Pakketbezorging DHL

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Sira

Pakketbezorging DHL

Ongelezen bericht door Sira »

Ik wil even reageren op het artikel ‘We hebben u gemist’, maar niemand aan de deur: pakketbezorging bron van frustratie".

Jongstleden zaterdag verwachtte ik 2 pakketten, 1 groot + 1 klein pakket, vervoerder was DHL.

Om 16.00 uur hoorde ik de DHL-bus voor mijn deur stoppen. Ik ga dan altijd direct naar ze toe om de pakketten in ontvangst te nemen.
De chauffeur kwam mijn afrit al aflopen met het grote pakket. Ik heb dat van hem aangenomen en hij ging weer terug naar de bus om het kleine pakket te halen.
Hij was een hele tijd aan het zoeken. Ondertussen had hij het bloedheet, want die bussen hebben geen airco. Ook lagen er nog heel wat pakketten in de bus en hij verwachtte dat hij pas tussen 20.00 - 21.00 uur klaar zou zijn.

Helaas kon hij het kleine pakket niet vinden en hij vreesde dat het in een bus op een andere route terechtgekomen was. Het kleine pakket zou dan na het weekend bezorgd worden. Was voor mij geen probleem.
Hij heeft toen het grote pakket opnieuw gescand en nu komt het, het kleine pakket moest aangemerkt worden als NIET THUIS. Hij gaf zelf aan dat dat voor de ontvanger onaangenaam klinkt, maar de chauffeurs hebben geen andere mogelijkheid in de scanner. Het pakket is bezorgd of bij ontbreken van een pakket "niet thuis".

De chauffeur vertrok weer en ik heb hem vanwege de hitte zaterdag nog een blikje Cola en een ijsje meegegeven.
Wat schetst mijn verbazing, 20 minuten later hoor ik een auto claxonneren en stoppen. Het bleek dezelfde DHL- chauffeur en hij was zijn collega buiten het dorp tegengekomen die het andere pakketje in de bus had en dat kwam hij nog even afgeven.

Kijk, zo kan het dus ook en de vermelding van "niet thuis" is nu ook opgehelderd.

Teundevos

Re: Pakketbezorging DHL

Ongelezen bericht door Teundevos »

Ik maak niet vaak mee dat pakketbezorgers worden getraceerd op een ijsje en cola. Alle lof voor u!

Sira

Teundevos schreef:
29 mei 2026 00:17
Ik maak niet vaak mee dat pakketbezorgers worden getraceerd op een ijsje en cola. Alle lof voor u!
Ik doe dat altijd en soms vragen chauffeurs of ik hun waterfles wil vullen.

Toen ik mijn bedrijf nog had, ben ik eens met een technische man van de fabriek naar een restaurant in Doorn gegaan (t.o. Huize Doorn) voor een reparatie. Ik dacht dat het in 2003 was, toen hadden we ook een bloedhete zomer. We zijn een half uur in de volle zon bezig geweest en er werd ons nog niet eens een glaasje water aangeboden De technische man was een Belg, maar de restauranteigenaar realiseerde zich niet dat ik uit de omgeving kwam. Eén keer raden waar ik nooit iets ben wezen eten of drinken, want dan kunnen ze het krijgen van me en deze verhalen doen het ook altijd goed op verjaardagen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Sira schreef:
28 mei 2026 22:28
Hij heeft toen het grote pakket opnieuw gescand en nu komt het, het kleine pakket moest aangemerkt worden als NIET THUIS. Hij gaf zelf aan dat dat voor de ontvanger onaangenaam klinkt, maar de chauffeurs hebben geen andere mogelijkheid in de scanner. Het pakket is bezorgd of bij ontbreken van een pakket "niet thuis".
Waarmee dus verklaart wordt hoe het kan dat ontvangers regelmatig thuis zitten te wachten op hun pakket maar dan ineens de melding ontvangen dat ze niet thuis waren en hun pakket nu naar een pakketpunt gaat.

DHL heeft er kennelijk bewust voor gekozen dat wanneer zij een fout maken, bijvoorbeeld bij het laden van de busjes, ze de ontvanger ervoor op laten draaien. De ontvanger mag dan zelf achter zijn pakketje aangaan dat dan negen van de tien keer afgegeven werd op een pakketpunt. Er vind ook geen compensatie plaats voor het niet aan huis bezorgen.

Wanneer de ontvanger klaagt bij de verkoper, dan krijgt die daar te horen dat DHL heeft laten weten dat de ontvanger zelf niet thuis was. Ze doen dus ook gewoon richting de verkoper voorkomen dat er daadwerkelijk een bezorg poging geweest is.

Sira

Speedy123 schreef:
29 mei 2026 11:16
Sira schreef:
28 mei 2026 22:28
Waarmee dus verklaart wordt hoe het kan dat ontvangers regelmatig thuis zitten te wachten op hun pakket maar dan ineens de melding ontvangen dat ze niet thuis waren en hun pakket nu naar een pakketpunt gaat.

DHL heeft er kennelijk bewust voor gekozen dat wanneer zij een fout maken, bijvoorbeeld bij het laden van de busjes, ze de ontvanger ervoor op laten draaien. De ontvanger mag dan zelf achter zijn pakketje aangaan dat dan negen van de tien keer afgegeven werd op een pakketpunt. Er vind ook geen compensatie plaats voor het niet aan huis bezorgen.

Wanneer de ontvanger klaagt bij de verkoper, dan krijgt die daar te horen dat DHL heeft laten weten dat de ontvanger zelf niet thuis was. Ze doen dus ook gewoon richting de verkoper voorkomen dat er daadwerkelijk een bezorg poging geweest is.
Ik probeer er mee te zeggen dat de chauffeur vaak de schuld krijgt en wordt afgesnauwd door de ontvanger, terwijl die er vaak niets aan kan doen. Die werkt zich de pleuris op z'n Hollands gezegd. Menig kantoorwerknemer tegenwoordig heeft om 16.50 uur het bureau al opgeruimd, zodat die stipt 17.00 uur naar huis kan.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Sira schreef:
29 mei 2026 11:32
Ik probeer er mee te zeggen dat de chauffeur vaak de schuld krijgt en wordt afgesnauwd door de ontvanger, terwijl die er vaak niets aan kan doen. Die werkt zich de pleuris op z'n Hollands gezegd. Menig kantoorwerknemer tegenwoordig heeft om 16.50 uur het bureau al opgeruimd, zodat die stipt 17.00 uur naar huis kan.
Er niets aan kan doen anders dan bij een bedrijf werken dat dit soort procedures hanteert. De chauffeur weet dat ook, die weet ook dat er pakketten onterecht gedumpt worden bij een pakketpunt waar de ontvanger niks aan kan doen. En dat de code 'ontvanger niet thuis' die hij intikt niet klopt. Maar ja, zo luiden de werkinstructies dus doet hij wat zijn managers van hem vragen.

En ja, het eerste aanspreek punt van een ontevreden consument krijgt vaak de volle laag. Zo gaat het ook op de telefonische helpdesk. De medewerker van een bedrijf dat bijna failliet gaat, weet ook wel dat de klagende klant die zijn bestelling nog niet ontvangen heeft, deze ook zeer waarschijnlijk niet meer gaat krijgen. Maar ja, ook die medewerker moet zich aan het belscript houden en de klant gerust stellen dat men er echt alles aan doet om zo snel mogelijk te leveren.

Maar goed, ik zal er niet te hard over oordelen, de chauffeur moet, net als de helpdesk medewerker, ook zijn huur betalen.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Voor het schijntje wat je voor pakketbezorging krijgt zou ik ook niet klantvriendelijk worden. Een groot deel van het probleem kan worden opgelost als we gewoon een realistisch bedrag voor bezorging gaan betalen. Als bezorgen "gratis" is gaan, zeker de grote winkels, de pakketbezorgbedrijven keihard onder druk zetten voor de laagst mogelijke prijs. En geen bedrijf wil Amazon of Bol kwijt raken als klant.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Wij hebben hier ook van die fijne bezorgers.ondertussen is denk ik bij jullie ook bekend dat ik minder mobiel ben,en die van dhl en post.nl zijn al op zondag terug gekomen,super van hun

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Besteldiensten werken dit ook vaak zelf in de hand. Deze kunnen bijna nooit aangeven hoe laat ze komen en vaak wordt dan ook nog eens het bezorgtijd veranderd of zelfs de bezorgdag. Je kunt van een consument niet verwachten dat deze 2 dagen thuis blijven omdat een bezorgdienst niet aflevert zoals met een verzender is afgesproken.
Dan leg ik het probleem bij de verzender neer en niet bij de bezorgdienst.
Als ik weet dat ik niet thuis ben laat ik een pakket bezorgen in een pakketautomaat. Als het dan alsnog naar een afhaalpunt gaat haal ik het zelf op, behalve bij PostNL. Dan laat ik het pakket teruggaan naar de verzender omdat ik weiger om mijn ID nummer te laten registreren. Dat laat ik de verzender ook weten.
Ik heb PostNL gevraagd hoe zij moet mijn gegevens omgaan en hoelang mijn gegevens bewaard blijven maar daar krijg ik geen antwoord op.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
30 mei 2026 09:28
Besteldiensten werken dit ook vaak zelf in de hand. Deze kunnen bijna nooit aangeven hoe laat ze komen en vaak wordt dan ook nog eens het bezorgtijd veranderd of zelfs de bezorgdag.
Rondom feestdagen en speciale momenten (black friday) komt het voor dat de bezorgdienst vertraging oploopt. Echter, in de meeste gevallen ligt de vertraging niet aan de bezorgdienst.
Als een verzender een pakket aanmeld plant de bezorger een dag in. Dus ja, een exacte bezorgtijd is dat nog niet in te plannen. Zo lang het pakket niet ontvangen is kan er ook niets bezorgd worden. Als de verzender het pakket te laat of een dag laten afgeeft, dan word de bezorging automatisch ook een dag later.

En ja, het komt ook voor dat een bezorger ziek is of een auto kapot is waardoor iemand anders de rit moet overnemen en hier vertraging bij ontstaat, maar dat is geen vast gegeven.

Ik_weet_niet_alles

NeoDutchio schreef:
30 mei 2026 10:26
Besteldiensten werken dit ook vaak zelf in de hand. Deze kunnen bijna nooit aangeven hoe laat ze komen en vaak wordt dan ook nog eens het bezorgtijd veranderd of zelfs de bezorgdag.
Rondom feestdagen en speciale momenten (black friday) komt het voor dat de bezorgdienst vertraging oploopt. Echter, in de meeste gevallen ligt de vertraging niet aan de bezorgdienst.
Als een verzender een pakket aanmeld plant de bezorger een dag in. Dus ja, een exacte bezorgtijd is dat nog niet in te plannen. Zo lang het pakket niet ontvangen is kan er ook niets bezorgd worden. Als de verzender het pakket te laat of een dag laten afgeeft, dan word de bezorging automatisch ook een dag later.

En ja, het komt ook voor dat een bezorger ziek is of een auto kapot is waardoor iemand anders de rit moet overnemen en hier vertraging bij ontstaat, maar dat is geen vast gegeven.
Hoezo ligt het niet aan de bezorgdienst? Via track en trace kan ik zien wanneer een pakket is aangenomen. Als ik dan 's morgens bericht krijg dat ze binnen bepaalde tijdsinterval komen en even later wordt dit tijdstip verandert om vervolgens te zien dat het een dag later wordt dan kunt u de schuld niet bij de verzender leggen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

30 mei 2026 11:12
Hoezo ligt het niet aan de bezorgdienst? Via track en trace kan ik zien wanneer een pakket is aangenomen. Als ik dan 's morgens bericht krijg dat ze binnen bepaalde tijdsinterval komen en even later wordt dit tijdstip verandert om vervolgens te zien dat het een dag later wordt dan kunt u de schuld niet bij de verzender leggen.
Deze kunnen bijna nooit aangeven hoe laat ze komen en vaak wordt dan ook nog eens het bezorgtijd veranderd of zelfs de bezorgdag.
Niet bepaald handig om zaken door elkaar te gaan gooien. En ja, ik eindigde mijn reactie ook met:
NeoDutchio schreef:

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Is die kans niet kleiner dat er iemand ziek wordt of een auto kapot gaat, dan dat ze zeggen, nu ff geen zin in?

Ik_weet_niet_alles

NeoDutchio schreef:
30 mei 2026 16:13
30 mei 2026 11:12
Deze kunnen bijna nooit aangeven hoe laat ze komen en vaak wordt dan ook nog eens het bezorgtijd veranderd of zelfs de bezorgdag.
Niet bepaald handig om zaken door elkaar te gaan gooien. En ja, ik eindigde mijn reactie ook met:
NeoDutchio schreef:
Dan moet ik concluderen dat de bezorgdiensten gezien het groot aantal klachten, een extreem hoog en bovengemiddeld ziekteverzuim kent of deze met hele slechte auto's rijden (afgezien van de vele deuken en plakband).

Senso

Ongelezen bericht door Senso »

Goed om te lezen. Bij alle klachten over pakket bezorging, zeker niet alleen bij DHL, vergeten we meestal de stress waaronder de medewerkers staan. De goede wil die ze eventueel hebben wordt al snel slachtoffer van een vaak onmenselijk systeem, gericht op winst over de ruggen van diegenen die het eigenlijke werk doen.
Wij krijgen geregeld via PostNL zware pakketten met drinkvoeding, die we zelf niet meer moeiteloos naar boven kunnen dragen. Tot ons geluk komt er vaak een oudere besteller (volgens mij al boven de pensioen leeftijd) die ze bij ons op de 1e verdieping aflevert, in tegenstelling tot andere, jongere en sportief gebouwde bestellers. Dan is af en toe een vijfje iets wat we graag doen.

Senso

Ongelezen bericht door Senso »

Besteldiensten werken dit ook vaak zelf in de hand. Deze kunnen bijna nooit aangeven hoe laat ze komen en vaak wordt dan ook nog eens het bezorgtijd veranderd of zelfs de bezorgdag. Je kunt van een consument niet verwachten dat deze 2 dagen thuis blijven omdat een bezorgdienst niet aflevert zoals met een verzender is afgesproken.
Dan leg ik het probleem bij de verzender neer en niet bij de bezorgdienst.
Als ik weet dat ik niet thuis ben laat ik een pakket bezorgen in een pakketautomaat. Als het dan alsnog naar een afhaalpunt gaat haal ik het zelf op, behalve bij PostNL. Dan laat ik het pakket teruggaan naar de verzender omdat ik weiger om mijn ID nummer te laten registreren. Dat laat ik de verzender ook weten.
Ik heb PostNL gevraagd hoe zij moet mijn gegevens omgaan en hoelang mijn gegevens bewaard blijven maar daar krijg ik geen antwoord op.
Ik kan met een gerust hart stellen dat het meestal niet aan de verzender ligt. Daar heb ik de afgelopen week alweer een bewijs van gezien.
Ik koop iets op Marktplaats, betaal voor verzending met 1 Euro extra voor aflevering op huisadres, want het is zwaar en ik ben niet zo fit meer.
Nadat het pakket op Maandag bij PostNL is afgeleverd krijg ik bericht van hen dat het zal worden afgeleverd bij het dichtstbijzijnde postagentschap.
Omdat ik er toch langs kom, vraag ik daar (in mijn eigen straat) de volgende dag of er al iets binnen gekomen is onder dat nummer. Blijkt dat ze geen helemaal pakketten ontvangen, omdat ze daar niet voldoende ruimte hebben.
Nog een dag en PostNL schrijft dat het zal worden afgeleverd bij een agentschap, een stuk verder weg.
24 uur later de melding dat dat niet gebeurd is, aangezien het grote aantal zendingen de capaciteit van die vestiging overschreden heeft. Morgen dus een nieuwe poging.
En dan, op Vrijdag, gaat de bel en word het toch aan de deur afgeleverd, zoals de bedoeling was.

Zo blijkt maar weer dat de gebruikte software niet werkt zoals het moet, iets wat wel vaker de oorzaak is van diverse problemen. Dat irriteert de ontvangers natuurlijk, maar "volgens de regels" is de afzender verantwoordelijk voor de levering. Dat is degene die de boze mensen aan de telefoon krijgt en er weer achteraan kan. Iets waar ik zelf in mijn verkopers-verleden voldoende ellende mee gehad heb.

Plaats reactie