LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vve-bijdrage

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
ageet

vve-bijdrage

Ongelezen bericht door ageet »

Ik kan mijn huurwoning kopen voor ca. 150.000. De prijs vind ik wel oke, maar nu moet ik een bijdrage aan de VVE gaan betalen van 150 euro per maand en dat vind ik heel erg veel.
Wie heeft hier verstand van?

Gast

Re: vve-bijdrage

Ongelezen bericht door Gast »

Als je een appartement koop ben je lid van de VVE. Dat zegt de wet.

Je zult dan ook bij moeten dragen in de kosten. Het splitsingsregelement zal waarschijnlijk zeggen hoe die kosten verdeeld moeten worden.

Indien de € 150 conform de regeling is berekend moet je betalen. Je kunt er alleen onderuit als het bestuur dit bedrag zomaar gefantaseerd heeft.

ageet

Ongelezen bericht door ageet »

Het is mij bekend dat je bij een vve een bijdrage moet betalen. Ik vind het bedrag erg hoog in vergelijking tot andere appartementen waar ik vve-bijdrages zie staan van 70 of 80 euro per maand.

Shareena

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik betaal 234.90, maar dat is inclusief stookkosten en opstal!

fenneken oo3

Ongelezen bericht door fenneken oo3 »

Een goede vve bepaald in een ledenvergadering de hoogte van de
maandelijkse bijdrage. Daarin zit een stuk onderhoud, schoonmaakkosten, opstalverzekering en evt. stookkosten bij gemeen-
schappelijk verbruik. Wij betalen voor ons appartement € 196,-- p/m

Gast

Te veel dus.

Gast

Waarom te veel? Omdat er anderen zijn (ik bijvoorbeeld) die € 82 per maand betalen?

Of is het te weinig? Omdat bv. een vriend van mij € 270 per maand betaalt?

Shareena

Ongelezen bericht door Shareena »

Die gast die zegt teveel : hoe kan jij weten of ik teveel betaal?? In een flat heb je sowieso meer kosten als er een lift aanwezig is, dus dan is de VVE bij voorbaat duurder, maar bij mij zitten dan ook nog de kosten van het stoken en de opstalverzekering... Ik hoef niet in een keer een dot geld te betalen als er wat gerepareerd moet worden!

kipa

Ongelezen bericht door kipa »

Zit het water er misschien ook al bij inbegrepen?

Gast

Bij ons zit het water er ook bij in (in de appartmenten zitten geen watermeters), dat is ongeveer 15 euro per appartement per maand.

Kaaskop

Ongelezen bericht door Kaaskop »

De kosten voor de VVE zijn altijd afhankelijk van de eventuele geplande kosten van de VVE. Ik betaal zelf al bijna 2 jaar 160 euro per maand. Dit is voor de opstal- / glasverzekering en onderhoud van de ketel en het huis. Dat laatste is de boosdoener. Het is een redelijk oud huis en daar komen ook onderhoudskosten bij kijken zoals het varvangen van dakbedekking en het schilderen van het huis aan de buitenkant.
Mocht je een huis kopen waar kosten aan zitten verbonden voor VVE informeer dan goed naar wat de plannen zijn voor de komende jaren. Ze mogen het namelijk verhogen als de VVE een onderdeel is van een woningbouwvereniging. Mocht de VVE een samenkomst zijn van alle kopers binnen een pand is dat weer heel wat anders want dan heb je zelf meer zeggenschap. Informeer dus goed naar de diverse zaken om te voorkomen dat je voor onverwachte verhogingen komt te staan.

Gast

De VVE dient minimaal 1 keer per jaar bij elkaar te komen om te vergadering over onder meer de begroting. Of een maandbedrag hoog is, is moeilijk te zeggen. Een VVE dient alleen onderhoudsreserves aan te leggen die worden begroot door middel van offertes en de verwachte termijn waarop onderhoud uitgevoert dient te worden. Het is niet de bedoeling dat er extra vermogen wordt opgebouwd in de VVE.

Posten die bepalend zijn voor het maandbedrag zijn:

Opstalverzekering
Andere verzekeringen zoals aansprakelijkheid of rechtsbijstand
Glasverzekering algemene ruimten
Honorarium administrateur (indien aanwezig)
Schoonmaakkosten algemene ruimten
Glasbewassing
Electriciteit en water algemene ruimten
Reserve buitenschilderwerk
Dakreserve: Een mastieken dak gaat minder lang mee, dus heeft hogere onderhoudskosten
Lift: Heeft het gebouw een lift? Liftonderhoud is duur
Reserve groot onderhoud: Een oud pand heeft nu eenmaal een hogere kosten
Inspectie en schoonmaken riool
Schoonmaken ventilatiekanalen

noelle

Ongelezen bericht door noelle »

wij wonen ook in een apartementen complex en ik ben blij dat ik over twee weken de sleutel krijg van mn nieuwe huis,

als jij je huis wilt gaan kopen moet je je zelf een paar dingen wel afvragen,

zo als er al gezegd is is er een vve dat is ook verplicht en bij ons (is niet overal zo) word er om de 6 maanden een vergadering gehouden en daar word over alles beslist,

het was hier zo erg dat mijn buren moesten gaan besluiten of wij wel kunstof kozijnen mochten zeten of dat ik mn voordeur niet meer rood wou schilderen,

kort om wil je wel dat jou buren van tien huizen veder op dat voor jou gaan beslisen,

die kosten zijn niet echt extreem hoog ik hoor ze hoger,

hier betalen we 90 onderhoud en 30 schilderkosten en dan krijg je nog de water en electra (dat betaal je hier ook aan de vereniging ) en dat is 50 per maand,

alleen het gas gaat apart,

ik hoop dat je hier wat mee kan,

je kan ook de vereninging eigen huis bellen veel vve 'zijn daar bij aangesloten

Blond en slim

Ongelezen bericht door Blond en slim »

:D Gelukkig zijn die 150 Euro per maand geen directe onkosten maar wel uitgaven ????? Hoe ik dat bedoel? De echte onkosten zitten formeel in de VvE. Die betaald de rekeningen. Deze discussie is dezelfde als 2 huiseigenaren kunnen voeren van ik reserveer helemaal niets voor onderhoud en de ander 200 Eurp per maand. Die ander is dan niet gelijk duurder uit maar bouwt een reserve op. De eerste persoon kan dan in een aantal jaren wel voor hoge kosten komen die of inees op tafel moeten komen of snel alsnog bij elkaar gespaart moeten worden.

De belangrijkste vraag mis ik. Hoe staat de VvE ervoor. Die 150.000 Euro kan op zich een leuke prijs zijn maar als de VvE per appartement nu 3.800 in kas heeft maar binnen 48 maanden voor 13.000 groot onderhoud verwacht per appartement is het een ander verhaal.

Vraag dus eerst bij de secretaris van de VvE de stukken en de overzichten op. Ook een lange termijn onderhoudsplan hoort daarbij. O ja, een goed gespekte VvE is waarde verhogend voor de vraagprijs van een appartement. Met de verkoop van je gebruiksrecht namelijk verkoop je ook het aandeel in de kas, vaak wordt dat niet aan de kopers aangegeven.

Gesloten