Help mee: onderzoek naar groen wonen (duurt ~3 min)

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Natuur-fanaat

Re: Help mee: onderzoek naar groen wonen (duurt ~3 min)

Ongelezen bericht door Natuur-fanaat »

kuklos schreef:
13 mei 2026 15:57
Natuur-fanaat schreef:
13 mei 2026 15:46
kuklos schreef:
10 mei 2026 03:10

Als je mensen bij elkaar zal er altijd ruzie ontstaan, dat is onvermijdelijk. We zijn nu eenmaal geen robots.
Dat idealistische wensdenken werkt in de praktijk gewoon niet.
Ieder z'n eigen kijk. Gelukkig ziet mijn wereld er niet zo uit.
Op welke wereld leef jij dan? Ik beschouw de tig duizend jaar menselijke geschiedenis en zie gewoon dat er ruzie ontstaat.
Ik leef in een realiteit waarin mensen met respect met elkaar omgaan en meningsverschillen kunnen ontstaan zonder ruzie. Misschien ligt dat aan mezelf?

Verder hou ik mij niet bezig met het nieuws en ook niet met oorlog aan de andere kant van de wereld. Mensen zijn daar ook helemaal niet voor bedoeld. Als een zich alleen maar bezig houdt met ruzie en oorlog buiten lokaal terrein, voelt een zich machteloos. We zijn niet gewired om alle zorgen van de wereld op ons te nemen. Waarom denk je dat er tegenwoordig zoveel mensen (mentale) problemen hebben...

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Je kan het blijven ontkennen, maar ruzie ontstaat nu eenmaal als mensen samenleven. Dat heeft de geschiedenis wel geleerd. Ongeacht of we het nu willen of niet.

En dat wordt erger als je iets als een gezemanlijke tuin opdringt waar iedereen aan moet bijdragen. Zelfs als je het vrijwillig maakt dat bijdragen zullen sommigen wel iets doen en anderen niet en zorgt dat weer voor frictie.

Natuur-fanaat

kuklos schreef:
13 mei 2026 16:17
Je kan het blijven ontkennen, maar ruzie ontstaat nu eenmaal als mensen samenleven. Dat heeft de geschiedenis wel geleerd. Ongeacht of we het nu willen of niet.

En dat wordt erger als je iets als een gezemanlijke tuin opdringt waar iedereen aan moet bijdragen. Zelfs als je het vrijwillig maakt dat bijdragen zullen sommigen wel iets doen en anderen niet en zorgt dat weer voor frictie.
Ik ontken niets, ik geloof zeker dat dat jouw realiteit is. Ik zeg gewoon dat dat niet mijn realiteit is.

Verder wordt er niemand iets opgedragen want uiteindelijk kiest iemand alsnog zelf om te gaan wonen in een woning met collectieve tuin of een woning met alleen een privé tuin.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Natuur-fanaat schreef:
13 mei 2026 16:21
kuklos schreef:

Ik ontken niets, ik geloof zeker dat dat jouw realiteit is. Ik zeg gewoon dat dat niet mijn realiteit is.

Verder wordt er niemand iets opgedragen want uiteindelijk kiest iemand alsnog zelf om te gaan wonen in een woning met collectieve tuin of een woning met alleen een privé tuin.
Is dat niet een beetje struisvogelgedrag dan. Want door te ontkennen verdwijnt het niet, noch de invloed die het heeft op jouw leven want invloed heeft het zeker.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

Natuur-fanaat schreef:
kuklos schreef:

Nee hoor, het is ook jouw realiteit.
Natuur-fanaat schreef:
We hebben woningnood in Nederland. Mensen zijn al blij als ze een huis kunnen krijgen. En wat als iemand zo'n huis accepteert en er toch niks voor doet? Dan is het ineens ook jouw realiteit.

Natuur-fanaat

Methusalah schreef:
13 mei 2026 16:24
Natuur-fanaat schreef:
kuklos schreef:

Is dat niet een beetje struisvogelgedrag dan. Want door te ontkennen verdwijnt het niet, noch de invloed die het heeft op jouw leven want invloed heeft het zeker.
Wat voor invloed heeft het op mijn leven dan?

Ik ben mij bewust van alles dat er gaande is in de wereld. Ik kies er gewoon bewust voor om mij er niet mee bezig te houden.

Natuur-fanaat

kuklos schreef:
13 mei 2026 16:28
Natuur-fanaat schreef:
kuklos schreef:

Nee hoor, het is ook jouw realiteit.
Natuur-fanaat schreef:
We hebben woningnood in Nederland. Mensen zijn al blij als ze een huis kunnen krijgen. En wat als iemand zo'n huis accepteert en er toch niks voor doet? Dan is het ineens ook jouw realiteit.
Dan betaalt iemand toch VvE waarvan dus ook gekozen kan worden om onderhoud te betalen. Dus, ik zie nog steeds geen probleem............ Behalve dat heel Nederland zogenaamd welvarend is maar eigenlijk gewoon een arm land waar Jan alleman niet meer een huis kan betalen. Anyway, ik zou hier toch niet willen settelen en ook geen huis kopen. Maar dat is mijn persoonlijke kijk.

GerdeV

Ongelezen bericht door GerdeV »

Natuur-fanaat schreef:
13 mei 2026 15:49
Jammer om te horen dat dat jouw ervaring is. 'Zo gaat dat nu eenmaal' is echter niet hoe ik het zie..... Ik denk dat er veel factoren meespelen die bepalen of mensen betrokken zijn of niet.
Precies, en als je er zo tegenaan kijkt leidt dat tot vanzelf tot enige mildheid ;)
Maar liefst 50% van de mensen in Nederland van 15 jaar of ouder doet vrijwilligerswerk https://nos.nl/artikel/2566324-helft-va ... populairst
Prachtig en positief!
Mijn ervaring - ook bij een grote club overigens -: veel vrijwillige inzet. Vooral senioren sloven zich van harte uit in allerlei werkzaamheden.
Get wat 'jeugdigere' deel, tussen '20 en 40 jaar is erg ondervertegenwoordigd' meldt het bestuur.
Ik ken hun beweegredenen niet maar gok op alle ballen in de lucht qua werk en gezinsleven.
In mijn groepje zit iemand die al jaren mantelzorgt voor vader en moeder. Die heeft praktisch en mentaal geen ruimte.
In dat groepje ook een tweetal mensen dat fysiek en/of psychisch een potje sporten net aankunnen maar verder nauwelijks aan het 'gewone leven' in deelnemen.
In de vereniging zijn er ook mensen die gebruik maken van de faciliteiten maar geen behoefte hebben aan vrijwilligerswerk. Die kunnen tegen betaling van 50 euro hun bijdrage afkopen.

Wat voor het clubgevoel niet helpt zijn de semantische keuzes van het bestuur in zijn uitingen: 'de kantjes ervan aflopen', 'profiteren', 'proberen er onderuit te komen' enzovoort.
Dat genereert een 'wij' tegen 'zij' gevoel dat je hier ook in de discussie terugvindt.
Jammer en onnodig.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
Het wordt altijd lastig in een discussie als er impliciet of expliciet termen als “altijd” of “nooit” een rol gaan spelen. Zo ook hier.

De geschiedenis heeft helaas uitgewezen dat er vaak ruzie (klein of groot) ontstaat tussen mensen en groepen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat dat altijd zo is, en ook niet dat een eventueel ontstane ruzie niet gewoon opgelost kan worden.

De wereld is gelukkig ook vol van voorbeelden waarin samenwerken wel goed gaat. En ik denk dan heel simpel: zelfs als dat na X jaar uit elkaar valt, dan hebben we toch mooi een lange periode samen kunnen werken.

Toepassend op het topic: ik heb hier een paar straten vandaan een heel mooi voorbeeld waarin het fantastisch werkt om een eigen en een gezamenlijke tuin te hebben, beheerd door de bewoners van het complex zelf. Functioneert al 20 jaar prima, ondanks steeds vertrekkende en weer nieuwe bewoners. Het kan dus wel.

En ook hier: als er ooit mensen komen wonen die het niet meer met elkaar kunnen vinden, kan je altijd nog een tuinman inschakelen.

Natuur-fanaat

GerdeV schreef:
14 mei 2026 09:44
Natuur-fanaat schreef:
13 mei 2026 15:49
Jammer om te horen dat dat jouw ervaring is. 'Zo gaat dat nu eenmaal' is echter niet hoe ik het zie..... Ik denk dat er veel factoren meespelen die bepalen of mensen betrokken zijn of niet.
Precies, en als je er zo tegenaan kijkt leidt dat tot vanzelf tot enige mildheid ;)
Maar liefst 50% van de mensen in Nederland van 15 jaar of ouder doet vrijwilligerswerk https://nos.nl/artikel/2566324-helft-va ... populairst
Prachtig en positief!
Mijn ervaring - ook bij een grote club overigens -: veel vrijwillige inzet. Vooral senioren sloven zich van harte uit in allerlei werkzaamheden.
Get wat 'jeugdigere' deel, tussen '20 en 40 jaar is erg ondervertegenwoordigd' meldt het bestuur.
Ik ken hun beweegredenen niet maar gok op alle ballen in de lucht qua werk en gezinsleven.
In mijn groepje zit iemand die al jaren mantelzorgt voor vader en moeder. Die heeft praktisch en mentaal geen ruimte.
In dat groepje ook een tweetal mensen dat fysiek en/of psychisch een potje sporten net aankunnen maar verder nauwelijks aan het 'gewone leven' in deelnemen.
In de vereniging zijn er ook mensen die gebruik maken van de faciliteiten maar geen behoefte hebben aan vrijwilligerswerk. Die kunnen tegen betaling van 50 euro hun bijdrage afkopen.

Wat voor het clubgevoel niet helpt zijn de semantische keuzes van het bestuur in zijn uitingen: 'de kantjes ervan aflopen', 'profiteren', 'proberen er onderuit te komen' enzovoort.
Dat genereert een 'wij' tegen 'zij' gevoel dat je hier ook in de discussie terugvindt.
Jammer en onnodig.
Leuk om het ook eens van een positieve kant te lezen :D Precies! 50% die vrijwilligerswerk doet vind ik geweldig om te zien. Ik denk ook dat merendeel van de mensen bereid is zolang het hen maar aan het hart gaat.... Nog niet eens te spreken over de voldoening en onderlinge connectie die veel mensen halen uit het inzetten voor een groter doel als collectief.

Verder , als 25-jarige, kan ik inderdaad beamen dat het vaak komt door het omhoog houden van alle ballen. In mijn omgeving zie en hoor ik steeds vaker mensen die erdoorheen zitten, worstelen met hun mentale gesteldheid, moeite hebben met rondkomen of het hoofd boven water houden... Voorheen heb ik vrijwilligerswerk gedaan, maar sinds mijn studie en daarbij het op mezelf wonen en daarbij helaas ook nog een gevoeligheid voor mentale overbelasting, is dat te veel. Mijn moeder heeft vaker benoemd hoe erg het studie systeem is veranderd, veel van mijn leeftijd beginnen aan het 'volwassenen leven' met een gigantische schuld, soms al met jaren stress achter de rug om maar het hoofd boven water te houden en dan daarbij dat in deze markt het bijna onmogelijk is om een huis te kopen als starter/huurders vaak net rondkomen. Dit weegt zwaar op een mens. Ik vind het geen wonder dat er zoveel jongeren/jong-volwassenen kampen met mentale gesteldheid.

Persoonlijk denk ik dat het 'wij' tegen 'zij' inderdaad dit soort discussies en dus onnodige ruzies in stand houdt. We weten nooit waar iemand mee te dealen heeft in zijn dagelijks leven, dat kunnen we niet altijd van de buitenkant zien. Erover oordelen schiet niemand iets mee op en ze dan maar wegzetten als iemand die de kantjes ervan af loopt terwijl een mogelijk alles eraan doet om alleen al het hoofd boven water te houden, is spijtig in mijn ogen. Ik denk dat de wereld er anders uit zou zien als we allemaal verder kijken dan onze neus lang is en begrip op kunnen brengen voor het feit dat we simpelweg niet altijd iemands beweegredenen weten... In ieder geval niet totdat we open genoeg staan om te zien dat mogelijk, ze er echt alles aan doen dat ze kunnen met de capaciteit die ze hebben. Ik denk dat uiteindelijk iedereen gewoon zijn best doen om te roeien met de riemen die ze hebben en dat ziet er voor ieder persoon anders uit

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Natuur-fanaat schreef:
14 mei 2026 11:11
Ik denk dat uiteindelijk iedereen gewoon zijn best doen om te roeien met de riemen die ze hebben
En wat doen we met hen die dat niet doen, m.a.w. profiteren en de kantjes ervan af lopen? Zij die geen zin hebben om te werken maar wel een uitkering pakken en eisen?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
14 mei 2026 12:06
Natuur-fanaat schreef:
Ik denk dat uiteindelijk iedereen gewoon zijn best doen om te roeien met de riemen die ze hebben
En wat doen we met hen die dat niet doen, m.a.w. profiteren en de kantjes ervan af lopen? Zij die geen zin hebben om te werken maar wel een uitkering pakken en eisen?
De vraag is of “we” (wie zijn dat?) daar überhaupt iets mee moeten. Misschien is vaak juist dat idee dat je er iets mee moet wel de oorzaak van die ruzies…

Discussie gaat offtopic overigens, maar wel boeiend :wink:

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
14 mei 2026 11:07
Het wordt altijd lastig in een discussie als er impliciet of expliciet termen als “altijd” of “nooit” een rol gaan spelen. Zo ook hier.
Dat stellige draagt inderdaad niet bij aan wederzijds begrip. 8)

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

Moneyman schreef:
14 mei 2026 12:17
J. Deltoer schreef:
Natuur-fanaat schreef:
De vraag is of “we” (wie zijn dat?) daar überhaupt iets mee moeten. Misschien is vaak juist dat idee dat je er iets mee moet wel de oorzaak van die ruzies…

Ik lees net in een ander topic dat "off-topic bijdragen niet meer gewenst zijn". Dat blijkt (niet alleen in dit topic) bepaald niet het geval te zijn.

Natuur-fanaat

De Posthoorn schreef:
14 mei 2026 12:27
Moneyman schreef:
14 mei 2026 12:17
J. Deltoer schreef:

Ik lees net in een ander topic dat "off-topic bijdragen niet meer gewenst zijn". Dat blijkt (niet alleen in dit topic) bepaald niet het geval te zijn.
Hihi, nee, ik vind het altijd interessant hoe mensen denken......... Kijken op de wereld.

On-topic: ik heb nog steeds respondenten nodig dus als iemand dit ziet en nog niet heeft ingevuld, graag😁🙏🏻🌱🦋✌🏻

Plaats reactie