'Gesponsorde resultaten' - misleiding of niet?

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Consumenneke

Re: 'Gesponsorde resultaten' - misleiding of niet?

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
23 jan 2026 12:58
Mooi, dan zijn we het eens en kunnen we concluderen dat de gedane suggestie niet klopt.
Dat is de koninklijke we?

Er staat dat er 202 uitspraken zijn waarin Google genoemd wordt. Vaststellen of Google uitspraken negeert, kan iedereen doen die mijn suggestie om 202 uitspraken te onderzoeken opvolgt.

Daar laat ik het voor deze ronde even bij. :roll:

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jij en ik zijn het eens dat het anders zit. Jij en ik maakt "we" :wink:

Ik ga geen honderden uitspraken doorzoeken in ieder geval, maar zou dat wel doen voordat ik er conclusies aan zou willen verbinden.

Een dergelijke analyse zou de vraag die in de topictitel opgenomen is ook niet kunnen beantwoorden, maar zou wél iets kunnen zeggen over eventueel onrechtmatig handelen van Google.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Consumenneke schreef:
23 jan 2026 13:25
Moneyman schreef:
23 jan 2026 12:58
Mooi, dan zijn we het eens en kunnen we concluderen dat de gedane suggestie niet klopt.
Dat is de koninklijke we?

Er staat dat er 202 uitspraken zijn waarin Google genoemd wordt. Vaststellen of Google uitspraken negeert, kan iedereen doen die mijn suggestie om 202 uitspraken te onderzoeken opvolgt.

Daar laat ik het voor deze ronde even bij. :roll:
Het slachtoffer zegt dat ze de website via Google heeft gevonden in 103 gevallen. Het slachtoffer zegt dat hij de website via Google heeft gevonden in 99 gevallen.

Consumenneke

Moneyman schreef:
23 jan 2026 14:25
Een dergelijke analyse zou de vraag die in de topictitel opgenomen is ook niet kunnen beantwoorden, maar zou wél iets kunnen zeggen over eventueel onrechtmatig handelen van Google.
Het is voor de vraag van WA zeer relevant. Als de reclamecodecommissie (of de rechter) heeft vastgesteld dat bepaalde reclame misleidend is zou Google op eigen initiatief zulke reclame moeten uitsluiten en zelfs actief weren.

Een afgekeurde commercial komt er bij de STER niet in, en bij de commerciële omroepen zeker ook niet. Een afgekeurde advertentie wordt actief geweerd bij bonafide uitgevers van de Mediafederatie.

De grote vraag is of META en Google ook de vinger aan de pols houden of zich liever niet bemoeien met naleving. Google zou net zo actief moeten zijn in het weren van ongeoorloofde gesponsorde resultaten als de klassieke media-aanbieders dat zijn.

Ik denk trouwens dat de STER en de grote uitgevers evidente inbreuk-reclame vooraf al afvangen. Zou de redactie van Radar eens moeten uitzoeken! :wink:

Grappig detail: onder druk van de Consumentenbond weert Google alle advertenties van slotenmakers (sinds 2022) en loodgieters (sinds 2024). Het is ook verrekte lastig om in een gedigitaliseerde omgeving selectief te filteren.
Techniek Nederland zegt in een reactie dat de advertentieblokkade van Google goed is. De belangenclub had bij waakhond Autoriteit Consument & Markt om maatregelen gevraagd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
23 jan 2026 16:34
Moneyman schreef:
23 jan 2026 14:25
Het is voor de vraag van WA zeer relevant. Als de reclamecodecommissie (of de rechter) heeft vastgesteld dat bepaalde reclame misleidend is zou Google op eigen initiatief zulke reclame moeten uitsluiten en zelfs actief weren.
Zeker, vandaar mijn laatste zinsnede over de mogelijke onrechtmatigheid van Google. De vragen van WA richten zich echter op de adverterende bedrijven zélf, niet op het medium (Google of een willekeurige andere partij).

Nou kunnen we een topic natuurlijk net zo breed maken als we willen, maar inmiddels gaat het topic meer over zoekmachines dan over de initiële gestelde vragen.

En aangezien de moderatie meermaals gevraagd heeft on-topic te blijven, lijkt me dat verstandig. Ik laat het hier dus maar bij, maar praat gerust verder :)

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
23 jan 2026 13:25
Bij een partij die het grootste advertentie netwerk in Nederland beheert zal er in absolute aantallen wat vaker een reclame door de controles heen glippen dat bij een kleine partij.

Hoeveel reclame er in Nederland exact via Google Ads getoond worden, is niet bekend maar het op basis van het aantal zoek opdrachten zal het al snel miljoenen keren per dag zijn.

In 2025 werd Google acht keer genoemd bij de reclame code commissie.

Als er meer dan een miljard keer advertenties getoond worden in een jaar, zijn acht zaken bij de reclame code commissie dan relevant?

Consumenneke

Speedy123 schreef:
23 jan 2026 17:19
In 2025 werd Google acht keer genoemd bij de reclame code commissie.
Dat komt omdat de reclamecode wordt geassocieerd met klassieke reclame. Er zijn veel minder klachten over social media, influencers, face-to-face en ook zoekreclame, simpelweg omdat weinig consumenten weten hoe en wat.

Op basis van waarschijnlijkheid komt er online (in gesponsorde zoekresultaten, in banners en in reels) veel meer misleidende reclame voor dan elders. Iedere Instagram-, Facebook- en Google-gebruiker kan dat zelf constateren.

Iemand al eens een klacht gezien over een dropshipper die in de Libelle adverteert?
Moneyman schreef:
23 jan 2026 16:45
Nou kunnen we een topic natuurlijk net zo breed maken als we willen, maar inmiddels gaat het topic meer over zoekmachines dan over de initiële gestelde vragen.
Waar elders ziet u gesponsorde resultaten?

WA vroeg bovendien expliciet bij wie de consument kan aanbellen.
witte angora schreef:
21 jan 2026 08:52
- Welke instantie kan er voor zorgen dat dit soort bedrijven een halt wordt toegeroepen?
Een klacht over misleidende reclame kan gericht worden op de ACM of de Stichting Reclame Code. Bij klassieke media is de uitgever/reclamezendtijd- of buitenreclameverkoper betrokken bij handhaving, bij online media zien we eigenlijk alleen maar generieke maatregels.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat het vooral komt omdat Google niet degene is waar men een klacht tegen in moet dienen. Als ik op tv een reclame zie die niet door de beugel kan, dan klaag ik ook niet over de zender of de televisie, maar over het bedrijf waar de reclame voor is.

Je kunt wel naar Google wijzen, maar zij zijn niet degenen die geld incasseren van de klagende mensen. Dat zijn de louche bedrijven die adverteren en er vandoor gaan met het geld van die mensen zonder iets te leveren, het verkeerde leveren en niets oplossen, half werk leveren of idiote prijzen vragen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Juist, en dat brengt ons weer bij het onderwerp waar het om gaat. Het gaat inderdaad niet om wat Google wel of niet kan doen, maar of je wel of niet van oplichting kan spreken als het om de bovenste gesponsorde reclame gaat. Want daar gaat het zo vaak mis.

Plaats reactie