Inductiefornuis: aansluiten van een Perilex-stekker
-
witte angora
Inductiefornuis: aansluiten van een Perilex-stekker
Zoals al eerder aangegeven zit er eind van het jaar een verhuizing aan te komen naar een nagelnieuwe huurwoning. Een nagelnieuwe woning betekent: geen gasaansluiting. Geen gasaansluiting betekent: inductiekoken. Bij het oriënteren voor een inductiefornuis kwam ik uit op een onaangename verrassing.
Een inductiefornuis heeft een aansluiting nodig met een Perilex-stekker. In dit geval gaat het om een Perilex 2. Coolblue, en - al was hij niet echt duidelijk - de plaatselijke witgoedboer, gaven aan dat ze wel leveren, maar dat de Perilex-stekker niet aan het fornuis vast zit. Dat moet nog gebeuren, al weet ik niet eens of het ding überhaupt meegeleverd wordt. Zij doen de aansluiting in ieder geval niet. De reden zou zijn dat er geen standaard is. Het schijnt dat mensen het zelf kunnen, maar dat het advies is om een elektriciën in te schakelen. Verkeerd aansluiten kan tot flinke schade leiden.
De vragen:
- Klopt het dat er bij inductiefornuizen geen stekker aan het apparaat zit?
- Klopt het dat er geen standaard is, maar dat iedere situatie anders is? Zo ja, waarom is dat dan?
- Klopt het dat het beter is een electriciën in te schakelen? Of valt het eigenlijk wel mee en is het prima te doen? Wat zijn de risico's als je verkeerd aansluit?
- Stel dat ik na een aantal jaren weer zou gaan verhuizen. Dan gaat het fornuis natuurlijk mee. Ik heb niet voor niets afgezien van de mogelijkheid van een inbouwkookplaat. Kan ik die stekker dan gewoon in het stopcontact van de - dan - nieuwe woning steken? Of moet er dan opnieuw een electriciën bij komen?
Zijn er nog meer dingen die ik - en andere mensen, dit topic plaats ik niet voor niets op het Radarforum - moet weten?
Begrijp me niet verkeerd: verder ben ik nog steeds blij met de woning, meerderen hebben al aangegeven dat het exact de juiste woning op het juiste moment op de juiste plaats is. De kosten van de electriciën zijn natuurlijk peanuts op de totale kosten van een verhuizing.
Een inductiefornuis heeft een aansluiting nodig met een Perilex-stekker. In dit geval gaat het om een Perilex 2. Coolblue, en - al was hij niet echt duidelijk - de plaatselijke witgoedboer, gaven aan dat ze wel leveren, maar dat de Perilex-stekker niet aan het fornuis vast zit. Dat moet nog gebeuren, al weet ik niet eens of het ding überhaupt meegeleverd wordt. Zij doen de aansluiting in ieder geval niet. De reden zou zijn dat er geen standaard is. Het schijnt dat mensen het zelf kunnen, maar dat het advies is om een elektriciën in te schakelen. Verkeerd aansluiten kan tot flinke schade leiden.
De vragen:
- Klopt het dat er geen standaard is, maar dat iedere situatie anders is? Zo ja, waarom is dat dan?
- Klopt het dat het beter is een electriciën in te schakelen? Of valt het eigenlijk wel mee en is het prima te doen? Wat zijn de risico's als je verkeerd aansluit?
- Stel dat ik na een aantal jaren weer zou gaan verhuizen. Dan gaat het fornuis natuurlijk mee. Ik heb niet voor niets afgezien van de mogelijkheid van een inbouwkookplaat. Kan ik die stekker dan gewoon in het stopcontact van de - dan - nieuwe woning steken? Of moet er dan opnieuw een electriciën bij komen?
Zijn er nog meer dingen die ik - en andere mensen, dit topic plaats ik niet voor niets op het Radarforum - moet weten?
Begrijp me niet verkeerd: verder ben ik nog steeds blij met de woning, meerderen hebben al aangegeven dat het exact de juiste woning op het juiste moment op de juiste plaats is. De kosten van de electriciën zijn natuurlijk peanuts op de totale kosten van een verhuizing.
- wikop
Beste antwoord
Gekozen door witte angora
Re: Inductiefornuis: aansluiten van een Perilex-stekker
Ik vraag m af hoe de verzekering reageert als er iets mis gaat,en je zelf hebt aangesloten?
-
De Posthoorn
1. Zit er bij inductiefornuizen geen stekker aan het apparaat?
Ja, dat klopt.Veel inductiekookplaten en inductiefornuizen worden zonder Perilex‑stekker geleverd. Fabrikanten doen dit bewust omdat:
er meerdere aansluitvarianten bestaan (1‑fase kookgroep, 2‑fase, 3‑fase) de bedrading per woning verschilt verkeerd aansluiten kan leiden tot kortsluiting, overbelasting of schade daarom leveren winkels zoals Coolblue de stekker vaak niet gemonteerd.
2. Is er geen standaard voor Perilex‑aansluitingen?
Klopt — er is geen universele standaardbedrading.Hoewel de stekker zelf gestandaardiseerd is (5-polig), verschilt de interne toewijzing van de polen per situatie:
1‑fase kookgroep (2×16A)
2‑fase aansluiting
3‑fase aansluiting
verschillen per merk en type kookplaat
verschillen in groepenkast (kookgroep vs. krachtgroep)
Bronnen bevestigen dat het aansluitschema van de kookplaat leidend is, niet de wandcontactdoos. Daarom bestaat er geen “standaard Perilex‑bedrading”.
3. Is het beter om een elektricien in te schakelen?
Ja — dat is het officiële advies.Alle technische bronnen benadrukken dat een Perilex‑aansluiting:
NEN1010‑conform moet zijn, de juiste faseverdeling moet hebben , de juiste draaddikte moet gebruiken (meestal 5×2,5 mm²),
correct moet worden aangesloten om oververhitting, kortsluiting of schade te voorkomen
Een fout aangesloten Perilex kan leiden tot:
doorslaande groepen
verbrande aansluitingen
defecte kookplaat
potentieel brandgevaar
Daarom het advies om altijd een erkend installateur te gebruiken.
Ja, dat klopt.Veel inductiekookplaten en inductiefornuizen worden zonder Perilex‑stekker geleverd. Fabrikanten doen dit bewust omdat:
er meerdere aansluitvarianten bestaan (1‑fase kookgroep, 2‑fase, 3‑fase) de bedrading per woning verschilt verkeerd aansluiten kan leiden tot kortsluiting, overbelasting of schade daarom leveren winkels zoals Coolblue de stekker vaak niet gemonteerd.
2. Is er geen standaard voor Perilex‑aansluitingen?
Klopt — er is geen universele standaardbedrading.Hoewel de stekker zelf gestandaardiseerd is (5-polig), verschilt de interne toewijzing van de polen per situatie:
1‑fase kookgroep (2×16A)
2‑fase aansluiting
3‑fase aansluiting
verschillen per merk en type kookplaat
verschillen in groepenkast (kookgroep vs. krachtgroep)
Bronnen bevestigen dat het aansluitschema van de kookplaat leidend is, niet de wandcontactdoos. Daarom bestaat er geen “standaard Perilex‑bedrading”.
3. Is het beter om een elektricien in te schakelen?
Ja — dat is het officiële advies.Alle technische bronnen benadrukken dat een Perilex‑aansluiting:
NEN1010‑conform moet zijn, de juiste faseverdeling moet hebben , de juiste draaddikte moet gebruiken (meestal 5×2,5 mm²),
correct moet worden aangesloten om oververhitting, kortsluiting of schade te voorkomen
Een fout aangesloten Perilex kan leiden tot:
doorslaande groepen
verbrande aansluitingen
defecte kookplaat
potentieel brandgevaar
Daarom het advies om altijd een erkend installateur te gebruiken.
Een installateur inschakelen is goed voor veilig en zorgeloos woonplezier zonder onaangename verrassingen.
De meest voorkomende kookgroep aansluiting is 2 fasen 230 volt, daar zijn de fornuizen die door o.a. Coolblue verkocht worden ook op ingericht.
De fornuizen zijn voor alle soorten kookgroep aansluitingen geschikt maar dan zal de aansluiting in het fornuis zelf veranderd moeten worden.
Zonder kennis van elektro techniek zeker niet zelf aan beginnen en dat is mede de reden dat een inductie fornuis niet van een perilex stekker is voorzien.
De fornuizen zijn voor alle soorten kookgroep aansluitingen geschikt maar dan zal de aansluiting in het fornuis zelf veranderd moeten worden.
Zonder kennis van elektro techniek zeker niet zelf aan beginnen en dat is mede de reden dat een inductie fornuis niet van een perilex stekker is voorzien.
Overigens geldt voor het aansluiten van een gasfornuis / gaskookplaat hetzelfde advies. Dus in die zin is er niets nieuws.
Ik kreeg de stekker met kabel er los bij, dus niet aangesloten.
Geen wonder omdat de fabrikant niet weet hoe het stopcontactdeel is ingericht.
Bij een nieuw huis zal er ongetwijfeld een Perilex stopcontact aanwezig zijn voor een inductie plaat.
Het is dus een kwestie uit te (laten) zoeken hoe dat is geconfigureerd, met een kookgroep, twee gekoppelde automaten op een fase, twee fasen met twee losse automaten of drie fasen, met een driefasen automaat.
Ik heb zelf een drie fasen aangelegd, maar omdat het een twee fase inductie is wordt 1 fase niet gebruikt.
Wel makkelijk als in de de toekomst alsnog voor een 3 fase inductie wordt gekozen, kan dan zo aangesloten worden.
Geen wonder omdat de fabrikant niet weet hoe het stopcontactdeel is ingericht.
Bij een nieuw huis zal er ongetwijfeld een Perilex stopcontact aanwezig zijn voor een inductie plaat.
Het is dus een kwestie uit te (laten) zoeken hoe dat is geconfigureerd, met een kookgroep, twee gekoppelde automaten op een fase, twee fasen met twee losse automaten of drie fasen, met een driefasen automaat.
Ik heb zelf een drie fasen aangelegd, maar omdat het een twee fase inductie is wordt 1 fase niet gebruikt.
Wel makkelijk als in de de toekomst alsnog voor een 3 fase inductie wordt gekozen, kan dan zo aangesloten worden.
Dit is inderdaad gebruikelijk.witte angora schreef: ↑23 mei 2026 09:45
De vragen:
Het is niet dat er geen standaard is, er zijn echter binnen de standaard meerdere manieren om een kookgroep aan te sluiten. Bijvoorbeeld via 3 fasen, maar je ziet bijvoorbeeld ook kookgroepen van 2x 16A.- Klopt het dat er geen standaard is, maar dat iedere situatie anders is? Zo ja, waarom is dat dan?
Als je zelf niet bekend bent met dit soort zaken, ja. Risico's kan van alles zijn, van het uitschakelen van de automaat tot beschadigde apparatuur of zelfs brand als er iets niet goed aangesloten is.- Klopt het dat het beter is een electriciën in te schakelen? Of valt het eigenlijk wel mee en is het prima te doen? Wat zijn de risico's als je verkeerd aansluit?
Nee, dat kan niet zomaar. Immers die andere woning kan een andere manier gebruiken. Voorbeeld, je huidige woning heeft een 2x 16A kookgroep en je nieuwe woning een echte 3 fasen groep. Daar kan je dan uiteraard weer een electriciën voor laten komen.- Stel dat ik na een aantal jaren weer zou gaan verhuizen. Dan gaat het fornuis natuurlijk mee. Ik heb niet voor niets afgezien van de mogelijkheid van een inbouwkookplaat. Kan ik die stekker dan gewoon in het stopcontact van de - dan - nieuwe woning steken? Of moet er dan opnieuw een electriciën bij komen?
xflorisx
vindt dit leuk
-
witte angora
Maar eigenlijk kan het dan heel simpel.
Er zijn een beperkt aantal mogelijkheden binnen de woning. 2 Fasen, 3 fasen, 2 x 16 ampere, 2 x 25 ampere, en misschien nog wel wat. En het fornuis heeft van zichzelf natuurlijk maar één aansluitmogelijkheid.
Is het dan niet mogelijk een aantal standaardstekkers te maken, die je enerzijds in het fornuis kan pluggen en anderzijds in het perilex stopcontact? Je hoeft dan alleen te weten wat er in de woning zit. Een dikke sticker in de meterkast, en klaar. Desnoods met codes in Jip- en Janneketaal.
Er zijn een beperkt aantal mogelijkheden binnen de woning. 2 Fasen, 3 fasen, 2 x 16 ampere, 2 x 25 ampere, en misschien nog wel wat. En het fornuis heeft van zichzelf natuurlijk maar één aansluitmogelijkheid.
Is het dan niet mogelijk een aantal standaardstekkers te maken, die je enerzijds in het fornuis kan pluggen en anderzijds in het perilex stopcontact? Je hoeft dan alleen te weten wat er in de woning zit. Een dikke sticker in de meterkast, en klaar. Desnoods met codes in Jip- en Janneketaal.
Dat klopt niet, zie bijv. pagina 3 en 4 in deze handleiding die ik er even bij gepakt heb.witte angora schreef: ↑23 mei 2026 15:44Maar eigenlijk kan het dan heel simpel.
En het fornuis heeft van zichzelf natuurlijk maar één aansluitmogelijkheid.
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001703323_C.pdf
wikop
vindt dit leuk
-
witte angora
Ik heb er even naar gekeken, maar dit gaat om een inbouwkookplaat. Niet dat daar zoveel verschil in zit, maar soit. Dessalniettemin: ik zie maar twee mogelijkheden in het apparaat zelf.Cro schreef: ↑23 mei 2026 15:54Dat klopt niet, zie bijv. pagina 3 en 4 in deze handleiding die ik er even bij gepakt heb.witte angora schreef: ↑23 mei 2026 15:44Maar eigenlijk kan het dan heel simpel.
Dan zeg ik het anders: is het niet mogelijk voor fornuizen één of twee standaarden te introduceren? Hetzelfde zagen we na vele jaren met de USB-c aansluiting. Waarom is dat bij inductiefornuizen, perilex-stekkers en dito stopcontacten niet meteen goed geregeld? Als je weet welke stekker er bij het fornuis in moet, en welke stekker in het stopcontact, dan heb je feitelijk toch maar een beperkt aantal mogelijkheden, dusdanig dat je het gewoon kan standaardiseren? Mensen hoeven dan enkel te weten welke stekker ze precies moeten hebben. Stekker er aan twee kanten in, en klaar.
Dat zou mooi zijn als het gestandaardiseerd is, maar hoe ga je dan om met de honderdduizenden (of meer) reeds bestaande perilex-stopcontacten waarvan sommigen al heel lang geleden zijn geïnstalleerd? Als leverancier van de kookplaat kan je er dan nog steeds niet vanuit gaan dat de stekker op een bepaalde manier is bedraad. Dus lever je nog steeds zonder stekker ook als zouden nieuwe installaties een standaard hanteren.witte angora schreef: ↑23 mei 2026 19:44Ik heb er even naar gekeken, maar dit gaat om een inbouwkookplaat. Niet dat daar zoveel verschil in zit, maar soit. Dessalniettemin: ik zie maar twee mogelijkheden in het apparaat zelf.Cro schreef: ↑23 mei 2026 15:54Dat klopt niet, zie bijv. pagina 3 en 4 in deze handleiding die ik er even bij gepakt heb.witte angora schreef: ↑23 mei 2026 15:44Maar eigenlijk kan het dan heel simpel.
Dan zeg ik het anders: is het niet mogelijk voor fornuizen één of twee standaarden te introduceren? Hetzelfde zagen we na vele jaren met de USB-c aansluiting. Waarom is dat bij inductiefornuizen, perilex-stekkers en dito stopcontacten niet meteen goed geregeld? Als je weet welke stekker er bij het fornuis in moet, en welke stekker in het stopcontact, dan heb je feitelijk toch maar een beperkt aantal mogelijkheden, dusdanig dat je het gewoon kan standaardiseren? Mensen hoeven dan enkel te weten welke stekker ze precies moeten hebben. Stekker er aan twee kanten in, en klaar.
wikop
vindt dit leuk
-
witte angora
Kwestie van uitfaseren denk ik. De betaande apparaten en stopcontacten blijven zoals het is. Maar nieuwe apparaten en nieuwe woningen kunnen gestandaardiseerd worden. Na een jaar of 15 zal alles toch wel een keer vervangen zijn? En als er een installateur bij moet komen, dan kan hij de aansluiting vanuit de meterkast toch ook meteen aanpassen?
Een perilex is in principe geen gestandaardiseerde stekker. Die wordt ook gebruikt voor andere niet standaard toepassingen. Zo heb ik er ook de ventilatiebox op aangesloten. En net als iedere inductieplaat kan iedere box anders aangesloten zijn.
Je hoeft echt geen ervaren elektricien te zijn om een veilig een inductieplaat aan te sluiten. De gebruiksaanwijzing goed lezen en met een goede spanningsmeter kun je ver komen.
Je hoeft echt geen ervaren elektricien te zijn om een veilig een inductieplaat aan te sluiten. De gebruiksaanwijzing goed lezen en met een goede spanningsmeter kun je ver komen.
wikop
vindt dit leuk
Ik vraag m af hoe de verzekering reageert als er iets mis gaat,en je zelf hebt aangesloten?
witte angora
vindt dit leuk
Meten is weten, als je weet wat je meet. En daar zit de crux. Maar ik begrijp dat jij denkt dat een 3-jarige MBO opleiding niet nodig is om het vak te leren?xflorisx schreef: ↑24 mei 2026 08:07Een perilex is in principe geen gestandaardiseerde stekker. Die wordt ook gebruikt voor andere niet standaard toepassingen. Zo heb ik er ook de ventilatiebox op aangesloten. En net als iedere inductieplaat kan iedere box anders aangesloten zijn.
Je zal het defect geraakte inductiefornuis niet kunnen claimen bij de verzekering. Als het fout gaat nadat een installateur heeft zitten rommelen is die verantwoordelijk voor de schade.
En als de schade groter was (uitgefikte meterkast of zo) zaten er al andere problemen in de installatie.
-
Mister Twister
Ik zou eerst eens kijken hoe de aansluiting in de meterkast gemaakt wordt. Is het een krachtgroep of een kookgroep. In het laatste geval is de is de meest gebruikelijke aansluiting in nederland 2N/2L. De inductieplaat moet die aansluiting aankunnen. Aansluiting volgens op een krachtgroep natuurlijk ook. De aansluitingen in de stekker en de contactdoos worden daarop aangepast.
Koop niet zomaar op voorhand een kookplaat. Je zit er niet op te wachten om nadien je plaat te moeten ruilen of je stoppenkast geschikt te laten maken.
Koop niet zomaar op voorhand een kookplaat. Je zit er niet op te wachten om nadien je plaat te moeten ruilen of je stoppenkast geschikt te laten maken.
Dat heb je dan helemaal verkeerd begrepen. Wil je elektricien worden is een goede opleiding nodig.rwolters schreef: ↑24 mei 2026 10:53Meten is weten, als je weet wat je meet. En daar zit de crux. Maar ik begrijp dat jij denkt dat een 3-jarige MBO opleiding niet nodig is om het vak te leren?xflorisx schreef: ↑24 mei 2026 08:07Een perilex is in principe geen gestandaardiseerde stekker. Die wordt ook gebruikt voor andere niet standaard toepassingen. Zo heb ik er ook de ventilatiebox op aangesloten. En net als iedere inductieplaat kan iedere box anders aangesloten zijn.
Er zijn natuurlijk ook andere manieren en opleidingen die je die kennis kunnen verschaffen. Voor iemand die zelf meterkasten maakt en laadpalen aansluit is een inductieplaat natuurlijk een peulenschilletje.
Daarmee zeg ik niet dat iedereen dat zo maar kan. Weet wat je doet.