LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gast

Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door Gast »

Het volgende deed zich voor, na de jaarrekening te hebben ontvangen stuiten we op een te betalen bedrag van 1800 euro, wel heel erg veel dus, vergeleken met de 2 vorige onder de 100 euro.

Ik dus eneco op gebelt, en het nagevraagd, ja meneer de meterstanden zijn geschat van afgelopen jaren, ala vorig jaar inderdaad in december een meetgast geweest dus ok, ik vraag om kopieen van die jaaroverzichten waar het om gaat. ok netjes binnengekregen

2003 : verbruikt 6168 kWh (beginstand: 92287 / Eindstand: 98455)
2004 : verbruikt 5940 kWh (beginstand: 98455 / Eindstand: 4395*)
2005 : verbruikt 10831 kWh (beginstand: 4395 / Eindstand: 15226)

(*) Geschatte meterstand (volgens de nota)

Dit kan toch onmogelijk, ze zei nog ja dat is over 3 jaar berekend die extra kWh's, nou daar wil ik nu niets meer van geloven, wat moet ik hier nu mee aan ?
Iemand enig idee hierover ?
een 4000 kWh extra verbruikt, is onmogelijk zelfs 6000kWh vindt ik al hoog, maar ok.

Dan heb ik het nog niet eens over het Gas verbruik, wat ook al zo'n mooie fluctuatie vertoont dankzij eneco energie

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door JustMe »

Bij de jaarnota's in 2003 staat er geen sterretje achter de standen wanneer deze geschat waren geweest. Check op de eerste pagina of daar staat:
Deze nota is gebaseerd op de door Eneco Netbeheer geschatte meterstanden.

Dan kun je 100% zeker zeggen dat ook 2003 geschat is geweest, en dus het verhaal van de medewerker wel klopt

Gast

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door Gast »

Tja daar staat bij 2003 en 2004 : Dat de rekening gebaseerd is op geschatte waarden.

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door JustMe »

Dan kun je er met 100% zekerheid van zijn dat Eneco uw standen niet heeft ontvangen om een juiste afrekening te maken. Dan gaat Eneco Energie een schatting maken van de meterstanden. In uw geval blijkt dat er die jaren te laag is geschat, en dat voor dat verschil wordt u nu aangeslagen.
Het is vaak zo dat klanten alleen kijken naar de afrekening of ze veel moeten bijbetalen of wat terug krijgen. Op het moment dat dit geen extreme bedragen zijn, denken ze dat de rekening wel in orde zal zijn.

Een energierekening is eigenlijk net als de kassabon van de supermarkt, elk jaar moet je even er voor gaan zitten om de rekening te controleren, want ook een energiebedrijf maakt fouten... of moet schattingen maken.

Dj Chard

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door Dj Chard »

Hallo,

Kan wel kloppen denk ik die 1800,- - ik bedoel wij (2) betalen ook 150,- per maand en ik reken 150,- x 12 is 1800,- Tjaa ik denk dat het termijntjes worden en dat die andere schattingen waren.

Succes!

Chard

reinr

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door reinr »

schrikken geblazen: op de jaarafrekening staat dat ik over 2004 een naheffing krijg van 2300 euro. Mijn totaalverbruik zou dan voor warmwater (stadsverarming) op 3350 euro komen. De Nuon zelf geeft voor een gemiddeld huishouden ongeveer 95 euro per maand aan. Is dit geen valse voorlichting: lekker worden gemaakt met een supergeisoleerd huis, lage energierekening enz. Onze buren met kind en altijd thuis betalen nu een maandbedrag van 180 euro, en wij na dit debacle 280 euro. Terwijl 4 dagen per week er niet zijn, en waarschijnlijk binnenkort om de nuon te kunnen betalen.

Reacties welkom

Natuurlijk had ik tussentijds de standen moeten controleren om beter te anticiperen, beetje bijtalen was logisch geweest maar 2300 euro.......


Rein

Gast

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door Gast »

Dat heb ik dus met de eneco rekening, er was trouwens wel opgemeten bij ons, echter zijn die standen schijnbaar nooit bij eneco doorgekomen ?
het is lichtelijk gezegt een zooitje ongeregeld bij de energie bedrijven.

Cécile

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door Cécile »

Probeer al ruim 2 maanden mijn avbonnement bij Enenco van groene stroom omgezet te krijgen naar grijze stroom. Telefoonteam mutaties dat blijkbaar onder de keuzeknop "verhuizingen" zit is al weken onbereikbaar, op emails wordt niet gereageerd en ook reactie op een per post verzonden brief laat op zich wachten.
Ondertussen blijkt dat brieven die Enenco zegt aan haar klanten te versturen over aanpassing termijnbedragen (vorig jaar oktober) en aanpassing tarieven 2005 niet (bij mij) aankomen (en ik woon toch echt al 14 jaar op hetzelfde adres). Verder liet de klantenservice (medewerkers onder keuzemenu 1 en 3) mij weten dat ik de ecostroom waarschijnlijk pas per juli zou kunnen omzetten omdat Eneco in jaartermijnen werkt. Ik heb echter bij de omzetting enkele jaren geleden naar groene stroom nooit een contract hiertoe ondertekent en ook nooit bepalingen van dien aanrd onder ogen gekregen; het enige wat mij destijds tot omzetting heeft bewogen was de garantie van Enenoc dat het tegen hetzelfde tarief als grijze stroom zou zijn en dat, indien dat zou veranderen, ze mij individueel op de hoogte zouden brengen (hetgeen dus niet is gebeurt). Kortom: als eneco per telefoon, email en post zich onbereikbaar toont, hoe kom ik dan af van de groene stroom die inmiddels duurder blijkt te zijn geworden dan de grijze stroom?!

amarkerink

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door amarkerink »

Ik vind het opvallend dat zowel de redactie van Radar als niemand in het forum er nog niet aan heeft gedacht dat er wel eens een doelbewuste strategie zou kunnen zitten achter het beleid van de "3 jaarlijkse hoge eind afrekening". Er is duidelijk een patroon (ook bij ons ging het om exact dezelfde situatie (wel alles doorgegeven/zelfs monteur langsgeweest) en dezelfde bedragen (ca 2000 euro extra te betalen) en een motief en dat is omzet vermeerdering doordat mensen maar eens in de 3 jaar hun kritische blik op de energierekening kunnen werpen en door gaan met hun 'big-spender' gedrag aangezien ze denken dat ze keurig niet te veel verbruiken. Eneco heeft er helemaal geen baat bij als mensen jaarlijks hun gedrag gaan aanpassen aan de hogere energie prijzen (laat staan maandenlijks zoals in de telecom al lang te doen gebruikelijk is)

Natuurlijk kan het zijn dat een bedrijf er 3 jaar een chaos van maakt, echter wetende welke mensen daar in het management zitten en mensen er toch niet 3 jaar lang zo slecht intern kunnen presteren zonder ontslag lijkt het er toch echt op dat het gewoon een beleid is uitgewerkt tot op het niveau van 'script writing' voor de helpdesk. Zelfs daar blijkt dat de antwoorden structureel bij eneco hetzelfde zijn naar de consument. Het zou mooi zijn als er eens een (oud/undercover-) medewerker dit zou kunnen bevestigen en daar wordt het ook tijd voor. Dit beleid zou een boemerang effect moeten krijgen, maar zolang overstappen geen optie is kan de overheid beter alle energiebedrijven onder curatele plaatsen.

gastboos

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door gastboos »

Ik had vorig jaar een defecte warmtemeter (Gigajoules), toen is een schatting gemaakt van 40 ! GJ, het jaar ervoor werkte de meter gewoon en had ik slechts 7,25 GJ, dit jaar werkt het ding ook goed, gewoon 8 GJ

Ik heb dus vorig jaar ruim 600 euro teveel moeten betalen op de eindafrekening, het zou dit jaar rechtgetrokken worden.
Niet dus.... ik kan naar mijn geld fluiten, telefoontjes en brieven wordt niet op gereageerd. De telefoniste heeft zelfs last van haar ogen denk ik omdat ze geen GJ op de rekening ziet.

Ik overweeg juridische stappen om de schoften te laten terugbetalen.

tjenk

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door tjenk »

Nog een staaltje van Eneco boekhouding: Op 1 mrt maakt Eneco een schatting over 2004 waarin wij volgens hun nog 205 euro moeten betalen. 2 dagen later is dat bedrag van onze rekening afgeschreven. Vervolgens hebben ze eindelijk de juiste meterstanden verwerkt waaruit blijkt dat wij 983 euro terug krijgen. Dat geld zou op 3 maart overgemaakt worden. Let wel "zou"... Want ik wacht er dus nog steeds op. En ondertussen betaal ik debetrente en worden alle andere vaste lasten gewijgerd met alle elende vandien.

Waar blijft mijn geld Eneco???!!

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door JustMe »

Uit veiligheidsoverwegingen kan het zijn dat een betaling wat langer duurt om uit te betalen (u wilt natuurlijk wel dat het naar het juiste rekening nummer gaat). Misschien moet u maar een keer bellen met de klantenservice, dan kunnen ze opdracht wat versnellen, of kijken of de opdracht om uit te betalen al is gegeven. Dit soort dingen op een forum zetten brengt natuurlijk weinig op

harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door harrie112 »

Hallo JustMe, heb jij nog een idee hoe Eneco is te bewegen mijn correct doorgegeven meterstanden te hanteren in plaats van de door hun geschatte waarden? Alles al gedaan, brief, Fax en mail. Wel een mail ontvangen dat er aan wordt gewerkt maar dat is al 4 maanden geleden.
Gaat om transport Elektriciteit door Eneco Netbeheer, toen zat ik nog bij Energiebedrijf.com. Dacht dat het bij Eneco beter zou gaan!!
Ik wacht dus op terugbetaling over ca. 1300kWh.
Klacht bij de SGC kan natuurlijk ook, maar als dat niet nodig is...
Harrie

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door JustMe »

Op het moment dat een klant switcht naar een leverancier en er geschatte meterstanden worden doorgegeven is het vrij lastig om dit te corrigeren. Het is niet dat we het niet willen corrigeren, maar vaak niet mogen corrigeren. De afwijking van de meterstanden moet zeer hoog zijn. Dan pas kunnen wij het laten corrigeren door de netbeheerder, en ook doorgeven aan de nieuwe leverancier. Heel vaak wordt het door ons wel gecorrigeerd maar door de andere leverancier niet, dan ontstaat er dus een verschil. Hoeveel wijken de standen af per meter? En wat is het verbruik geweest?

harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door harrie112 »

Hallo JustMe,
Ik had op moment van overstappen van Energiebedrijf.com terug naar Eneco 18 oktober 2004, duidelijk de correcte meterstanden op het aanvraagformulier doorgegeven.
Helaas wordt daar niet naar gekeken maar toch geschat.
Vanwege zonnepanelen waren die standen "Laag" =479 en "Normaal" =917 kWh te hoog ingeschat, samen 1396 kWh te hoog.
Normaal verbruik ik ca. 2500 kWh per jaar, de zonnepanelen hebben 1151 kWh opgebracht.
De periode voor netbeheer liep van 13-2 tot 18-10-2004.
Omdat ik de bui al zag hangen dat bij de meteropname d.d. 11-02-05 de standen dan lager zouden uitvallen dan geschat op 18 oktober, heb ik meerdere malen de juiste standen doorgegeven.

Inderdaad op 11-2-05 waren de standen lager, oeps!
Op de site van Eneco staat de komende nota al, beide meters klokje rond geweest dus 2x bijna 100.000kWh. Of ik even 20.000 Euro zou willen bijbetalen!
De nota zelf heb ik nog niet per post ontvangen, wellicht heeft een van de reclamezusjes van Eneco gezien dat je in 4 maanden onmogelijk 200.000kWh kunt afnemen en heeft de nota tegengehouden.
Energiebedrijf.com heeft overigens wel de juiste meterstanden d.d.18-10-2004 aangehouden (na dringend verzoek)

Dus na 4 maanden wacht ik nog steeds op een correcte afrekening van netbeheer. Ik had volgens hun moeten bijbetalen. Bijbetalen heb ik niet gedaan en daar vanwege mijn klacht ook geen herinnering over gekregen. (Ik moet geld terug hebben)
Opmerkelijk is dat netbeheer wel mijn juiste jaargebruik op de site heeft gezet in de vorm van die staafdiagrammen.
Kennelijk geeft netbeheer dat dan weer niet door aan Retail.

Spannend wordt het helemaal voor die nota van 200.000kWh en 20.000 Euro bijbetalen. Herinneringen, incassokosten en afsluiten zijn in aantocht. Van betalen kan natuurlijk geen sprake zijn.
Als die nota écht in de bus komt stap ik naar de SGC, bewijzen genoeg.
Kun je wat met mijn contractnummer of een ander gegeven?

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door JustMe »

je contract nummer, en de juiste standen met de juiste datum, ik zal wel een en ander even voor je nakijken

harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door harrie112 »

dankje
Laatst gewijzigd door harrie112 op 28 mar 2005 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

jdtazman

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door jdtazman »

Goed ook ik heb maar weer eens een apart verhaaltje voor binnen het onderwerp "vreemde zaken betreffende energie"

Mijn eindafrekening van clorius ( warmtemeters opmeten op mijn radiatoren) gaf aan dat ik een verbruik had van 19,81 Gj hetgeen bij Eneco overeenkomt met een bedrag van 375 euro. Gek genoeg was dit van eigenlijk slechts alleen van een radiator op één slaapkamer... Ik heb NOOIT de radiator in mijn slaapkamer aan.

Toen ik de meterstanden ben gaan bekijken bleek zelfs dat mijn verbruik in de kamer grote negatieve verbruiken aangaven (juist de enige radiatoren die ik aan gehad heb) en dus zou mijn bedrag nog hoger zijn geweest als die ook kloppend waren en positieve verbruiken zouden laten zien.

Maar het belangrijkste is wel: Ik woon er nog maar twee maanden waarvan ik het allergrootste deel niet eens aanwezig ben geweest.

Het rekensommetje:
mijn termijnbedragen voor die twee maanden vond ik al hoog: 212 euro.
nu bij te betalen 596 euro
maakt samen 1020 euro voor twee maanden!!!!!!

mijn termijn bedrag wordt nu dan ook opgeschroefd naar 263 euro in de maand!!! Mijn buren (oude mensen die de hele dag thuis zijn) betalen 143 euro in de maand....

Kan iemand mij uitleggen wat ik hier aan kan doen? Ik begin net op de arbeidsmarkt en woonmarkt dus met deze bedragen wordt het voor mij bijna ondoenlijk om nog normaal te kunnen wonen!

laartje

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door laartje »

na het verzenden van de meterstanden per pc kregen wij de afrekening.600 euro bijbetalen! na wat zoekwerk op dit overzicht bleek dat ons electraverbruik van zowelhet lage als normale tarief 1000 kwh meer zou zijn dan voorgaande jaren. eneco had tevens besloten ons termijnbedrag maar te vehogen met 40 euro. hierover de klantenservice gebeld met de mededeling dat wij het oude termijnbedrag wilden handhaven. het antwoord hierop was dat dat niet kon en als we er toch op stonden moesten we dat maar schriftelijk aanvragen. gaat eneco nu ook onze financien al regelen?

harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Re: Eneco Energie rekening ineens dubbel zo hoog ?

Ongelezen bericht door harrie112 »

Hallo Laartje, als je de meterstanden per PC doorgeeft aan Eneco dan kun je ook een vinkje zetten bij bevestiging per Email. Als je dat hebt gedaan dan krijg je een bevestiging van de opgegeven standen. Als je inderdaad 1000kWh per meterstand meer hebt gebruikt dan is het wel logisch dat de maandtermijn wordt verhoogd. Eneco wil ook niet geld gaan voorschieten.
Andersom willen wij niet gaan voorschieten als er een onjuiste meterstand is gehanteerd. Kortom, als Eneco gelijk heeft dan moet je gewoon betalen.
Hopelijk schrijf je wel maandelijks de meterstanden op zodat je het verbruik in de gaten kunt houden en dus kunt zien dat je steeds meer bent gaan verbruiken. Lees ook de energietips op de site van Eneco. Schakel onnodige klokjes van Magetron, Video, TV, DVD speler en andere onzin altijd uit. De was buiten drogen ipv de wasdroger is ook heel zinnig. Zet een HR ketel niet onnodig op 90 graden watertemperatuur, kies zo laag mogelijk.
Als je comfortabel wilt leven en alle onnodige energie uitschakelt dan kun je met twee personen (hele dag thuis) in een eengezinswoning hooguit 2600kWh verbruiken. Heus, ik zit niet in het donker, gebruik een PC, 100Hz TV, een wasautomaat, wasdroger, HR ketel en Vaatwasser. Die laatste staat wel op de warmwaterleiding aangesloten.
Gasverbruik 960 m3 per jaar, elektriciteit totaal 2600kWh per jaar.
Mijn 23 jaar oude elektriciteitsmeter klopt nog heel goed, dat heb ik gecontroleerd.
Wellicht is dit een aardige referentie voor je eigen huishouden.

Gesloten