De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
xflorisx

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Bericht door xflorisx »

Over de berekeningswijze zou ik enige kritiek kunnen hebben. Wel zijn de bedragen die genoemd worden wel ongeveer juist.

Wat zal mijn strategie zijn. Ik heb dan al jaren een dynamisch contract en een EV. Momenteel gebruiken we vooral de goedkoopste stroom en de duurdere leveren we terug. Vooral de EV wordt geladen met hele goedkope stroom.
Na 1 januari zal ik iets meer mijn eigen stroom moeten gaan gebruiken. De auto kan ik heel gemakkelijk instellen op half laadvermogen. Dat is dan laden met 5,5 kW terwijl de panelen vaak boven de 3 kW zitten.
Is er heel weinig zon zou ik nog kunnen gaan laden met 2,3 kW door middel van de grannylader.
Vorig jaar had ik al moeiteloos 40 % eigen verbruik van de zonnestroom. Als ik meer stroom zelf ga gebruiken kan ik veel hoger uitkomen. In de echte wintermaanden zit ik al meer dan 80 % eigen verbruik.

witte angora

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Bericht door witte angora »

Weet iemand hoe het met een boiler werkt? Die dingen hebben een inhoud van een dikke 100 liter, maar dat moet dus op temperatuur worden gehouden. Kan het mogelijk zijn dat je in de avond en nacht gewoon water gebruikt, en dat pas in de loop van de volgende ochtend aanvult met water dat dan pas opgewarmd wordt?

angel1978

Bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
17 jun 2026 19:00
Weet iemand hoe het met een boiler werkt? Die dingen hebben een inhoud van een dikke 100 liter, maar dat moet dus op temperatuur worden gehouden. Kan het mogelijk zijn dat je in de avond en nacht gewoon water gebruikt, en dat pas in de loop van de volgende ochtend aanvult met water dat dan pas opgewarmd wordt?
Dat zal afhankelijk zijn van de boiler en de aansturing daarvan.
Heb je een slimme boiler, dan kun je die vaak instellen op een bepaalde temperatuur en/of bepaalde tijdblokken en hoeft de boiler niet altijd aan te slaan bij watergebruik.
Heb je een domme boiler ( alleen een stekker en een vaste of via een analoge regeling van de temperatuur ) dan zal deze in principe zelf het warme water dat gebruikt wordt aanvullen met koud water dat weer opgewarmd wordt omdat de temperatuur gaat zakken.
Dit kun je evt. nog aansturen door er een slimme stekker tussen te zetten die de boiler alleen op bepaalde momenten aanstuurt ( bij veel opwek of lage prijzen bijvoorbeeld ). Wel moet je rekening houden met een legionella beveiliging die je dan in moet bouwen waarbij minimaal 1x in de week het water een uur lang minimaal 60 graden moet zijn.

witte angora

Hmmm... woningbouw, zo goedkoop mogelijk - op de open/inmeetdag zal ik de uitvoerder zeker vragen gaan stellen, maar ik vrees het antwoord al te weten.

jonis

Bericht door jonis »

xflorisx schreef:
17 jun 2026 18:29

Geheel afhankelijk van jouw apparatuur en sturing kan je dat nog wel meer geld kosten dan het missen van de kleine opbrengst.
Je omvormer kan wel eens eerder slijten van het vele regelen en meer aan/uit. Zeker als je van die mooie stroomverbruikers hebt die korte tijd veel gebruiken. Quookers zijn daar een mooi voorbeeld van. Ook zit er (geheel afhankelijk van je installatie) vertraging in het terugregelen van je omvormer. Dan krijg je dus even netgebruik wat je voor de volle pond mag betalen.

Maar mijn zegen heb je. Zouden meer mensen moeten gaan doen. Gaat de prijs van de zonnestroom omhoog en beur ik meer.
Maak je maar geen zorgen om wat je denkt te gaan beuren; dat gaat toch veranderen, voor rendement heb ik sowieso andere zaken.
In de aansturing van nom of zero-export vallen zeker altijd een paar kwh van tafel op jaarbasis, maar afgelopen maand was mijn netafname 1 kwh; dus dat volle pond maak ik me niet zo druk om.

Polvo176

Bericht door Polvo176 »

xflorisx schreef:
17 jun 2026 18:29

Geheel afhankelijk van jouw apparatuur en sturing kan je dat nog wel meer geld kosten dan het missen van de kleine opbrengst.
Je omvormer kan wel eens eerder slijten van het vele regelen en meer aan/uit. Zeker als je van die mooie stroomverbruikers hebt die korte tijd veel gebruiken. Quookers zijn daar een mooi voorbeeld van. Ook zit er (geheel afhankelijk van je installatie) vertraging in het terugregelen van je omvormer. Dan krijg je dus even netgebruik wat je voor de volle pond mag betalen.

Maar mijn zegen heb je. Zouden meer mensen moeten gaan doen. Gaat de prijs van de zonnestroom omhoog en beur ik meer.
Omvormers slijten niet van regelen, het is simpelweg niet meer dan een waarde in het geheugen zetten.
Mijn Growatt doet dat zelf al als de tarieven negatief zijn en mijn SMA staat standaard op zijn max van 3000 W.
Zet ik er 500 in dan levert hij nooit meer dan 500W.
Denk maar eens aan je telefoon, elke keer dat je dat scherm aanraakt veranderen er duizenden waarden net als bij een pc elke toets aanslag of muisklik waarden veranderen.
De levensduur is hier niet van afhankelijk.
Voorbeeld van automatische uitschakeling bij negatieve tarieven:
Growattneg.jpg
Growattneg.jpg (15.43 KiB) 280 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?

angel1978

Bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
17 jun 2026 19:51
Hmmm... woningbouw, zo goedkoop mogelijk - op de open/inmeetdag zal ik de uitvoerder zeker vragen gaan stellen, maar ik vrees het antwoord al te weten.
Een slimme stekker kost je een tientje..

xflorisx

Bericht door xflorisx »

@Polvo176
an regelen zal een omvormer ook niet extra van slijten. Dat doet die continu als er een wolkje voor de zon komt.
Als er aan/uit geschakeld gaat worden middels relais dan wordt dat wel anders. Ik waag mijn oude omvormer er maar niet aan.

witte angora

angel1978 schreef:
17 jun 2026 22:08
witte angora schreef:
17 jun 2026 19:51
Een slimme stekker kost je een tientje..
Ik heb er al een paar gezien. Zelfs eentje die drie stuks combineert met één afstandsbediening. Dat lijkt me wel wat. Vroeger had je van die stekkers met een paar pennetjes, die je op de kwartieren kon vastpinnen. Dat werkte prima, al denk ik dat zo'n afstandsbediening een stuk makkelijker is. Moet je het ding natuurlijk op een vaste plek leggen en niet halverwege de dag kwijtraken. Zit je zonder warm water.

angel1978

Bericht door angel1978 »

Het zelf schakelen al dan niet met een afstandbediening, afhankelijk van zon of dynamische tarieven gaat de lol.snel vanaf.

16again

Bericht door 16again »

J. Deltoer schreef:
17 jun 2026 09:31
.....De rest blijf ik terugleveren. Zou niet weten waarom ik dat zou moeten afknijpen met een niet dynamisch contract.
De vergoeding voor terug geleverde energie is zeer laag. Maar nog wel positief.
Echter, de energieleverancier kan terugleverkosten in rekening brengen, en dan kost terugleveren netto geld.

witte angora

angel1978 schreef:
17 jun 2026 22:36
Het zelf schakelen al dan niet met een afstandbediening, afhankelijk van zon of dynamische tarieven gaat de lol.snel vanaf.
Het zal meer dag en nacht zijn. Lijkt me het meest logisch, tenminste.

Ik zal ook eens kijken voor een sauna. Zo'n elektrische die flink stroom vreet. Lijkt me heerlijk, als in de zomer de mussen van het dak vallen, om dan de sauna in te kruipen, en daarna de tuinslang er over. En in de winter doe je dat natuurlijk niet, dan kost het teveel stroom.

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

16again schreef:
17 jun 2026 23:15
J. Deltoer schreef:
17 jun 2026 09:31
.....De rest blijf ik terugleveren. Zou niet weten waarom ik dat zou moeten afknijpen met een niet dynamisch contract.
De vergoeding voor terug geleverde energie is zeer laag. Maar nog wel positief.
Echter, de energieleverancier kan terugleverkosten in rekening brengen, en dan kost terugleveren netto geld.
Nu kan de leverancier inderdaad terugleverkosten vragen, maar zover ik weet mag dat na 1 jan 2027 niet meer.

16again

Bericht door 16again »

Daar denkt de vereniging eigenhuis anders over:
https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/z ... gsregeling
Het terugleveren van zonnestroom levert je straks waarschijnlijk bijna niks meer op of kan je zelfs geld kosten. Zoals je hierboven kon lezen, ontvang je vanaf 2027 een terugleververgoeding voor de teruggeleverde stroom maar betaal je ook terugleverkosten.

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

16again schreef:
18 jun 2026 08:27
Het terugleveren van zonnestroom levert je straks waarschijnlijk bijna niks meer op of kan je zelfs geld kosten. Zoals je hierboven kon lezen, ontvang je vanaf 2027 een terugleververgoeding voor de teruggeleverde stroom maar betaal je ook terugleverkosten.
U bevestigt juist mijn stelling. De huidige semi-vaste terugleveringsvergoeding verdwijnt. Er komt een vergoeding per kWh voor terug. Uiteindelijk ontvang je (bij normale contracten) nog een heel kleine vergoeding per kWh, maar nimmer negatief.

jonis

Bericht door jonis »

J. Deltoer schreef:
18 jun 2026 09:34
16again schreef:
18 jun 2026 08:27
U bevestigt juist mijn stelling. De huidige semi-vaste terugleveringsvergoeding verdwijnt. Er komt een vergoeding per kWh voor terug. Uiteindelijk ontvang je (bij normale contracten) nog een heel kleine vergoeding per kWh, maar nimmer negatief.
Volgens de link en bekend 2027:
Maar bij een aantal leveranciers zijn de terugleverkosten zelfs hóger dan de terugleververgoeding. Dit betekent dat je onderaan de streep moet betálen wanneer je stroom teruglevert.

witte angora

Dan moet je dus een leverancier kiezen bij wie de terugleverkosten aanzienlijk lager liggen. Zit er nu even naar te kijken. Vattenvall levert terugleverkosten per Kwh. Per saldo houdt je per Kwh 2,4 cent over. Als je weinig teruglevert, of als je nog niet weet hoeveel je gaat terugleveren, zou dat een mogelijkheid kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door witte angora op 18 jun 2026 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Bericht door Moneyman »

jonis schreef:
18 jun 2026 09:47
Maar bij een aantal leveranciers zijn de terugleverkosten zelfs hóger dan de terugleververgoeding. Dit betekent dat je onderaan de streep moet betálen wanneer je stroom teruglevert.
Ik dacht dat het vastgelegde uitgangspunt was dat de vergoeding voor teruggeleverde stroom redelijk moet zijn, waarbij "redelijk" gedefinieerd werd als "in ieder geval positief".

Ga dat nu ff niet nazoeken, maar dat was wat ik heb onthouden (en wat ik ook best logisch vind klinken).

Polvo176

Bericht door Polvo176 »

Moneyman schreef:
18 jun 2026 09:52
jonis schreef:
18 jun 2026 09:47
Ik dacht dat het vastgelegde uitgangspunt was dat de vergoeding voor teruggeleverde stroom redelijk moet zijn, waarbij "redelijk" gedefinieerd werd als "in ieder geval positief".

Ga dat nu ff niet nazoeken, maar dat was wat ik heb onthouden (en wat ik ook best logisch vind klinken).
Dat klopt voor wat betreft de vergoeding, die moet altijd positief zijn, maar dat zegt niks over de kosten die ze in rekening mogen brengen, bij elkaar opgeteld kan het resultaat negatief zijn.

witte angora

Heb er even verder naar gekeken. Voor zover ik kan zien worden de terugleverkosten overal per Kwh afgerekend, dus geen vast bedrag. Je kan dus precies zien hoeveel centen je over gaat houden. Het meeste zal tussen de 2 en 6 cent liggen, denk ik.

Die zonnepanelen zou ik dus nog maar even niet uitschakelen, want voor wat je afneemt betaal je exact hetzelfde als degenen zonder zonnepanelen.

Plaats reactie