De-Amerikanisering

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
Mart5e06

De-Amerikanisering

Ongelezen bericht door Mart5e06 »

Ik probeer zo veel ik kan de bemoeienis van Amerikaanse datagraaiers te voorkomen. Zelf denk ik dat dat vrij aardig lukt maar helemaal ontkom ik er toch niet aan.
Zo gebruik ik voornamelijk Linux (in verschillende smaken). Zoek ik met Duckduckgo (en Firefox), voorkom ik zo veel mogelijk tracking mbv 'Privacy Badger' en keur alleen onweigerbare cookies toe. Ook ruimt Firefox bij het afsluiten altijd cookies op.
Mijn mail krijg ik bij een Nederlandse provider met servers in Nederland en als ik denk dat privacy extra aandacht nodig heeft gebruik ik een mailadres dat niet naar mijn naam refereert
Uiteraard gebruik ik vrijwel alleen maar open source software waarvoor ik regelmatig donaties doe.
Recent heb ik mijn computer(s) ook de toegang tot de DNS servers van Google en Cloudfare verboden. (is bij Ubuntu knap lastig te bewerstelligen).

Wie kan er nog meer maatregelen verzinnen ? en wie weet oplossingen voor elektrische voortuigen die hun hele hebben en houden met Google delen ?

Nijogeth

Re: De-Amerikanisering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De simkaart uit het voertuig trekken. Werkt prima normaal gesproken.
En uiteraard geen smartphone gebruiken, want dan ben je al meteen klaar.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Firefox, duckduckgo en Privacy Badger niet meer gebruiken wat die hebben allemaal een Amerikaanse eigenaar.

Om geen data weg te geven zit er voor nu niets anders op dan geen verbinding meer met internet en met het mobiele netwerk te maken en alle apparatuur zoals in auto's die middels gps contact met een satelliet maken uit te schakelen.

Ga ook na of bedrijven/zorgverleners software van Amerikaanse makelij gebruiken en als dat het geval is geef uw gegevens niet af.

Al met al wel drastische maatregelen maar zijn die wel noodzakelijk omdat Amerika en die wispelturige president echt niet op uw gegevens zitten te wachten.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vergeet dan ook niet om Uw tv de deur uit te doen, want daar zijn regelmatig Amerikaanse films te zien. En doe ok uw auto de deur uit want het zou zo maar eens kunnen dat daar ook Amerikaanse onderdelen in zitten. En doe ook uw internet modem en laptop de deur uit, want daar kunnen ook Amerikaanse onderdelen in zitten.

Nijogeth

De kans dat er Amerikaanse onderdelen in zitten is niet zo groot.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Oh ja wel hoor. Wellicht is de CPU gebakken bij TSMC in Taiwan, maar hij zal zijn ontwerpen door een Amerikaans bedrijf.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Volgens mij gaat het niet zozeer over Amerikaanse producten op zich, maar over de data die ze zouden verzamelen.
(Overigens iets wat iedereen doet, maar dat is een andere discussie)

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik heb gewoon een servertje draaien, proxmox, truenas, immich en paperless.
Foto's allemaal in immich, documenten in paperless.

Qua telefoon wordt het moeilijk, weinig Europese besturingssystemen.

Nijogeth

Arizonakid schreef:
24 feb 2026 17:36
Volgens mij gaat het niet zozeer over Amerikaanse producten op zich, maar over de data die ze zouden verzamelen.
Dat mag van mij sowieso direct stoppen, dat data doorverkopen als bedrijf dat gewoon iets verkoopt. Is data verzamelen jouw bedrijfstak, dan is dat een andere zaak. Maar een AH hoeft geen data door te verkopen om winst te maken.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Arizonakid schreef:
Dat kan op heeeeeeeeel veel manieren. Zelfs met de CPU kan je al data verzamelen als je dat zou willen.

Ik zou me echter als ik TS een stuk minder zorgen maken over het verzamelen van data voor marketing doeleinden en een stuk meer zorgen maken over systemen die op afstand uitgeschakeld kunnen worden of data die wordt verzameld voor overheidsdoeleinden.
Waardoor de Chinezen een stuk beangstigender zijn dan commerciële Amerikaanse bedrijven, maar dat is mijn mening.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Arizonakid schreef:
Dat is lastig te scheiden als je een IPhone koopt.
Nu was ik al nooit fan van Apple, maar je kunt er ook voor kiezen geen auto zoals een Ford te kopen.
Als je heel consequent wilt zijn moet je ook de verwarming uit zetten want je verwarmt wel op Amerikaans gas.

[..verwijderd door redactie]

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

kuklos schreef:
24 feb 2026 18:17
Dat kan op heeeeeeeeel veel manieren. Zelfs met de CPU kan je al data verzamelen als je dat zou willen.
En die komen dan terecht bij de Amerikaanse ontwerper?
kuklos schreef:
24 feb 2026 16:02
Wellicht is de CPU gebakken bij TSMC in Taiwan, maar hij zal zijn ontwerpen door een Amerikaans bedrijf.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
24 feb 2026 15:43
Je weet vast wel het verschil tussen wie een product ontwerpt en levert en waar het wordt geproduceerd. Of vindt je ook dat Citroën Duits is en Opel Frans?

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Mart5e06 schreef:
24 feb 2026 01:23
Ik

Wie kan er nog meer maatregelen verzinnen ? en wie weet oplossingen voor elektrische voortuigen die hun hele hebben en houden met Google delen ?
Ik geloof dat zo'n ding een fiets heet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Mart5e06 schreef:
Wie kan er nog meer maatregelen verzinnen ?
Emigreer naar China of Noord-Korea. Heb je niks geen last meer van Amerika.

Een alternatief is doen zoals ik: regel een onbewoond eiland, en maak er een zelfstandig onafhankelijk eiland van, waar je helemaal alleen woont. Een onafhankelijk weiland midden in Nederland zal het, denk ik, niet helemaal worden.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Mart5e06 schreef:
Ik probeer zo veel ik kan de bemoeienis van Amerikaanse datagraaiers te voorkomen. Zelf denk ik dat dat vrij aardig lukt maar helemaal ontkom ik er toch niet aan.
Was aanmelden op dit forumpje dan wel zo verstandig. Schat zo in dat er zeker enkele Amerikanen meelezen.....

Nijogeth

rwolters schreef:
24 feb 2026 19:01
Nijogeth schreef:
Je weet vast wel het verschil tussen wie een product ontwerpt en levert en waar het wordt geproduceerd. Of vindt je ook dat Citroën Duits is en Opel Frans?
Ja, juist daarom dat ik zeg dat er in een auto en veel andere producten weinig Amerikaanse onderdelen zitten. Kijk bijvoorbeeld naar de auto's die in Europa worden gekocht, die bevatten over het algemeen geen in Amerika geproduceerde onderdelen. Ook de kritische onderdelen als een ECU niet.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Ook nooit online shoppen dus,want ook daar gaan de cookies van naar amerika

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Nijogeth schreef:
25 feb 2026 07:49
rwolters schreef:
24 feb 2026 19:01
Nijogeth schreef:
Ja, juist daarom dat ik zeg dat er in een auto en veel andere producten weinig Amerikaanse onderdelen zitten. Kijk bijvoorbeeld naar de auto's die in Europa worden gekocht, die bevatten over het algemeen geen in Amerika geproduceerde onderdelen. Ook de kritische onderdelen als een ECU niet.

Hou die gedachte vooral vast, maar bv een fabrikant als Delphi levert aan alle automerken. Enndat is dus Amerikaans. Net als veel andere toeleveranciers.
Globalisering is a bitch.

PGros

Ongelezen bericht door PGros »

wikop schreef:
25 feb 2026 08:26
Ook nooit online shoppen dus,want ook daar gaan de cookies van naar amerika
Cookies worden op de pc/gsm gezet en gaan niet ergens anders heen. Ze kunnen wel later worden gelezen tenzij je ze verwijderd na het het surfen.

Plaats reactie