Het Verdienmodel van Evidensia en PetSecur: Medische Missers en de "Polis-plundering"
Re: Het Verdienmodel van Evidensia en PetSecur: Medische Missers en de "Polis-plundering"
Deze claim lijkt me inderdaad niet heel reeel. Waar ik het wel mee eens ben is dat dit soort klinieken (Evidensia _Anicura, etc) niks meer met dierenarts-praktijken te maken hebben maar gewoon beleggingsmaatschappijen zijn. Eigenaars zijn vaak helemaal geen dierenarts en het gaat ze alleen maar om zo veel en snel mogelijk te cashen. Ook mijn dierenarts die in loondienst was is meteen vertrokken toen haar vestiging onder beheer van Evidensia kwam. Ze is gelukkig eigen praktijk gestart waar ik nu gebruik van maak. Hun consulten en prijzen van medicatie slaan nergens meer op. Het wordt tijd dat de ACM hier gaat ingrijpen al heb ik ook van deze autoriteit geen hoge pet op wat betreft daadkracht.
Re: Het Verdienmodel van Evidensia en PetSecur: Medische Missers en de "Polis-plundering"
Het probleem is dat de ACM dan wel de bevoegdheden moet hebben om dit te kunnen doen. En duidelijke kaders welke sectoren er dan wel en niet onder ACM toezicht gaan vallen.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~b7f9d9d4/
Een paar jaar geleden vond de overheid het nog ongewenst dat investeringsmaatschappijen investeerde in de midden huurmarkt. Nu die verjaagd zijn met financiële maatregelen en de wet betaalbaar huren, blijkt dat niemand anders in die markt stapt en er nog grote tekorten aan midden huurwoningen ontstaan doordat de eerdere investeerders nu uitponden en niemand na aankoop de woning opnieuw gaat verhuren.Toch zit niet iedereen op nieuw gereedschap voor de ACM te wachten. Bedrijfslobbyclubs VNO-NCW en MKB-Nederland hebben er zelfs ‘zeer grote zorgen over’, schreven zij in reactie op het wetsvoorstel. Ten eerste spelen problemen met private equity maar in een paar sectoren, vinden zij, terwijl de ACM met het wetsvoorstel in theorie bij alle overnames in de hele economie mag meekijken.
Bedrijven zullen daarom voor de zekerheid bij elke kleine overname juridisch advies inwinnen, voor het geval de ACM ineens wil meekijken, en dat is duur. Ook de Raad van State stipt aan dat het nu wel een erg ongerichte maatregel is. Hierdoor zou de ACM zich veel extra werk op de hals halen.
Als je de investeerders de dierenkliniek markt uit jaagt, dan is het maar de vraag wie er bereidt zijn dik te investeren en klinieken te openen met dure apparatuur zoals een MRI scanner?
Alsof we blij moeten zijn met die investeerders. Die doen dat op de eerste plaats louter voor eigen gewin.
Dan vergelijk ik graag met vroeger. Liever betaalbare ipv torenhoge tarieven , dan maar geen MRI scanner en winstuitkeringen.
Dat kan, is een optie. Alleen wilde TS in deze casus juist een dure MRI scan. En mede omdat de dierenarts daar niet meteen aan mee wilde werken, wil TS dus een schade vergoeding van 50.000 euro.
Vroeger was de optie al snel een spuitje geven als de kosten van een ziek huisdier op dreigde te lopen. Om het dier onnodig lijden te besparen zei men dan. Of omdat de benodigde behandeling zoals een operatie gewoon niet aangeboden werd. Tegenwoordig zijn dieren meer een onderdeel van het gezin, vaak worden kosten nog moeite worden gespaard om het huisdier zo lang mogelijk een goed leven te laten hebben. En dan krijg je ook dure klinieken waar bijna alles mogelijk is tegen een hoog prijskaartje. Die zo hoog oplopen dat je je huisdier er ook nog nauwelijks voor kan verzekeren.
Het is een beetje vergelijkbaar met tandartsen. Vroeger had ik een tandarts met praktijk aan zijn eigen huis. Kleine behandelruimte met een oude stoel en zo'n oude boren set. Mond hygiëniste was er niet, tandsteen werd bij de controle met de boor verwijderd. De enige vulling beschikbaar was de zwarte almagaan. Bij grote problemen was de oplossing vaak gewoon trekken. Een kunstgebit voor je zestigste was vroeger dan ook heel normaal. Een rekening kreeg je niet, was je voor verzekerd.
Nu ga ik naar een tandheelkundig centrum. Gebouwd door een investeerder. Mooi gebouw, prachtig ingericht en met de modernste apparatuur. Elke twee jaar even in met de kin in een speciaal apparaat staan, en voilà de tandarts heeft actuele foto's van mijn gehele gebit. Vullingen qua kleur matchen bij de kleur van mijn gebit. En bij serieuze problemen, zijn er veel opties. Tot aan implantaten aan toe.
Onlangs nog een diepreiniging gehad van de mond hygiëniste, de tanden werden onder het tandvlees schoongemaakt om ontstekingen te verwijderen/voorkomen. Meerdere keren geweest, totale kosten richting de 1000 euro.
Alleen betaal ik het nu dus allemaal zelf. Het is veel duurder dan vroeger. Een tandarts verzekering is duur en dekt heel veel niet. Maar de kans dat ik oud wordt met mijn eigen tanden en kiezen, die is stukken groter geworden.