PostNL ID
PostNL ID
Ik wilde vandaag een pakketje retour sturen via de pakketautomaat. Bedrijf waar ik het pakketje had besteld had me netjes een retouretiket gestuurd dat ik kon scannen bij de automaat. Tot daar ging het goed. Helaas na het scannen van het pakketje moet ik een PostNL ID scannen. Een QR code die je in de app kan krijgen nadat je je met iDIN geïdentificeerd hebt.
Ik heb het idee dat we hoe langer hoe gekker worden. Tegenwoordig kun je haast niets meer zonder apps of account. Gaat PostNL hiermee te ver?
Ik heb het idee dat we hoe langer hoe gekker worden. Tegenwoordig kun je haast niets meer zonder apps of account. Gaat PostNL hiermee te ver?
- StevieNL81
Beste antwoord
Gekozen door Nijogeth
Re: PostNL ID
Volgens mij zijn ze wettelijk aangewezen om dit te doen en leggen ze nu beperkingen op. Eerst sluiten ze postkantoren om ze te vervangen door pakketautomaten waar je ineens dus aanvullende apps voor nodig hebt. Daar heb ik wel wat moeite mee ja.
De verlener van de universele postdienst moet zorgen voor een net van dienstverleningspunten dat voldoet aan de behoeften van de gebruikers én rekening houdt met kwetsbare gebruikers. Het verwijderen van punten waar kwetsbare gebruikers terecht kunnen en introduceren van een app staat daar in mijn ogen haaks op.
De verlener van de universele postdienst moet zorgen voor een net van dienstverleningspunten dat voldoet aan de behoeften van de gebruikers én rekening houdt met kwetsbare gebruikers. Het verwijderen van punten waar kwetsbare gebruikers terecht kunnen en introduceren van een app staat daar in mijn ogen haaks op.
Uiteraard. Eerder vertrekken op mijn werk, zodat ik het kan afgeven op het pakketpunt. Dan nog blijft het vreemd dat een pakketdienst jouw identiteitsgegevens nodig heeft om een pakketje te retourneren, terwijl alle data die men nodig heeft gewoon op het label staat.
Ze willen graag weten wie het in de kluis legt. Om fraude, oplichting en ander onheil te voorkomen.
-
witte angora
-
De Posthoorn
Of gewoon op zaterdag of zondag pakket inleveren. Tis geen must hè? Als je die optie niet wilt gebruiken, doe je het niet.Nijogeth schreef: ↑17 apr 2026 07:29Uiteraard. Eerder vertrekken op mijn werk, zodat ik het kan afgeven op het pakketpunt. Dan nog blijft het vreemd dat een pakketdienst jouw identiteitsgegevens nodig heeft om een pakketje te retourneren, terwijl alle data die men nodig heeft gewoon op het label staat.
-
NeoDutchio
Het klopt dat we hoe langer hoe gekker worden. Als mensen 7 dagen in de week alle openingsuren moeten werken, dan is dat lang en gek.
“We” gaan al niet meer naar fysieke winkels, “we” willen alles thuis hebben op momenten dat “wij” het willen, “we” willen ook iets kunnen terugsturen, maar dat moet dan wel op de manier zoals “wij” dat willen. Ik vind daar iets van.
“We” gaan al niet meer naar fysieke winkels, “we” willen alles thuis hebben op momenten dat “wij” het willen, “we” willen ook iets kunnen terugsturen, maar dat moet dan wel op de manier zoals “wij” dat willen. Ik vind daar iets van.
sergio1963
en Duc
vinden dit leuk
Geen idee waar de PostNL punten zitten bij TS in de buurt, maar waar ik woon kan ik het bij verschillende supermarkten en bouwmarkten inleveren, die hele ruime openingstijden hanteren, breder dan een werkweek, ongeacht welke dagen je werkt.Sandervanrijn schreef: ↑17 apr 2026 09:54Misschien werkt TS wel op zaterdag of zondag?De Posthoorn schreef: ↑17 apr 2026 08:03Of gewoon op zaterdag of zondag pakket inleveren. Tis geen must hè? Als je die optie niet wilt gebruiken, doe je het niet.Nijogeth schreef: ↑17 apr 2026 07:29Uiteraard. Eerder vertrekken op mijn werk, zodat ik het kan afgeven op het pakketpunt. Dan nog blijft het vreemd dat een pakketdienst jouw identiteitsgegevens nodig heeft om een pakketje te retourneren, terwijl alle data die men nodig heeft gewoon op het label staat.![]()
![]()
![]()
Ik probeer meestal in oplossingen te denken, in plaats van in onmogelijkheden.
bupaul
vindt dit leuk
Alleen zijn de pakketpunten dan niet open hier. Eentje is alleen op dinsdag tot en met vrijdag van 13-17 open en de andere is open van maandag tot en met vrijdag van 10-18.De Posthoorn schreef: ↑17 apr 2026 08:03Of gewoon op zaterdag of zondag pakket inleveren. Tis geen must hè? Als je die optie niet wilt gebruiken, doe je het niet.Nijogeth schreef: ↑17 apr 2026 07:29Uiteraard. Eerder vertrekken op mijn werk, zodat ik het kan afgeven op het pakketpunt. Dan nog blijft het vreemd dat een pakketdienst jouw identiteitsgegevens nodig heeft om een pakketje te retourneren, terwijl alle data die men nodig heeft gewoon op het label staat.
-
NeoDutchio
Jullie gaan er gewoon van uit dat overal inleverpunten zijn,nou,hier bij ons is er bijvoorbeeld maar een,wel 3 automaten
Het is toch niet zo gek dat PostNL willen weten met wie ze te maken hebben? Als je zonder controle zomaar iets in de automaat kunt leggen is het wachten tot de eerste cobra's er in gelegd worden.
Ik vind het onzin om je id gegevens af te geven terwijl het gaat over een retourpakket.
Al je gegevens staan er al op. Ze weten toch hopelijk wel waar dat pakket naartoe gestuurd is?
Het gaat tegenwoordig idd vaak veel te ver met indentificeren. En al die gegevens worden maar opgeslagen in slecht beveiligde databanken.
Postnl waant zich oppermachtig en denkt zich alles te kunnen permiteren.
En dan is dat idee van die Cobra nog niet eens zo slecht.
Al je gegevens staan er al op. Ze weten toch hopelijk wel waar dat pakket naartoe gestuurd is?
Het gaat tegenwoordig idd vaak veel te ver met indentificeren. En al die gegevens worden maar opgeslagen in slecht beveiligde databanken.
Postnl waant zich oppermachtig en denkt zich alles te kunnen permiteren.
En dan is dat idee van die Cobra nog niet eens zo slecht.
-
StevieNL81
Als ik naar een pakketpunt ga om een pakket naar iemand te sturen hoef ik mijn gegevens niet op te geven. Ze willen eventueel een retouradres maar daar kan ik elk adres voor opgeven die ik wil.
Maar waarom hebbend ze die gegevens niet nodig bij verzending via een pakketpunt? Either way moet je het verzendbewijs scannen dus je kan niet "zomaar" iets in een kluis leggen.
Ik heb tijdens werktijd even het pakket weggebracht naar een pakketpunt in de buurt van mijn werk (geen fatsoenlijke optie voor na het werk, omdat dan de hele stad vol staat en ik dan juist de verkeerde kant op moet). Daar werd niet gevraagd naar mijn ID. En al helemaal niet naar een PostNL ID.
Het is natuurlijk onzinnig om te zeggen dat men bij retourzendingen niet weet wie het in de pakketautomaat heeft gelegd en men het daarom doet. Er is namelijk als een label met verzendadres (+naam) beschikbaar als je bij die automaat aankomt met een pakket met retourlabel. Ik denk dat het een manier is om de app van PostNL te pushen, iets wat je bij steeds meer bedrijven ziet.
Het is natuurlijk onzinnig om te zeggen dat men bij retourzendingen niet weet wie het in de pakketautomaat heeft gelegd en men het daarom doet. Er is namelijk als een label met verzendadres (+naam) beschikbaar als je bij die automaat aankomt met een pakket met retourlabel. Ik denk dat het een manier is om de app van PostNL te pushen, iets wat je bij steeds meer bedrijven ziet.
Nee, ze weten dan van wie het pakketje is en voor wie, maar nog steeds niet wie het in de kluis heeft gelegd. Inderdaad vanwege vandalisme, fraude (katvangers) etc. etc. willen ze dat dus in het geval van een pakketautomaat weten.Nijogeth schreef: ↑17 apr 2026 16:41Het is natuurlijk onzinnig om te zeggen dat men bij retourzendingen niet weet wie het in de pakketautomaat heeft gelegd en men het daarom doet. Er is namelijk als een label met verzendadres (+naam) beschikbaar als je bij die automaat aankomt met een pakket met retourlabel.
-
witte angora
Oh, dus stel dat ik mijn pakketje door een aardige buurjongen in de pakketautomaat laat afleveren, en die aardige buurjongen stopt niet mijn pakketje er in maar een handgranaat, dan is het wel fijn te weten wie die aardige buurjongen is.
Zoiets? Kan me er wel iets bij voorstellen ja.
Zoiets? Kan me er wel iets bij voorstellen ja.
-
Arizonakid
Je mag gebruik maken van een dienst die gratis wordt aangeboden, op wat voorwaarden die de aanbieder vereist.
Je moet niks, je wordt niet gedwongen, het is dus vooral zeuren om het zeuren.
Je moet niks, je wordt niet gedwongen, het is dus vooral zeuren om het zeuren.
-
StevieNL81
Volgens mij zijn ze wettelijk aangewezen om dit te doen en leggen ze nu beperkingen op. Eerst sluiten ze postkantoren om ze te vervangen door pakketautomaten waar je ineens dus aanvullende apps voor nodig hebt. Daar heb ik wel wat moeite mee ja.
Waar ik geen moeite mee heb is dat jij je moet legitimeren. Waar ik WEL moeite mee heb dat er bij de POST.nl een scan van je ID wordt gemaakt (en opgeslagen). Dit weiger ik dan ook. In mijn geval kreeg ik het pakketje niet mee. Brutale opmerking van de post.nl medewerker was een gevolg van mijn weigering mijn ID te laten scannen. Contact opgenomen met verzender, en anders opgelost.
En dat heb ik tegen al die automaten.
ik ga gewoon naar een zaak waar ik het gewoon normaal kan afgeven en waar ik een verzend bewijs krijg.
Ga toch niet moeilijk doen als het makkelijk kan.
Wat ik ook wel doe, (en eigenlijk steeds vaker) ik laat het gewoon bij mij thuis ophalen, heb je helemaal geen gedoe, de postbezorger, in dit geval dus de ophaler, heeft zelf de retoursticker bij zich!!
Gewoon je retour aanmelden en aangeven dat het opgehaald moet worden!
Een kind kan de was doen.
ik ga gewoon naar een zaak waar ik het gewoon normaal kan afgeven en waar ik een verzend bewijs krijg.
Ga toch niet moeilijk doen als het makkelijk kan.
Wat ik ook wel doe, (en eigenlijk steeds vaker) ik laat het gewoon bij mij thuis ophalen, heb je helemaal geen gedoe, de postbezorger, in dit geval dus de ophaler, heeft zelf de retoursticker bij zich!!
Gewoon je retour aanmelden en aangeven dat het opgehaald moet worden!
Een kind kan de was doen.