Is het Voedingscentrum nog wel geloofwaardig?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Nijogeth

Re: Is het Voedingscentrum nog wel geloofwaardig?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De Posthoorn schreef:
09 apr 2026 18:22
StevieNL81 schreef:
09 apr 2026 17:47
Geef mij maar de oude schijf van vijf, enkel gebaseerd op gezondheid. Alles wat ze er nu bijhalen doet voor mij af aan de geloofwaardigheid.

Om de huidige chocoladeletterkop van de Telegraaf te gebruiken:

"Hier is het voedingscentrum toch niet voor?"

100 gram rood vlees per week .... ze zijn gek geworden.
Kom kom, niet klagen. Je mag ook 1 plakje kaas per dag. Knettergek, dat klimaatgedram. Vooral doorgaan zo, gaan steeds meer mensen zich kapot aan ergeren.
Volgens mij is dat ongeveer 0,75 plak kaas.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, ik heb ooit een diëtiste gehad die zich nogal aan de toenmalige schijf van 5 hield, als het ging om het voorschrijven van diëten. Dan was het van: 'maximaal 2 stuks fruit per dag'. 'Maximaal, dat is toch minimaal?' 'Nee, nee, nee, in fruit zit suiker, en oehhh, wat is suiker slecht, suiker is zo slecht, oeoeoeoehhhh, wat is suiker slecht'.

Druiven? Maximaal 12 stuks op een dag, want 'oeoeoeoehhh...'

'Drink je geen melk? :shock: :shock: Maar hoe doe je het dan met calcium? Wat zeg je, sojamelk? O ja, dat kan ook nog'....

Vlieg op met die schijf van 5. Als het aan haar lag zou ik er nu bijlopen als een anorexiapatiënt. Doen we maar niet, op mijn leeftijd. :wink:

Duc

Ongelezen bericht door Duc »

Er worden nog steeds zuivelproducten aanbevolen, oké afwisselen met plantaardige varianten, maar daar worden wel synthetische vitaminen aan toegevoegd. Hoe gezond zijn die? Daarnaast zuivel producten wordt gemaakt van melk, de koe geeft ong 1 x per jaar een kalf omdat anders geen melk geproduceerd wordt, waar blijven al die kalveren. Als je maar 300 gr vlees per week mag eten, krijgen we een overschot aan rundvlees. Schaffen we dan alle varkens stallen af zodat we de kalveren op eten ipv van de varkens? (Niet dat ik varkensvlees eet, maar als voorbeeld)
Daarnaast vind ik de meeste plantaardige dranken vervangers niet te eten en naast mijn voedsel allergieën kan ik niet eens alle plantaardige vervangers eten/drinken.

Wat mij betreft kunnen ze de boom in met hun nieuwe schijf van 5 en blijf ik (biologisch vrij uitlopende runderen) vlees eten.

DeZevendeHenk

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Wat is daar dan 'nieuw' aan? In de schijf van vijf stond bijvoorbeeld melk met de overduidelijke toenmalige politieke bedoeling de melk consumptie te bevorderen. Persoonlijk denk ik nou niet dat er direct wat mis is om melk te gebruiken of het zelfs wat van te drinken, maar noodzakelijk voor een gezond dieet? Nee hoor dat was 'politiek' gedreven en niet eens voor de burgers maar voor de industrie.

Duc

Ongelezen bericht door Duc »

Consumenneke schreef:
09 apr 2026 14:56
Speedy123 schreef:
09 apr 2026 11:15
Met name het begrip duurzaamheid heeft niets te maken met de kwaliteit van de voeding.
Duurzaamheid heeft alles te maken met de leefbaarheid van onze aarde voor toekomstige generaties. Fijn dat daar aandacht voor is in de politiek, bij de overheid, bij NGO's en bij instellingen zoals het Voedingscentrum.

Ik veronderstel dat dit forum ook deelnemers heeft die voorstander zijn van beleid gericht op duurzaamheid.

Spreek je uit!
Zeker, daarom eet ik geen varkens vlees (mega stallen en ik krijg er uitslag van) , drink en eet ik geen geiten producten (longproblemen in de omgeving en ik lust het niet).
Ik eet biologisch rundvlees van runderen die vrij in de wei lopen, biologisch en vrij uitlopende eieren en kip (mits er geen vogelgriep heerst), biologische gekweekte vis.

Zolang er zo enorm veel zuivelproducten gebruikt worden blijven er kalveren komen enz.
Dus als eerste minder (onzinnige) zuivel producten in de schappen is minder koeien en minder kalveren.
Hou het gewoon bij boter, kaas, yoghurt en kwark en laat iedereen zijn fantasie gebruiken om er thuis iets moois en lekkers van te maken. Op deze manier ook nog eens minder kunstmatige toevoegingen die veel slechter voor het milieu en de gezondheid zijn dan een stukje biologisch rundvlees.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Duc schreef:
10 apr 2026 13:05
Consumenneke schreef:
09 apr 2026 14:56
Spreek je uit!
Zeker...
Er zijn altijd modieuze politieke krachten aan het werk.

Wie herinnert zich niet de plotseling weerstand tegen eieren (cholesterolbommen) en roomboter?

Toen waren er ook al oude mopperkonten die halstarrig hun dagelijkse eitje bleven eten.

Gewoon doorgaan: elke zaterdag bloedworst met appel en op zondag een toastje hoofdkaas.

En 's avonds blauwschokkers met spek.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
09 apr 2026 23:12
Vlieg op met die schijf van 5. Als het aan haar lag zou ik er nu bijlopen als een anorexiapatiënt. Doen we maar niet, op mijn leeftijd. :wink:
Zolang je je gezonde verstand een beetje gebruikt en dit soort tools als niet meer dan dat ziet, komt het allemaal wel goed :wink:

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Consumenneke schreef:
10 apr 2026 13:49

Wie herinnert zich niet de plotseling weerstand tegen eieren (cholesterolbommen) en roomboter?
Toen waren er ook al oude mopperkonten die halstarrig hun dagelijkse eitje bleven eten.
Gelukkig hebben we die, want achteraf bleek het een storm in een glas water. Ja ze bevatten cholesterol maar het blijkt dus helemaal niet zo schadelijk te zijn. Dus die nieuwe schijf van vijf ... let it be want ze komen er toch nog wel op terug :)

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

Consumenneke schreef:
10 apr 2026 13:49

Er zijn altijd modieuze politieke krachten aan het werk.

Gewoon doorgaan: elke zaterdag bloedworst met appel en op zondag een toastje hoofdkaas.

En 's avonds blauwschokkers met spek.
Niet dat ik het me herinner, maar ik zou zeggen dat er gelukkig nog mensen zijn die hun eigen gezonde verstand gebruiken. Sneu voor de mensen die in een tehuis zitten. Recent zelf nog in het zkh gelegen, het is werkelijk niet te vreten wat je voorgeschoteld krijgt, dat gaat alleen nog maar erger worden.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja ik vind ze wel geloofwaardig, alles wat ze zeggen volgt de actuele stand der wetenschap. Waar mensen wat moeite mee hebben zo te lezen, is dat het voedingscentrum hun uitspraken en adviezen bijstelt als de wetenschappelijke kennis veranderd.

Overigens is PFAS niks politieks, dat is iets chemisch. En als je enige biochemische kennis bezit, dan weet je dat PFAS verbindingen zich erg goed en graag hechten aan eiwitten. Dat is de voornaamste reden waarom hobbykippen eieren met meer PFAS leggen tov die van die in bio industrie.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik heb het nieuws niet goed gevolgd helaas. Nu maar eens gelezen en wat blijkt? Ik mag na de bbq van gister de komende anderhalve maand geen vlees meer denk ik

witte angora

Ach, het scheelt van de zomer heel wat BBQ-rook, moet je maar denken.

Goed voor het milieu en zo, blablabladie...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

piratenbaas schreef:
12 apr 2026 13:01
Geloofwaardig waren ,zijn en zullen ze in mijn ogen nooit worden.Het zijn gewoon een stelletje vieze linkse gluiperds die hun wil aan ons op willen dringen door van dat voedloze surrogaat te eten.Er gaat niks boven echt vlees,vis,kip of wat ook, het is veel gezonder dan die kunst rommel. Het enige waar hun voor zitten is hun zakken vullen en dat de boeren worden uitgeroeid om huizen voor dat gelukzoekers tuig te bouwen en nu weer aanpassing van die schijf omdat het gezonder zou zijn haha, ze liegen dat ze barsten.
Een reeks aan onderzoeken tonen juist aan dat vlees niet gezonder is, en al helemaal dat ultrabewerkte spul als hamburgers en worstjes wat supermarkten je als "vlees" proberen te verkopen niet.

Los daarvan kan vleesloos/vegetarisch eten op zichzelf ook erg lekker zijn. Sterker nog, het beste gerecht wat ik ooit in een restaurant heb gegeten. wás vegetarisch.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

sjohie schreef:
12 apr 2026 13:09
piratenbaas schreef:
12 apr 2026 13:01
Geloofwaardig waren ,zijn en zullen ze in mijn ogen nooit worden.Het zijn gewoon een stelletje vieze linkse gluiperds die hun wil aan ons op willen dringen door van dat voedloze surrogaat te eten.Er gaat niks boven echt vlees,vis,kip of wat ook, het is veel gezonder dan die kunst rommel. Het enige waar hun voor zitten is hun zakken vullen en dat de boeren worden uitgeroeid om huizen voor dat gelukzoekers tuig te bouwen en nu weer aanpassing van die schijf omdat het gezonder zou zijn haha, ze liegen dat ze barsten.
Een reeks aan onderzoeken tonen juist aan dat vlees niet gezonder is, en al helemaal dat ultrabewerkte spul als hamburgers en worstjes wat supermarkten je als "vlees" proberen te verkopen niet.

Los daarvan kan vleesloos/vegetarisch eten op zichzelf ook erg lekker zijn. Sterker nog, het beste gerecht wat ik ooit in een restaurant heb gegeten. wás vegetarisch.
U bedoelt patates frites?

Nee, piratenbaas heeft een punt. Het zijn activisten die ons hun wil opleggen en discussie is niet mogelijk want dan ben je fout.
Ik schreef er eerder iets over maar dat is door Radar verwijderd want het was niet voldoende woke. Dus ik ben nu voorzichtiger en hoop dat het nu wel door de ballotage commissie komt.
Wel kan ik be-amen dat je de vleesafdeling in de super beter kunt overslaan en naar een echte ouderwetse slager of poelier moet gaan.

Eentje uiteraard die zijn vlees van een slachterij afneemt die de dieren eerst verdoofd.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

J. Deltoer schreef:
12 apr 2026 13:19
Nee, piratenbaas heeft een punt. Het zijn activisten die ons hun wil opleggen en discussie is niet mogelijk want dan ben je fout.
Discussie lijkt me welkom op een forum, maar dan wel binnen beschaafde grenzen. Ik snap wel dat de redactie ingrijpt bij scheldpartijen en polariserende praatjes. Begin dan een eigen kanaal op X. 8)

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Consumenneke schreef:
12 apr 2026 14:18
scheldpartijen en polariserende praatjes
Scheldpartijen eens, zult u mij ook nooit van kunnen betichten.
Polariserend is een zo'n ruim begrip tegenwoordig dat het te pas en vooral te onpas misbruikt word en alle discussies snel dood slaat.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

sjohie schreef:

Er zijn geen onderzoeken die aantonen dat vers vlees slechter is dan vleesvervangers. Sterker nog, de vleesvervangers zijn juist ultra bewerkt voedsel, in tegenstelling tot vers vlees wat nauwelijks bewerkt is.

AH Hamburgers:
Ingrediënten: 90% rundvlees, tomaat, aardappelzetmeel, tomatenconcentraat, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267]), specerijen, zout, tomatenpoeder, antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,82g per 100 gram
AH Terra Plant burger:
Ingrediënten: 79% gerehydrateerd soja-eiwit, plantaardige olie (zonnebloem, shea), verdikkingsmiddel (methylcellulose [E461]), aardappelzetmeel, conserveermiddel (kaliumlactaat [E326], kaliumacetaten [E261]), psylliumvezel, specerijen, zeezout, gehydrolyseerd soja-eiwit, azijn, natuurlijk aroma, zout, antioxidant (ascorbinezuur [E300]), champignonpoeder, kleurend concentraat (rodebiet, radijs, wortel, paprika), zuurteregelaar (citroenzuur [E330]), appelextract, tomatenpoeder, ijzer, vitamine B12 Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0, 75g per 100 gram
Welk product heeft er nu meer chemische bewerkings stappen ondergaan? Welk product heeft er nu meer toevoegingen?

Kijken we naar broodbeleg:

AH Gerookte achterham:
Ingrediënten: 96% varkensvlees, zout, dextrose, voedingszuur (kaliumlactaat [E326], natriumacetaten [E262]), stabilisator (trifosfaten [E451]), gistextract, antioxidant (natriumascorbaat [E301]), rook, conserveermiddel (natriumnitriet [E250]). Waarvan toegevoegde suikers 1g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1,6g per 100 gram
AH Terra Plantaardige ham:
Ingrediënten: water, zonnebloemolie, rijsteiwit, voedingsvezel (cichorei, bamboe), stabilisator (carrageen [E407], verwerkt eucheuma-wier [E407a]), zeezout, suiker, maïszetmeel, emulgator (johannesbroodpitmeel [E410]), verdikkingsmiddel (konjac [E425]), natuurlijk aroma, conserveermiddel (kaliumacetaten [E261]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), gistextract, gedroogde glucosestroop, rookaroma, kleurstof (ijzeroxiden en -hydroxiden [E172]), vitamine B12 Waarvan toegevoegde suikers 1,5g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1,47g per 100 gram
Welk product heeft er nu meer chemische bewerkings stappen ondergaan? Welk product heeft er nu meer toevoegingen?

witte angora

Als ik het zo lees slacht ik de koe voortaan zelf wel.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Speedy123 schreef:
12 apr 2026 18:30
sjohie schreef:

Er zijn geen onderzoeken die aantonen dat vers vlees slechter is dan vleesvervangers. Sterker nog, de vleesvervangers zijn juist ultra bewerkt voedsel, in tegenstelling tot vers vlees wat nauwelijks bewerkt is.

AH Hamburgers:
Ingrediënten: 90% rundvlees, tomaat, aardappelzetmeel, tomatenconcentraat, conserveermiddel (gebufferde azijn [E267]), specerijen, zout, tomatenpoeder, antioxidant (natriumascorbaat [E301], natriumcitraten [E331]), gistextract. Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0,82g per 100 gram
AH Terra Plant burger:
Ingrediënten: 79% gerehydrateerd soja-eiwit, plantaardige olie (zonnebloem, shea), verdikkingsmiddel (methylcellulose [E461]), aardappelzetmeel, conserveermiddel (kaliumlactaat [E326], kaliumacetaten [E261]), psylliumvezel, specerijen, zeezout, gehydrolyseerd soja-eiwit, azijn, natuurlijk aroma, zout, antioxidant (ascorbinezuur [E300]), champignonpoeder, kleurend concentraat (rodebiet, radijs, wortel, paprika), zuurteregelaar (citroenzuur [E330]), appelextract, tomatenpoeder, ijzer, vitamine B12 Waarvan toegevoegde suikers 0g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 0, 75g per 100 gram

Kijken we naar broodbeleg:

AH Gerookte achterham:
Ingrediënten: 96% varkensvlees, zout, dextrose, voedingszuur (kaliumlactaat [E326], natriumacetaten [E262]), stabilisator (trifosfaten [E451]), gistextract, antioxidant (natriumascorbaat [E301]), rook, conserveermiddel (natriumnitriet [E250]). Waarvan toegevoegde suikers 1g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1,6g per 100 gram
AH Terra Plantaardige ham:
Ingrediënten: water, zonnebloemolie, rijsteiwit, voedingsvezel (cichorei, bamboe), stabilisator (carrageen [E407], verwerkt eucheuma-wier [E407a]), zeezout, suiker, maïszetmeel, emulgator (johannesbroodpitmeel [E410]), verdikkingsmiddel (konjac [E425]), natuurlijk aroma, conserveermiddel (kaliumacetaten [E261]), voedingszuur (citroenzuur [E330]), gistextract, gedroogde glucosestroop, rookaroma, kleurstof (ijzeroxiden en -hydroxiden [E172]), vitamine B12 Waarvan toegevoegde suikers 1,5g per 100 gram en waarvan toegevoegd zout 1,47g per 100 gram
Als je nu eens leest wat er staat er niet je wil lezen..
Nauwelijks bewerkt?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
12 apr 2026 21:33
Als je nu eens leest wat er staat er niet je wil lezen..
Nauwelijks bewerkt?
Vers vlees is nauwelijks bewerkt. Hamburgers uiteraard wel, daar zijn smaakmakers aan toegevoegd. Maar vergeleken met de Vega varianten zijn ze stukken minder bewerkt en worden er veel minder chemicaliën aan toegevoegd.

Gewoon een lekkere runder stooflap, kipfilet of kippenbout, of karbonade et cetera zijn nauwelijks tot niet bewerkt voedsel. Hartstikke gezond dus.

Maar ja, het moet ook duurzaam zijn tegenwoordig. En vlees is minder duurzaam dan plantaardig voedsel. Tenzij je de welbekende Cobb kippen eet. Die zet al zijn voer om in vlees, hartstikke duurzaam maar ja, dat noemt men nu de plof kip want hij leeft maar zes weken.

Plaats reactie