Technische fout met bagage bij D-reizen / Prijsvrij

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
dennis1982

Technische fout met bagage bij D-reizen / Prijsvrij

Ongelezen bericht door dennis1982 »

Ik wil graag een waarschuwing en mijn ervaring delen over een hardnekkige systeemfout op de website van D-reizen en Prijsvrij.
Als je niet heel goed oplet tijdens het boeken, raak je zonder dat je het doorhebt je grote handbagage kwijt bij de luchtvaartmaatschappij.
Dit is wat er technisch misgaat:
  • 1. De selectie: Tijdens het boeken kies je bewust voor de duurdere klassen, de 'Economy Value Deal' (bijvoorbeeld via SunExpress) of de 'Economy Saver Deal' (bijvoorbeeld via Pegasus).
  • 2. De belofte: In de officiële vergelijkingstabellen op de site staat bij deze deals zwart-op-wit een groen vinkje bij 8 KG grote handbagage (trolley) én 20 KG ruimbagage. Ook in het winkelmandje en de eindsamenvatting blijven deze luxe klassen netjes staan
  • 3. De fout: Pas op de pagina 'Extra's' springt er linksboven in de hoek ineens een platte tekst tevoorschijn die zegt dat er maar 3 KG of 4 KG handbagage (alleen een kleine tas) inbegrepen is. Dit is de tekst van de goedkoopste Light-variant.
  • 4. De factuur: Deze foutieve, beperkte tekst wordt helaas overgenomen op je definitieve boekingsbevestiging, ook al staat er in de tabel daarnaast wel gewoon dat je de duurdere 'Value' of 'Saver' klasse hebt gekocht
Het resultaat?
Achter de schermen koopt het inkoopsysteem van Prijsvrij daadwerkelijk de uitgeklede Light-tickets (zonder grote handbagage) in bij de luchtvaartmaatschappijen.
Als je inlogt bij de airline, zie je dus dat er alleen een kleine tas voor onder de stoel is gereserveerd, terwijl je wel voor de duurdere deal hebt betaald!
De klantenservice en de lokale winkels verschuilen zich in eerste instantie achter de tekst op de bevestiging ("die is leidend") en weigeren het gratis aan te passen.
Zijn er meer mensen die dit onlangs hebben meegemaakt bij D-reizen of Prijsvrij?

Ik heb inmiddels een formele klacht ingediend om de 8 KG handbagage alsnog toegevoegd te krijgen.

daarnaast heb ik een aantal proefboekingen gemaakt, en een aantal foto's zal ik hier delen
Bijlagen
vluchtselectie
vluchtselectie
1. Dreizen Economy value deal class.jpg (19.84 KiB) 3745 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?
extra's pagina
extra's pagina
3. stap2 extra's.jpg (30.83 KiB) 3745 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?
overzicht voor definitieve betaling
overzicht voor definitieve betaling
4. overzicht voor het definitief boeken.jpg (46.24 KiB) 3745 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?

Speedy123

Re: Technische fout met bagage bij D-reizen / Prijsvrij

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik zit eventjes te kijken op de D-reizen site maar er is werkelijk geen touw aan vast te knopen.

De ene maatschappij heeft Economy en Economy light. De andere heeft Basic, Smart, Plus, dan weer Economy Value deal of Economy Saver Deals. Er zitten zelfs zes daagse vakantie deals tussen met 4 kg handbagage waarbij je ook geen vlucht met bagage kan boeken? Hoe dan?

Zit nog even mijn eigen vakantie te checken, die kan ik ook via D-reizen boeken maar dan zie ik ineens staan: Excl. transfer? De terugvlucht is om 07:15 in de ochtend van Heraklion (HER) maar het resort ligt 60 kilometer verderop. Dan moet je dus uitchecken voor 12 uur in de middag, zelf naar de luchthaven gaan en dan daar iets van 16 uur wachten op je vlucht. Als de luchthaven überhaupt niet dichtgaat 's nachts en je buiten op straat staat met je koffers. Nee bedankt.

En dan vlieg je heen met Sky Express, met de klasse Economy Sky Joy. Ook die klasse bestaat kennelijk. En dan heb je geen koffer, dan moet je namelijk de klasse Economy Sky Enjoy boeken :lol:

Na vijf minuutjes kijken naar allemaal draaiende icoontjes die de hele tijd andere prijzen en andere voorwaarden ophalen, ben ik er wel klaar mee. Zoveel kleine lettertjes en valkuilen. Dit is niets voor mij.

Ik zou zeggen, leer ervan en boek nimmer meer via zulke onoverzichtelijke sites.

dennis1982

Beste Speedy123,
​Dank voor je reactie! Je slaat de spijker direct op de kop: die "draaiende icoontjes" die constant op de achtergrond andere voorwaarden ophalen, zijn precies de kern van het probleem. Als consument mag je er natuurlijk gewoon op vertrouwen dat wat er in de grote vergelijkingstabel staat als aanbod, ook simpelweg is wat je koopt. Als ik extra betaal voor een 'Saver' of 'Value' deal inclusief 8 kg grote handbagage, hoor ik die ook te krijgen. Dat hun systemen achter de schermen haperen en willekeurig voorwaarden van goedkopere tickets gaan inladen, is een technische softwarefout. Het consumentenrecht is daar heel duidelijk in: een bedrijf mag de financiële gevolgen van een haperende website nooit afwentelen op de klant.
​Dat je er na 5 minuten al klaar mee bent begrijp ik helemaal, maar als je een reis van duizenden euro's hebt geboekt in het volste vertrouwen dat je de getoonde luxe klasse hebt gekocht, laat je het er natuurlijk niet bij zitten!

dennis1982

vandaag contact gehad, dat ze er naar aan het kijken zijn, zaterdag heb ik een afspraak gepland bij het lokale reisbureau, ik heb ook een video van het boekingsproces gemaakt, zodat iedereen kan zien dat de site fouten bevat.

ik zal jullie op de hoogte houden als er nieuws is.

dennis1982

beste mensen,

ik wil jullie laten weten dat de klacht nu door Dreizen is opgelost voor mijn boeking.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

dennis1982 schreef:
01 jun 2026 12:42
beste mensen,

ik wil jullie laten weten dat de klacht nu door Dreizen is opgelost voor mijn boeking.
Fijn om te horen dat het goedgekomen is. Hopelijk maken ze snel de website een stuk duidelijker zodat dit anderen niet overkomt in de toekomst.

Plaats reactie