Verkorten ww periode (Radar uitzending 11 mei 2026)

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Nijogeth

Re: Verkorten ww periode (Radar uitzending 11 mei 2026)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Speedy123 schreef:
12 mei 2026 15:40
Nijogeth schreef:
12 mei 2026 14:52
Met 380.000 vacatures is er voor iedereen die wil werken wel iets te vinden en zeker in de zorg, detailhandel en groothandel, logistiek, maar ook techniek en bouw. Daar zijn genoeg instapbanen te vinden.
Serieus? Iemand van 62+ die omgeschoold wil worden naar de zorg, techniek of bouw kan na het omscholingstraject lekker aan de slag want bedrijven nemen hem echt aan? Of kan meteen begin met werkend leren? U gelooft dat werkelijk?

Zelfs de detailhandel of de groothandel begint niet aan een 62 plusser. Die zijn gewoon kansloos. Dan hebben ze liever een open vacature.
Een heftruckcertificaat is zo gehaald. Dan kan ik alleen hier in de omgeving zo 20 plekken aanwijzen waar ze altijd logistiek personeel zoeken. Bezorgers zoeken ze ook om de constant en productiemedewerkers zijn ook schaars.

In de zorg zoeken ze ook mensen die het werk van de gediplomeerde verzorgenden over kan nemen. Strijkwerk in een huis met gehandicapten, schoonmaakwerk, dat zoeken ze allemaal.

Facilitair medewerkers (schoonmakers) worden ook overal gezocht.

En dan heb ik het nog niet over het feit dat ze hier in de regio bij een gebrek aan personeel dat voor handen is mensen uit andere landen moeten binnenhalen (die ze dan ook nog moeten huisvesten, maar dat regelt gelukkig het uitzendbureau).

En eigenlijk alle vacatures hier in de regio starten rond de 2500-2800 per maand en de opleidingseis is VMBO.

Bromsax

Ongelezen bericht door Bromsax »

Even een reactie uit mijn eigen ervaring (55+).
Tuurlijk kun je reageren op laag gekwalificeerde vacatures, helaas wordt je dan onmiddellijk als "overgekwalificeerd" afgeserveerd. Had een baan als laboratorium manager, werd werkloos en wilde weer aan de slag als "gewoon" analist.
Geen schijn van kans. Vaak zag de huidige manager zich door mij bedreigd in zijn functie, ik wist door mijn 30+ jaren ervaring meer dan haar/hem.
Daarnaast komt dan natuurlijk ook nog de financiële kant. Je kunt wel een lager gekwalificeerd baantje zoeken maar je huishouden moet natuurlijk ook gewoon blijven draaien. 3 a 400 euro netto in de maand minder geeft flinke problemen.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

@Nijogeth, dat zijn vacatures die open staan. Maar nemen ze ook daadwerkelijk "zij instromers" aan? En al helemaal als die 50+ zijn?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, bijvoorbeeld mijn oude werkgever, daar waren ze al blij met iemand die 2 of 3 dagen wilde werken tijdens zijn pensioen. Ze hebben gewoonweg een hoeveelheid werk die gedaan moet worden en door het gebrek aan werknemers, is de werkdruk hoog. De enige manier om die werkdruk lager te krijgen is meer handjes om tegen te gaan dat mensen uit zichzelf iets anders gaan zoeken (zoals ik deed). Het was overigens heel leuk werk, maar onder mijn niveau en altijd maar een tijdelijke oplossing. Een rijbewijs B en zin om te werken was (en is, volgens mijn voormalig collega's) voldoende omdat er altijd te weinig mensen bereid waren het werk te doen.

Plaats reactie