Hele winter zonder verwarming, wat voor compensatie kan ik verwachten
-
Niemandisanoniem
Hele winter zonder verwarming, wat voor compensatie kan ik verwachten
Ik ben student en sinds augustus heeft onze(samen met ongeveer 170 andere studenten) verwarming al problemen. Vanaf eind december was het zo erg dat er helemaal geen verwarming meer is. We hebben gelukkig nog wel warm water uit fe kraan, maar geen warme kamers. De woningcorporatie heeft ons 2 kleine 2000W elektrische verwarmingen gegeven voor 7 personen. Hierdoor de stroom er vaak uit rond etenstijd als omdat het netwerk overbelast is. Begin februari hebben ze extra generatoren aangesloten en hebben we gelukkig geen stroomuitval meer gehad. Maar het probleem van geen verwarming deze hele winter is er nog steeds. Ze zijn nog niet begonnen met de oplossing en er wordt zegt dat het ongeveer 7 weken kan duren. Het systeem is al 35 jaar oud en toen ik vroeg of ze afgelopen zomer alles hadden gecontroleerd kon ik geen antwoord krijgen.
Als compensatie hebben ze ons een paar sokken aangeboden, en sinds februari kunnen we 1x per week gratis eten(exclusief drinken) in de sportkantine(zeg maar snackbar want ze verkopen er eigenlijk alleen goedkope friet en een burger) op campus totdat alles gefixt is.
Verder willen ze pas over echte compensatie praten als alles voorbij is.
Wat kan ik verwachten als compensatie, en wat is het minimale waar ik recht op heb.
Als compensatie hebben ze ons een paar sokken aangeboden, en sinds februari kunnen we 1x per week gratis eten(exclusief drinken) in de sportkantine(zeg maar snackbar want ze verkopen er eigenlijk alleen goedkope friet en een burger) op campus totdat alles gefixt is.
Verder willen ze pas over echte compensatie praten als alles voorbij is.
Wat kan ik verwachten als compensatie, en wat is het minimale waar ik recht op heb.
- 16again
Beste antwoord
Gekozen door Niemandisanoniem
Re: Hele winter zonder verwarming, wat voor compensatie kan ik verwachten
Als er gehuurd wordt met verwarming in slaapkamer, dan hoort die verwarming er gewoon te zijn. Verplicht of niet.
Geen verwarming is dan simpelweg een gebrek aan het gehuurde, met bijbehorend recht op vergoeding (7:207 BW)
-
Morgan le Fay
Snap de vraagstelling. Maar eventuele compensatie hangt helemaal af op welke voorwaarden er gehuurd wordt.
Dus reken je vooral niet rijk.
Dus reken je vooral niet rijk.
Klinkt als dat je de compensatie al aan het accepteren bent.
Dat ligt eraan wat de daadwerkelijke schade is. Wie betaald de stroom voor de twee 2kWh verwarmingen? Hoe hoog is de huur en hoe zou u het percentage verminderd woongenot in willen schatten?Niemandisanoniem schreef: ↑16 feb 2026 16:41Wat kan ik verwachten als compensatie, en wat is het minimale waar ik recht op heb.
alfatrion
en Niemandisanoniem
vinden dit leuk
Je huurt neem ik aan. Het niet hebben van verwarming tast het woongenot ernstig aan. Daar mag je een geldelijke tegemoetkoming bij verwachten van enige omvang. Een paar sokken een lunch voucher is zeker niet toereikend.
De situatie is natuurlijk ook van belang. Is het bijvoorbeeld een complex met meerdere woonunits (dus 7 man in 1 unit met gedeelde woonkamer en keuken, maar iedereen een eigen slaapkamer), dan is het afwachten of er met 2 kachels in de woonkamer niet is voldaan aan de eis voor verwarming. Het is niet verplicht verwarming is slaapkamers te hebben.
Maar dat ligt dus echt aan de situatie.
Maar dat ligt dus echt aan de situatie.
Als er gehuurd wordt met verwarming in slaapkamer, dan hoort die verwarming er gewoon te zijn. Verplicht of niet.
Geen verwarming is dan simpelweg een gebrek aan het gehuurde, met bijbehorend recht op vergoeding (7:207 BW)
Niemandisanoniem
vindt dit leuk
Beringhem staat al jaren op de lijst om afgebroken te worden, onderhoud aan het gebouw is minimaal, dus ook niet vreemd dat het warmwater systeem het een keer opgeeft.
Dat help jullie niet echt en ja belachelijk dat ze niet meer actie ondernemen en om te zorgen dat er gewoon gewoond, gedoucht en verwarmd is.
Wat eten betreft, zouden jullie niet kunnen pleiten om vouchers voor de restaurants in Impuls of Forum te krijgen? Zou mijn inziens eerlijker zijn dan een sportkantine.
Heel veel sterkte ermee.
Dat help jullie niet echt en ja belachelijk dat ze niet meer actie ondernemen en om te zorgen dat er gewoon gewoond, gedoucht en verwarmd is.
Wat eten betreft, zouden jullie niet kunnen pleiten om vouchers voor de restaurants in Impuls of Forum te krijgen? Zou mijn inziens eerlijker zijn dan een sportkantine.
Heel veel sterkte ermee.
Ja, dat is natuurlijk logisch. Daarom dat ik ook aangaf dat het aan de situatie ligt. Als de verwarming in de slaapkamers bijvoorbeeld in het huurcontract uitgesloten wordt als onderdeel van het gehuurde, dan geldt dat weer niet.
Niemandisanoniem
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Daar zit vast wel iemand tussen die een goede advocaat kent die namens 170 mensen een correcte brief met verwachtingen naar de verhuurder kan sturen.
Niemandisanoniem
vindt dit leuk
U als student kunt het beste naar www.juridischloket.nl gaan.
Hun gaan eerst de eigenaar een juridische brief sturen, en daarna via een rechter huurverlaging regelen totdat de problemen opgelost zijn.
Er kunnen wel kosten in rekening gebracht worden, maar zeker met 170 personen moet dat te dragen zijn.
Hun gaan eerst de eigenaar een juridische brief sturen, en daarna via een rechter huurverlaging regelen totdat de problemen opgelost zijn.
Er kunnen wel kosten in rekening gebracht worden, maar zeker met 170 personen moet dat te dragen zijn.
Niemandisanoniem
vindt dit leuk
-
Ik_weet_niet_alles
U kunt uw situatie ook voorleggen aan de huurcommissie.
-
Consumenneke
Ja dat en daar dus, veel huur vragen voor die kamers, maar minim onderhoud plegen. Van buiten is het een en ander opgeknapt, dat geld hadden ze beter kunnen besteden aan de faciliteiten binnen zoals die verwarmingsketel. Gewoon belachelijk hoe ze die mensen daar letterlijk in de kou laten staan. Echt triest zoiets, had voorkomen kunnen worden door tijdig vernieuwen van de hele installatie.Consumenneke schreef: ↑19 feb 2026 06:40Kamer te huur voor €669-.
Weet niet of dit het complex in kwestie is, maar ze zitten wel in de kou.
Ik zie in de opening '170 studenten' en het woord 'campus' staan - voor een complex in Bennekom lijkt mij dit niet kloppen. Verder zoeken levert een artikel in Tubantia op: 170 UT Studenten wonen al weken in ijskoude huizen, zie de wolkjes uit mijn mond komen.
Het gaat om complex Matenweg Laag op de campus van de Universiteit Twente met verhuurder De Veste Wonen, een dochter/zus van Vechtdal Wonen.
Compensatie: je krijgt al deels compensatie in natura. Of meer mogelijk is, zou ik niet weten. Wellicht heeft de huurcommissie hier al over gepubliceerd ???
Het gaat wel over een serieus tijdvak: september vorig jaar tot en met maart dit jaar.
Niemandisanoniem
vindt dit leuk
Iets beter zoeken dan maar. Het complex Beringhem ligt tegen de Campus van de Universiteit Wageningen aan en zit vol studenten.
Oftewel: er zijn meerdere complexen die hier last van hebben. Welke het is, doet er overigens ook helemaal niet toe.
Misschien iets beter lezen, voordat je zo reageert. Alleen bij het complex in Enschede klopt het aantal van 170. Veel interessanter lijken mij de openstaande vragen:
Compensatie: je krijgt al deels compensatie in natura. Of meer mogelijk is, zou ik niet weten. Wellicht heeft de huurcommissie hier al over gepubliceerd ???