Vakantiegeld afschaffen, loon verhogen?
-
Consumenneke
Vakantiegeld afschaffen, loon verhogen?
De talkshow-econoom Jona van Loenen kwam deze week met een spitsvondige suggestie in zijn blog De Undercover Econoom: schaf het vakantiegeld af. Zijn timing is goed, want veel huishoudens kijken rijkhalzend uit naar dat jaarlijkse extraatje.
Van Loen legt uit dat vakantiegeld ooit bij wet is ingesteld omdat werkgevers beseften dat uitgeruste werknemers productiever zijn en dus vakantie wilden bevorderen. Door het bedrag in mei/juni uit te keren zou vakantiegeld als doelbeloning werken.
Sinds 1968 is de bestemming echter voor veel huishoudens veranderd in een jaarlijkse financiële schoonmaak. Het geld wordt niet benut voor vakantie, maar om opgelopen schulden te betalen, een wasmachine te vervangen of achterstallige rekeningen te vereffenen. Een enkeling beloont zichzelf met een extraatje.
Van Loenen suggereert: schaf het vakantiegeld af en verhoog de lonen met 8%.
Goed idee of niet?
(Suggestie: bewaar persoonlijke meningen over de persoon voor een andere plekje. Reageer op het onderwerp zelf asjeblieft...)
Van Loen legt uit dat vakantiegeld ooit bij wet is ingesteld omdat werkgevers beseften dat uitgeruste werknemers productiever zijn en dus vakantie wilden bevorderen. Door het bedrag in mei/juni uit te keren zou vakantiegeld als doelbeloning werken.
Sinds 1968 is de bestemming echter voor veel huishoudens veranderd in een jaarlijkse financiële schoonmaak. Het geld wordt niet benut voor vakantie, maar om opgelopen schulden te betalen, een wasmachine te vervangen of achterstallige rekeningen te vereffenen. Een enkeling beloont zichzelf met een extraatje.
Van Loenen suggereert: schaf het vakantiegeld af en verhoog de lonen met 8%.
Goed idee of niet?
(Suggestie: bewaar persoonlijke meningen over de persoon voor een andere plekje. Reageer op het onderwerp zelf asjeblieft...)
Re: Vakantiegeld afschaffen, loon verhogen?
Nu spaart de werkgever 11 maanden lang acht procent van het loon en keert dat gespaarde geld in één keer uit. Voor veel mensen een uitkomst, schulden kunnen afgelost worden, een noodzakelijke vervanging van de wasmachine kan gedaan worden. En mensen zonder schulden, boeken er een leuke vakantie mee.
Zou het maandelijks uitgekeerd worden, dan ging het zeer waarschijnlijk gewoon op, er was wat meer beschikbaar dus wat extra uitgaven aan luxe is zo gebeurt. Niet iedereen heeft de discipline om maandelijks te sparen voor grote uitgaven.
Een uitstekend werkende regeling, werkelijk geen enkele reden om hem af te schaffen.
Zou het maandelijks uitgekeerd worden, dan ging het zeer waarschijnlijk gewoon op, er was wat meer beschikbaar dus wat extra uitgaven aan luxe is zo gebeurt. Niet iedereen heeft de discipline om maandelijks te sparen voor grote uitgaven.
Een uitstekend werkende regeling, werkelijk geen enkele reden om hem af te schaffen.
bupaul
, Nijogeth
, Aygulf
, sergio1963
, Smokey20
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
NeoDutchio
Men leeft van het geld dat binnenkomt. Of er nu netto €2.000 of €2.160 binnenkomt, het gaat op. Nu kunnen mensen schoon schip maken, straks niet meer.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
J. Deltoer
Eens met Speedy en Neo.
Mijn laatste werkgever bood de mogenlijkheid om het vakantiegeld maandelijks met het salaris te laten uitbetalen. Prima voor hen met gezonde zelfdiscipline.
Mijn laatste werkgever bood de mogenlijkheid om het vakantiegeld maandelijks met het salaris te laten uitbetalen. Prima voor hen met gezonde zelfdiscipline.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 mei 2026 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Beste J. Deltoer, we hebben de laatste zin van deze post verwijderd, omdat het persoonlijk iemand aansprak en niets met het topic te maken heeft. Met vriendelijke groet, Redactie Radar.
Reden: Beste J. Deltoer, we hebben de laatste zin van deze post verwijderd, omdat het persoonlijk iemand aansprak en niets met het topic te maken heeft. Met vriendelijke groet, Redactie Radar.
Sinds wanneer is een suggestie over iets wat al zeer vele jaren bestaat en volop wordt toegepast "spitsvondig"?
Zou bijna denken dat zowel Jona van Loenen als TS nog nooit van een IKB hebben gehoord...
J. Deltoer
vindt dit leuk
Ook ik kreeg een werkgever die het vakantiegeld met het normale loon uitkeerde. Stond wel apart op de loonstrook.
Door een automatische overschrijving aan te maken naar mijn spaarrekening keerde ik daarna altijd mijzelf een keer per jaar vakantiegeld uit. Zou ik dit niet doen dan hou je niets over, je leeft toch naar het salaris dat netto op de rekening binnenkomt......
Door een automatische overschrijving aan te maken naar mijn spaarrekening keerde ik daarna altijd mijzelf een keer per jaar vakantiegeld uit. Zou ik dit niet doen dan hou je niets over, je leeft toch naar het salaris dat netto op de rekening binnenkomt......
Nee, dat is een keuze die mensen zelf maken. iedere personal finance goeroe adviseert om eerst een stuk opzij te zetten en van het resterende deel te leven. In plaats van de omgekeerde weg, te weten uitgeven wat je hebt en een eventueel resterend deel te sparen.
Sira
vindt dit leuk
Zoals ik zei: ik ken mijzelf en doe daarom "het juiste".
Ik zou het vakantiegeld nooit van zijn leven afschaffen. Voor veel mensen geeft dit ademruimte, doordat ze even financieel wat op kunnen vangen. Geld dat men gedurende het jaar waarschijnlijk wel extra uit zou geven.
Daarnaast gaat volgens het CBS 80% van de Nederlanders op vakantie. Oftewel, men geeft wel degelijk geld uit aan een vakantie (het doel van vakantiegeld).
Wat ik wel zou afschaffen is de hogere belasting. Het is gewoon uitgesteld loon en zou ook onder de arbeidskorting moeten vallen. Het nettobedrag van het vakantiegeld zou identiek moeten zijn aan het nettoloon.
Daarnaast gaat volgens het CBS 80% van de Nederlanders op vakantie. Oftewel, men geeft wel degelijk geld uit aan een vakantie (het doel van vakantiegeld).
Wat ik wel zou afschaffen is de hogere belasting. Het is gewoon uitgesteld loon en zou ook onder de arbeidskorting moeten vallen. Het nettobedrag van het vakantiegeld zou identiek moeten zijn aan het nettoloon.
marnix
vindt dit leuk
-
StevieNL81
Mn laatste 2 en ook huidge werkgevers hadden een Benefit budget, waar ook je 8% vakantiegeld in zat. Je kon zelf kiezen om het maandelijks uit te laten betalen, er vakantieuren van te kopen of op te sparen en jaarlijks laten uitbetalen.
Iedere werkgever heeft die vrijheid al...waarom verplichten?
Iedere werkgever heeft die vrijheid al...waarom verplichten?
Vakantiegeld is behoorlijke betutteling. Helaas heeft mijn werkgever er nog niet voor gekozen om het gewoon per maand te betalen maar van mij mag het per direct. Ik zie echt niet in waarom mijn werkgever voor mij moet sparen.
Dat is het uiteindelijk ook gewoon. Je moet alleen even geduld hebben tot je jaarlijkse aangifte IB.
Ja, dat weet ik. Maar ik vind dat een partij nutteloos. Regel dat gewoon direct.
Dan loop je het risico dat mensen opeens heel veel bij moeten betalen. Belasting gaat over wat je in een jaar verdient, niet wat je in een maand verdient. Het is gewoon een voorzorgsmaatregel. Die niet meer nodig is als je vakantiegeld gewoon afschaft en het direct in het maandelijkse brutosalaris verwerkt.
-
Teunbosseman
Ik ben zeer groot voorstander van IKB / Benefit budget / Persoonlijk Budget of hoe de werkgever dit ook noemt.
Bij mij zitten er meerdere bedragen in, niet alleen vakantiegeld.
Je hebt meerdere keuzes. Extra vrije dagen kopen, maandelijks of in 1 keer uitbetalen etc etc
Ik vindt vele malen beter dan 1 keer per jaar een bedrag ontvagen.
Ik koop er grotendeels vrije dagen. Blijft mijn inkomen ook net laag genoeg.
Bij mij zitten er meerdere bedragen in, niet alleen vakantiegeld.
Je hebt meerdere keuzes. Extra vrije dagen kopen, maandelijks of in 1 keer uitbetalen etc etc
Ik vindt vele malen beter dan 1 keer per jaar een bedrag ontvagen.
Ik koop er grotendeels vrije dagen. Blijft mijn inkomen ook net laag genoeg.
Consumenneke
vindt dit leuk
Eens met Teun: ik ben er ook groot voorstander van. Het geeft je veel meer flexibiliteit en voordelen van jaarlijks vakantiegeld. Je kunt vanuit je IKB vaak voordelig (tegen bruto-salaris) fietsplannen, sportscholen, vakbondsabonnementen, (werk)apparatuur en dergelijke financieren. En je kunt inderdaad flexibel zijn met vakantiedagen, je kunt uitbetalen per maand of op ieder gewenst moment, je kunt je fiscale toetsingsinkomen beïnvloeden, noem maar op.
Em je kunt er zelfs behoorlijk "creatief mee zijn" bij bijvoorbeeld aankomende salarisverhogingen en scheidingen (door verlof te kopen en later weer te verkopen).
Ik zie geen enkele reden waarom vast vakantiegeld in mei beter zou zijn. En degenen die dat wel willen, kunnen dat ook gewoon nog zelf regelen.
Em je kunt er zelfs behoorlijk "creatief mee zijn" bij bijvoorbeeld aankomende salarisverhogingen en scheidingen (door verlof te kopen en later weer te verkopen).
Ik zie geen enkele reden waarom vast vakantiegeld in mei beter zou zijn. En degenen die dat wel willen, kunnen dat ook gewoon nog zelf regelen.
De afschaffing van de vakantiegeldtoeslag met een loonsverhoging van 8% bruto per maand lijkt mij geen goed plan omdat het bruto jaarsalaris ook omhoog gaat en er over die 8% ook loonheffing en andere premies ingehouden worden.
Netto blijft er niet bijster veel van over en en hoger bruto jaarsalaris heeft ook invloed op de eventuele toeslagen die vooral voor mensen met een laag inkomen noodzakelijk is.
Het vakantiegeld maandelijks uitkeren zou kunnen maar dan blijft er netto nog weinig over omdat het vakantiegeld onder het bijzondere belastingtarief valt en voor de lagere inkomens is dat 33,5% van het bruto vakantiegeld bedrag.
Buiten het financiële plaatje om, de maand mei is een maand waar veel werknemers naar uitkijken want wat is er nu leuker om vooraf al plannen te maken waar het vakantiegeld voor gebruikt gaat worden.
Netto blijft er niet bijster veel van over en en hoger bruto jaarsalaris heeft ook invloed op de eventuele toeslagen die vooral voor mensen met een laag inkomen noodzakelijk is.
Het vakantiegeld maandelijks uitkeren zou kunnen maar dan blijft er netto nog weinig over omdat het vakantiegeld onder het bijzondere belastingtarief valt en voor de lagere inkomens is dat 33,5% van het bruto vakantiegeld bedrag.
Buiten het financiële plaatje om, de maand mei is een maand waar veel werknemers naar uitkijken want wat is er nu leuker om vooraf al plannen te maken waar het vakantiegeld voor gebruikt gaat worden.
Nee, niet afschaffen. Het vakantiegeld is hier hard nodig om een gat op te vullen.
Deze argumenten gaan niet op. Het maakt zowel fiscaal als qua sociale premies niets uit of er maandelijks of jaarlijks wordt uitbetaald.Ron5300 schreef: ↑20 mei 2026 14:02De afschaffing van de vakantiegeldtoeslag met een loonsverhoging van 8% bruto per maand lijkt mij geen goed plan omdat het bruto jaarsalaris ook omhoog gaat en er over die 8% ook loonheffing en andere premies ingehouden worden.
Dan is leren budgetteren waarschijnlijk een goed advies. Want je zit dan echt op de rand qua kwetsbaarheid.
Hoezo beter budgetteren? Zijn wij kampioen in als het een wedstrijd zou zijn. Er is hier alleen een halve AOW en een klein pensioentje. Wederhelft heeft al 25 jaar geen inkomen en geen uitzicht op werk meer. Hij is 18 jaar jonger dan ik dus voorlopig geen AOW. Gelukkig wel allerlei toslagen en aanvulling. Alles wordt duurder, maar daar kan het inkomen niet meer tegenop. We doen al niets meer, gaan nergens meer heen.