| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] meldplicht provider ongewoon hoge rekening?
meldplicht provider ongewoon hoge rekening?
hi, weet iemand misschien of een aanbieder van mobiele telefonie, in dit geval debitel moet melden aan de klant als de rekening ineens enorm hoog is? Een vriend van me is al jaren klant bij debitel en heeft nooit een rekening hoger dan 30 euro gehad maar heeft nu een rekening gekregen van bijna 4000 euro. Het bleek dus dat hij onbewust iets in z'n instellingen heeft veranderd waardoor de telefoon constant ingebeld heeft naar internet. Gaat er bij de provider geen belletje rinkelen als de rekening ineens absurt hoog wordt? Las in een oud bericht op dit forum dat iemand z'n oma werd gebeld door kpn omdat er opeens voor 500 euro was gebeld. Horen providers dit te doen of mogen ze de rekening door laten tikken terwijl ze wel kunnen nagaan dat er iets niets klopt?
Groet Carla
Groet Carla
-
Gast
Re: meldplicht provider ongewoon hoge rekening?
ze zijn niet verplicht om je te bellen maar ze kunnen het wel als het bv buitenlandsew nrs zijn oid terwijl je dat nooit belt.Een vriend van me is al jaren klant bij debitel en heeft nooit een rekening hoger als 30 euro gehad maar heeft nu een rekening gekregen van bijna 4000 euro. Het bleek dus dat hij onbewust iets in z'n instellingen heeft veranderd waardoor de telefoon constant ingebeld heeft naar internet
maar wat jij zegt raakt wal nog kant door instellingen op zijn telefoon constant ingebeld naar internet nou ik zal je zeggen dat is onmogelijk.
1 je telefoon belt zelf niet in dat doet de pesroon die hem gebruikt die geeft opdracht
2 4000 euro ben je weken aan het internetten dus moet je dat merken
3 je kunt niet bellen en internetten tegelijk
4 je vriend heeft waarschijnlijk zelf sekslijnen zitten bellen en probeert er nu onderuit te komen omdat ie het niet kan betalen.
5 via internet met een gsm inbellen zonder dat jij iets doet is gewoon onmogelijk er zit nl geen modem in en als dat wel zou zijn zou je het meteen zien als ie op internet zit.
dus gewoon broodje aap of veel sekslijnen gebeld
-
Predicador
Beste gast, Carlahi,
het is wel degelijk mogelijk dat een telefoon geprogrammeerd wordt om op gezette momenten een data-verbinding op te zetten. Vaak gebeurt dit bij toestellen waarin een ingebouwde e-mailclient zit. Als die is ingesteld om om de 5 minuten mail te controleren op een mailserver, daar per verbinding kosten voor in rekening worden gebracht, kan dit zorgen voor minder plezante facturen.
Het gaat hier dan niet om een storing, maar om iets wat de gebruiker zelf geactiveerd kan hebben in de gsm. Jammer, maar t bestaat echt.
het is wel degelijk mogelijk dat een telefoon geprogrammeerd wordt om op gezette momenten een data-verbinding op te zetten. Vaak gebeurt dit bij toestellen waarin een ingebouwde e-mailclient zit. Als die is ingesteld om om de 5 minuten mail te controleren op een mailserver, daar per verbinding kosten voor in rekening worden gebracht, kan dit zorgen voor minder plezante facturen.
Het gaat hier dan niet om een storing, maar om iets wat de gebruiker zelf geactiveerd kan hebben in de gsm. Jammer, maar t bestaat echt.
-
Gast
nou dan weet ik niet welke telefoon jij hebt maar je gsm controleert nl zelf niet om de 5 minuten je mail.
je kunt alleen mail checken als je op internet zit en dat gaat niet automatisch.
de enige manier wanneer dit kan is als je een gprs verbinding hebt en ook zo´n bijhorend toestel en het dataaboo wat er bij hoort.
dan kun je 24 uur per dag mail binnen krijgen maar daar hangt qua abbo prijs ook wel een iets ander prijskaartje aan.
anders is het gewoon onmogelijk ik werk zelf dagelijks met dit soort toestellen ik weet echt wel waar ik over praat
je kunt alleen mail checken als je op internet zit en dat gaat niet automatisch.
de enige manier wanneer dit kan is als je een gprs verbinding hebt en ook zo´n bijhorend toestel en het dataaboo wat er bij hoort.
dan kun je 24 uur per dag mail binnen krijgen maar daar hangt qua abbo prijs ook wel een iets ander prijskaartje aan.
anders is het gewoon onmogelijk ik werk zelf dagelijks met dit soort toestellen ik weet echt wel waar ik over praat
-
Gast
Zo'n telefoon wil ik ook wel eens zien.............. maar ik neem aan dat je de klok hebt horen luiden maar die klepel zit even ergens anders verstopt.
Een telefoon belt NOOIT uit zichzelf!
Een telefoon belt NOOIT uit zichzelf!
-
Predicador
lees eens goed?
Gebruiker programmeert bijv. een Sony Ericsson telefoon om om de 5 minuten via GPRS e-mail te controleren op de mail server (net als dat je dat kan doen bij Outlook op je PC). Ongemerkt verbindt de telefoon zich met het netwerk voor een seconde of 20 a 30, waarna de verbinding automatisch verbroken wordt.
Dit doet zich met name bij sommige Sony Ericssons voor, is bekend bij de meeste providers en bij doorvragen blijkt dat de gebruiker vaak zelf aan de gang is gegaan om dingen in te stellen.
Het is echt mogelijk.
Gebruiker programmeert bijv. een Sony Ericsson telefoon om om de 5 minuten via GPRS e-mail te controleren op de mail server (net als dat je dat kan doen bij Outlook op je PC). Ongemerkt verbindt de telefoon zich met het netwerk voor een seconde of 20 a 30, waarna de verbinding automatisch verbroken wordt.
Dit doet zich met name bij sommige Sony Ericssons voor, is bekend bij de meeste providers en bij doorvragen blijkt dat de gebruiker vaak zelf aan de gang is gegaan om dingen in te stellen.
Het is echt mogelijk.
-
p910i
-
D500
sexlijnen, babbelboxen, tmfsmsjes, ringtones, telefoontjes naar het verre oosten...blablabla....goh, das duur he 
hi predicator,
zoals jij het zegt is het ook gebeurt. Hij had een nieuw toestel via debitel gekregen en had dit inderdaad zelf ingesteld maar wist niet wat de consequenties waren. Heeft ook nooit dingen ontvangen via internet op z'n telefoon. Maar hij zit nu met de vraag of debitel had moeten ingrijpen toen die rekening zo enorm hoog opliep. Als een provider een meldplicht heeft bij zoiets dan wil hij het wel laten voorkomen. Een medewerker bij debitel heeft wel tegen hem gezegd dat ze normaal wel contact opnemen bij zulk soort dingen maar dat is bij hem dus niet gebeurt. Hebben ze daartoe een wettelijke verplichting ofzo? Want dan staat ie natuurlijk vrij sterk als ie het voor de rechter laat komen.
zoals jij het zegt is het ook gebeurt. Hij had een nieuw toestel via debitel gekregen en had dit inderdaad zelf ingesteld maar wist niet wat de consequenties waren. Heeft ook nooit dingen ontvangen via internet op z'n telefoon. Maar hij zit nu met de vraag of debitel had moeten ingrijpen toen die rekening zo enorm hoog opliep. Als een provider een meldplicht heeft bij zoiets dan wil hij het wel laten voorkomen. Een medewerker bij debitel heeft wel tegen hem gezegd dat ze normaal wel contact opnemen bij zulk soort dingen maar dat is bij hem dus niet gebeurt. Hebben ze daartoe een wettelijke verplichting ofzo? Want dan staat ie natuurlijk vrij sterk als ie het voor de rechter laat komen.
-
T4C
Ik werk al enige tijd in de Telecombranche maar heb nog nooit zo'n extreme rekening meegemaakt, hier klopt iets niet lijkt me... 
-
Gast
Nee, uit service doen ze dit wel eens, maar ze zijn het niet verplicht.
Overigens kan een operator niet zien of hij al dan niet iets op eigen verzoek doet en is hij zelf verantwoordelijk voor zijn telefoon.
Wanneer hij het voor de rechter laat komen is het aan hem de taak om te bewijzen dat hij het niet bewust heeft gedaan en dat is vaak niet mogelijk.
Wat dus inhoud dat hij nog eens extra kosten maakt zonder dat hij er beter van zal worden.
Overigens kan een operator niet zien of hij al dan niet iets op eigen verzoek doet en is hij zelf verantwoordelijk voor zijn telefoon.
Wanneer hij het voor de rechter laat komen is het aan hem de taak om te bewijzen dat hij het niet bewust heeft gedaan en dat is vaak niet mogelijk.
Wat dus inhoud dat hij nog eens extra kosten maakt zonder dat hij er beter van zal worden.
-
Predicador
Geen wettelijke verplichting, wel vaak een kredietbewakingsafdeling die uit de hand lopende kosten in de gaten houdt. Het is dan helaas niet te garanderen dat alle klanten met dit soort problemen gebeld worden.
Vaak houden ze inderdaad abnormaal gebruik buitenland, internationaal en 0900 in de gaten.
Vaak houden ze inderdaad abnormaal gebruik buitenland, internationaal en 0900 in de gaten.
tja, wordt moeilijk dus. Zal de gebruiksaanwijzing van de telefoon er eens bij pakken. Daarin zou dan ook gewaarschuwd moeten worden voor dit soort dingen. In elk geval bedankt voor jullie reakties.
groet Carla
groet Carla
-
Tosbaga
Het veranderen van de instellingen van je mobieltje is je eigen verantwoordelijkheid...
Er zit een handleiding bij je mobieltje, had hij die maar moeten lezen...
Wrom aan de instellingen rommelen die al goed zijn...?
Dus eigen schuld dikke bult!!!
Er zit een handleiding bij je mobieltje, had hij die maar moeten lezen...
Wrom aan de instellingen rommelen die al goed zijn...?
Dus eigen schuld dikke bult!!!
Je hebt helemaal gelijk! Maar ging erom of provider ook zorgplicht heeft richting consumenten voor zulke stommiteiten. Want een rekening van bijna 4000 gaat helemaal nergens meer over.
-
Gast
Gaat om 4.000,- dus gaat volgens mij wel ergens over, maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de telefoon en niet van de operator.
-
Gast
Ik zou toch minstens een specificatie opvragen van de desbetreffende factuur.
heeft geen specificatie gekregen maar wel contact gehad met die afdeling van debitel en het zit m alleen in het contact maken met internet. Het 'normale' gebruik is net als anders rond de 20 euro.
-
Gast
Ik vind het toch een spookrekening....erg vreemd zoniet onmogelijk
Ja,want het is bijna onmogelijk en internet staat niet dag en nacht aan op je tel...als je belt,dus zou er werk van maken en goed laten uitzoeken.,