Niet werkende liften

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Aad Piraat

Niet werkende liften

Ongelezen bericht door Aad Piraat »

Wat ik in dit thema totaal onbegrijpelijk vind is dat het maar niet mogelijk blijkt om degelijke werkende liften te produceren en te installeren maar voldoende technische vaardigheid hebben om probleemloos door de ruimte te reizen.

Moneyman

Re: Niet werkende liften

Ongelezen bericht door Moneyman »

Want een lift mag nooit kapot gaan ofzo?

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Neem de trap, die doet het altijd.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er zal ook wel een verschil in kosten zitten tussen de productie van een lift en spaceshuttle. Niemand zal in een complex van 4 verdiepingen een lift willen hebben die 30 miljoen kost, maar niet kapot gaat. En je kunt natuurlijk ook voor 2 miljoen de ruimte in gaan, maar de kans dat je terugkomt is klein.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

riddert schreef:
21 sep 2026 16:21
Als dat zou kunnen deden mensen dat wel,maar niet iedereen kan nog trappen lopen,heb jij het programma wel gekeken????

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor mensen die geen trappen kunnen lopen zijn er benedenwoningen.

Moneyman

wikop schreef:
21 sep 2026 22:25
heb jij het programma wel gekeken????
Als iemand klaarblijkelijk reageert op iets wat ergens in een programma is uitgezonden, is het wel zo handig om dat erbij te zetten. Nu komt het topic totaal uit de lucht vallen en slaat het nergens op.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

wikop schreef:
21 sep 2026 22:25
riddert schreef:
21 sep 2026 16:21
Als dat zou kunnen deden mensen dat wel,maar niet iedereen kan nog trappen lopen,heb jij het programma wel gekeken????
Welk programma? Als dit een post is naar aanleiding van een uitzending dan is het wel handig om dat te vermelden.
Er wordt totaal geen context gegeven, dus dan kom ik met de oplossing die het eenvoudigste is.

Dan uw punt, als men geen trappen kan lopen is een boven woning misschien niet het beste idee om dan daar te gaan wonen. Dan zou ik iets gelijkvloers op de begane grond zoeken.

Onkruid71

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
21 sep 2026 22:37
Vaak zijn deze we bewoond. Keuzes zijn er niet altijd, als het om wonen gaat.

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

witte angora schreef:
Tuurlijk, je kan gewoon je verhuurder bellen, heb je een maand later een benedenwoning. :roll:

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

witte angora schreef:
Als dat zo zou zijn dan komen we in dit land grond te kort om ervoor te zorgen dat mensen die geen trappen(meer) kunnen lopen een benedenwoning hebben om in te leven.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Dit zelf ook ervaren.
Verhuurder heeft onderhoudscontract met externe partij, die zich verschuilt achter "onderdelen staan in bestelling."
Als je zo'n contract afsluit moet je wel onderdelen beschikbaar hebben.
witte angora schreef:
en liften. En in een seniorenflat met als doelgroep dus ouderen, van tientallen verdiepingen is de lift dus erg essentieel.

De Posthoorn

16again schreef:
22 sep 2026 08:35
Dit zelf ook ervaren.
Verhuurder heeft onderhoudscontract met externe partij, die zich verschuilt achter "onderdelen staan in bestelling."
witte angora schreef:
en liften. En in een seniorenflat met als doelgroep dus ouderen, van tientallen verdiepingen is de lift dus erg essentieel.
Nou, een lift in een complex met meer dan 10 verdiepingen lijkt me ook essentieel voor jonge(re) huurders.

Moneyman

16again schreef:
Eens, en in een dergelijk contract zou ook gewoon een boetebeding mogen staan.

Maar je kunt overeenkomen wat je wilt, als er ergens in de keten een hick-up is, dan zijn die onderdelen er gewoon niet. Dan is het niet "verschuilen", maar gewoon een feit. En dan kan je dat contractueel afgedicht hebben, per saldo is het resultaat gewoon: geen liften.

witte angora

Morgan le Fay schreef:
22 sep 2026 08:34
witte angora schreef:
Als dat zo zou zijn dan komen we in dit land grond te kort om ervoor te zorgen dat mensen die geen trappen(meer) kunnen lopen een benedenwoning hebben om in te leven.
Grappig, de negativiteit van meerdere mensen.

Je wéét dat je ouder wordt, schrijf je gewoon ruim op tijd in, en tegen dat je het nodig hebt sta je heus wel bovenaan.

EInd van het jaar kom ik in een levensloopbestendige woning in Limburg terecht. Nou is er aan die woning wel wat aan te merken als je het over levensloopbestendig hebt, maar er is een slaapkamer beneden, badkamer ook. Stond 13 jaar ingeschreven, maar plek 2/3 voor 6 woningen, waarbij nr 1. blijkbaar urgentie had, is alleszins netjes. En meteen van het gas af, dat ook nog. Officiële parkeerplaats in de tuin, hoekwoning, flinke tuin, rustige en groene omgeving, supermarkt op loopafstand, wat wil je nog meer?

Iedereen hier in het dorp die die plaats kent (en dat blijken er aardig wat te zijn) zegt dat het de juiste keuze is voor me.

Beetje meer naar de mogelijkheden kijken, in plaats de focus te leggen op allerlei denkbeeldige beren.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
22 sep 2026 10:06

Je wéét dat je ouder wordt, schrijf je gewoon ruim op tijd in, en tegen dat je het nodig hebt sta je heus wel bovenaan.

EInd van het jaar kom ik in een levensloopbestendige woning in Limburg terecht. Nou is er aan die woning wel wat aan te merken als je het over levensloopbestendig hebt, maar er is een slaapkamer beneden, badkamer ook. Stond 13 jaar ingeschreven, maar plek 2/3 voor 6 woningen, waarbij nr 1. blijkbaar urgentie had, is alleszins netjes. En meteen van het gas af, dat ook nog. Officiële parkeerplaats in de tuin, hoekwoning, flinke tuin, rustige en groene omgeving, supermarkt op loopafstand, wat wil je nog meer?

Iedereen hier in het dorp die die plaats kent (en dat blijken er aardig wat te zijn) zegt dat het de juiste keuze is voor me.

Beetje meer naar de mogelijkheden kijken, in plaats de focus te leggen op allerlei denkbeeldige beren.
N=1 verhaal, dat je natuurlijk niet kunt extrapoleren naar alle ouderen.
Wachtlijsten voor een sociale huurwoning bedragen her en der al 10+ jaar, als alle ouderen zo'n levensloopbestendige woning willen, dan komt zo'n woning voor het meerendeel te laat, zelfs als ze zich bij de geboorte al direct inschrijven.

Nederland is het dichts bevolkte land van Nederland. Logisch dat je dan hoogbouw nodig hebt. Essentieel daarbij: werkende liften.

witte angora

Sja, er wonen hier in de flat nog steeds ouderen die er vanaf het begin, in 1996, wonen. Als die zich indertijd direct in hadden geschreven hadden ze een inschrijftijd van 30 jaar of zo. Me dunkt dat je dan wel wat moet kunnen vinden.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
Dit zelf ook ervaren.
Helaas heb ik dit zelf ook zo ervaren. Alleen ben ik geen huurder, ik kan de verhuurder dus niet de schuld geven. Hem erop aanspreken dat hij een fatsoenlijk onderhoudscontract moet afsluiten. Klagen dat hij beter zijn best moet doen en een dossier aanleggen om zo huurverlaging af te dwingen.

Bij mij is de VvE verantwoordelijk en dat ben ik dus mede zelf. Gelukkig is ons VvE bestuur heel actief, zit er genoeg in kas en komen elke keer de monteurs bij storingen. Hun aanbevelingen na hun analyse worden goedgekeurd. Maar dan hebben we hier exact dezelfde problemen, het duurt een tijdje voordat de onderdelen binnen zijn en daarna is het weer iets anders.

Tot het bestuur er genoeg van had en de installateur in gebreke stelde en het contract beëindigde. Waarna een andere partij het onderhoudscontract kreeg. En precies dezelfde problemen de kop op staken, ook die moesten bij storing onderdelen bestellen, ook daar moesten grotere reparaties ingepland worden, waarna de bewoners er maar op moesten wachten en moesten accepteren dat er af en toe een storing was.

Liften zijn simpelweg storingsgevoelig en installateurs hebben weinig onderdelen op voorraad en ook weinig capaciteit beschikbaar om meteen grote reparaties uit te voeren. Overal hoor je exact hetzelfde verhaal.

Of je nu in een peperduur appartement midden in de grote stad woont of in Zoetermeer. Of je nu eigenaar bent of huurt, er is geen verschil. Liften zijn en blijven storingsgevoelig en zijn een paar keer per jaar buiten dienst door een storing.

Het heeft dan weinig zin je pijlen op de verhuurder te richten, die doet ook gewoon zijn best maar kan ook niet toveren. Want als eigenaren van een koopappartement krijgen wij het ook al jaren niet opgelost.

De Posthoorn

witte angora schreef:
22 sep 2026 10:06

Je gaat er voor het gemak aan voorbij dat jij met niets of niemand rekening hoeft te houden. Je werkt niet, je hebt geen partner en geen kinderen. Dus jij kan overal gaan wonen waar jij wilt. Vreemd trouwens dat jij 13 jaar hebt opgebouwd, want vlg mij ben je een jaar of 5-6 geleden nog verhuisd.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het lift item werd in de nieuwsbrief bekend gemaakt en is gisteren in de uitzending aan de orde geweest in het item werden ouderen die bewust voor een appartement gekozen hadden aan het woord gelaten.

Het is te kort door de bocht om te stellen dat het eigen schuld is want als traplopen in de vorige eengezinswoning niet meer gaat blijft er vooral in de grotere steden geen vrijwel geen andere optie over.

De aangehaalde torenflats van minimaal 30 verdiepingen hoog zijn nog niet zo oud maar de liften kampen wel met complexe storingen waarvan de oorzaken moeilijk te achterhalen zijn.
Ik vraag me wel af of dit item representatief voor het gros van de flatgebouwen is omdat liften over het algemeen geen of zeer weinig storingen vertonen.

Plaats reactie