Eigen risico bij fysiotherapie
Eigen risico bij fysiotherapie
Mijn moeder gaat al een aantal jaar fysiotherapie na een herseninfarct.
Ze heeft een chronische indicatie. Vandaag ontdekte we dat ondanks de aanvullende verzekering er een eigen risico inrekening werd gebracht tot het maximum was bereikt.
Ik had altijd begrepen dat je geen eigen risico hoefde te betalen over een aanvullende verzekering.
10 kastjes en muren verder kwamen er vandaag achter dat vanwege de chronische indicatie de aanvullende verzekering helemaal niet gebruikt wordt.
Ik heb overal lopen zoeken op internet maar kan daar geen onderbouwing voor vinden online.
Kan iemand een linkje plaatsen waarbij dit duidelijk uitgelegd wordt op een manier dat ook ik het begrijp

Ze heeft een chronische indicatie. Vandaag ontdekte we dat ondanks de aanvullende verzekering er een eigen risico inrekening werd gebracht tot het maximum was bereikt.
Ik had altijd begrepen dat je geen eigen risico hoefde te betalen over een aanvullende verzekering.
10 kastjes en muren verder kwamen er vandaag achter dat vanwege de chronische indicatie de aanvullende verzekering helemaal niet gebruikt wordt.
Ik heb overal lopen zoeken op internet maar kan daar geen onderbouwing voor vinden online.
Kan iemand een linkje plaatsen waarbij dit duidelijk uitgelegd wordt op een manier dat ook ik het begrijp
-
Morgan le Fay
Re: Eigen risico bij fysiotherapie
Chronische indicatie=Lijst van Borst, houdt in dat de vergoeding uit de Basisverzekering komt maar eerst moet het ER opgemaakt zijn. AV is om die reden niet noodzakelijk. maar wil niet zeggen dat deze onnodig is. Is nl heel persoonlijk.
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/fysiotherapie
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/fysiotherapie
Ninc
en Annemieke67
vinden dit leuk
Ja, precies zo loopt het al 8 jaar hier. 2018 herseninfarct en vanaf dat 2 keer per week naar de fysiotherapie. De fysiotherapie wordt vanuit de basisverzekering betaald dus de aanvullende verzekering neem ik niet meer, heeft verder geen enkele waarde voor mij. En vanaf het begin van het jaar komen de rekeningen voor het eigen risico binnen. Eind februari is het eigen risico voor het hele jaar inmiddels betaald. Het geld voor de onnodige aanvullende verzekering kun je gebruiken om het eigen risico te betalen.
Fysiotherapie loont! Toen verlamd, praten en lopen weer moeten leren, mijn rijbewijs weer terug na een speciaal examen van een uur. Geen vrachtwagen meer, maar wel weer rijden met de caravan en motor. Elke dag, elke maand, elk jaar heb ik gelukkig vooruitgang ondervonden.
Fysiotherapie loont! Toen verlamd, praten en lopen weer moeten leren, mijn rijbewijs weer terug na een speciaal examen van een uur. Geen vrachtwagen meer, maar wel weer rijden met de caravan en motor. Elke dag, elke maand, elk jaar heb ik gelukkig vooruitgang ondervonden.
wikop
, Ninc
, witte angora
, BL2
, Annemieke67
en sergio1963
vinden dit leuk
-
Beertje1975
Heb al jaren regelmatig fysiotherapie. Daarbij heb tevens een aanvullende verzekering voor extra behandelingen voor fysio. Er si nog geen 1 keer door de zorgverzekeraar voor fysio gebruik gemaakt van mijn eigen bedrage. Dit heeft te maken met de medische code die de fysiotherapeut gebruikt voor de behandeling.
Ninc
vindt dit leuk
-
HandigeHarrie
Als er sprake is van een chronische aandoening, dan is er geen eigen risico, dacht ik. Dus mss veroorzaakt dat het verschil.
Maar het is lang geleden dat ik dat hoorde.
Maar het is lang geleden dat ik dat hoorde.
Ninc
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
Klopt want alleen als de indicatie op de lijst van Borst staat komt de Basisverzekering in beeld.Beertje1975 schreef: ↑11 mar 2026 16:16Heb al jaren regelmatig fysiotherapie. Daarbij heb tevens een aanvullende verzekering voor extra behandelingen voor fysio. Er si nog geen 1 keer door de zorgverzekeraar voor fysio gebruik gemaakt van mijn eigen bedrage. Dit heeft te maken met de medische code die de fysiotherapeut gebruikt voor de behandeling.
Annemieke67
en Ninc
vinden dit leuk
Bedankt iedereen dusver.... 
Vervolgvraagje:
Als fysio vanuit chronische aantekening gaat dan moet je toch de eerste 20 zelf betalen?
Vervolgvraagje:
Als fysio vanuit chronische aantekening gaat dan moet je toch de eerste 20 zelf betalen?
-
Morgan le Fay
-
Annemieke67
Bij de code chronisch betaal je het 1e jaar de 1e 20 behandelingen zelf, daarna gaat het uit de basisverzekering en betaal je je eigen risico. Gelukkig hoef je niet elk jaar de 1e 20 zelf te betalen. Maar blijf wel goed in de gaten houden of de aandoening op de 'lijst Borst" blijft staan, die verandert wel eens en als jouw aandoening er dan niet meer bij staat, vervalt dus ook de code. Aangezien de therapeut na behandelingen declareert zou je dan voor onvoorziene kosten kunnen te komen staan, maar gelukkig gebeurt het zelden dat er iets verwijderd wordt, maar zeker elk jaar wel even na kijken. Er was een rijd dat alle reuma soorten bijv de code chronisch hadden, maar ineens werd besloten dat dat beperkt werd tot bepaalde versies, dit even als voorbeeld
Correctie:Annemieke67 schreef: ↑13 mar 2026 17:14Bij de code chronisch betaal je het 1e jaar de 1e 20 behandelingen zelf, daarna gaat het uit de basisverzekering en betaal je je eigen risico.
Het loont zich om een aanvullende verzekering te nemen bij chronische aandoening, waarbij na de 20e behandeling alles vergoed wordt. Alleen is het een een beetje anders dan wat je hier zegt.
De eerste 18 vallen onder de basis verzekering. De "chronisch" indicatie gaat in vanaf de 21e. Dat houdt in dat er twee niet vergoed worden en als eigen risico gelden. Ik heb de rekeningen hier om dat te bewijzen.
Ik heb trouwens de officiële lijst van de overheid bekeken van alle mogelijke aandoeningen waarvoor fysio vergoed wordt en het aantal waar "wordt niet vergoed" achter staat wordt elk jaar groter. Verstopte bezuinigingen waar je pas wat van merkt als je fysio nodig hebt.
En soms krijg je het wel vergoed, maar onder voorwaarde dat het bij een fysiotherapeut gebeurt die voor die aandoening een speciale opleiding of extra cursus achter de rug heeft. Heb je pech dan is dat een flink aantal kilometers weg, soms een reis die te ver of gecompliceerd is, juist omdat je die aandoening hebt.
Bedankt wederom!
Ik moet zeggen dat ik de willekeur van de regels en de onduidelijkheid van het vinden van hoe het werkt online (of zelfs vaak bij de zorgverzekeraar zelf) erg slecht vind.
Het zou fijn zijn als de regels duidelijk voor iedereen waren, maar gelukkig hebben ook nog een voor een waarbij mensen elkaar kunnen en willen helpen
Ik moet zeggen dat ik de willekeur van de regels en de onduidelijkheid van het vinden van hoe het werkt online (of zelfs vaak bij de zorgverzekeraar zelf) erg slecht vind.
Het zou fijn zijn als de regels duidelijk voor iedereen waren, maar gelukkig hebben ook nog een voor een waarbij mensen elkaar kunnen en willen helpen
-
HandigeHarrie
Vraagje:Senso schreef: ↑14 mar 2026 00:32Correctie:Annemieke67 schreef: ↑13 mar 2026 17:14Bij de code chronisch betaal je het 1e jaar de 1e 20 behandelingen zelf, daarna gaat het uit de basisverzekering en betaal je je eigen risico.
Het loont zich om een aanvullende verzekering te nemen bij chronische aandoening, waarbij na de 20e behandeling alles vergoed wordt. Alleen is het een een beetje anders dan wat je hier zegt.
De eerste 18 vallen onder de basis verzekering. De "chronisch" indicatie gaat in vanaf de 21e. Dat houdt in dat er twee niet vergoed worden en als eigen risico gelden. Ik heb de rekeningen hier om dat te bewijzen.
Ik heb trouwens de officiële lijst van de overheid bekeken van alle mogelijke aandoeningen waarvoor fysio vergoed wordt en het aantal waar "wordt niet vergoed" achter staat wordt elk jaar groter. Verstopte bezuinigingen waar je pas wat van merkt als je fysio nodig hebt.
En soms krijg je het wel vergoed, maar onder voorwaarde dat het bij een fysiotherapeut gebeurt die voor die aandoening een speciale opleiding of extra cursus achter de rug heeft. Heb je pech dan is dat een flink aantal kilometers weg, soms een reis die te ver of gecompliceerd is, juist omdat je die aandoening hebt.
"Behandeling 19 en 20 gelden als eigen risico". Maar de eerste 18 vallen onder de basisverzekering dus toch ook onder het eigen risico, en dan ben je al over de 385 euro heen zou ik zeggen?
Of wordt bedoeld: 18 behandelingen vallen onder het eigen risico; 19 en 20 worden niet vergoed, vanaf 21 is chronisch.
-
Morgan le Fay
En die 20 chronisch worden eenmalig in rekening gebracht.
-
klaartje59
Dat bij een chronische aandoening de eerste 18 behandelingen onder de basisverzekering vallen dat is volgens mij niet waar, niet bij mij tenminste.HandigeHarrie schreef: ↑15 mar 2026 10:18Vraagje:Senso schreef: ↑14 mar 2026 00:32Correctie:Annemieke67 schreef: ↑13 mar 2026 17:14Bij de code chronisch betaal je het 1e jaar de 1e 20 behandelingen zelf, daarna gaat het uit de basisverzekering en betaal je je eigen risico.
"Behandeling 19 en 20 gelden als eigen risico". Maar de eerste 18 vallen onder de basisverzekering dus toch ook onder het eigen risico, en dan ben je al over de 385 euro heen zou ik zeggen?
Of wordt bedoeld: 18 behandelingen vallen onder het eigen risico; 19 en 20 worden niet vergoed, vanaf 21 is chronisch.
Bij chronisch moet je de eerste 20 zelf betalen of ze worden (deels) uit je aanvullende verzekering vergoed, afhankelijk van hoeveel er vanuit je aanvullende verzekering vergoed worden. De overige moet je dan zelf betalen.
Na de 20e worden ze allemaal vergoed maar wel vanuit je basisverzekering. Maar bij bijna alles wat vanuit de basisverzekering vergoed wordt, wordt eerst je eigen risico aangesproken. Als dit op is, nu 385 euro, worden de overige behandelingen vergoed. Maar het jaar daarop betaal je dus weer eerst je eigen risico bedrag en daarna worden de volgende behandelingen weer vergoed.
In hoeverre vergoeding nu afhankelijk is van een code, kan ik niet zeggen. Maar je fysiotherapeut kan dat zeker vertellen en anders contact opnemen met je zorgverzekering, dan weet je het zeker.