Bedrieglijk echt lijkende spam namens Rabobank gekregen
-
peter17111962
Bedrieglijk echt lijkende spam namens Rabobank gekregen
Vanmorgen stond er een wel heel echt lijkende spam mail in mijn mailbox, zogenaamd afkomstig van de Rabobank. De afzender waarvan die mail afkomstig was was volgens de website van de Rabobank zelfs het goede mailadres. Zelfs het bericht zelf begon met de tekst "Beste meneer xxxxxxxx", mijn goede en goed gespelde naam. Ging over dat er een nieuw bericht voor mij klaar zou staat in mijn internetbankieren en of ik wil inloggen om dat te lezen. Echter de echte Rabobank weet heel goed dat ik geen internetbankieren heb en ook niet wil en dat ik dat al jaren geleden persoonlijk op een van hun kantoren door heb gegeven. Daarom kan deze mail dus nooit echt zijn. Mail is doorgestuurd naar hun adres om fraude te melden. Dus let goed op.
-
NeoDutchio
Re: Bedrieglijk echt lijkende spam namens Rabobank gekregen
Is het niet een automatische mail geweest van de Rabobank? Ik heb deze ook gehad en het bericht dat online staat is dat de tarieven van de betaalpakketten gaan veranderen. De communicatie gaat namelijk online.
In de mail staat ook geen link naar een site waar je heen moet gaan, enkel dat je zelf naar de App of website moet gaan en dan na het inloggen rechtsboven moet klikken.
Paniek om niets.
In de mail staat ook geen link naar een site waar je heen moet gaan, enkel dat je zelf naar de App of website moet gaan en dan na het inloggen rechtsboven moet klikken.
Paniek om niets.
sergio1963
, De Posthoorn
, 5mm1
en Thijs124
vinden dit leuk
-
J. Deltoer
Ik heb het bericht ook gehad. Bij mij was die echt. Zoals Neo zegt: automatische mail.
-
witte angora
Bij mij kwam het om 6.51 uur binnen. Nog niet gekeken. Als ik zo'n bericht krijg klik ik sowieso niet op een link, maar ga naar de bank/instelling/bedrijf zelf. Als er echt een bericht is zie ik het daar wel staan. Staat er geen bericht, dan knijp ik de handjes dicht.
-
sergio1963
Kreeg hem vanmorgen ook en hij is niet bedrieglijk echt maar hij is echt.
En zoals Neo al vermeld, in de mail staat geen doorlink , dus je moet echt zelf inloggen.
Ook zie je dat de mail bij aanklikken echt van de Rabobank is.
Maar goed voorzichtig zijn siert u
En zoals Neo al vermeld, in de mail staat geen doorlink , dus je moet echt zelf inloggen.
Maar goed voorzichtig zijn siert u
5mm1
vindt dit leuk
Ik heb er geen gehad, maar vorige week wel al eentje in de app.
-
De Posthoorn
Voorzichtig zijn kan nooit kwaad, maar na al die jaren het verschil niet zien tussen echt en nep en v.v. is natuurlijk een slechte zaak.sergio1963 schreef: ↑23 apr 2026 12:11Kreeg hem vanmorgen ook en hij is niet bedrieglijk echt maar hij is echt.
Maar goed voorzichtig zijn siert u![]()
sergio1963
vindt dit leuk
Nou gaat het hier om iemand die om te beginnen al geen internetbankieren wil gebruiken en dus geen idee heeft waar hij nu eigenlijk over praat. Dat helpt niet…De Posthoorn schreef: ↑23 apr 2026 13:24Voorzichtig zijn kan nooit kwaad, maar na al die jaren het verschil niet zien tussen echt en nep en v.v. is natuurlijk een slechte zaak.
-
De Posthoorn
Dat klopt, maar blijkbaar is TS zich daarvan niet bewust. Hij trekt een verkeerde conclusie (ik zal zo'n mail nooit ontvangen want enz. enz.).Moneyman schreef: ↑23 apr 2026 13:55Nou gaat het hier om iemand die om te beginnen al geen internetbankieren wil gebruiken en dus geen idee heeft waar hij nu eigenlijk over praat. Dat helpt niet…De Posthoorn schreef: ↑23 apr 2026 13:24Voorzichtig zijn kan nooit kwaad, maar na al die jaren het verschil niet zien tussen echt en nep en v.v. is natuurlijk een slechte zaak.
En je krijgt natuurlijk niet alleen phishing mails wat met internetbankieren te maken heeft. Uit zijn topic maak ik op dat hij niet weet hoe je kan checken wie de werkelijke afzender is. Ik geef er maar even een link bij https://veiliginternetten.nl/hoe-contro ... -afzender/
Moneyman
en sergio1963
vinden dit leuk
En daarom zouden de teams die bulk emails naar al hun klanten waarvan ze een emailadres hebben dat ook moeten weten? Ik denk eerlijk gezegd dat een bank zo'n mededeling op een kantoor slechts voor kennisgeving aanneemt. Wat moeten ze immers verder met die informatie? Ze gaan echt niet op het kantoor een melding in een dossier of systeem maken als een klant zoiets heeft gezegd.peter17111962 schreef: ↑23 apr 2026 10:46Echter de echte Rabobank weet heel goed dat ik geen internetbankieren heb en ook niet wil en dat ik dat al jaren geleden persoonlijk op een van hun kantoren door heb gegeven.
Overigens vind ik wel dat mensen die niet mee willen met nieuwe dingen het zichzelf onnodig moeilijk maken. Alleen al zaken als een incasso makkelijk kunnen storneren is het al waard om internetbankieren te gaan gebruiken.
De Rabobank biedt bankieren zonder Internet aan. Ouderen maken er graag gebruik van. Ze hebben dus klanten zonder Internet bankieren.rwolters schreef: ↑23 apr 2026 15:16En daarom zouden de teams die bulk emails naar al hun klanten waarvan ze een emailadres hebben dat ook moeten weten? Ik denk eerlijk gezegd dat een bank zo'n mededeling op een kantoor slechts voor kennisgeving aanneemt. Wat moeten ze immers verder met die informatie? Ze gaan echt niet op het kantoor een melding in een dossier of systeem maken als een klant zoiets heeft gezegd.peter17111962 schreef: ↑23 apr 2026 10:46Echter de echte Rabobank weet heel goed dat ik geen internetbankieren heb en ook niet wil en dat ik dat al jaren geleden persoonlijk op een van hun kantoren door heb gegeven.
https://www.rabobank.nl/toegankelijkhei ... &type=text
Als iemand geen Internet bankieren heeft, dus ook nimmer een login voor Internet bankieren heeft aangemaakt, dan zou de bank dat inderdaad moeten weten. Dat iemand dan toch emails ontvangt met een verwijzing naar een bericht dat klaar zou staan in zijn Internet bankieren omgeving is raar. Dus dat die dan verondersteld dat er sprake is van een bedrieglijk echt lijkende phishing poging, is wel te begrijpen.
Zeker. Alleen de formulering is veel te stelling "de mail kan dus nooit echt zijn". Want daarmee sluit je onterecht de voor de hand liggende optie uit dat een bank gewoon helemaal geen rekening houdt met de steeds kleiner wordende groep klanten die geen internetbankieren gebruikt.
Zes jaar geleden deed 85% van de Nederlanders boven de 12 jaar dat al wel, en sindsdien is dat percentage in rap tempo gegroeid. Een interessant rapport om in dat kader te lezen is dit onderzoek van DNB.
Die informatie van veilig internetten werkt vast wel, maar heeft ook een grote hiaat. Het is helemaal niet zo moeilijk om ook de 'mail from' en 'rcpt to' aan te passen als je een oudere email client gebruikt of zelf een SMTP server host. Die authenticeren namelijk helemaal niet, waardoor het mogelijk is dat de ontvanger als ie op de naam van de verzender drukt gewoon daadwerkelijk hetzelfde emailadres ziet. Gelukkig zijn de meeste grote aanbieders van email diensten daar tegenwoordig tegen uitgerust, door te eisen dat authenticatie plaats moet vinden. Maar sommige aanbieders van internet en kleinere aanbieders van email service hebben dat niet.De Posthoorn schreef: ↑23 apr 2026 14:17Dat klopt, maar blijkbaar is TS zich daarvan niet bewust. Hij trekt een verkeerde conclusie (ik zal zo'n mail nooit ontvangen want enz. enz.).Moneyman schreef: ↑23 apr 2026 13:55Nou gaat het hier om iemand die om te beginnen al geen internetbankieren wil gebruiken en dus geen idee heeft waar hij nu eigenlijk over praat. Dat helpt niet…De Posthoorn schreef: ↑23 apr 2026 13:24Voorzichtig zijn kan nooit kwaad, maar na al die jaren het verschil niet zien tussen echt en nep en v.v. is natuurlijk een slechte zaak.
En je krijgt natuurlijk niet alleen phishing mails wat met internetbankieren te maken heeft. Uit zijn topic maak ik op dat hij niet weet hoe je kan checken wie de werkelijke afzender is. Ik geef er maar even een link bij https://veiliginternetten.nl/hoe-contro ... -afzender/
Ten eerste volgens mij geeft hij aan dat hij vanuit deze mail een link heeft om in te loggen. Dat is al verdacht want dat vraagt de Rabobank nooit.
Ten tweede heeft hij geen internet bankieren dus zal hij ook geen mail krijgen dat er een bericht klaar staat in zijn berichtenbox.
Hij merkt dus terecht op dat dit mogelijk fishing zal zijn.
Hij krijgt hoogstwaarschijnlijk een brief thuis voor de tarief wijzigingen. Misschien per mail. Maar zeker geen vraag tot inloggen op internetbankieren
Ten tweede heeft hij geen internet bankieren dus zal hij ook geen mail krijgen dat er een bericht klaar staat in zijn berichtenbox.
Hij merkt dus terecht op dat dit mogelijk fishing zal zijn.
Hij krijgt hoogstwaarschijnlijk een brief thuis voor de tarief wijzigingen. Misschien per mail. Maar zeker geen vraag tot inloggen op internetbankieren
-
StevieNL81
Ten eerste: Waar lees jij dat TS op een linkje moest klikken?
sergio1963
vindt dit leuk
Hij geeft aan dat er gevraagd wordt om in te loggen. Ik heb ook een mail van de Rabobank voor de tarief wijzigingen, en daar staat niets in over inloggen. Als dit phishing is, dan staat er altijd een link bij. Ze weten ook wel als je zelfstandig naar je inlog gaat, ga je niet naar de phishing website.
Die link verzin jij er bij. TS noemt het nergens.
De bank kan gewoon een mailing sturen naar iedereen waarvan ze het emailadres hebben.
Tsjeeee zeg. Ik probeer alleen maar zo goed mogelijk de vraag te beantwoorden en dan krijg je dit steeds terug.
Succes, ik zal nog een reageren zeg.
Succes, ik zal nog een reageren zeg.
Dit wordt gezegd in die mail;
Er wordt alleen aangegeven waar je het kunt vinden zonder link.
Het bericht vind je hier
Open de Rabo App of internetbankieren en ga rechtsboven naar je berichten
Moneyman
vindt dit leuk
Je reageert met onjuistheden en aannames. Dan is het niet zo gek dat daarop gereageerd wordt om dat recht te zetten, toch? Je zou ook kunnen denken “ ****, dat had ik niet goed gelezen”.
sergio1963
vindt dit leuk