Enexis klacht ingediend ivm vervangen oude stroom meter

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
herbie2026

Enexis klacht ingediend ivm vervangen oude stroom meter

Ongelezen bericht door herbie2026 »

Wij kregen van enexis een schrijven om een afspraak te maken om de oude meter te vervangen. De afspraken die we kunnen kiezen zijn tot september 2026 echter zitten wij in het buitenland to half november. Enexis dwingt ons nu als we de meter niet vervangen we dit zelf moeten bekostigen. Dit vinden wij onterecht daar de termijn tot 2027 is. Ik heb hierover een klacht ingediend maar ze blijven bij hun standpunt, beneden mijn klacht en hun reactie

- Klacht naar Enexis

Geachte dames en heren,

Naar aanleiding van uw brief betreffende het plannen van een afspraak voor het vervangen van de oude meter, deel ik u hierbij formeel mijn standpunt mee.

Wij verblijven tot half november in het buitenland en het is voor mij niet mogelijk een derde persoon aanwezig te laten zijn tijdens de werkzaamheden. Een afspraak kan daarom uitsluitend na 19 november, in overleg met mij, worden ingepland. Ik werk hiermee volledig mee binnen de door de overheid gestelde termijn.

Volgens de informatie van het RDI is het vervangen van de meter kosteloos wanneer dit vóór 2027 plaatsvindt. Tijdens mijn telefonische contact heb ik dit reeds aangegeven. De mededeling dat een latere afspraak uitsluitend tegen betaling mogelijk zou zijn, is onjuist en in strijd met de geldende wettelijke verplichtingen en de richtlijnen van het RDI. De netbeheerder heeft een zorgplicht voor een veilige en deugdelijke meetinrichting en kan voor deze verplichte vervanging geen kosten in rekening brengen zolang deze binnen de wettelijke termijn wordt uitgevoerd.

Met dit schrijven leg ik formeel vast dat ik bereid ben de meter kosteloos te laten vervangen en dat ik mijn medewerking verleen binnen de gestelde termijn. Eventuele vertraging wordt uitsluitend veroorzaakt door omstandigheden buiten mijn invloedssfeer.

Indien u desondanks vasthoudt aan het in rekening brengen van kosten, wijs ik u erop dat dit in strijd is met de wettelijke verplichting tot kosteloze vervanging. In dat geval behoud ik mij nadrukkelijk het recht voor om dit voor te leggen aan de toezichthoudende instantie en zo nodig verdere juridische stappen te ondernemen.

Daarnaast verzoek ik u mij vooraf schriftelijk te informeren over het exacte type meter dat u voornemens bent te plaatsen, inclusief merk, model en certificering. Gezien de bekende meldingen van technische gebreken bij bepaalde typen meters, wens ik vooraf zekerheid dat de te plaatsen meter voldoet aan alle geldende conformiteits-, veiligheids- en betrouwbaarheidseisen. U blijft als netbeheerder aansprakelijk voor deugdelijkheid en correcte werking van de geplaatste meetinrichting.

Hoogachtend,

- Antwoord Enexis

Geachte meneer ......,

U heeft een klacht ingediend voor het adres ............ Naar aanleiding van ons telefoongesprek stuur ik u deze e-mail.U geeft aan Dat u geen geschikte datum kunt plannen voor het verwisselen van uw analoge meters, tevens geeft u aan dat volgens de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) de meterwissel kosteloos voor 2027 kosteloos zou zijn. Verder wilt u weten welk type energiemeter er geplaatst gaat worden. Ik begrijp dat u ons vraagt dit voor u uit te zoeken. Na onderzoek ben ik tot het volgende besluit gekomen.

Meterwissel
Als netbeheerder mogen wij zelf bepalen hoe wij dit proces rondom de vervanging van analoge meters inrichten. Wij hebben er daarbij voor gekozen om klanten gedurende een termijn van 12 weken de gelegenheid te bieden om de meter kosteloos te laten vervangen. Binnen deze periode kan in overleg een afspraak worden ingepland. Deze werkwijze sluit aan bij de wettelijke verplichting tot vervanging van analoge meters, zoals ook toegelicht op de website van de RDI. Wanneer binnen de genoemde termijn geen afspraak met ons wordt gemaakt, zijn wij genoodzaakt dit door te zetten naar de RDI. U ontvangt in dat geval vervolgens rechtstreeks een brief van de RDI.

Type meter
Daarnaast vraagt u om vooraf schriftelijke informatie over het exacte type meter dat wij willen plaatsen, inclusief merk, model en certificering. De meters die wij plaatsen moeten voldoen aan alle geldende normen en wettelijke eisen voor conformiteit, veiligheid, betrouwbaarheid en privacybescherming. Na plaatsing kunt u op de meter zelf het merk, type en serienummer terugvinden. Deze gegevens worden ook administratief vastgelegd. Wij kunnen geen afzonderlijk technisch inspectierapport of certificeringsdossier per individuele meter vooraf aan u verstrekken, maar alle gebruikte meters zijn toegelaten volgens de geldende regelgeving en staan onder toezicht van de RDI.

Heeft u nog vragen, dan kunt u reageren op deze mail. Mocht u nog telefonisch contact met ons willen hebben, dan is dat mogelijk. Wij zijn telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 16.30 uur. Ons telefoonnummer is 088 85 70 790.

-----------
Wat kan ik nu het beste doen ?

riddert

Re: Enexis klacht ingediend ivm vervangen oude stroom meter

Ongelezen bericht door riddert »

Er is een buurman kennis met een sleutel van uw woning neem ik aan.
Zorg er gewoon voor dat er een afspraak komt binnen de gestelde termijn.
Niet te moeilijk doen, monteur is er een kwartier mee bezig.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

herbie2026 schreef:
07 jul 2026 14:48
- Antwoord Enexis

Geachte meneer ......,
Wij hebben er daarbij voor gekozen om klanten gedurende een termijn van 12 weken de gelegenheid te bieden om de meter kosteloos te laten vervangen.
De brief van mijn netbeheerder kwam in het voorjaar. Afspraak kon ik zelf inplannen, en kon ik ruim 4.5 maand later inplannen.

Maar iedereen wil natuurlijk vervanging over de zomer heentillen, dan wordt de grootste bulk van teruglevering dit jaar immers niet geregistreerd.

Ik zou me geen zorgen maken. Als je bij RDi niet tegenwerkt zal naar verwachting de vervanging nog steeds gratis zijn.
https://www.rdi.nl/actueel/nieuws/2026/ ... eterwissel

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Rdi:

De netbeheerder stuurt u hiervoor een aanbiedingsbrief waarin u wordt uitgenodigd om een afspraak te maken voor vervanging van de oude meter. Wanneer u binnen zes weken na ontvangst een vervangingsafspraak maakt is de meterwissel kosteloos
Maakt u na die zes weken een vervangingsafspraak dan kan uw netbeheerder plaatsingskosten in rekening brengen

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Simpel, gewoon zorgen dat je, of iemand anders thuis aanwezig is.

Zie de tekst en dan vooral de laatste zin:

Sinds 2026 worden verouderde analoge elektriciteitsmeters vervangen door een moderne digitale meter of slimme meter. De netbeheerder stuurt u hiervoor een aanbiedingsbrief waarin u wordt uitgenodigd om een afspraak te maken voor vervanging van de oude meter. Wanneer u binnen zes weken na ontvangst een vervangingsafspraak maakt is de meterwissel kosteloos.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoeveel jaar worden al uitnodigingen verstuurd met het verzoek een afspraak te maken. En dan wachten tot het laatste moment, de regels in eigen richting uitleggen en van uw probleem die van een ander maken.
Het is uw keuze, een afspraak op korte termijn maken en iemand die uw post doet vragen om er bij te zijn, of kosten maken en het later laten vervangen. Meer smaken zijn er niet.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
07 jul 2026 16:17
Het is uw keuze, een afspraak op korte termijn maken en iemand die uw post doet vragen om er bij te zijn, of kosten maken en het later laten vervangen. Meer smaken zijn er niet.
Onjuist natuurlijk. Er is nóg een smaak: gewoon binnen de wettelijke termijn de meter kostenloos laten vervangen.

En dat is ook geen probleem, want je kan gewoon een week of 5 nadat je die uitnodiging van het RDI hebt ontvangen een (kostenloze) afspraak maken. Die afspraak maak je dan na terugkomst, uiteraard.

Je komt uiteraard niet weg met "niemand neemt m'n post waar", want dat is dat wel weer iets wat voor jouw risico komt. Wel kan je natuurlijk proactief contact leggen met het RDI en vragen of ze je per email willen berichten, en zo niet, of je dan vast een afspraak voor november kunt maken. Maar aan je openingspost te zien ontvang je je post gewoon, dus is er geen probleem.

Als je gewoon duidelijk en constructief communiceert, zal een rechter bij de toetsing of je in redelijkheid hebt meegewerkt niet gauw kosten toewijzen.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Het is nu half 2026. U hebt als het goed is als al jaren (zo rond 2022) eerder aanbiedingen van uw Netbeheerder ontvangen voor het vervangen van uw oude analoge meter. U zit op dit moment in het Buitenland=een luxe probleem. Vraag degenen die uw huis bijhouden om aanwezig te zijn bij vervanging van het oude telwerk.
O ja niet ingaan op deze aanbieding kan een berg geld kosten want dan wordt het gewone vervangingstarief berekend.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Morgan le Fay schreef:
07 jul 2026 18:02
O ja niet ingaan op deze aanbieding kan een berg geld kosten want dan wordt het gewone vervangingstarief berekend.
Onzin natuurlijk. Zie de motivatie van moneyman waarbij ik me volledig bij aansluit.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben ook even wat gaan snuffelen, en vond dit:
Weigeren?
Je mag de eerste keer nog weigeren. Maar let op: vanaf 2026 mag je nog maar één keer een digitale meter afwijzen. Doe je dat twee keer, dan kan de netbeheerder een dwangsom opleggen.

Deadline: uiterlijk 31 december 2029
Alle analoge energiemeters moeten vóór 31 december 2029 vervangen zijn. Daarmee verdwijnt de ‘gratis’ situatie voor zonnepaneel-eigenaren zonder terugleverkosten.

Bron: https://relo-makelaars.nl/einde-analoge ... -voor-jou/
Als je nog niet geweigerd hebt, kan je, ervan uitgaand dat bovenstaande klopt, dat alsnog één keer doen. Daarmee kan je toch weer wat tijd rekken.

Maar ergens snap ik het niet. Ik heb al meer dan 10 jaar een digitale meter, die dingen worden al jarenlang gratis vervangen. En je weet gewoon dat je toch een keer aan de beurt komt. Waarom dat niet eerder gedaan?

16again

witte angora schreef:
07 jul 2026 19:01
Maar ergens snap ik het niet. Ik heb al meer dan 10 jaar een digitale meter, die dingen worden al jarenlang gratis vervangen. En je weet gewoon dat je toch een keer aan de beurt komt. Waarom dat niet eerder gedaan?
Eerste generatie digitale meters kon in sommige situaties forse meetfouten maken. En mensen met zonnepanelen hadden altijd voordeel bij een ferraris meter.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

witte angora schreef:
Ben ook even wat gaan snuffelen, en vond dit:
Weigeren?
Je mag de eerste keer nog weigeren. Maar let op: vanaf 2026 mag je nog maar één keer een digitale meter afwijzen. Doe je dat twee keer, dan kan de netbeheerder een dwangsom opleggen.

Deadline: uiterlijk 31 december 2029
Alle analoge energiemeters moeten vóór 31 december 2029 vervangen zijn. Daarmee verdwijnt de ‘gratis’ situatie voor zonnepaneel-eigenaren zonder terugleverkosten.

Bron: https://relo-makelaars.nl/einde-analoge ... -voor-jou/
Als je nog niet geweigerd hebt, kan je, ervan uitgaand dat bovenstaande klopt, dat alsnog één keer doen. Daarmee kan je toch weer wat tijd rekken.
Dat gaat meer over het weigeren ongeacht ... Dit heeft niets met de kosten voor de vervanging te maken. Een eventuele dwangsom komt daar dan bovenop.

NeoDutchio

Moneyman schreef:
07 jul 2026 16:39
NeoDutchio schreef:
Onjuist natuurlijk. Er is nóg een smaak: gewoon binnen de wettelijke termijn de meter kostenloos laten vervangen.
TS is niet de enige die een meter moet laten vervangen en de monteurs zijn niet onbeperkt inzetbaar. TS kan online inzien op welke momenten een afspraak te maken is. Leuk dat er een langere termijn wettelijk bepaald is, maar als de agenda vol is, dan is die vol.
Moneyman schreef:
Als je gewoon duidelijk en constructief communiceert, zal een rechter bij de toetsing of je in redelijkheid hebt meegewerkt niet gauw kosten toewijzen.
Dat is uw mening. Wachten tot het laatste moment en dan ook nog aangeven dat je niet kan in de komende 4 maanden is niet bepaald constructief te noemen. Een planning aanbieden van 3 maanden is in mijn ogen dan weer wel redelijk te noemen.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

16again schreef:
07 jul 2026 19:13
witte angora schreef:
Eerste generatie digitale meters kon in sommige situaties forse meetfouten maken. En mensen met zonnepanelen hadden altijd voordeel bij een ferraris meter.
De digitale meters die momenteel worden vervangen hebben 2g, en moeten daarom vervangen worden voor de moderne versie.

16again

NeoDutchio schreef:
07 jul 2026 20:02
Moneyman schreef:
Dat is uw mening. Wachten tot het laatste moment en dan ook nog aangeven dat je niet kan in de komende 4 maanden is niet bepaald constructief te noemen. Een planning aanbieden van 3 maanden is in mijn ogen dan weer wel redelijk te noemen.
TS wacht niet tot het laatste moment, TS heeft gewoon vrijwel direct contact opgenomen.
Dat het voor TS pas mogelijk is om na de door Enexis opgelegde termijn een afspraak te maken, noem ik niet eens een weigering.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
Moneyman schreef:
NeoDutchio schreef:
TS is niet de enige die een meter moet laten vervangen en de monteurs zijn niet onbeperkt inzetbaar. TS kan online inzien op welke momenten een afspraak te maken is. Leuk dat er een langere termijn wettelijk bepaald is, maar als de agenda vol is, dan is die vol.
Er is geen sprake van een volle agenda, maar gewoon van een agenda die niet verder gaat dan september. Daarnaast is een volle agenda het probleem van de netbeheerder, niet van TS. Ook een netbeheerder heeft zich aan de wet ter houden.

Hoe dan ook klopt je statement dat er maar twee smaken zijn niet - er zijn er evident meer dan twee.
NeoDutchio schreef:
Moneyman schreef:
Je maakt er weer een behoorlijk gekleurde en onjuiste weergave van. TS wacht helemaal niet tot het laatste moment, hij acteert direct.

NeoDutchio

16again schreef:
07 jul 2026 21:17
TS wacht niet tot het laatste moment, TS heeft gewoon vrijwel direct contact opgenomen.
Dat het voor TS pas mogelijk is om na de door Enexis opgelegde termijn een afspraak te maken, noem ik niet eens een weigering.
In 2015 is de grote uitrol begonnen van de digitale energiemeter. Hoeveel brieven zijn er in die 11 jaar verstuurd met de vraag om de meter te laten vervangen? En nu dat het op het einde loopt wederom moeilijk doen.
Dus ja, als je tussen 2015 en 2027 de tijd hebt om te vervangen, dan zit je nu op het laatste moment.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
08 jul 2026 07:44
16again schreef:
07 jul 2026 21:17
In 2015 is de grote uitrol begonnen van de digitale energiemeter. Hoeveel brieven zijn er in die 11 jaar verstuurd met de vraag om de meter te laten vervangen? En nu dat het op het einde loopt wederom moeilijk doen.
Dus ja, als je tussen 2015 en 2027 de tijd hebt om te vervangen, dan zit je nu op het laatste moment.
Waar leest u dat TS al eerder brieven heeft gehad hierover? De netbeheerder vervangt meters rekening houdende met haar eigen capaciteit van vervanging én de hoeveelheid beschikbare meters. Dat was in het begin echt een issue. Dus nu is TS aan de beurt en wordt hem verweten dat hij de meting al 10 jaar geleden had kunnen vervangen. Dus niet. Die planning maakt de netbeheerder.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik weet toch heel zeker dat, toen ik hier 6 jaar geleden kwam wonen, ik meteen een brief naar de netbeheerder heb gestuurd met het verzoek de meters te vervangen. Dat was geen enkel probleem. De tijd van kosteloos vervangen zou eigenlijk al voorbij zijn, maar ja... mijn voorgangster zag het blijkbaar niet zitten.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Toen ik verhuisde ook gebeld maar onze wijk was nog niet aan de beurt. Ze doen wijk voor wijk en het is deels gratis omdat ze dus weinig kosten hebben (reistijd en reiskosten). Als je wijk aan de beurt is krijg je een brief en kan je de periode dat de in de wijk zijn hem gratis laten vervangen. Doe je dit niet? Dan moeten ze op een ander moment terugkomen en iemand speciaal laten rijden ... En dan mag je betalen.

Heel netjes geregeld naar mijn mening.

Plaats reactie