Waar blijft de vergoeding van vw group dieselgate

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
eddyh

Waar blijft de vergoeding van vw group dieselgate

Ongelezen bericht door eddyh »

Het is nu ruim een half jaar na de sluitingsdatum voor de zoveelste aanmeldplicht voor de collectieve claim. De claimbehandelaar Verita is nog steeds bezig met de verwerking.

Het is mij niet duidelijk of de gerechtelijk toegewezen vergoeding van 3000 euro ook daadwerkelijk uitgekeerd gaat worden. De claimstichting heeft al wel zijn percentage geind. Wat blijft er nu nog over voor de degupeerden.

Is er uberhaupt al een diesel-eigenaar uitbetaald?

DvdVK

Re: Waar blijft de vergoeding van vw group dieselgate

Ongelezen bericht door DvdVK »

De uitbetalingen van het dieselakkoord (voor de zogenoemde sjoemeldiesels) worden in de tweede helft van 2026 verwacht.

ConsumentenClaim
Status: Verita (de uitvoeringsorganisatie) controleert momenteel alle ingediende claims.
Aanmelden: De termijn om een claim in te dienen is inmiddels gesloten op 9 december 2025.
Uitbetaling: Het definitieve bedrag wordt na controle door Verita vastgesteld en naar verwachting in de loop van deze periode uitbetaald.

Heb je recht op een vergoeding, dan ontvang je hierover vanzelf bericht van de organisatie. Voor de actuele status en veelgestelde vragen kun je terecht op de website van Dieselakkoord.

Notright

Ongelezen bericht door Notright »

Nog steeds geen einde van deze procedure in zicht. Wat mij opvalt:
- er wordt geen antwoord gegeven op de vraag of er een uiterste termijn is waarbinnen de afhandeling van de gehele claim moet hebben plaatsgevonden.
-in de initiële berichten wordt gesproken van een afhandeling binnen ‘ enkele maanden’
-de snelheid van afhandeling is dus de keuzevrijheid van Verita en haar opdrachtgever ten nadele van rechthebbenden.
-alle individuele initiële claims wachten op het resultaat van de beoordeling van het geheel aan claims en ik zie nu ook berichten over dat uitbetaling ook nog eens gekoppeld gaat worden aan de afhandeling van alle bezwaren/beroepen. Dit kan dus oneindig gerekt worden. Hebben voor de consument onderhandelende partijen zitten slapen? Kan hierin gerechtelijk wat gedaan worden? Manen tot afhandeling? Dit kan niet conform de intentie van de overeenkomst zijn. Zou betrokken partijen, die nu in alle toonaarden zwijgen en niet reageren op vragen wel eens voor de camera bevraagd willen zien worden. De consument heeft geen enkele positie meer hierin.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ze zitten toch gewoon nog binnen de aangegeven termijn (2e helft 2026)? Kan je je wel heel druk gaan maken, maar dat kost als ze er iets mee zouden doen alleen maar tijd die niet aan de afhandeling besteedt kan worden.

Notright

Mijn punt is dat ze gaandeweg de termijn oprekken en onduidelijk zijn over of er een definitieve termijn is.. In aanvang was er sprake van enkele maanden en nu komt er na de tweede helft 2026 de bezwaarprocedure en de koppeling aan alle claims bij. Ook de claims die heel rechttoe rechtaan zijn en binnen 5 minuten gecheckt zijn. Auto nieuw gekocht, voor het eerst op kenteken en zonder wissel eigenaar van kenteken af. Alles volledig gedocumenteerd bij de RDW. Dat lijkt mij niet de bedoeling van de afhandeling uitbesteden aan een professionele partij.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wij snappen dat u graag snel geld overgemaakt wil hebben en dat uw vookeur is dat specifiek uw dossier gepriotiseerd mag worden.

Notright

Wat een vreemde reactie. Ik zou willen dat alle dossiers afgehandeld worden binnen een redelijke termijn die klopt met de verwachtingen die gecreëerd zijn en dat men helder, duidelijk en consistent is. Het aan elkaar koppelen van uitkomsten in dossiers dient m.i geen enkel doel anders dan vertragen. Daar heeft elk dossier last van.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Notright schreef:
26 aug 2026 08:10
Het aan elkaar koppelen van uitkomsten in dossiers dient m.i geen enkel doel anders dan vertragen. Daar heeft elk dossier last van.
Dat is toch helemaal niet raar? Als je in massa claims uit moet gaan betalen, dan wil je geborgd hebben dat je dat eenduidig, eerlijk en consistent doet. Eventuele andersluidende uitkomsten in beroep- en bezwaarprocedures kunnen de overige claims beïnvloeden. Dat er dus onderling vergeleken/ gekoppeld wordt, vind ik niet onlogisch.

Als er eenmaal uitbetalingen of concrete toezeggingen zijn gedaan, kan me niet meer terug en is een later geconstateerd consistentiegebrek niet meer te corrigeren.

En ook qua planning: dergelijke grote processen zijn vooraf nu eenmaal moeilijk concreet in te schatten en moeten helaas soms in de tijd aangepast worden.

Ik snap dat je geld wilt zien, maar ik snap ook dat je dat nog niet krijgt. En ik denk niet dat ik je zou aanbevelen om te gaan procederen om sneller je geld te krijgen.

Notright

Wie heeft het gehad over individueel procederen? Waar het mij om gaat dat iedereen die zich gevoegd heeft in deze massaclaim en daarmee het vertrouwen heeft gegeven aan partijen, geen informatie krijgt die consistent is en in lijn met hetgeen geschetst is. De vraag is toch legitiem of er in de afspraken een finale datum is afgesproken voor de afhandeling? Als je een dienst inkoopt dan stem je dat toch af: doorlooptijd en kosten? En het beeld dat u schetst over de invloed die bezwaar en beroep kunnen hebben op alle claims klopt voor een deel van de claims wellicht. Er zullen er veel zijn die klip en klaar zijn. Zaken niet moeilijker maken dan ze zijn. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het gaat er niet om of het klip en klaar is voor sommigen. Er is een vast bedrag dat gedeeld moet worden door het aantal mensen dat meedoet met de claim. Pas als 100% vast staat hoeveel mensen meedoen, kan het bedrag dat iedereen krijgt vastgesteld worden. 1 iemand waarvan nog niet duidelijk is of deze recht heeft op de claim, kan het hele proces traineren.

Theoretisch kan 1 twijfelgeval het hele traject jaren ophouden.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Volgens mij is het een vast bedrag, en niet afhankelijk van het aantal deelnemers.

Notright

Er is een vast bedrag per voertuig zoals het beschreven staat. Heeft een voertuig meerdere eigenaren gehad, dan moet dit bedrag verdeeld worden tussen deze eigenaren. Heeft een eigenaar de auto nieuw gekocht en nog in bezit, kloppen alle gevraagde aangeleverde gegevens dan is dat een voorbeeld van klip en klaar. Eigendom staat vast, bedrag staat vast en geen haken en ogen. Hetzelfde geldt voor een voertuig nieuw aangekocht en reeds weer van kenteken af ( sloop, buitenland) en dus niet meer claim gerechtigd. Alle scenario’s zullen best in beeld zijn. Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt. Een schikking kan niet beoogd hebben oneindig te duren in uitvoering. Wie ziet er op toe op de uitvoering en trekt aan de bel als zaken niet lopen zoals beoogd in de schikking?

Notright

Aanvullend; voor mij een echte Radar/ journalistieke vraag…..wat is de waarde van een massaclaim voor een consument als partijen de uitvoering eindeloos kunnen vertragen en niet gehouden zijn aan een deadline?

Plaats reactie