Wie bewaart e-mail ook off-line?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
rrustema

Wie bewaart e-mail ook off-line?

Ongelezen bericht door rrustema »

In het laatste artikel over e-mail van Radar lijkt alsof het normaal is alle e-mail bij de provider te bewaren.

Bijna al mijn e-mail bewaar ik off-line, op mijn MacBook, alleen de laatste maand ofzo synchroniseer ik via IMAP zodat iPhone en MacBook in sync zijn. Het wordt niet genoemd als optie.

Ben ik de enige daarin? Bewaart iedereen al zijn of haar e-mail online?

Backups ook off-line op een losse drive. Meerdere identieke overigens, 2 van de 3 elders. Scheelt veel cloud-opslag. Zo'n disk in een la staat 99,x% van de tijd uit.

squareware
Beste antwoord
Gekozen door rrustema

Re: Wie bewaart e-mail ook off-line?

door squareware » 29 apr 2026 10:22

Moneyman schreef:
25 apr 2026 11:39
Ron5300 schreef:
25 apr 2026 11:35
De POP instelling verwijderd na het downloaden automatisch de e-mails van de webserver en zijn ook niet te achterhalen.

Controle is simpel want als de mappen op de smartphone leeg zijn, zijn die mappen op de webserver ook leeg.
Die controle zegt natuurlijk helemaal niet of het bestand er nog staat of niet - het zegt alleen dat de koppeling er niet meer is. Denk jij soms ook dat een verwijderd bestand op de harde schijf er gelijk daadwerkelijk niet meer staat…?
Dat is wel een intresseante.
Aangezien opslag bijna niets meer kost, de provider mogelijk ook backups onderhoud, staan de mails in de back-ups van de provider. Wie bewaard bijvoorbeeld de data voor de sleepnetwet uit 2015?

Ik denk dat gmail, hotmail, yahoo wel de mails tot in de eeuwigheid blijven bewaren, al is het voor trainingsdoeleinden voor AI of gegevens die interresant zijn voor kopers.
J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik print al mijn mailtjes in drievoud uit en dan gaan ze in 3 verschillende klappers. 1 klapper op moment van binnenkomst, 1 klapper alfabetisch en nog een klapper op naam van verzender. Die laatste klapper doe ik in een kluis voor het geval mijn huis zou afbranden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb eigenlijk amper mail die ik zou missen. Niet het waard om op te slaan, maar ze staan op de server van Outlook (oud hotmail account) en daar staat het prima.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb eigenlijk niets wat ik niet zou willen missen. Wat ik wil houden print ik uit en berg ik op. Het meeste is reclame of nieuwsbrieven, dat heeft geen enkele waarde om te houden.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik gebruik Thunderbird. Dat is off line. Ik gooi weg wat in niet wil bewaren. Wat ik echt wil bewaren doe in in een aparte map.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik heb gmail dus waarom zou ik. Er is niets wat ik niet kan missen, hun back-ups zijn betrouwbaarder (en goedkoper) dan als ik het zelf zou doen. En praktisch alles kan ik opnieuw aanvragen. En vergeet niet, zo'n harde schijf in de la gaat niet eeuwig mee. Na 5 a 10 jaar zijn ze niet 100% betrouwbaar meer. Houd daar rekening mee.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Heb 2 dagen zonder tv/internet en vaste telefoon gezeten :x . Heb gelukkig webmail en echt belangrijke stukken gaan op een aparte HD

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

De oudste mail die ik nog heb is van 2000.
Het is best leuk om er eens door te scrollen om te lezen wat me toen al zo bezig hield.
Soms is het ook best handig om iets terug te kunnen zoeken.
Ik krijg nu zo'n 5 mails per dag, spam niet meegerekend, dat gaat in de prullenbak.
Destijds nog niet, maar het zijn toch vele duizenden met elkaar.
Qua omvang valt het best mee, het meeste is alleen tekst.
Ik ben diverse keren van provider en pc veranderd, maar elke keer ging de oude mail mee.
Wel heb ik gemerkt dat Outlook of Hotmail oude mail op den duur weggooit, wil je het behouden dan moet je het opslaan.

squareware

Ongelezen bericht door squareware »

Ik heb eigen domeinnamen met bijbehorende emails. Er zijn periodes dat er even belabgrijk gemaild moet worden. Maar 98% is gewoon onnodige en word verwijderd.
Emails op voorhand via webbrowser gekeken en vaak weggegooid. Als er echt iets belangrijs is dan haal ik het binnen met outlook. Ze staan in een apart .pst bestand met password die automatisch gesynced word via ftp op de webhosting.
Heb ze dus online als offline staan.

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

:lol:
J. Deltoer schreef:
23 apr 2026 16:30
Ik print al mijn mailtjes in drievoud uit en dan gaan ze in 3 verschillende klappers. 1 klapper op moment van binnenkomst, 1 klapper alfabetisch en nog een klapper op naam van verzender. Die laatste klapper doe ik in een kluis voor het geval mijn huis zou afbranden.
:lol:

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

De echt belangrijke zaken krijg je als attachments (contracten, facturen etc). Die sla ik op, emails bewaar ik maximaal 3 jaar in gmail en tegenwoordig in Proton (maar daar staan nog geen 3-jaar oude emails in).

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik gebruik de Imap webmail instelling alleen op de smartphone omdat de e-mails dan op de e-mail server van de provider achterblijven.
Op de pc gebruik ik Microsoft outlook voor alle e-mail accounts de POP instelling die de e-mails van de e-mail server download en daarna van de server verwijderd.

E-mails die voor mij belangrijk zijn kopieer ik naar een map op een tweede dataschijf en de eventuele bijlages sla ik ook in die map op.
De onbelangrijke e-mails gaan de map verwijderde items in en die map maak ik na een controle wekelijks leeg.

Het voordeel is dat er geen e-mails op de e-mail server van de provider achterblijven en nu het hacken een hot item is niet gestolen kunnen worden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ron5300 schreef:
24 apr 2026 12:26
Het voordeel is dat er geen e-mails op de e-mail server van de provider achterblijven en nu het hacken een hot item is niet gestolen kunnen worden.
De vraag is dan of die emails daadwerkelijk niet meer op de server achterblijven, of dat jij ze alleen maar niet meer in je account ziet.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De POP instelling verwijderd na het downloaden automatisch de e-mails van de webserver en zijn ook niet te achterhalen.

Controle is simpel want als de mappen op de smartphone leeg zijn, zijn die mappen op de webserver ook leeg.

Moneyman

Ron5300 schreef:

Die controle zegt natuurlijk helemaal niet of het bestand er nog staat of niet - het zegt alleen dat de koppeling er niet meer is. Denk jij soms ook dat een verwijderd bestand op de harde schijf er gelijk daadwerkelijk niet meer staat…?

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Moneyman schreef:

Denk jij soms ook dat een verwijderd bestand op de harde schijf er gelijk daadwerkelijk niet meer staat…?
Zo niet dan is sprake van misleiding cq non conformiteit :mrgreen:

Moneyman

StevieNL81 schreef:
25 apr 2026 12:36
Moneyman schreef:

Denk jij soms ook dat een verwijderd bestand op de harde schijf er gelijk daadwerkelijk niet meer staat…?
Zo niet dan is sprake van misleiding cq non conformiteit :mrgreen:
Ik zou eerder “ onwetendheid” zeggen :wink:

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

Al jaren gebruik ik het programma MailStore Home. Gratis voor thuisgebruik. Eén keer per week een eenvoudige backup en al je mails zijn bewaard, maar nog belangrijker is dat de zoektijd (tussen 20.000 mails) hooguit 5 seconden duurt.

ulrich.boche

Ongelezen bericht door ulrich.boche »

Ik gebruik Thunderbird onder Windows en heb alle mails sinds ongeveer 2005 op mij PC opgeslagen. Backups doe ik lokaal op een harde schijf.o

squareware

Ongelezen bericht door squareware »

Moneyman schreef:
Ron5300 schreef:

Dat is wel een intresseante.
Aangezien opslag bijna niets meer kost, de provider mogelijk ook backups onderhoud, staan de mails in de back-ups van de provider. Wie bewaard bijvoorbeeld de data voor de sleepnetwet uit 2015?

Ik denk dat gmail, hotmail, yahoo wel de mails tot in de eeuwigheid blijven bewaren, al is het voor trainingsdoeleinden voor AI of gegevens die interresant zijn voor kopers.

Plaats reactie