Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Plaats reactie

Hoeveel kerncentrales willen we erbij in Nederlamd

Twee grote in Zeeland
5
50%
Twee grote in Groningen
0
Geen stemmen
Zes kleintjes verspreid
2
20%
Geen
1
10%
Anders, namelijk...
2
20%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Consumenneke
Berichten: 2075
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?

Bericht door Consumenneke »

Als het aan het kabinet ligt, krijgen we er twee grote kerncentrales bij. Maar in beide provincies blijken die plannen omgeven met problemen. Netbeheerder TenneT komt volgens de Gelderlander nu met nog een andere oplossing: de bouw van zes kleinere centrales.

Consumenneke
Berichten: 2075
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?

Bericht door Consumenneke »

Nederlamd = Nederland (tikfoutje)

Morgan le Fay
Berichten: 947
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?

Bericht door Morgan le Fay »

Als de hazewinden bouwen, heeft al veel te lang in de mottenballen gestaan.
Schone energie. Zie liever kernfusie maar dat is een utopie.

Nijogeth
Berichten: 10231
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?

Bericht door Nijogeth »

Dat we sowieso in hebben gezet op 1 grote kerncentrale en niet op meerdere SMR snapte ik al niet. Gewoon iedere gemeente minimaal 1 zo'n reactor plaatsen. Snel te bouwen, veilig en geen NIMBY gezeik. Op een goede 500 meter van mijn huis is een prima plek om er eentje te bouwen. Vlakbij een het hoogspanningsnet, vlakbij water en buiten de bebouwde kom.

wikop
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 jun 2024 11:41

Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?

Bericht door wikop »

We moeten wel,keuze is er niet

J. Deltoer
Berichten: 3444
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?

Bericht door J. Deltoer »

Ik wil Amsterdam nog aan de opties toevoegen.

Consumenneke
Berichten: 2075
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?

Bericht door Consumenneke »

J. Deltoer schreef:
23 jun 2026 19:36
Ik wil Amsterdam nog aan de opties toevoegen.
Anders IJmuiden wel, waar een energiehongerige hoogoven staat.

Een waddenliefhebber waarschuwt voor het koelwater in Eemshaven.

Consumenneke
Berichten: 2075
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Twee grote of zes kleine nieuwe kerncentrales - of geen?

Bericht door Consumenneke »

Uit het AD.
De zogeheten Small Modular Reactors (SMR) in Dodewaard, Bleiswijk, Europoort, Maasbracht, Lelystad en Haarlemmermeer (A9 Zuid) zouden samen 3,2 gigawatt (GW) energie kunnen opleveren, heeft TenneT becijferd.
Dat is vlakbij Amsterdam.

Plaats reactie