Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Weer een stap vooruit in de strijd tegen ongewenst bellende verkopers:
Consumenten en kleine ondernemers (zzp’ers en vof’s) krijgen vanaf 1 juli meer bescherming tegen ongewenste telemarketing, als gevolg van een wijziging van de Telecommunicatiewet. Nu mogen bedrijven consumenten en kleine ondernemers nog bellen met een commercieel aanbod als zij klant zijn of in het verleden klant zijn geweest. Vanaf 1 juli mag dat alleen nog als de gebelde persoon daarvoor vooraf expliciet toestemming voor heeft gegeven.
Consumenten en kleine ondernemers (zzp’ers en vof’s) krijgen vanaf 1 juli meer bescherming tegen ongewenste telemarketing, als gevolg van een wijziging van de Telecommunicatiewet. Nu mogen bedrijven consumenten en kleine ondernemers nog bellen met een commercieel aanbod als zij klant zijn of in het verleden klant zijn geweest. Vanaf 1 juli mag dat alleen nog als de gebelde persoon daarvoor vooraf expliciet toestemming voor heeft gegeven.
Nu maar hopen dat de ACM zijn belofte om te handhaven ook waarmaakt.In het kort
- * Consumenten en kleine ondernemers mogen vanaf 1 juli alleen nog gebeld worden als zij hiervoor expliciet toestemming voor hebben gegeven.
* De ACM ziet dat bedrijven nu nog snel toestemming proberen te krijgen voor toekomstige telemarketing.
* De ACM roept mensen op zorgvuldig af te wegen of zij toestemming willen geven. Mensen die niet meer gebeld willen worden kunnen hun toestemming altijd intrekken.
-
J. Deltoer
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Weinig kans
Dit klinkt best vrijblijvend.Waar nodig kan de toezichthouder dan maatregelen nemen. "Of en op welke manier we ingrijpen is afhankelijk van de ernst en de duur van de overtreding", zegt Duin. "We houden de markt nauwlettend in de gaten."
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Eens, ik ben ook redelijk sceptisch.
Tegelijk boekte de ACM wel concreet resultaat bij KPN en is men met twee grote energieleveranciers in gesprek, zoals deze week bleek. Als alleen al de grote spelers zich aan de regels gaan houden, scheelt dat al heel veel cowboys op de markt.
Tegelijk boekte de ACM wel concreet resultaat bij KPN en is men met twee grote energieleveranciers in gesprek, zoals deze week bleek. Als alleen al de grote spelers zich aan de regels gaan houden, scheelt dat al heel veel cowboys op de markt.
In het kort
Uit onderzoek van de ACM bleek dat KPN de regels rond telemarketing niet goed naleefde.
De ACM heeft KPN hierop aangesproken en afspraken gemaakt over verbeteringen.
Er lopen ook nog trajecten met twee energieleveranciers.
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Met de grote partijen zijn prima afspraken te maken. Deze partijen hebben prima aanbiedingen en zijn over het algemeen betrouwbaar.Moneyman schreef: ↑26 jun 2026 09:45Eens, ik ben ook redelijk sceptisch.
Tegelijk boekte de ACM wel concreet resultaat bij KPN en is men met twee grote energieleveranciers in gesprek, zoals deze week bleek. Als alleen al de grote spelers zich aan de regels gaan houden, scheelt dat al heel veel cowboys op de markt.
In het kort
Uit onderzoek van de ACM bleek dat KPN de regels rond telemarketing niet goed naleefde.
De ACM heeft KPN hierop aangesproken en afspraken gemaakt over verbeteringen.
Er lopen ook nog trajecten met twee energieleveranciers.
Ik vraag me meer af of de thuisbatterij cowboys en de alarmsysteem met abbonement verkopers zich er iets van aan zullen trekken.
Juist die partijen zijn voor bepaalde consumenten gevaarlijk, en of daar goede afspraken mee te maken zijn waag ik te betwijfelen.
Maar het is in ieder geval een stap voorwaarts.
J. Deltoer
en sergio1963
vinden dit leuk
-
J. Deltoer
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Eens, met wellicht de postcodeloterij als enige negatieve uizondering.
Ieder tijdperk kent zijn cowboys, alleen als het door handhaving commercieel oninteressant is binden ze in. Om wat flutboetes wordt alleen gelachen.
Ieder tijdperk kent zijn cowboys, alleen als het door handhaving commercieel oninteressant is binden ze in. Om wat flutboetes wordt alleen gelachen.
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Dat zou je denken, maar als je ziet hoeveel er het laatste jaar bijvoorbeeld namens bijvoorbeeld Ziggo is gebeld, dan is er nog een hoop te winnen.
Eens. Die glippen er sowieso wel tussendoor.
Ja, en hopelijk gaat ook de prooi (lees: de makkelijk te verleiden consument) beseffen dat je, áls je ongevraagd gebeld wordt, dat straks al per definitie een trigger is om op te hangen. Is sowieso het handigst, maar straks per definitie een bewijs van slecht gedrag.
-
J. Deltoer
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Dat is iets te makkelijk moneyman. Dat percentage zou best een stuk hoger kunnen en moeten, maar als ik vroeger dergelijke onderwerpen te berde bracht bij mijn ouders knikten ze instemmend, maar was het zo ver dan bleven ze toch met die gasten aan de lijn want het is zo ontfatsoenlijk om een gesprek abrupt af te spreken. Gevolg: peperdure anti aanbakpannensets waar geen boter voor nodig zou zijn, bacterievrije stofzuiger tegen de hoofdprijs enz.
En hoe vaak ik ook mijn moeder gezegd heb savonds niet de voordeur meteen nadat er gebeld wordt... en altijd gewoon doen he.
En zie bij die bankmedewerkerfraude hoeveel er nog steeds intrappen.
En hoe vaak ik ook mijn moeder gezegd heb savonds niet de voordeur meteen nadat er gebeld wordt... en altijd gewoon doen he.
En zie bij die bankmedewerkerfraude hoeveel er nog steeds intrappen.
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Waarom denk je dat ik "hopelijk" schreef... het helpt sowieso als de boodschap heel simpel is: je mag enkel en alleen gebeld worden als je daar zelf actief toestemming voor gegeven hebt. Al het andere is per definitie reden om nee te zeggen.
Natuurlijk houd je altijd mensen die je met geen enkele boodschap bereikt zodra ze "gratis" of "korting" horen... maar hoe overzichtelijker het slagveld, hoe kleiner de kans op landmijnen.
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Ik hoop het,word op dit moment plat gebeld,en allemaal weten ze dat mijn contract afloopt,Hoe?
Moneyman
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Nog erger. Ik ben met mijn pensioen aanvraag bezig en mijn AOW komt eraan. Wel verd.... mijn spambox loopt vol met allerhande ongein mbt kortingen ed op grond van mijn leeftijd
en heb van de week al 2x een vaag 06 langs zien komen.
wikop
vindt dit leuk
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Blijkbaar sta jij ergens in de databases als iemand die er vatbaar voor is.
Dus bij elk belletje:
"Geen interesse" en dan * klik *, ophange dus. Doe dit consequent elke keer weer en het gaat vanzelf minderen.
wikop
, sergio1963
en Moneyman
vinden dit leuk
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Ik zou vooral m'n zegeningen tellen.
BL2
vindt dit leuk
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Ik heb een leuke oplossing,voetbal fluitje van de buurjongen geleend,en dan keihad in de telefoon laten fluiten,ik hoor ze vaak vloeken
sergio1963
, Moneyman
en J. Deltoer
vinden dit leuk
-
De Posthoorn
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24 aug 2025 11:51
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Welnee, daar is totaal geen sprake van. Om directe gehoorschade op te lopen in een hele korte tijd moet de telefoon meer dan 120 decibel aan geluid produceren.
In Europa is de norm dat telefoons begrenst zijn op maximaal 85 decibel. Zet je de begrenzer uit, dan kunnen ze tussen de 105 en 115 decibel halen.
wikop
vindt dit leuk
-
De Posthoorn
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24 aug 2025 11:51
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Ben nog nooit door zo'n figuur van welke toko dan ook gebeld. Ook nooit aan de deur gehad.
Re: Strengere regels voor telemarketeers per 01-07
Veel te makkelijk. Het onderwerp "gehoorschade" is heel wat genuanceerder dan even snel googelen je mogelijk laat denken.Speedy123 schreef: ↑26 jun 2026 13:45Welnee, daar is totaal geen sprake van. Om directe gehoorschade op te lopen in een hele korte tijd moet de telefoon meer dan 120 decibel aan geluid produceren.
In Europa is de norm dat telefoons begrenst zijn op maximaal 85 decibel. Zet je de begrenzer uit, dan kunnen ze tussen de 105 en 115 decibel halen.
Niet alleen omdat die 120 decibel alles behalve een harde ondergrens is. Bij mensen die al een verminderd gehoor of bijvoorbeeld tinnitus hebben kan een veel lager geluidsniveau al aanzienlijke schade toebrengen. En daarnaast luisteren heel veel mensen helemaal niet via hun telefoon, maar via oortjes, headsets en dergelijke, die even vaak helemaal niet aan een telefoon, maar aan een computer zijn verbonden. Zeker bij telemarketeers. Hetzelfde geldt voor mensen die bellen via hun gehoorapparaat. Ook daar komt geluid veel intenser binnen.
Het is dus niet alleen ontzettend kinderachtig, zoals een ander forumlid al schreef, het is ook gewoon een onrechtmatige daad - waarbij je aansprakelijk bent voor de schade.
Gewoon niet doen, direct ophangen is voldoende.
kuklos
vindt dit leuk
