NeoDutchio schreef: ↑13 feb 2026 08:07
U hebt niets ontvangen, maar wel een factuur. U hebt nog niets betaald, maar krijgt wel het geld terug. En omdat u het geld terug krijgt wilt u de factuur in hold zetten.
Dat zijn nogal tegenstrijdigheden.
Wat zijn de tegenstrijdigheden? Het is mogelijk om een factuur te krijgen als je een product niet hebt ontvangen. Bij mij wordt de volgende regelmatig omgedraaid: eerst de factuur en dan de levering. En het is ook mogelijk dat je een belofte krijgt dat je het geld terugkrijgt, zonder dat de webwinkel ook daadwerkelijk een creditfactuur opstelt.
NeoDutchio schreef: ↑13 feb 2026 08:07
Niet lullig naar u toe, maar naar consumenten/ontvangers/bestellers word niet snel geluisterd. Er zijn ook een hoop mensen met kwaad in de zin die met allerlei verhalen komen om maar niet te hoeven betalen. Om die reden moet de webshop het doorgeven.
Je hebt weinig aan aankoopbescherming als de webwinkel 'het' moet doorgeven. Er zijn ook webshop die het niet zo nauw nemen met het consumentenrecht.
Speedy123 schreef: ↑13 feb 2026 09:44
Kortom, die hele 'Aankoopbescherming' is een wassen neus.
Dat dus.
VandijkEmma schreef: ↑13 feb 2026 11:18
Uiteraard heb ik de webshop ook meerdere malen benaderd. Ik heb ook mijn rechtsbijstand benader, maar die bieden pas hulp bij een bedrag van 250,-. Ik ben ook bij het juridisch loket geweest en zij stellen mij ook in het gelijk. Billink hoort zijn verantwoordelijk te nemen en de rekening aan te passen. Ik heb gewoon recht op kopersbescherming. Ook daar regent het klachten van Buy now, pay later bedrijven, als Billink en Klarna. Ik verdien net 56 euro te veel voor hun gratis bijstand.
Je hebt niet echt rechtsbijstand nodig. De kern van je verweer is dat je geen product hebt ontvangen, dat overeengekomen is dat achteraf betaald zou worden, dat de verkoper/Billijk niet heeft aangetoond dat het product door jou is ontvangen, en dat conform art. 7:26 lid 2 jo 7:26 lid 2 BW het niet is toegestaan om een vooruitbetaling van meer 50% te bedingen.
VandijkEmma schreef: ↑13 feb 2026 11:48
Billink biedt kopersbescherming aan zodat wij kunnen ingrijpen wanneer een webshop aantoonbaar een fout maakt of wanneer consumentenrechten niet correct worden toegepast.
Niet de webwinkel moet bewijzen dat er geleverd is, maar de koper moet bewijzen dat er niet geleverd. Omgekeerde bewijslast dus. Bewijzen dat er niet geleverd is, is vrij lastig.