De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Polvo176
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 sep 2023 12:44

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Polvo176 »

xflorisx schreef:
17 jun 2026 22:20
@Polvo176
an regelen zal een omvormer ook niet extra van slijten. Dat doet die continu als er een wolkje voor de zon komt.
Als er aan/uit geschakeld gaat worden middels relais dan wordt dat wel anders. Ik waag mijn oude omvormer er maar niet aan.
Ik heb mijn 12 jaar oude omvormer waar niks mee viel te regelen vervangen door een gebruikte SMA van een paar jaar oud van marktplaats voor een paar honderd euro.
Dankzij mensen die overstappen op een hybride omvormer met batterij kun je goedkoop aan een jonge omvormers komen.
Nu heb ik wel makkelijk praten, heb elektrotechnische diploma's en kan alles zelf instaleren, ook de meterkast aanpassen.
Maar alleen een andere omvormer ophangen en de zonnepaneel kabels omprikken zouden de meeste mensen zelf wel moeten kunnen doen.

jonis
Berichten: 2996
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door jonis »

Polvo176 schreef:
18 jun 2026 10:23

Maar alleen een andere omvormer ophangen en de zonnepaneel kabels omprikken zouden de meeste mensen zelf wel moeten kunnen doen.
Zou je verwachten.
Bij mij stond de nieuwe sma omvormer ( vorige ook sma) na een maand fout/ probleemloos functioneren 5 minuten na een update op storing; pe niet aangesloten.
Zelfs de beste techneuten en firma's maken hierin "fouten" en oplossing had de expert (volgens storingsdienst) toch wel dik uurtje en advies van zijn back-up kantoor voor nodig.
Toen was het draadje uitpluggen en aansluiten op groot aansluitblok en weer verder....

16again
Berichten: 17314
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
18 jun 2026 10:06
Heb er even verder naar gekeken. Voor zover ik kan zien worden de terugleverkosten overal per Kwh afgerekend, dus geen vast bedrag.
Ik kom juist een gestaffeld bedrag tegen. Regeling als deze:
Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Vanaf 1.000 kWh betaal je per jaar €166,31 inclusief btw aan vaste terugleverkosten. Dat is €0,46 inclusief btw per dag. 

Voor iedere 500 kWh die je daar boven extra teruglevert, betaal je €66,55 inclusief btw extra per jaar.
En dan is het wel handig de teruglevering te beperken tot 1000kWh

Moneyman
Berichten: 33033
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Polvo176 schreef:
18 jun 2026 10:00
Moneyman schreef:
18 jun 2026 09:52
jonis schreef:
18 jun 2026 09:47
Volgens de link en bekend 2027:

Ik dacht dat het vastgelegde uitgangspunt was dat de vergoeding voor teruggeleverde stroom redelijk moet zijn, waarbij "redelijk" gedefinieerd werd als "in ieder geval positief".

Ga dat nu ff niet nazoeken, maar dat was wat ik heb onthouden (en wat ik ook best logisch vind klinken).
Dat klopt voor wat betreft de vergoeding, die moet altijd positief zijn, maar dat zegt niks over de kosten die ze in rekening mogen brengen, bij elkaar opgeteld kan het resultaat negatief zijn.
Nee, ik bedoelde dat het netto resultaat altijd positief zou moeten zijn. Dat is gezien de politieke discussie over dit onderwerp ook het logische vertrekpunt. Ik ben benieuwd hoe het straks in de praktijk gaat uitwerken.

J. Deltoer
Berichten: 3426
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

16again schreef:
18 jun 2026 13:54
witte angora schreef:
18 jun 2026 10:06
Heb er even verder naar gekeken. Voor zover ik kan zien worden de terugleverkosten overal per Kwh afgerekend, dus geen vast bedrag.
Ik kom juist een gestaffeld bedrag tegen. Regeling als deze:
Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Vanaf 1.000 kWh betaal je per jaar €166,31 inclusief btw aan vaste terugleverkosten. Dat is €0,46 inclusief btw per dag. 

Voor iedere 500 kWh die je daar boven extra teruglevert, betaal je €66,55 inclusief btw extra per jaar.
En dan is het wel handig de teruglevering te beperken tot 1000kWh
Dat is de systematiek tot 31 dec 2026. Die houdt dus op en maakt plaats voor een tarief per kWh.

Of kunt u een link geven welke betrekking heeft op gestaffelde terugleververgoeding 2027?

Polvo176
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 sep 2023 12:44

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Moneyman schreef:
18 jun 2026 14:21

Nee, ik bedoelde dat het netto resultaat altijd positief zou moeten zijn. Dat is gezien de politieke discussie over dit onderwerp ook het logische vertrekpunt. Ik ben benieuwd hoe het straks in de praktijk gaat uitwerken.
Er zijn nu al energie maatschappijen waarbij je onder de streep negatief uit komt.

Polvo176
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 sep 2023 12:44

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Polvo176 »

Nog even terug komen op de topic start, er wordt verwezen naar een rekenvoorbeeld van energievergelijk.nl.
Daar worden 5 categorie gebruikers genoemd, ik val onder de laatste.
Het is niet duidelijk welke basis informatie voor die berekeningen is gebruikt, maar heb al in mijn 1e reactie al geschreven dat het voor mij veel nadeliger uitpakt dan hun voorgerekende 539 euro.

Met batterijen kun je een veel groter deel van de zonne energie zelf gebruiken, het is op dit moment daarom ook booming business maar bedenk wel dat je de zonnepanelen er geen dag sneller mee terug verdiend.


Een ander punt is dat de ontwikkelingen zeer snel gaan, regelmatig komt er wel weer nieuwe en slimmere software uit om de optimale balans tussen zonne energie en batterij gebruik uit te rekenen, er wordt dan zelfs met de weersverwachting rekening gehouden.
De software staat evenwel nog in de kinderschoenen.
Ook komt er elke maand wel weer een nieuw merk en nieuwe types per merk bij.

Omdat het (zeer)langjarige investeringen zijn vraag ik me af:
Hoeveel van deze startups bestaan er over een paar jaar nog?
Staat de software ontwikkeling dan stil?
Hoeveel waarde heeft een 10 jaar garantie dan nog?
Betekend overstappen naar een ander merk dat alles afgeschreven is omdat de software niet compatible is en de batterijen niet met elkaar kunnen communiceren?

Om even een voorbeeld te noemen: 2 van de batterijenomvormers die ik vorig jaar heb gekocht kunnen al niet meer overweg met de nieuwste software en er wordt ook geen geheim van gemaakt dat deze op korte termijn uit gefaseerd worden.
Het bijbehorende batterij type wordt al niet meer geleverd, al is de nieuwe versie nog wel compatible met de oude.

Zit ik over een paar jaar weer met dat dilemma?
De spullen zouden 10 tot 15 jaar mee moeten kunnen, de batterij zelf misschien wel, maar de software is dan zwaar verouderd.
Je kunt ook niks meer met een Android 4.2 telefoon van 13 jaar geleden.

Kokka1
Berichten: 550
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: De salderingsregeling verdwijnt: wat is jouw strategie en wat zijn jouw vragen?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik ben nu al heel erg bezig met wanneer ik mijn stroom verbruik, wanneer ik de auto oplaad . Mijn panelen schakelen automatisch uit als de stroomprijs Negatief is. Het is jammer dat de solid state thuisbatterij nog niet beschikbaar is. Dat zou mijn eerste keus zijn. De huidige accu's zijn aan het eind van hun levensduur tegen de tijd dat je ze terugverdient hebt. Als er een optie is om te voorkomen dat ik aan het net lever zal ik zie zeker gaan gebruiken. Ik ga mijn duurzaam opgewekte stroom niet gratis weggeven.

Plaats reactie