Odido neemt beslag op mijn telefoon van €300
Odido neemt beslag op mijn telefoon van €300
Hallo,
Ik heb mijn telefoon ingestuurd naar Odido voor een trade-in actie, waarbij vooraf een geschatte inruilwaarde van €300 werd genoemd. Dat was voor reden om in te gaan op het aanbod en een nieuw toestel te nemen.
Na ontvangst van mijn telefoon zegt Odido nu ineens dat het toestel niet meer opstart, en daarom is de waarde aangepast naar €0. Ze geven aan dat ik het toestel niet terugkrijg, omdat ik volgens hen akkoord ben gegaan met de (kleine lettertjes?) voorwaarden.
Ik heb geen bewijs gezien van hun diagnose. Ik ben natuurlijk ook niet akkoord gegaan met een waarde van nul.
Ik heb inmiddels heel veel klachten gelezen over Odido en dit soort trade-in situaties, dus ik begin te vermoeden dat dit geen incident is.
Mijn vragen:
Heeft iemand dit ook meegemaakt met odido?
Kunnen ze zomaar mijn toestel houden als ik het niet eens ben met hun beoordeling?
Wat kan ik doen? Heb al 3 keer een bericht en mail gestuurd en telkens dezelfde reactie met "toestel is 0 waard, en u kan deze niet terug krijgen".
mvg,
Dana
Ik heb mijn telefoon ingestuurd naar Odido voor een trade-in actie, waarbij vooraf een geschatte inruilwaarde van €300 werd genoemd. Dat was voor reden om in te gaan op het aanbod en een nieuw toestel te nemen.
Na ontvangst van mijn telefoon zegt Odido nu ineens dat het toestel niet meer opstart, en daarom is de waarde aangepast naar €0. Ze geven aan dat ik het toestel niet terugkrijg, omdat ik volgens hen akkoord ben gegaan met de (kleine lettertjes?) voorwaarden.
Ik heb geen bewijs gezien van hun diagnose. Ik ben natuurlijk ook niet akkoord gegaan met een waarde van nul.
Ik heb inmiddels heel veel klachten gelezen over Odido en dit soort trade-in situaties, dus ik begin te vermoeden dat dit geen incident is.
Mijn vragen:
Heeft iemand dit ook meegemaakt met odido?
Kunnen ze zomaar mijn toestel houden als ik het niet eens ben met hun beoordeling?
Wat kan ik doen? Heb al 3 keer een bericht en mail gestuurd en telkens dezelfde reactie met "toestel is 0 waard, en u kan deze niet terug krijgen".
mvg,
Dana
Re: Odido neemt beslag op mijn telefoon van €300
Misschien kunt u hulp krijgen bij het Juridisch loket?
-
Morgan le Fay
Welk type en merk toestel is er ingestuurd.
Even een checkvraag: ben je 100% zeker dat je het naar Odido hebt gestuurd?
-
De Posthoorn
Het moet juist niet naar Odido verzonden worden maar naar Assurant.
Ik lees hier https://community.odido.nl/mijn-telefoo ... ing-383941 dat een toestel wel geretourneerd is.
-
Arizonakid
Topic bij odido is een uur geleden aangemaakt, is het niet gewoon dezelfde persoon als hier?
Daar twisten de partijen toch niet over? Om te constateren of telefoon nog opstart, moet deze immers zijn ontvangen.De Posthoorn schreef: ↑25 mar 2026 10:00Het moet juist niet naar Odido verzonden worden maar naar Assurant.
Speedy123
vindt dit leuk
Je hebt geen bewijs dat je toestel niet opstart, je hebt zelfs geen bewijs dat jou toestel ontvangen is (of dat deze ergens tijdens transport of ter plekke gewisseld is)
Wat staat er in de kleine lettertjes van deze aanbieding, en ben je daarmee akkoord gegaan ?
Wat staat er in de kleine lettertjes van deze aanbieding, en ben je daarmee akkoord gegaan ?
-
De Posthoorn
Die gedachte had/heb ik ook, maar op Radar schrijft TS dat het toestel NIET geretourneerd wordt, dat klopt dus niet met het Odido topic.Arizonakid schreef: ↑25 mar 2026 10:07Topic bij odido is een uur geleden aangemaakt, is het niet gewoon dezelfde persoon als hier?
-
De Posthoorn
Zeg ik dat dan? Ik geef alleen antwoord op @wolters.16again schreef: ↑25 mar 2026 10:39Daar twisten de partijen toch niet over? Om te constateren of telefoon nog opstart, moet deze immers zijn ontvangen.De Posthoorn schreef: ↑25 mar 2026 10:00Het moet juist niet naar Odido verzonden worden maar naar Assurant.
Een zeer dubieuze gang van zaken. Odido stelt op haar website pontificaal:
https://www.odido.nl/toestelinruil
https://www.duurzaam-ondernemen.nl/odid ... telinruil/
En TS is niet de enige met deze klacht.
https://community.odido.nl/mijn-telefoo ... uil-382645
https://community.odido.nl/mijn-telefoo ... gaaf%20was.
https://www.odido.nl/toestelinruil
En in de media kloppen ze zich graag op de borst als groen bedrijf:Krijg je inruilbedrag gestort.
De experts van Assurant controleren je toestel. Alles in orde? Dan krijg je het bedrag op je rekening gestort. Toch een verschil? Dan nemen ze contact met je op.
https://www.duurzaam-ondernemen.nl/odid ... telinruil/
Geen woord over dat je je toestel kwijt bent indien de partner van Odido het toestel niet kan opstarten.Eerlijke prijzen, zonder verrassingen
Odido wil voorkomen dat klanten worden geconfronteerd met prijzen die achteraf lager uitvallen. Klanten ontvangen bij Odido een realistisch bedrag dat past bij de staat van hun toestel, zodat het proces transparant blijft en verwachtingen helder zijn. Daarom maakt Odido bijvoorbeeld geen gebruik van de categorie ‘zo goed als nieuw’, omdat toestellen in de praktijk zelden volledig aan die omschrijving voldoen.
En TS is niet de enige met deze klacht.
https://community.odido.nl/mijn-telefoo ... uil-382645
https://community.odido.nl/mijn-telefoo ... gaaf%20was.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
De Posthoorn
Dezelfde klachten lees je ook bij dergelijke acties bij Vodafone en KPN.En TS is niet de enige met deze klacht.
Dus is het kennelijk een wijdverspreid probleem. De klant wordt door het telecom bedrijf gelokt met een aantrekkelijke korting, het is ook nog eens milieuvriendelijk, erg groen om je oude telefoon in te ruilen. Voelt de klant zich ook niet zo schuldig dat ie alweer een nieuwe telefoon koopt. Dus omzet verhogend.De Posthoorn schreef: ↑25 mar 2026 12:25Dezelfde klachten lees je ook bij dergelijke acties bij Vodafone en KPN.En TS is niet de enige met deze klacht.
En dan ontstaan er ineens problemen. De klant ontvangt zijn geld niet, krijgt te horen dat de telefoon het niet doet of een ander smoesje en moet maar hopen de telefoon nog ooit terug te krijgen. Velen accepteren dan maar een fractie van het oorspronkelijk geboden bedrag of dat ze de oude telefoon kwijt zijn.
En de klanten die de telefoon terug krijgen, die klagen over ontbrekende accessoires, ontbrekende originele verpakking en schade aan de telefoon die er eerder niet was.
En het telecom bedrijf? Die wast zijn handen in onschuld, geeft niet thuis en verwijst naar het partner bedrijf.
-
witte angora
Het punt is natuurlijk ook: wat moet zo'n bedrijf met die oude telefoons... Verkopen, aan wie dan? En voor welke prijs?
Leuke lokkertjes, maar toch beter er eerst een nachtje over slapen denk ik, voor je vol enthousiasme naar de brievenbus rent.
Leuke lokkertjes, maar toch beter er eerst een nachtje over slapen denk ik, voor je vol enthousiasme naar de brievenbus rent.
-
peter17111962
witte angora schreef: ↑25 mar 2026 22:51Het punt is natuurlijk ook: wat moet zo'n bedrijf met die oude telefoons... Verkopen, aan wie dan? En voor welke prijs?
Wat een bedrijf met goede oude telefoons doet is refurbishen en dan weer verkopen. Google maar eens op "refurbished telefoon kopen" en U ziet zelf dat daar zeer veel handel in zit. En een telefoon die niets meer doet dan?? Dat is uw woord tegen dat van hun dat die echt niets meer deed. Ingeruilde telefoons worden gewoon aan een computer gehangen en op deze manier voorzien van nieuwe systeem software.
-
witte angora
Klopt, dat gebeurt. Maar tegen welke prijs worden die dingen in de winkel gelegd? Toch echt niet voor 300 euro, tenzij het een redelijk nieuw peperduur exemplaar is. Dan komen er ook nog allerlei kosten bij. Die 300 euro lijkt me in de meeste gevallen niet haalbaar.peter17111962 schreef: ↑26 mar 2026 08:00Wat een bedrijf met goede oude telefoons doet is refurbishen en dan weer verkopen.
Ik zou eerder voor een cashback gaan, of een echte korting.
Het klopt dat er situaties zijn dat een fabrikant geen geld verdiend aan het recyclen van een oude telefoon. Maar in veel gevallen kan het toch aantrekkelijk zijn want je haalt een oude telefoon uit de markt waarvoor je een nieuwe telefoon verkoopt. Eentje die je anders wellicht niet verkocht had.witte angora schreef: ↑26 mar 2026 09:10Klopt, dat gebeurt. Maar tegen welke prijs worden die dingen in de winkel gelegd? Toch echt niet voor 300 euro, tenzij het een redelijk nieuw peperduur exemplaar is. Dan komen er ook nog allerlei kosten bij. Die 300 euro lijkt me in de meeste gevallen niet haalbaar.peter17111962 schreef: ↑26 mar 2026 08:00Wat een bedrijf met goede oude telefoons doet is refurbishen en dan weer verkopen.
Ik zou eerder voor een cashback gaan, of een echte korting.
Odido biedt je ook niet aan om je oude telefoon te kopen zonder dat je een nieuwe telefoon besteld.
Dure pannen fabrikanten bieden ook regelmatig extra korting als je je oude pan inlevert. Die oude pan gaan ze echt niet opnieuw verkopen, die gaat linea recta naar de schroothandelaar.
-
witte angora
Maar in dat geval heeft Odido er toch belang bij zo weinig mogelijk terug te geven? Als het ding toch naar de stort gaat...
Jazeker. En dat is nu precies de klacht van TS.witte angora schreef: ↑26 mar 2026 09:31Maar in dat geval heeft Odido er toch belang bij zo weinig mogelijk terug te geven? Als het ding toch naar de stort gaat...
Hij verwachtte 300 euro voor zijn oude telefoon te krijgen maar krijgt helemaal niets. De telefoon zou het ineens niet meer doen. En aangezien hij de telefoon ook niet terug gekregen heeft, kan hij die claim ook niet weerleggen.
-
Consumenneke
Compliment aan Speedy123 die de vraag en de vraagsteller serieus neemt, zelf enig onderzoek doet om te bekijken of er vergelijkbare klachten zijn en zelfs off-topic commentaar terug op het spoor probeert te zetten.

Daar heeft Danavers iets aan!Speedy123 schreef: ↑26 mar 2026 10:54Jazeker. En dat is nu precies de klacht van TS.witte angora schreef: ↑26 mar 2026 09:31Maar in dat geval heeft Odido er toch belang bij zo weinig mogelijk terug te geven? Als het ding toch naar de stort gaat...
Hij verwachtte 300 euro voor zijn oude telefoon te krijgen maar krijgt helemaal niets. De telefoon zou het ineens niet meer doen. En aangezien hij de telefoon ook niet terug gekregen heeft, kan hij die claim ook niet weerleggen.