LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV jaar kaart studenten

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Aartwillemijn

OV jaar kaart studenten

Ongelezen bericht door Aartwillemijn »

Onze dochter van 16 jaar gaat in september studeren in Tilburg. Het is een MBO opleiding. ZIj krijgt hiervoor geen OV jaarkaart, terwijl ze wel elke dag met de bus en de trein moet reizen. HBO studenten van 18 krijgen ongevraagd een OV kaart, of ze hem nu nodig hebben of niet.
Wij vinden dit een oneerlijke regeling: wij zullen nu per jaar ongeveer 1500 euro extra kwijt zijn aan een NS trajectkaart. Er moeten toch veel meer ouders zijn, die met dit probleem zitten?

Gast

Re: OV jaar kaart studenten

Ongelezen bericht door Gast »

dat bedrag kan je wel van de belasting aftrekken.

Gast

Hallo ,
Dit kun je niet van de belasting aftrekken.
Wij zitten in een soortgelijke situatie,mijn dochter doet een MBO opleiding aan de eindhovense school,ze is nu 17 en ik ben al twee jaar lang aan het betalen .

Ben zelfs bij de belastingdienst op bezoek geweest met als antwoord ,geen aftrek mogelijk.
Het trein en busreisje van mijn dochter kost jaarlijks tweeduizendvierhonderdnegenenzeventig Euro.
Geleen-Eindhoven.
Bij de IB-groep vertellen ze je dat de scholen daar een potje voor moeten hebben,maar ook dat is onzin.
Daarnaast heb ik een dochter die op HBO zit,die had direct al een OV -jaarkaart,en die was 16 jaar toen ze begon.
Mijn zoon zit nu op 2 atheneum
Vervolgens krijg ik maar een beetje terug van de Ib-groep,maar voor ons geldt,hard werken en zolang de kinderen studeren,leven onder bijstandsniveau.
Wij hebben er zelfs onze auto voor moeten verkopen.
En ik werk maar gewoon in de bouw.
Dus moet ik concluderen dat dit kabinet het land aan het afbreken is. :evil: :evil: :evil: :evil:

Gast

dit behoort bij studiekosten bovendien kan je jaarlijks een bedrag
voor thuiswonende kinderen aftrekken als ze zelf nog niets verdienen en onder de 27 jaar zijn.

m.wil

Ongelezen bericht door m.wil »

Helaas kun je alleen de studiekosten van jezelf of/en je partner aftrekken, als die boven een drempel uitkomen, geen studiekosten van je kinderen.

Ook ik heb te maken gehad met het fenomeen reiskosten. Eerst 2 jaar een zoon, die dagelijks 50 km. moest reizen voor zijn MBO opleiding, daarna 19 maanden voor de dochter die 80 km. verderop de MBO opleidng volgde. Je kunt je indenken hoe hoog deze kosten waren.

Op 1 april gaat hier de vlag uit ! Dan kan de nu 18 jarige dochter eindelijk de OV kaart gaan gebruiken.

Helaas is er nog steeds de ongelijkheid in behandeling van MBO en HBO studenten w.b. de OV kaart.

karr-1

Ongelezen bericht door karr-1 »

Helaas is er nog steeds de ongelijkheid in behandeling van MBO en HBO studenten w.b. de OV kaart.
Van een ongelijkheid is volgens mij geen sprake, alleen een verkeerde keuze. Tegenwoordig zijn er ook MBO en HBO instellingen in de eigen stad te vinden of op fietsafstand.

Als je dan perse zo ver weg wilt moet je ook zelf voor de kosten opdraaien. Het hele OV-kaart systeem zou wat mij betreft per direct de prullenbak inmogen. Het kost een vermogen en je hebt er niets aan.

Gast

Beste karr-1,
De opleiding die mijn dochter volgt op de Eindhovense school is in heel limburg en de Belgische grensstreek niet te vinden.
Anders hadden wij dat allang gedaan..
Daarnaast geven wij aan de kinderen een opleiding die ze zelf willen.
Bij ons is het niet zo van ,zoals dat vroeger ging,je moet maar timmerman worden want tandarts is te duur.

karr-1

Ik heb ook de opleiding gehad die ik zelf wilde, maar ik zocht het in de buurt en niet op tientallen kilometers afstand. EN als je dat toch wilt ga je wonen in de stad waar je studeert. Weer een probleem uit de wereld....

Gast

Waarschijnlijk zou ik dan in drie steden tegelijk moeten gaan wonen.

Gast

Lief dat u uw kinderen laat studeren wat ze willen alleen wel logisch dat u dan zelf voor de kosten opdraait, toch?

Gast

karr-1, wat dat betreft heb je helemaal gelijk.

OV afschaffen, vergoeding voor 1 traject aan de student geven ALS student niet dicht bij huis kan studeren.

Ik ben zelf student geweest trouwens.

Gast

Overigens, iederen van 18 krijgt een OV-kaart meer gelijkheid kan er dusniet bestaan. Jullie krijgen nog kinderbijslag.

karr-1

Ik ben het volledig eens met de 2 voorgaande gasten.

inxsnl

Ongelezen bericht door inxsnl »

karr 1
Ook hier kom ik u weer tegen en moet u terugroepen.
U vertoont het gedrag van een minderjarig persoon .

karr-1

Ik een minderjarig persoon? Nee hoor al jaren niet meer.

Gast

Hè Karr-1. Word jij nu nooit eens moe van jezelf? :P

Gast

Op pagina twee van deze topic onder successie rechten kunt u alle berichten en antwoorden van karr-1 lezen.U kunt dan constateren dat u deze dame of heer niet voor vol moet nemen.
Die karr-1 heeft een slag van de koffiemolen of er moet een schroefje bij hem bijgesteld worden.Mijn advies is dan ook ,niet meer reageren op karr-1.

karr-1

Wat wil je daarmee bereiken dan? Ik zal er heus mijn mond niet voor houden.

Gast

karr-1 je hoeft voor niemand je mond te houden maar je vind je eigen
een realist ik zou zeggen gedraag je eigen dan als een realist.
Als nou 90% van de mensen op dit forum jou een druiloor vind
gaat er dan geen lampje bij je branden.
Als jij een eigen zaak heb en je denkt zo over de maatschappij zoals
je in al die topics laat merken zal je niet lang meer eigen baas zijn
en kom je ook terecht bij de werkelozen kijken hoe je dan kletst.
Maar jij vind je eigen zo slim dus deze raad slaat eigenlijk nergens
op. ( heb het vast voor je genoteerd hoef jij het niet te doen)

Gast

negeer kar toch

en eeeh, dat van die kinderbijslag klopt, ik heb driedubbel gekregen indertijd
ik volgende een studie die maar weinig bestaat in nederland en 4 uur reizen wat geen keuze, dus op kamers van de kinderbijslag
met goede reden voor extreme kosten heb je dus recht op dubbel of driedubbel
als die studie inderdaad zoveel reiskosten meebrent omdat het niet dichter bij huis kan moet je hier ook recht op hebben

Gesloten