Funderingsherstel koopwoningen: de uitdagingen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Morgan le Fay

Re: Funderingsherstel koopwoningen: de uitdagingen

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik ben als burger bezig met het HH omdat ik in een oud vestingstadje woon en dit een onderdeel vormt van de oude Hollandse waterlinie. Daardoor is het houten palen verhaal al een tijdje bekend. :mrgreen:

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Met "HH" bedoel je naar ik aanneem een Hoogheemraadschap? Wel mooi dat die term al sinds 1848 (!) in de Grondwet is veranderd in "waterschap", maar heden ten dage nog steeds gebruikt wordt :wink:

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Moneyman schreef:
01 mei 2026 15:43
Met "HH" bedoel je naar ik aanneem een Hoogheemraadschap? Wel mooi dat die term al sinds 1848 (!) in de Grondwet is veranderd in "waterschap", maar heden ten dage nog steeds gebruikt wordt :wink:
https://www.schielandendekrimpenerwaard.nl/
Ja, ik hoor, zie en lees beide benamingen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
01 mei 2026 08:54
En dan is de cirkel weer rond. De schuld ligt gewoon weer bij de boeren. Aanpakken die agrariers. Gelukkig hebben we d66.
Ho eens, wij wonen hier in een heel groot agrarisch gebied, maar in een hele grote cirkel (ongeveer 50km hemelsbreed) om de aanliggende gemeentes heen is er geen enkele plek die aangewezen is als problematisch gebied. Het zal wel weer een randstad probleem zijn. Allemaal hele oude gebouwen uit 1700 toen het financieel daar niet op kon en het hier niet per se heel goed ging. Maar die boeren waren gewoon heel handig, vergeleken met die handelaars in het westen van het land. En dat gebied moet nu geld hebben van ons? Ik zeg nee.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
01 mei 2026 13:29
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... wat-is-het

https://www.keurenadvies.nl/blog/voorbe ... pcontract/

Als je dat allemaal bij elkaar optelt, dan komt het op mij erg makkelijk over om te wijzen naar de overheid wanneer iemand zijn huis problemen krijgt met zijn fundering. Een burger heeft ook eigen verantwoordelijkheden.
Volgens mij ligt je focus volledig op verkoopmoment van de woning. En dan is waakzaamheid inderdaad geboden.
Maar dat laat volledig buiten beschouwing dat bestaande eigenaren ook gewoon problemen ondervinden door te lage waterstand.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
02 mei 2026 18:18
Volgens mij ligt je focus volledig op verkoopmoment van de woning. En dan is waakzaamheid inderdaad geboden.
Dat zou je denken inderdaad. Gegeven dat al vijftig jaar geleden deze problematiek bekend werd. Gegeven dat de gemeente Rotterdam al rond de eeuwwisseling intensief onderzoek deed wat achttien jaar geleden resulteerde in een speciaal loket om mensen met raad en daad bij te staan.

Toch zien we iets anders.

Een bekende probleemwijk is Rotterdam Bloemhof. Daar staan oude, vooroorlogse huizen zonder fundering of op houten palen.

https://www.rotterdam.nl/mijnbloemhof

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1725335/ ... n-de-bodem

Op Joop van BNN/VARA vinden we dan het verhaal terug van een jong stel dat voor 180.000 euro een huis kocht.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/heel-holland-zakt

En dan krijg je ineens kort door de de bocht:
Nu moeten ze nog eens dat bedrag lenen om de fundering te repareren waarvoor niemand ze had gewaarschuwd en ze zitten al aan het maximum van wat ze kunnen betalen.
Als de dan bedenkt dat de problemen in Rotterdam Bloemhof dus al meer dan twintig jaar bekend zijn, dat de gemeente Rotterdam daar actief al sinds 2008 over voorlicht, hoe kan het dan zo zijn dat een jong stel daar een woning koopt en totaal niet bekend is met de funderingsproblemen?

Dat is waar ik grote moeite mee heb, alle verantwoordelijkheid afschuiven op de maatschappij. Terwijl ze niet in deze problematiek beland waren als ze ook maar een keertje gegoogled hadden op Rotterdam Bloemhof. En dan laat ik de bouwkundige keuring van een zeer oud huis of het in de arm nemen van een aankoop makelaar nog buiten beschouwing.

16again schreef:
02 mei 2026 18:18
Maar dat laat volledig buiten beschouwing dat bestaande eigenaren ook gewoon problemen ondervinden door te lage waterstand.
Maar wat is een te lage waterstand? Iemand met een kruip ruimte die volloopt met water krijgt ook grote problemen. Van muffe geuren, tot schimmel of nog erger tot ernstige problemen met zwam door het optrekken vocht. Die heeft juist last van een te hoge waterstand.

Je hebt dus allerlei verschillende belangen, mensen met een houten fundering willen een hoge waterstand, mensen met vochtproblemen of onderlopende kruipruimtes willen een lagere waterstand. En dan heb je nog allerlei belangengroepen zoals de boeren, de huizenbouwers en natuurbeheerders. Het waterschap moet balanceren tussen al die verschillende belangen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:
03 mei 2026 13:47
Als de dan bedenkt dat de problemen in Rotterdam Bloemhof dus al meer dan twintig jaar bekend zijn, dat de gemeente Rotterdam daar actief al sinds 2008 over voorlicht, hoe kan het dan zo zijn dat een jong stel daar een woning koopt en totaal niet bekend is met de funderingsproblemen?

Dat is waar ik grote moeite mee heb, alle verantwoordelijkheid afschuiven op de maatschappij. Terwijl ze niet in deze problematiek beland waren als ze ook maar een keertje gegoogled hadden op Rotterdam Bloemhof.
Ik mis dit punt. Ik zie weinig verschil of de oude bewoner of de nieuwe bewoner met een probleem zit.
Het echte punt is dat huizen sneller/meer schade hebben opgelopen door kunstmatig lage grondwaterstand.
Uit je eigen link:
Volgens voorzitter Van Lent is het probleem niet veroorzaakt, maar wel versneld door het kunstmatig laag houden van het grondwaterpeil. Dat doet het waterschap om te voorkomen dat boeren ten zuiden van Rotterdam met hun trekkers door de modder moeten. “Wie gaat de gevolgen daarvan betalen?” De wijkraadsvoorzitter vindt niet dat die rekening bij de bewoners terecht moet komen.
60% van Bloemhof is sociale huur, wil je die corporatie ook schuld in de schoenen schuiven?

Speedy123

16again schreef:
03 mei 2026 21:29
Ik mis dit punt. Ik zie weinig verschil of de oude bewoner of de nieuwe bewoner met een probleem zit.
Het echte punt is dat huizen sneller/meer schade hebben opgelopen door kunstmatig lage grondwaterstand.
Het echte probleem is dat de oude huizen geen deugdelijke fundering hebben. Iets wat je ook terug ziet in de prijs, 180K voor een huis is erg goedkoop. De prijs is gedrukt omdat de problemen bekend zijn. Een nieuwe bewoner koopt dus een huis met korting,

De grondwaterstand is in bijna heel zuid-Holland kunstmatig, dat kan ook niet anders, we leven hier onder de zeespiegel.

De woningbouw vereniging weet al meer dan 50 jaar dat ze de funderingen van haar huizen aan moeten passen. Alleen stellen ze het liever uit totdat ze het gehele huis gaan vervangen. Bij de vervanging wordt er uiteraard wel een betonnen fundering aangebracht.

Er is niet zoiets als een te hoge of te lage grondwaterstand. de één heeft belang bij een hoge waterstand, de ander bij een lage. Het is het waterschap die de belang afweging maakt.

Cyberaad

Ongelezen bericht door Cyberaad »

Ik heb 10 jaar geleden een huis gekocht waar een zogenaamde Kwaaitaal vloer in zat, dat zijn funderingen die begin jaren 70 in huizen zijn geplaatst, in deze funderingen was een teveel aan zand aan het beton toegevoegd, de makelaar van de verkoper vertelde dat voordat wij het huis kochten, ik heb toen gezegd dat ik het huis wel wilde kopen als de fundering een upgrade zou krijgen, de kosten waren iets van 6000 Euro, daar kregen wij ook een certificaat van meegeleverd, ik heb ongeveer 5 jaar later het huis weer verkocht, met dat certificaat ging dat wel makkelijker.
Ik wil hier mee zeggen dat er nu meer van dit soort transacties komen waarbij de finderingen eerst technisch moeten worden gekeurd voordat je een huis koopt

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Om het kort samen te vatten:

Veel mensen hebben de afgelopen jaren veel te veel betaald voor hun huis, terwijl ze nu tegen grote kosten aanlopen. Aan de andere kant zijn er blijkbaar aardig wat mensen die dachten binnen hun budget voor een prikkie een nette woning te kunnen kopen, en nu geconfronteerd worden met de keerzijde van hun koopje. Terwijl het funderingsprobleem, en inderdaad, ik kan me de berichten van toen nog wel herinneren, al lang en breed bekend was.

Hoe kan het dat mensen het al die tijd niet zagen? 'Na mij de zondvloed en de kosten', zoiets? En wat kunnen we met elkaar hiervan leren?

Speedy123

witte angora schreef:
06 mei 2026 09:56
En wat kunnen we met elkaar hiervan leren?
De belangrijkste les is beknibbel niet op een bouwkundige keuring of neem dan tenminste een aankoop makelaar in de arm die de lokale markt kent als je dat toch doet.

Het geldt al helemaal voor huizen die verkocht worden met een asbest-clausele, niet zelf-bewonings clausule, ouderdoms clausule of de as-is where-is clausule.

Plaats reactie