LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] storing dubbeltariefmeter essent?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dene
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2005 10:09

storing dubbeltariefmeter essent?

Ongelezen bericht door dene »

als u net als wij gebruik maakt van een dubbeltariefmeter bij essent is het misschien raadzaam om de stand van die meter goed te controleren. in het weekend en op feestdagen neemt men stroom af voor een goedkoper tarief. toch stond bij ons op 2e paasdag de meter braaf op het hoge tarief (t2). bellen naar de klantenservice werkt natuurlijk niet, die zijn er immers niet (2e paasdag, dus vrij)! dus gebeld met de storingsdienst. ja, er was inderdaad een storing, er werd aan gewerkt. maar hoe krijg ik nu mijn te dure gebruik gecompenseerd? en hoeveel anderen zijn er die deze misser van essent doorhebben? het gaat natuurlijk per huishouden niet om gigantische bedragen, maar van een heleboel huishoudens bij elkaar loopt dit toch wel lekker op. op het moment van het schrijven van dit berichtje staat de meter nog steeds fijn op het hoge tarief te draaien. niet fijn dus.
dus mensen, let op: controleer goed de dubbeltariefmeter!

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: storing dubbeltariefmeter essent?

Ongelezen bericht door JustMe »

Meestal zijn het storingen in een hele week. Eneco stuurt het signaal om van dag naar nacht om te schakelen mee via het netwerk. Als er bij u een storing is dan kan het aan de meter liggen of aan het signaal. Als het aan het signaal ligt dan is het vaak een hele straat of wijk. ik weet dat Nuon met klokjes werken die het omschakelen, bij essent durf ik dat niet zeker te zeggen.

Policy van Eneco is dat bij een relais storing het verbruik op de dagmeter wordt verdeeld in de 60/40 verhouding. Als er dus 3000 alleen op de dag is verbruikt, wordt daar 60% van overgeheveld naar de nachtmeter.

Gast

Re: storing dubbeltariefmeter essent?

Ongelezen bericht door Gast »

mooi verhaal van eneco, maar hoe weten ze dan het verbruik van die specifieke dag.... nota bene je praat hier over een meting over een heel jaar

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: storing dubbeltariefmeter essent?

Ongelezen bericht door JustMe »

Systeemberekeningen, elektra is geen seizoensgebonden product.... het verbruik is dus makkelijk per dag (gemiddeld) uit te rekenen

Gast

Re: storing dubbeltariefmeter essent?

Ongelezen bericht door Gast »

Essent heeft de 2de Paasdag om 07.00 uur de kwh metingen van laag naar hoog geschakeld.
Om vervolgens rond 10.40 er achter te komen, dat de 2 de paasdag en zondag is en eigenlijks de gehele dag het lage tarief geld.

Men heeft toen de TF signaal uitgezonden om de tarief meters weer op laag te zetten.

Nou is dit ongeveer twee en half uur. Met en normale aansluiting kun je maximaal ongeveer 5 kwh verbruiken dus is de schade ongeveer
bij dit verbruik 0,50 Euro cent.

Maar hoe zou het zitten bij de echte groot verbruikers. Die duizenden
kwh verbruikt ???


Gelukkig werkt mijn accumulator kachel alleen op laagtarief.

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: storing dubbeltariefmeter essent?

Ongelezen bericht door JustMe »

de echte grootverbruikers werken met plateau's

Gast

Re: storing dubbeltariefmeter essent?

Ongelezen bericht door Gast »

En krijgen vervolgens net zulke vage rekeningen als de kleinverbruikers; als ze als een rekening krijgen :twisted:

P.Heyen
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2005 11:10

Re: storing dubbeltariefmeter essent?

Ongelezen bericht door P.Heyen »

Ik heb in 1999 een nieuwe stroom meter gekregen, van 1 x 220V naar 3 x 220 V en/of 1 x 380 volt.
Het betreft een Enermet TK420NN en wat valt mij op, het KWH verbruik is sindsdien meer dan verdubbeld: Gem per jaar 3800 KWH naar 9800 KWH gemiddeld.
Ik heb niet echt een veranderd gebruiks patroon, kweek geen plantjes en de buren zijn niet aan mijn installatie gekoppeld alleen een persoon is uit huis gegaan in 2000, wat resulteerd in een nog minder verbruik.
Wanneer ik het oude verbruik omreken naar 380 Volt klopt het ongeveer weer wel.
Mijn conclusie is dan ook de meter meet niet 220 Volt maar 380 Volt.
Ik heb gebeld met Essent, de zeer ondeskundige helpdesk medewerker wist ook niet wat hij ermee moest en heeft mij een verbruikers opname staat gestuurd.
Ik ben zelf toch wel vakkundig genoeg (E-monteur) om vast te stellen dat hier iets niet klopt.
Voor de liefhebber : Het betekend dat ik 24 uur per dag een lamp van 1000 Watt gedurende het hele jaar laat branden.
Volgens de DTE ben ik zelf verantwoordelijk als huiseigenaar dat mijn installatie en de meter in orde is.

Wat nu????? en zijn er nog meer mensen welke een verhoogd verbruik hebben in combinatie met een nieuwe meter van bovenstaand merk/type?

Gesloten