LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Manifest

Hier kan je jouw opmerkingen en klachten kwijt over LegioLease.
Gast

Re: Manifest

Ongelezen bericht door Gast »

nvt
Laatst gewijzigd door Gast op 04 apr 2005 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

ad snoeren

Ongelezen bericht door ad snoeren »

Dit gaat hopelijk de goeie kant op :wink: .

Verder vind ik het absoluut niet kunnen wat payback doet.
Het is overigens strafbaar om werken zomaar te bewerken.
Daarvoor hebben wij in dit land een wet auteursrecht.

Liefs Ad

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

nvt
Laatst gewijzigd door Gast op 04 apr 2005 18:38, 2 keer totaal gewijzigd.

ad snoeren

was't maar waar Albert

armoe troef

lfs Ad

ad snoeren

Inderdaad Piep Ik heb het ook al verschillende keren geprobeerd, maar het komt steeds terug. Ik ben bang dat je bevirust bent.

Lfs Ad

Janneke52

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Pipa, download het programma hotman pro:
www.hitmanpro.nl
en draai het minimaal 1x per week.

impact

Ongelezen bericht door impact »

Hitman-pro is alleen te downloaden als je met Windows XP werkt. Als je Windows ME, 95, 98, of 2000 hebt, heb je er niets aan. Je kunt wel (gratis) Ad-aware 6 en Spybot van S&D downloaden. Naast een firewall werkt dit ook goed.

Janneke52

Ongelezen bericht door Janneke52 »

O? Dat wist zelfs ik niet.
:wink: Wij hebben zelf XP, dus werkt het goed.

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

We hebben de eerste honderd steunbetuigingen binnen!

Ik heb al eerder aangehaald dat het Manifest reeds is verstuurd, in week 11.
Jammer dat Stefan niet de moeite heeft genomen eerst rustig de email, gericht aan het bestuur!!!, te lezen.
Ik vraag me nu werkelijk af wie de baas is bij payback, het bestuur of de groep van 4, Pieter, Adri, Stefan en Jan Neefs.
Een e-mail, gericht aan het bestuur van de vereniging wordt onderschept door Stefan en die gaat vervolgens de mening van de vereniging payback ventileren.
En dit voordat zelfs het bestuur hierop heeft gereageerd.
Het moge nu zo langzamerhand wel overduidelijk zijn waarom een aantal mensen eind vorig jaar payback hebben verlaten.

het is jammer dat niemand van payback steun geeft aan dit Manifest.
Is dit belangenbehartiging of gewoon haat tegenover mij ten koste van de gedupeerden en onze zaak?

Er zijn al vertrouwelijke antwoorden gekomen van diverse kanten op het Manifest en dit is nog maar het begin.

Steun dit Manifest en mail naar [email protected]

Groeten,
Piet
Laatst gewijzigd door Piet op 04 apr 2005 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.

impact

Janneke 52, daar kwam ik ook achter toen ik Hitman-pro wilde installeren. (Ik heb Windows ME). Tegen virussen werkt de beveiliging van Symantics uitstekend, wordt bij abonnement automatisch meedere keren per week bijgewerkt. Ad-aware en Spybot zijn ook in Hitman-pro opgenomen, alleen moet je die programma's apart downloaden als je geen Windows XP hebt.

Groet, impact

impact

Mijn vrouw en ik hebben beide reeds vorige week het manifest ondertekend.

Karel

Ongelezen bericht door Karel »

anne_

Geplaatst op 04 Apr 2005 00:41 door anne_

--------------------------------------------------------------------------------

Stefan dit vind ik een minachting naar Jan v.d. Beek. Wie denk je wel dat je bent. Bij deze zeg ik mijn lidmaatschap op en bevestig dit met een e-mail naar Payback.

Anne.
Indien u er zo ook over denkt en uw lidmaatschap loopt binnenkort af dan kunt u het beste nu opzeggen want anders verlengt Payback het lidmaatschap stilzwijgend.

Okerene

Ongelezen bericht door Okerene »

Manifest ondersteuning door lotgenoten.

Jan van de Beek is als beeldend kunstenaar een gevoelsmens en een erg sociaal bewogen persoon. Zijn kunstwerken worden niet voor niets dan ook aangeprezen onder de slogan "Samen Delen". Daarnaast ondersteunt hij het vrijwilligerswerk van de Sociale Hulpverlening voor ouderen van "Contour" te Tilburg. Zijn hart zit dus zeker op de goede plek.

Daarom wil ik ook een lans breken voor zijn "met zijn hele ziel en zaligheid geschreven Manifest". Vergist u niet, Jan heeft een zeer krachtige persoonlijkheid en is voor zijn leeftijd nog bijzonder gedreven en strijdvaardig zoals u ziet. Ook al is niet alles helemaal perfect.

Natuurlijk mag iemand zijn bedenkingen hebben over de taalfouten en dergelijke in zijn uitgebrachte Manifest, maar daar kun je ook als het even kan aan voorbij zien. Het gaat toch om zijn intentie en het oproepen tot een openbare discussie over het algemene aandelenleaseschandaal. Het raakt ons allemaal.

Net als Hans2 had ik zelf en met mij ook anderen bij het lezen onze bedenkingen maar wisten gelukkig aan het eind de waarde ervan "zoals het is" te waarderen. Geef het daarom a.u.b. de ruimte die het verdient. "As it is".

Zie het Manifest als een Nationale Sociale Zorgbrief voor alle gedupeerden. Een "Koninklijk" gebeuren. Het Manifest is namelijk bij de Notaris in Tilburg als authentieke acte reeds voorzien van twee officiële (lak-?) stempels. Het lijkt mij dan ook niet de bedoeling dit Manifest te herschrijven.

Uw ondersteunende e-mail met Naam en Woonplaats is al voldoende. Piet heeft al uitgelegd dat hiervan een aanvullende lijst wordt samengesteld en aan Jan en de Media wordt overhandigd.

Gezien de reacties op dit forum heeft het in een korte tijd al heel wat emoties opgeroepen en zelfs mensen weer op de been geholpen toen zij even verzwakten in hun strijd tegen Dexia en trawanten. Het zou toch fantastisch zijn als Jan van de Beek nog op zijn "oude dag" een overweldigende belangstelling en ondersteuning ondervindt!

Okerene

ad snoeren

Het Manifest is namelijk bij de Notaris in Tilburg als authentieke acte reeds voorzien van twee officiële (lak-?) stempels. Het lijkt mij dan ook niet de bedoeling dit Manifest te herschrijven.
DUS STEFAN PAYBACK, NIKS TE HERSCHRIJVEN, U BENT DAN NAMELIJK IN OVERTREDING INGEVOLGE DE WET AUTERSRECHT.

Lfs Ad

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

Okerene had het niet beter kunnen verwoorden.
Het Manifest van Jan is emotioneel, maar de reactie van Okerene zoals hierboven geschreven, is van hetzelfde kaliber.

Dit geeft steun aan de gedupeerden die in grote problemen thuiszitten. Het geeft ze ook weer moed om de strijd voort te zetten.
Ik heb net een telefoontje gekregen van een oude vrouw die opstaat met de dexia ellende en ermee naar bed gaat.
Ze loopt met hartkloppingen en is bang dat de deurwaarder haar huis leeghaalt!
Ze heeft geen cent meer en heeft na vele dreig telefoontjes en brieven het Dexia Aanbod getekend, wat moet je anders?
Zo zijn er nog verschrikkelijk veel mensen die niet over een computer en internet beschikken en met grote financiele en geestelijke problemen zitten.
Deze mensen hebben hulp nodig en die kunnen/moeten wij geven.
Het Manifest steunen is één van de mogelijkheden.
We moeten samen op een zo breed mogelijk front ons verweren tegen deze dexiaanse onmenselijkheid.

Groeten,
Piet

woest

Ongelezen bericht door woest »

Torenhoge schulden door aandelenlease

"We zijn zó verschrikkelijk in de maling genomen...!"

Als er twee mensen zijn die heel goed weten hoe het is om de broekriem aan te halen, dan zijn het wel Hans en Elly Scholten (*) uit Alphen. Allebei hebben ze hun baan verloren, hun schulden zijn torenhoog en worden bovendien elke maand hoger. Ze kunnen geen kant meer op. Oorzaak: aandelenlease. Ze lieten zich drie jaar geleden in een prachtig lijkende constructie van Spaar Select en Dexia Bank praten. Ze hoefden er alleen maar een tweede hypotheek voor te nemen. Door de rendementen van aandelen zouden ze al na vijf jaar een vermogen van 391.000 gulden hebben opgebouwd. Door de kelderende aandelen is dat echter heel anders gelopen. Hun tweede hypotheek van 88.000 euro is verdwenen als sneeuw voor de zon. De aandelen kunnen worden verkocht, maar dan moeten de Scholtens wel even 93.000 euro bijpassen. Wat hen rest is de twijfelachtige eer tot de vijf grootste slachtoffers van aandelenlease te behoren. Ze vertellen hun verhaal als waarschuwing voor anderen.

Door Peter van Eijk, Dagblad Rijn en Gouwe

ALPHEN - Hun kerstdiner zal dit jaar karig zijn. Vorig jaar konden ze zich ook al geen extra's veroorloven met de feestdagen. ,,Het is dat onze dochter en schoonzoon nog een lekkere maaltijd voor ons kookten, anders was het dagelijkse kost geweest'', zegt Elly Scholten (56), in een hoekje van de bank. Financiële zorgen hebben hun sporen bij haar nagelaten. Ze is op van de zenuwen, beweegt voortdurend haar handen en vecht bij iedere vraag tegen de tranen. Al een tijdje slikt ze slaapmiddelen en ze heeft hartritme-stoornissen. Haar man Hans (55) zit ineengedoken, bijna versuft aan het andere einde van de bank. ,,Je leert er op den duur wel een beetje mee leven. Maar altijd hangt dat enorme bedrag boven je hoofd en dat sloopt je'', zegt hij. En omdat ze de betalingen aan Dexia Bank hebben gestopt, loopt de schuld razendsnel op.

Sociale leven aan diggelen

Een sociaal leven hebben ze nauwelijks meer. Ze zijn actief in de buurtvereniging en dat geeft nog wat afleiding. ,,Maar een rondje geven zit er nu even niet in. We hebben gewoon het geld niet meer'', zegt Hans. Ze hebben een leuk ingericht appartement in een Alphense nieuwbouwwijk. Een huis met overwaarde, want het zal bij verkoop meer opbrengen dan de Scholtens ervoor hebben betaald. En in die overwaarde schuilt hun ongeluk. In juni 2000 ging rond etenstijd de telefoon. Een medewerker van Spaar Select stelde zich voor en vroeg of hij een paar vragen mocht stellen. ,Hij vroeg ons of wij een eigen huis bezitten waar een overwaarde op rust. Want die overwaarde is een bezit dat niets oplevert, zei hij. Hij vroeg of er eens een adviseur van Spaar Select mocht langskomen om uit te leggen hoe wij onze overwaarde konden verdubbelen, of misschien wel meer'', zegt Hans. Het echtpaar had er wel oren naar. ,Het leek ons aantrekkelijk en we dachten ook: een gesprek is vrijblijvend.'

Binnen een paar dagen werd de afspraak schriftelijk bevestigd met een juichende brief: ,,Ons motto is 'Het geld ligt op straat, maar u moet het wel willen oprapen'. Daar kunnen wij u prima bij van dienst zijn. Wij zullen u laten zien dat het mogelijk is om al uw wensen te realiseren zonder dat het noodzakelijk is om er extra voor te sparen. Het blijkt gewoon een kwestie van een goed financieel plan te zijn.'' Al een dag later stond de adviseur op de stoep, ene Eric Joore. ,,Zijn advies was de maximale overwaarde te gebruiken, omdat het product volkomen veilig zou zijn.'

Spaargeld wordt schuldenlast

Het product Overwaarde Effect behelst niets anders dan het leasen van aandelen met een tweede hypotheek. Aandelen kopen dus, met geleend geld. Na verloop van tijd zouden de aandelen zoveel meer waard zijn dat niet alleen de tweede hypotheek in één klap kon worden afgelost, maar dat de Scholtens tevens een aardig kapitaaltje zouden hebben vergaard. Deze constructie lijkt een beetje op de veel bekritiseerde 'Winstverdriedubbelaar' van Legio Lease, dat regelmatig in consumentenprogramma's aan de kaak wordt gesteld. Dat klopt ook wel, want het inmiddels opgeheven Legio Lease is onderdeel van Dexia Bank Nederland, dat zelf weer de opvolger is van Bank Labouchère. Spaar Select treedt op als intermediair voor Dexia.

Hans en Elly Scholten waren enthousiast. Niet omdat ze van huis uit gokkers zijn of snel een dikke winst willen behalen, benadrukt Elly. ,,We hebben altijd netjes geleefd, nooit risico's genomen. Dit was de eerste keer.'' De Alphenaren wilden een leuk spaarcentje voor de oude dag. ,,We dachten aan wat vroeger stoppen met werken ofzo.'' Dat laatste kwam wel uit, maar heel anders dan ze zich op dat moment hadden voorgesteld. Ze lieten zich in hun naïviteit meeslepen door het betoog van Joore. Hun bedenkingen werden weggewimpeld met prachtige rendementen uit het verleden. ,,Op onze vraag wat er zou gebeuren als de beurs in elkaar zou klappen, antwoordde hij dat we in het slechtste geval quitte zouden spelen; geen winst, geen verlies, maar dan zou het wel héel slecht moeten gaan'', zegt Hans. Het geld van de tweede hypotheek werd in een 'depot' gestopt, waaruit de rentelasten werden betaald voor de twee afgesloten leasecontracten. Het depot - dat in feite uit één beleggingsfonds met een hoog risico bestond - zou groeien door de rendementen van het fonds. Maar door de betalingen van de rente en de waardedaling van de aandelen is het depot nu al leeg. En dat terwijl de Scholtens was toegezegd dat het toereikend zou zijn om minimaal vijf jaar alle rentebedragen te betalen. Beiden zeggen met grote stelligheid dat de adviseur nooit heeft uitgelegd dat ze met geleend geld zouden gaan beleggen en dat ze ook de risico's van koersverliezen zouden moeten dragen. ,,Er werd alleen gesproken over sparen, niet over lenen'', zegt Elly.

Maandelijkse inleg groter dan maandsalaris

In de praktijk bleek echter dat ze niet alleen maar leenden, maar dat ze zelfs gingen 'lenen om te lenen'. Er werd één keer belegd met de hypotheek en daarnaast werden nog twee leasecontracten (in feite leningen tegen 12 procent rente) afgesloten waarmee ook werd belegd. In totaal werd voor 240.000 euro aan geleend geld belegd, waarvan er ruim 88.000 euro in het beleggingsfonds werd gestopt. Precies twee weken na het eerste gesprek meldde de adviseur zich per brief. De Scholtens zouden voor een bedrag van 3200 gulden per maand kunnen gaan leasen. ,,En dat was meer dan we verdienden'', zegt Hans Scholten. ,,Er is wel een inkomenstoets geweest, maar achteraf zeg ik dat dit nooit geaccepteerd had mogen worden.'' Aanvankelijk was er niets aan de hand, maar toen in 2001 de koersen begonnen te dalen dienden de problemen zich spoedig aan. Hans: ,,Het depot raakte leeg door het instorten van de beurs. We dachten dat op te lossen door ons spaargeld erin te stoppen, maar de koersen stegen niet.'' Elly vult aan: ,,Toen hebben we het een poosje heel slecht gehad. Ik had al geen werk meer en we hadden alleen maar geld om te eten en te drinken, verder niets.'' Tot overmaat van ramp raakte ook Hans door een reorganisatie bij zijn werkgever zijn baan kwijt. ,,Ik mocht nog net mijn 25-jarig jubileum vieren'', zegt hij bitter. Uiteindelijk stopten de Scholtens de betalingen aan Dexia. ,,We moesten wel. Van twee ww-uitkeringen kun je dit niet betalen.'' Dexia was niet te vermurwen. De aanmaningen en dreigende brieven bleven elkaar opvolgen. ,,We hebben ze geschreven dat we van alles af wilden en dat zij wat ons betreft de aandelen konden houden. Maar daar zijn ze niet op ingegaan'', zegt Elly.

Rechtzaak via Stichting Leaseleed

Wel bood Dexia aan de aandelen te verkopen, op voorwaarde dat de Scholtens het verlies zouden bijpassen. Dat zou een bedrag van 93.000 euro zijn geworden - samen met de tweede hypotheek zelfs een bedrag van 181.000 euro. Dan wordt de reeds betaalde en nog te betalen rente van de tweede hypotheek - niet aftrekbaar van de belasting - nog buiten beschouwing gelaten. En die rente loopt nog een jaar of 17 door. ,,Afgelopen september hadden we al een achterstand van 22.000 euro aan rente opgebouwd'', zegt Hans. ,,Dat Dexia niet wil reageren is niet realistisch. Ze kennen immers onze financiële situatie en ze weten dat er niets te halen valt.'' Al een tijdje is er geen post meer gekomen en die dreigende stilte knaagt aan de Alphenaren. ,,Dat raak je niet kwijt, daar ga je aan kapot. We proberen de hele zaak naast ons neer te leggen, maar dat gaat gewoon niet'', zegt Elly. Het was ook heel moeilijk om familie en kennissen over de enorme financiële problemen te vertellen. ,,We durfden eerst niet, we schaamden ons heel erg. Maar op een gegeven moment moesten we er wel mee naar buiten komen. De mensen begonnen het te merken en dan kun je het maar beter uitleggen'', zegt Elly. Niet iedereen toont trouwens veel begrip voor hun situatie. ,,Er zijn zelfs nog mensen die zeggen: eigen schuld, dikke bult.'' Deze zomer kwamen ze in contact met de nieuwe stichting Leaseleed, die het heeft opgenomen voor de slachtoffers van Dexia/Spaar Select. De stichting wil gerechtigheid voor de naar schatting 4500 mensen die een aandelenlease-contract hebben gesloten, in samenhang met een hypothecaire geldlening. Deze stichting eist dat de financiële situatie van de gedupeerden wordt teruggebracht naar die van vóór de ondertekening van het contract. Een rechtszaak is in voorbereiding. Ongeveer 460 gezinnen hebben zich al bij de stichting aangesloten.

Hans en Elly Scholten behoren tot die 460. Zij klampen zich helemaal vast aan de strohalm die de stichting biedt. Inmiddels hebben ze in een bijeenkomst zo'n 140 lotgenoten leren kennen. ,,Dat was wel goed. Daar konden we allemaal onze frustraties kwijt. We stellen echt al onze hoop in deze stichting'', zegt Hans. Het bleek dat ze tot een groep van vijf gedupeerden behoren met de hoogste schuld aan Dexia. ,,En we zijn nog niet eens degenen met de hoogste maandelijkse verplichtingen. We hebben iemand ontmoet die 4000 euro in de maand moet betalen'', zegt Hans. Elly en hij hebben een groeiende hoop dat de rechtszaak die de stichting gaat aanspannen ook hen succes brengt. Maar in hun achterhoofd houden ze er altijd rekening mee dat de stichting in het ongelijk wordt gesteld. ,,In dat geval zijn we ons huis ook nog kwijt waar we jaren voor hebben gewerkt, en dat is erg zuur. Dan blijft er niet veel meer over, en zullen we helemaal opnieuw moeten beginnen. Nee, daar zitten we niet op te wachten, maar we kunnen dan in ieder geval zeggen dat we die verschrikkelijke druk kwijt zijn'', zegt hij. De wrok die de Scholtens koesteren tegen de gladde verkopers van Spaar Select zullen ze nooit meer kwijt raken. ,,Een paar hebben er gewetensnood gekregen en hebben naar buiten gebracht dat de verkopers erop worden getraind om mensen zoals wij te misleiden. Ik snap niet dat iemand daarmee kan leven, als hij ziet wat hij heeft aangericht. Want echt, we zijn zo verschrikkelijk in de maling genomen.''

(*) Namen zijn gefingeerd, op verzoek van betrokkenen.

Gefingeerde namen, échte mensen, écht leed en niet voor een jaartje, maar voor de rest van hun leven,

als.....er niets tegen wordt gedaan!

Truus2004

Ongelezen bericht door Truus2004 »

Het is in- en intriest!! En dan zit zich hier op het forum iemand druk te maken dat ie een Manifest zou moeten redigeren!
Overigens, mail werkt weer! Bedankt voor de tips. En ook bedankt Okerene, je verwoordt het diplomatieker dan ik :wink:

ad snoeren

Maja jij bent dan ook een vaatje buskruit hé.

Heeft ook z,n voordelen hoor.

Lfs Ad

trudy

Ongelezen bericht door trudy »

Heeft Dexia nu echt niet geweten wat ze van Aegon overnam?
Wordt zoiets dan niet eerst helemaal uitgeplozen door vakmensen van zo'n bank?

En Aegon, wisten die dan niet wat ze voor "tijdbom" verkochten? Of dachten zij van: daar zijn we mooi vanaf. Ze bekijken maar verder hoe ze het gaan oplossen. Wat een domme onnozele bank die Dexia.

leeuwen

Ongelezen bericht door leeuwen »

Deze topic nog eens doorgelezen en ben blij dat ik mijn lidmaatschap van Payback heb opgezegd. Had ik eerst nog twijfels, dan zijn die na het lezen van het commentaar van Stefan wel verdwenen. Wat een arrogante kerel. Ik roep hierbij iedereen op zijn of haar lidmaatschap van PB op te zeggen en PAL achter Piet te gaan staan, met of zonder donatie. Die man verdient dat gewoon.
Groet van Ineke

Gesloten