkste reden dat ik voor Coolblue koos. Achteraf zegt Coolblue: “alleen stroom = helft”, maar hun eigen communicatie richting mij noemde expliciet €300, inclusief mijn rekeningnummer. Daardoor voelt dit als misleidend/ontransparant.

Tijdlijn

01-12-2025: Coolblue stuurt contract + actievoorwaarden.

18-12-2025: levering start (wij nemen alleen stroom af, want stadswarmte, dus gas is geen optie).

29-12-2025: ik ontvang een mail van Coolblue met onderwerp: “Binnenkort €300,00 op je rekening van Coolblue Energie”. In de tekst staat letterlijk:
“Goed nieuws! Je krijgt €300,00 van ons. Dit bedrag staat binnen een paar dagen op rekening [mijn IBAN].”

09-01-2026: ik ontvang €150 op mijn rekening.

Daarna mail ik Coolblue. Zij reageren dat €150 correct is omdat ik alleen stroom afneem en dat de mail van 29-12 “fout” was. Ze verwijzen naar de actievoorwaarden.

Wat er in de voorwaarden staat (relevant)

Het klopt dat in de actievoorwaarden staat dat het bedrag wordt gehalveerd als je alleen stroom afneemt. Tegelijk staat er ook:

“De hoogte van de loyaliteitsbonus of cashback vind je in de e-mail bij je leveringsovereenkomst.”

“Neem je alleen stroom of alleen gas bij ons af? Dan ontvang je de helft van de loyaliteitsbonus of cashback…”

Mijn punt is vooral dat ik het tijdens de aanvraag heb begrepen als €300 (en dat wordt vervolgens ook na start levering per mail bevestigd als €300), terwijl er uiteindelijk €150 wordt uitgekeerd.

Oproep

Heeft iemand anders ook een mail ontvangen waarin €300 cashback wordt bevestigd, maar uiteindelijk €150 gekregen omdat je alleen stroom afneemt?

Of: zijn er anderen die tijdens het aanvraagproces ook steeds €300 zagen/verwachtten, en pas achteraf hoorden dat het “gehalveerd” wordt?

Coolblue blijft bij hun standpunt. Ik overweeg daarom de Geschillencommissie Energie, maar mijn positie is sterker als er meerdere vergelijkbare gevallen zijn.

Dank!

Speedy123

Re: Coolblue Energie Black Friday cashback: mail zegt €300, uitbetaling €150 (alleen stroom). Zijn er meer gedupeerden?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Er valt eerlijk gezegd alleen iets zinnigs over te zeggen als u de hele tekst weergeeft van de oorspronkelijke aanbieding.

Als ik bij andere Coolblue aanbiedingen kijk dan valt me meteen op:

"Gratis Coolblue cadeaubon t.w.v. € 225,- bij een gas én stroom contract"
"Sluit en energiecontract af bij Coolblue Energie en krijg tot wel € 300,- cashback op je aankoop."

Moneyman

Re: Coolblue Energie Black Friday cashback: mail zegt €300, uitbetaling €150 (alleen stroom). Zijn er meer gedupeerden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat de welkomstbonus lager is als je niet alle producten afneemt, is heel gebruikelijk. Tenzij er sprake zou zijn van misleiding bij het tot stand komen van de overeenkomst, heb je gewoon contractueel recht op die € 150,00. Dat ben je immers overeen gekomen.

Je bent vaag, want je zegt alleen "ik heb begrepen". Maar de vraag is natuurlijk of je dat ook had mogen begrijpen, of dat het je duidelijk had kunnen zijn dat het anders zat. Maar je zegt niets over de gedane uitingen waarop je je gebaseerd hebt. En dat wat ik er zelf in het verleden van heb gezien, was duidelijk zat.

Dat er in de mail een ander bedrag staat is slordig, maar... de algemene lijn in jurisprudentie is wel dat fouten maken mag, als dat maar direct na ontdekking wordt gecorrigeerd. Een fout in de mail geeft je niet ineens recht op een te hoog bedrag.

Ergo: tenzij er sprake is van misleiding, waarvan ik nog niets ter onderbouwing heb gezien, geef ik je bij de rechter geen kans. De geschillencommissie wil nog wel een soepeler zijn, dus proberen kan je het altijd.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U kunt op meerdere fora wel uw relaas neerzetten, maa zonder het aanbod en de voorwaarden te vermelden valt er niets zinnigs over te zeggen.
De praktijk leert dat als er bewust relevante zaken weggelaten word en enkel op 1 onderdeel vastgegrepen word dit een reden heeft.
Dus ook hier de vraag, net zoals op andere fora: wat stond er in het aanbod en in de voorwaarden?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Stone01 schreef:
21 jan 2026 18:06
Daarna mail ik Coolblue. Zij reageren dat €150 correct is omdat ik alleen stroom afneem en dat de mail van 29-12 “fout” was. Ze verwijzen naar de actievoorwaarden.

Wat er in de voorwaarden staat (relevant)

Het klopt dat in de actievoorwaarden staat dat het bedrag wordt gehalveerd als je alleen stroom afneemt. Tegelijk staat er ook:

“De hoogte van de loyaliteitsbonus of cashback vind je in de e-mail bij je leveringsovereenkomst.”

“Neem je alleen stroom of alleen gas bij ons af? Dan ontvang je de helft van de loyaliteitsbonus of cashback…”
Toen je je contract afsloot ging je toch akkoord met de actievoorwaarden? Die zijn volgens mij wel duidelijk. Dat het volle bedrag in de latere mail wordt genoemd betekent niet dat de korting ineens verdubbeld wordt. Dan zou het voor contracten met zowel gas als elektra ook verdubbeld moeten worden, willen de actievoorwaarden nog kloppen. Dat gaat uiteraard niet gebeuren.

Helaas kan ik je voorzichtige hoop op een flink bedrag extra niet bevestigen.

Stone01

Ongelezen bericht door Stone01 »

Hieronder de 2 relevante actievoorwaarden uit mijn contract van 1 december.

Punt 7 is helemaal duidelijk. Maar punt 4 geeft dus aan dat de hoogte wordt aangegeven in de mail.
Hier zit dus de tegenstrijdigheid in, omdat ik een mail heb ontvangen op 29 december waarin staat:
Onderwerp: “Binnenkort €300,00 op je rekening…”. Teskst: “Goed nieuws! Je krijgt €300,00 van ons. Dit bedrag staat binnen een paar dagen op rekening [IBAN].”

Actievoorwaarden:
4. De hoogte van de loyaliteitsbonus of cashback vind je in de e-mail bij je leveringsovereenkomst.
7. Neem je alleen stroom of alleen gas bij ons af? Dan ontvang je de helft van de loyaliteitsbonus of cashback. Dit geldt ook wanneer je bij aanvang van het contract stroom en gas afneemt, maar op het moment dat we de jaarnota opmaken blijkt dat je alleen stroom of alleen gas afneemt.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Stone01 schreef:
22 jan 2026 12:21
Hieronder de 2 relevante actievoorwaarden uit mijn contract van 1 december.

Punt 7 is helemaal duidelijk. Maar punt 4 geeft dus aan dat de hoogte wordt aangegeven in de mail.
Hier zit dus de tegenstrijdigheid in, omdat ik een mail heb ontvangen op 29 december waarin staat:
Onderwerp: “Binnenkort €300,00 op je rekening…”. Teskst: “Goed nieuws! Je krijgt €300,00 van ons. Dit bedrag staat binnen een paar dagen op rekening [IBAN].”

Actievoorwaarden:
4. De hoogte van de loyaliteitsbonus of cashback vind je in de e-mail bij je leveringsovereenkomst.
7. Neem je alleen stroom of alleen gas bij ons af? Dan ontvang je de helft van de loyaliteitsbonus of cashback. Dit geldt ook wanneer je bij aanvang van het contract stroom en gas afneemt, maar op het moment dat we de jaarnota opmaken blijkt dat je alleen stroom of alleen gas afneemt.
De actievoorwaarden die u ter beschikking zijn gesteld bij het aangaan van de overeenkomst op 1 december zijn eerlijk gezegd klip-en-klaar. Alleen stroom betekend alleen de helft van de bonus.

Dat er achteraf weken later bij de uitbetaling per ongeluk een te hoog bedrag wordt aangegeven in het e-mailtje ter bevestiging van de aankomende uitkering van de bonus, geeft u geen rechten. op de gehele bonus.

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

7. Neem je alleen stroom of alleen gas bij ons af? Dan ontvang je de helft van de loyaliteitsbonus of cashback.

Hoe duidelijk wil je het hebben? De voorwaarden zijn bepalend, klaar.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat opvalt is dat je een claim baseert op wat er gecommuniceerd is nadat de overeenkomst tot stand is gekomen. Het aanbod met de cashback actie was kennelijk wel duidelijk. Dan houdt het toch wel op.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Als je na de winkel gaat,en je koopt een brood,betaal je toch ook niet voor 2?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wel als het 1+1 gratis is en je er maar 1 koopt. Maar die discussie hebben we al gehad.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

wikop schreef:
22 jan 2026 15:07
Als je na de winkel gaat,en je koopt een brood,betaal je toch ook niet voor 2?
Het gaat hier gewoon om de contractuele vrijheid. Een welkomstkorting kan € 150,- zijn en een maand later kun je € 300,- krijgen voor hetzelfde product. Dat staat los van wat jij terugkrijgt. Een welkomstkorting van € 300 voor één product is realistisch.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het gaat er niet om wat realistisch kan zijn, het gaat er om wat het aanbod was wat TS gezien heeft en waaruit de keuze gemaakt is om er gebruik van te maken.

Tijdens het lezen van de actie: €300 bij afname van gas en stroom. TS besluit om enkel stroom af te nemen. De actiepagina kan ik nu niet terughalen, maar het zou mij sterk verbazen als daar geen voorwaarden bij stonden of de link naar de voorwaarden. Hoe kan je anders een keuze maken?
1 december komen de voorwaarden per mail: €300 bij afname van gas en stroom. Neem je alleen gas of stroom af ontvang je €150,-. Ook daar staat het duidelijk.

TS gaat uit van €300,-, maar nergens is vooraf en tijdens de start van levering beloofd dat er daadwerkelijk €300 uitgekeerd gaat worden. Dat er op 29 december een foutief bedrag in de mail stond maakt het niet dat met terugwerkende kracht de voorwaarden in november en op 1 december fout waren.

De voorwaarden waren vooraf en tijdens de start van de levering voor mij duidelijk genoeg. €300 bij beide producten en €150 als je slechts 1 product afneemt.

Plaats reactie