Ei duurder. Wie profiteert daarvan: winkel, boer of kip?
-
Consumenneke
Ei duurder. Wie profiteert daarvan: winkel, boer of kip?
De eierprijs heeft een recordhoogte bereikt, koppen de nieuwsmedia deze week na onderzoek van de onvolprezen Consumentenbond.
De oorzaak van deze prijsstijging kan wel een leuke gedachtenwisseling opleveren. Zijn de levensomstandigheden van de kip verbeterd en dus duurder? Maakt de boer meer winst? Verdienen de supermarkten meer? Of is dit een klassiek schaarstefenomeen?
Zelf maak ik me niet druk over de prijs van een eitje.De Consumentenbond onderzocht de prijzen van eieren bij de 13 grootste supermarktketens. Scharreleieren kostten in februari 2026 gemiddeld €0,35 per stuk, vrije-uitloopeieren €0,37 en biologische eieren €0,43. Opvallend is dat kleine doosjes met 6 eieren omgerekend vaak het goedkoopst zijn. Zelfs goedkoper dan een grote doos met 20 of 30 eieren.
De oorzaak van deze prijsstijging kan wel een leuke gedachtenwisseling opleveren. Zijn de levensomstandigheden van de kip verbeterd en dus duurder? Maakt de boer meer winst? Verdienen de supermarkten meer? Of is dit een klassiek schaarstefenomeen?
- Nijogeth
Beste antwoord
Gekozen door Consumenneke
Re: Ei duurder. Wie profiteert daarvan: winkel, boer of kip?
Blije Kip is overal duur. Vergelijk je nu AH biologische eieren met Jumbo biologische eieren of die van andere supermarkten, dan zijn de prijzen ook stukken hoger dan voor normale eieren. Bij AH, Plus en Jumbo allemaal 45,9 cent per ei, bij Spar 49,9 cent per ei. Dirk is de goedkoopste met 38.9 cent per ei.
De goedkoopste eieren die online te vinden zijn (ik weet dat er in de winkel zelf goedkopere opties zijn in elk geval bij de Plus en AH) bij Dirk zijn 27 cent per ei (doos van 30 s/m eieren), bij Spar 32 cent per ei (doos van 10 s/m eieren), bij Plus 32 cent per ei (doos van 10 s/m eieren), bij AH 32 cent per ei (doos van 12 m/l eieren) en bij Jumbo 32 cent per stuk (doos van 12 eieren zonder maat op de doos).
Het scheelt dus heel weinig bij de meesten. Alleen Dirk is online goedkoper, maar ik weet dat er hier bij AH en Plus goedkopere opties zijn dan er online staan. De Plus is een franchiser die inkoopt bij een boer vlakbij, waarbij men zelf de eieren in de doos kan doen (al zijn degene in het schap wel al in de doos gedaan) en dat kost dan 2.50 per doos van 10. De AH heeft gewoon nog een merk eronder, dat op de website niet staat en ik ook weleens in mijn handen heb gehad.
De goedkoopste eieren die online te vinden zijn (ik weet dat er in de winkel zelf goedkopere opties zijn in elk geval bij de Plus en AH) bij Dirk zijn 27 cent per ei (doos van 30 s/m eieren), bij Spar 32 cent per ei (doos van 10 s/m eieren), bij Plus 32 cent per ei (doos van 10 s/m eieren), bij AH 32 cent per ei (doos van 12 m/l eieren) en bij Jumbo 32 cent per stuk (doos van 12 eieren zonder maat op de doos).
Het scheelt dus heel weinig bij de meesten. Alleen Dirk is online goedkoper, maar ik weet dat er hier bij AH en Plus goedkopere opties zijn dan er online staan. De Plus is een franchiser die inkoopt bij een boer vlakbij, waarbij men zelf de eieren in de doos kan doen (al zijn degene in het schap wel al in de doos gedaan) en dat kost dan 2.50 per doos van 10. De AH heeft gewoon nog een merk eronder, dat op de website niet staat en ik ook weleens in mijn handen heb gehad.
-
juliomariner
Heeft deels met schaarste te maken ivm vogelgriep. Ik durf wel te voorspellen dat degene die het meeste winst op eieren is in ieder geval niet de pluimveehouder is.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
NeoDutchio
-Vogelgriep, miljoenen kippen zijn al geruimd;
-Kosten voor kippenvoer zijn omhoog gegaan;
-Kosten voor verwarming is verhoogd;
-Strengere wetgeving zorgt voor investeren, dus kostenverhogend;
-Er is steeds meer vraag.
Om maar niet te spreken over de kosten in de keten. De vrachtwagen rijdt op veel duurdere diesel met een chauffeur die ook loonsverhogingen krijgt. Op- en overslag kosten geld. En als laatste de supermarkt die nog altijd kampt met nog hogere kosten.
-Kosten voor kippenvoer zijn omhoog gegaan;
-Kosten voor verwarming is verhoogd;
-Strengere wetgeving zorgt voor investeren, dus kostenverhogend;
-Er is steeds meer vraag.
Om maar niet te spreken over de kosten in de keten. De vrachtwagen rijdt op veel duurdere diesel met een chauffeur die ook loonsverhogingen krijgt. Op- en overslag kosten geld. En als laatste de supermarkt die nog altijd kampt met nog hogere kosten.
Mijn moeder klaagde altijd dat eieren vlak voor Pasen duurder waren. Je moet ze ook volgende week pas weer kopen.
-
witte angora
Zoiets ja. Voor mij beginnen de feestdagen pas na de feestdagen. Moet je eens zien hoeveel korting je dan krijgt op je vreetartikelen. Zit nu al te azen op een feeststol, weet nu al dat ze maandag of dinsdag bij de jumbo voor een euro weggaan, gezien de datum. En ze hebben veel te veel, dat raken ze echt niet meer kwijt.
Dat de eieren duurder worden dat was me al duidelijk ja. Het is een wedje tussen de groenteboer en de kaasboer, welke is het minst gestegen. Dáár haal ik ze, al heb je dik kans dat ik na de vergelijking alweer te laat ben.
Duc
vindt dit leuk
Ja en nee. Voor de mensen lijkt het een verbetering, grote, open hokken, doorgangen naar buiten waar een halve speeltuin voor de kip gemaakt is. De kip zelf houdt er niet zo van, die zit liever warm en droog binnen, dicht bij elkaar, geeft ze een veilig gevoel. En niet te ver van de voederbak. Een kip houdt wel van gemak.Consumenneke schreef: ↑02 apr 2026 18:41Zijn de levensomstandigheden van de kip verbeterd en dus duurder?
De boer heeft wel al die extra vierkante meters, waar dus geen kip zit, moeten toevoegen. Op papier zit de kip er ruimpjes bij. Plus al die buitenruimte met speeltuin nog. Dus ja, de kosten zijn behoorlijk gestegen. Maar dan levert de boer wel eieren van blije, vrije uitloop kippen. Die uiteraard niet met goedkope soja uit het Amazone gebeid gevoed worden maar biologisch geteelde maïs te eten krijgen.
Dat heeft uiteraard allemaal invloed op de prijs.
Aanrader in deze is de uitzending van de Keuringsdienst van Waren die zelf kippen wilde groot brengen.
Nee de boer verdiend niet zoveel meer aan zijn kippen. Hij moet veel geld opzij zetten want als de vogelgriep toeslaat, bijvoorbeeld als de ganzen weer gaan trekken, dan wordt zijn bedrijf geruimd.
Nee de supermarkt verdiend niet zoveel aan een ei. Wel als u ze gevuld koopt, dan tikt het wel lekker aan. De grootste marge maakt de supermarkt tegenwoordig op de makkelijke kant-en-klare convenience food. De welbekende stoommaaltijd en dergelijke waar overigens steeds minder vlees of vis in zit.
Nee hoor, kippen leggen nog altijd meer dan genoeg eieren. De eieren die niet verkocht kunnen worden in de supermarkt gaan naar de fabriek. Die maakt er dan gepastureerde ei mengsels van voor de voedingsindustrie en het hotel wezen (u kent ze wel, die lekkere scrambled eggs bij het ontbijtbuffet).
sorry hoor, maar hier had ik het pas nog met mijn kaasboer over. Bij hem kosten de eieren bijna de helft van wat een doosje bij de AH kost, en dan zijn ze bij de kaasboer nog groter ook. Die kaasboer zei letterlijk “t is niet dat ik niet aan mijn eieren verdien he…”, maar desondanks zijn ze bij de AH bijna dubbel zo duur.
Dus dat de supermarkt er niet zoveel aan verdient, lijkt me niet perse de juiste conclusie…
Tja die kaasboer van u is me er eentje. De boer krijgt op dit moment zo'n 18 cent voor een wit ei.Moneyman schreef: ↑02 apr 2026 23:23sorry hoor, maar hier had ik het pas nog met mijn kaasboer over. Bij hem kosten de eieren bijna de helft van wat een doosje bij de AH kost, en dan zijn ze bij de kaasboer nog groter ook. Die kaasboer zei letterlijk “t is niet dat ik niet aan mijn eieren verdien he…”, maar desondanks zijn ze bij de AH bijna dubbel zo duur.
Dus dat de supermarkt er niet zoveel aan verdient, lijkt me niet perse de juiste conclusie…
Albert Heijn vraagt momenteel 1,99 voor een doosje witte, vrije uitloop eieren maatje M met zes stuks.
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... opeieren-m
Boer 6x18 cent = 1,08 euro voor zes eieren.
Groothandel: ophalen eieren, schoonmaken (het kanaal bij de kip waar het ei uit komt, gebruikt de kip ook voor andere zaken), verpakken en uitleveren naar Albert Heijn. Kosten per ei?
AH pakt de eieren uit, legt ze in het vak in een mooie, warme supermarkt, rekent ze af met de klant voor 1,99 per doosje van zes.
Dus ja, Albert Heijn verdiend niet veel aan een ei.
-
J. Deltoer
Het is verdient of wij hebben verdiend.
En die kaasboer zou die zijn winkel niet verwarmen?
En wat Nijogeth zegt over mijn warme gevoelens over die club uit 020 moet ik even laten bezinken
En die kaasboer zou die zijn winkel niet verwarmen?
En wat Nijogeth zegt over mijn warme gevoelens over die club uit 020 moet ik even laten bezinken
Nijogeth
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Je weet je rekensommetjes wel te maken. Je pakt om te beginnen van alle eieren die de AH verkoopt zo'n beetje het goedkoopste doosje. Zo kan ik ook naar m'n standpunt toe rekenen.Speedy123 schreef: ↑02 apr 2026 23:37Tja die kaasboer van u is me er eentje. De boer krijgt op dit moment zo'n 18 cent voor een wit ei.Moneyman schreef: ↑02 apr 2026 23:23sorry hoor, maar hier had ik het pas nog met mijn kaasboer over. Bij hem kosten de eieren bijna de helft van wat een doosje bij de AH kost, en dan zijn ze bij de kaasboer nog groter ook. Die kaasboer zei letterlijk “t is niet dat ik niet aan mijn eieren verdien he…”, maar desondanks zijn ze bij de AH bijna dubbel zo duur.
Albert Heijn vraagt momenteel 1,99 voor een doosje witte, vrije uitloop eieren maatje M met zes stuks.
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... opeieren-m
Boer 6x18 cent = 1,08 euro voor zes eieren.
Groothandel: ophalen eieren, schoonmaken (het kanaal bij de kip waar het ei uit komt, gebruikt de kip ook voor andere zaken), verpakken en uitleveren naar Albert Heijn. Kosten per ei?
AH pakt de eieren uit, legt ze in het vak in een mooie, warme supermarkt, rekent ze af met de klant voor 1,99 per doosje van zes.
Dus ja, Albert Heijn verdiend niet veel aan een ei.
Peter van Horne, econoom pluimveehouderij aan de Wageningen Universiteit, is het in ieder geval niet met je eens.
Is de supermarkt spekkoper door het duurdere ei?
Het antwoord is: ja. Tenminste als je het vraagt aan Peter van Horne, econoom pluimveehouderij aan de Wageningen Universiteit. ,,Het sorteerstation pakt misschien nog 3 tot 4 cent. Dan kom je aan kostprijs van 14 cent. En in de supermarkt moet je 30 cent voor een ei betalen. Dan val je toch van je stoel?’’
De genoemde prijzen zijn natuurlijk een momentopname, het gaat om de verhoudingen. En die veranderen nauwelijks.Van Horne: ,,Je hebt een paar producten in het schap waaraan heel veel wordt verdiend, en eieren staan altijd in de top 3. Ze hoeven er niks mee te doen, niet eens te koelen. Ze hoeven ze alleen neer te zetten. En toch gaat de prijs over de kop.’’
En de Topicstarter brengt zijn eigen topic om zeep, gewoon weer geopend om maar wetenschappelijk en interresant te doen.....Consumenneke schreef: ↑03 apr 2026 06:37Bij Nettorama tien eieren voor 1,86. Niemand verdient nog iets.
Hoezo zijn eieren duurder?
Net 10 eiren bij de Nettorama gehaald, was maar 1,85. Moest voor de korting wel contant betalen.....
-
Consumenneke
Waarom zo fel op de man?
Had ik toch gelijk mee? Dit onderwerp is reuze interrrrrresant.Consumenneke schreef: ↑02 apr 2026 18:41De oorzaak van deze prijsstijging kan wel een leuke gedachtenwisseling opleveren. Zijn de levensomstandigheden van de kip verbeterd en dus duurder? Maakt de boer meer winst? Verdienen de supermarkten meer? Of is dit een klassiek schaarstefenomeen?
Uiteraard reken ik met de goedkoopste eieren. Een ei is een ei. Ja die goedkope eieren komen in een saai, ruw, bruin kartonnen doosje. Geen groen glad karton met een mooie, grote sticker erop met prachtige plaatjes.
Net zoals ik met pasen en kerst de goedkoopste roomboter met de saaiste wikkel koop. Boter is boter. Ik kies niet voor 'gras' boter met een mooie, glimmende wikkel.
Geldt ook voor mijn melk, Zaanse hoeve 2 liter, kost 1,85. Geen Campina van 2,99 per 2,4 liter. Ik sponsor geen dure reclames met Olympische sporters erin. Melk is melk
Zo werkt de supermarkt nu eenmaal. Mooi verpakte producten zijn duurder, al helemaal als er een merkje op staat. De inhoud is vaak hetzelfde.
Ik raad het nogmaals aan, de keuringsdienst van waren. Heel vaak blijkt het goedkope product hetzelfde te zijn als het dure product.
Ik haal de prijs van Google AI. Daar stellen ze inderdaad dat de productie kosten voor een boer van een ei 14 cent zijn. Ze stellen dat de boer er 4 cent marge op pakt dus verkoopt voor 18 cent.Moneyman schreef: ↑03 apr 2026 10:39Peter van Horne, econoom pluimveehouderij aan de Wageningen Universiteit, is het in ieder geval niet met je eens.
Nee het is een marge product. Dan is het centen werk. Ook de supermarkt heeft zijn kosten. De winst is beperkt.Is de supermarkt spekkoper door het duurdere ei?
Supermarkten hebben marge producten waar ze weinig mee verdienen. Andere producten groepen verdienen ze dik, soms wel marges tot 50 procent. Dus een klant lokken met goedkope melk, eieren, boter en dan de winst pakken op de dure Coca cola.
-
Consumenneke
Voor de kip is het een existentieel vraagstuk, voor alle andere partijen is het een spelletje waar ze een boterham mee verdienen.
Lang geleden ben ik eens bij de Kwetters op bezoek geweest in Barneveld die het viergranenei ontwikkeld hebben: niet elk ei is hetzelfde. Ze konden zelfs dubbeldooiers opsporen. Maar ik koop ook gewoon goedkope scharreleieren.

Campina dumpt regelatig houdbare melk voor een paar dubbeltjes per liter.
Ik weet niet wat de UNWRA hier mee te maken heeft maar bedankt voor de herinnering, zal ze zometeen een extra donatie geven: https://donate.unrwa.org/int/en/generalJ. Deltoer schreef: ↑02 apr 2026 18:52Hier profiterrt alleen d66 van en hebben ze meer budget voor de huidige d66 doelen zoals windmolenparken in de natuur, UNWRA en immigratie.
Consumenneke
vindt dit leuk
… en daarmee bevestig je mijn punt nogmaals: je argumentatie faalt. De stelling was dat de supermarkt nauwelijks verdient aan eieren. En als je dan doet wat jij doet, is dat natuurlijk een argumentatie van niks. Je moet dan juist ook de producten die beter vermarkt worden en waarop een grotere winstmarge zit meenemen. Die bepalen immers in veel grotere mate of de supermarkt eraan verdient.
Jij zit een beetje rond te googelen naar willekeurige cijfers die je goed uitkomen en verbindt daar conclusies aan. Niet heel overtuigend, om eerlijk te zijn.
Nee hoor, een doosje met zes eieren kost bij Albert Heijn 1,99. Dat is 33,3 cent per ei. Dat is de verkoopprijs op ah.nl inclusief BTW.Moneyman schreef: ↑03 apr 2026 14:40… en daarmee bevestig je mijn punt nogmaals: je argumentatie faalt. De stelling was dat de supermarkt nauwelijks verdient aan eieren. En als je dan doet wat jij doet, is dat natuurlijk een argumentatie van niks. Je moet dan juist ook de producten die beter vermarkt worden en waarop een grotere winstmarge zit meenemen. Die bepalen immers in veel grotere mate of de supermarkt eraan verdient.
Jij zit een beetje rond te googelen naar willekeurige cijfers die je goed uitkomen en verbindt daar conclusies aan. Niet heel overtuigend, om eerlijk te zijn.
De boer heeft kosten, de kippen moet hij in kopen, hij moet ze onderdak geven, warmte, licht, ventilatie. En elke dag voeren en water geven. Plus een buffer opbouwen voor het geval de vogelgriep toeslaat en zijn bedrijf geruimd moet worden. De eieren moeten ook dagelijks verzameld worden en klaar gemaakt om opgehaald te worden door de eierhandel. Om dat allemaal te kunnen, moet hij een bepaalde prijs vragen voor zijn eieren om uit te kunnen.
Dat de eierhandel kosten heeft, staat ook buiten kijf. Eieren ophalen bij de boer, eieren schoonmaken, eieren stempelen en in een doosje stoppen. En dan naar het distributie centrum van de supermarkt brengen.
Dat een supermarkt kosten heeft, staat buiten kijf. Afhandelen en opslaan in het distributie centrum, transport naar de winkel, vakkenvullen en afrekenen.
Dat zowel de boer, als de eierhandel en de supermarkt ook een marge wil maken om winst te maken, dat is heel normaal.
Dan lijkt het me volkomen duidelijk dat het centen kwesties zijn. De uiteindelijke winst die de supermarkt met dergelijke bedragen überhaupt kan maken, is minimaal.
U kunt uw eigen centen schatting bij alle handelingen invullen. Het zal echt niet veel afwijken van mijn schattingen. Het is een marge product, het draait om centen.
Uw kaasboer neemt u gewoon een beetje in het ooitje.
Zucht... dat is de LAAGSTE verkoopprijs ja. Die is dus niet beeldbepalend voor de juistheid van de stelling die over het totale productaanbod gaat. Maar dat weet je zelf ook heel goed.Speedy123 schreef: ↑03 apr 2026 15:33Nee hoor, een doosje met zes eieren kost bij Albert Heijn 1,99. Dat is 33,5 cent per ei. Dat is de verkoopprijs op ah.nl inclusief BTW.Moneyman schreef: ↑03 apr 2026 14:40… en daarmee bevestig je mijn punt nogmaals: je argumentatie faalt. De stelling was dat de supermarkt nauwelijks verdient aan eieren. En als je dan doet wat jij doet, is dat natuurlijk een argumentatie van niks. Je moet dan juist ook de producten die beter vermarkt worden en waarop een grotere winstmarge zit meenemen. Die bepalen immers in veel grotere mate of de supermarkt eraan verdient.
Ik weet wel waar ik meer waarde aan hecht: de kaasboer die er zijn geld mee verdient, die hetzelfde verhaal vertelt als een expert van de Universiteit Wageningen, of ene Speedy die wat gegoogeld heeft.
Ik zou zeggen, doe de oefening eens. Vul uw eigen schattingen in bij alle stappen in het productie proces om eieren te produceren, doe er de BTW overheen en kijk wat het eitje zou moeten kosten en welke winst marge er voor de supermarkt overblijft op het eitje.
Ik ben heel benieuwd.