LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klacht naar geschillencommissie??

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
mulmol
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 nov 2004 08:30

klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door mulmol »

Wij hebben een klacht ingediend over de wintersportreis van onze zoon.

Krijgen van D-reizen (tussenpersoon) bericht dat DO-ITde reisorganisatie die deze reis verzorgd heeft nog niet heeft gereageerd.

Ze wijzen ons op de mogelijkheid om de klachten neer te leggen bij de geschillencommissie.

Is dit een goede oplossing??? of kunnen we beter via onze rechtsbijstand verzekering iets gaan doen???

Wie heeft er tips voor ons?

Henny

Gast

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Gast »

Misschien dat je iets inhoudelijker op de klacht in kunt gaan.
Ik denk ook dat het iets overtuigender over zal komen wanneer uw zoon zelf een klacht indient i.p.v. dat u dat voor hem doet.
komt waarschijnlijk iets geloofwaardiger over.

mulmol
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 nov 2004 08:30

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door mulmol »

De brief hebben wij als ouders geschreven maar wel ondertekend met de naam van onze zoon en de 3 vrienden.

De klachten zijn:

busreis geboekt bij DO-IT omdat zij reclame maken voor een reis zonder overstap en direct naar plaats van bestemming. Jongens moesten overstappen, hebben 4 stopadressen aangedaan in Nederland. Opstaptijd van 15.00 uur in Rotterdam en waren voor de 5e stop om 20.30 pas in Luik.

Ze zijn in Les Ars (frankrijk) op het verkeerde stopstation uit de bus gezet. Chauffeurs waren daar onbekend, ze hebben met koffer en ski spullen 50 minuten door de sneeuw moeten zoeken en lopen om het appartementen complex te vinden. De beschrijving die de jongens hadden was vanaf een ander busstation.

In de folder stond dat bij aankomst een borg betaald moest worden van ca. euro 250,--. Wat niet in de folder of in de reispapieren stond was dat alleen een credit card geaccepteerd werd. De leeftijd van onze zoon is 20 jaar en heeft geen creditcard. Na veel gedoe werden ze naar het franse kantoor van DO-IT gestuurd (weer 20 minuten lopen) om het te regelen via een kopie van paspoort.

Eenmaal in het appartement blijkt dat ze het verkeerde type (goedkoper-kleiner) appartement hebben gekregen. Bij navraag de volgende dag blijkt dat het engels van de franse "reisleider" tot het nulpunt gezakt.

In Nederland hadden 2 jongens snowboard en materiaal geboekt en betaald. Weer gezeur dat er geen creditcard was als borg (staat ook niet in de folder of papieren) en of ze dan ook nog even de verzekeringskosten wilden betalen omdat DO-IT dit nog niet had gedaan.

Omdat ze op de heenreis op een ander punt uit de bus gezet zijn was er bij hun en bij de franse reisleiding niet bekend of ze daar ook weer opgehaald werden of dat het op het punt was wat in de papieren stond.
Ze hebben vanuit frankrijk 2 x mobiel gebeld om hier achter te komen.
Kosten zijn ca. 15 euro.

Dit zijn de grootste klachten van de jongens, verder was het appartement vuil, zelfs via de ogen van jongens.

Wat wij als ouders heel jammer vinden is dat er in deze folder veel reclame gemaakt wordt voor het alleen met vakantie gaan vanaf 16 jaar etc. Ik ben toch heel blij dat mijn zoon 20 is en niet 16 jaar. Want voor 20 jarige was dit al heel moeilijk en vervelend laat staan als je 16 bent.

Ik hoop dat je het nog begrijpt want de kwaadheid komt weer boven

groetjes
Henny

Gast

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Gast »

Nog 1 ding, henny.
Wat verwacht u nu?
Overigens lijkt het mij nog steeds beter wanneer die jongens (met 20 jaar kan je dat echt wel) zelf hun klacht indienen.
Uw heeft het namelijk alleen maar gehoort, maar heeft zelf er niks van ervaren, dus zullen ze op basis van uw verhaal ook niet snel iets doen.
Overigens vind ik een beetje gezeur over die stops met de bus...
Dit zijn hele normale stops wanneer je met een bus op wintersport gaat.
Je hoeft natuurlijk ook niet op alle slakken zout te gaan leggen.

Hebben die jongens verder wel een goeie vakantie gehad?
Hebben ze het verder naar hun zin gehad?
Is dat niet het aller belangrijkste?

mulmol
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 nov 2004 08:30

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door mulmol »

Beste Gast
Tuurlijk hebben wij als ouder die brief "helpen"opgesteld, maar hij is wel ondertekend door onze zoon en de 3 vrienden.

Wij vinden het geen gezeur die busstops. De jongens hebben speciaal gekozen voor DO-IT omdat hun reclame maken vanaf het opstappunt direct naar de plaats van bestemming. En als je dan 5 uur bezit bent om Nederland uit te komen ipv 2 uur vind ik dit geen gezeur. Ze hebben bewust gekozen voor deze optie.

Tuurlijk hebben ze het wel naar hun zin gehad, voor het eerst alleen op vakantie,. naar de wintersport met 3 vrienden. Wie heeft het dat niet naar zijn zin.
Maar je koopt een bepaald product en dan mag je ook verwachten dat je krijgt waarvoor je dik betaald hebt.

Meningen zullen wel verschillen hierover, maar nogmaals er is wel het een en ander fout gegaan. 50 minuten door de sneeuw met een zware koffer ipv 5 a 10 minuten vind ik niet niks. En dan het profiteren (want een ander wordt heb ik er niet voor) van de jonge jongens, ze extra laten betalen, van het kastje naar de muur sturen, ineens geen engels meer kunnen verstaan. Dat zou u toch ook niet accepteren.


Waar het ons omgaat is wat doet de geschillencommissie, heeft dit zin etc. of kan mijn zoon beter andere stappen ondernemen

Het verschil in appartementsprijs is al euro 40,00 per persoon, dit is toch wel een hele zaterdag werken in de supermarkt!!

Gast

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Gast »

Alleen die 40 euro per persoon zou je kunnen verhalen.
Voor de rest kan je niks.

Er staat overigens dat ze niet meer op een andere bus hoefde over te stappen en uit uw verhaal begrijp ik dat ze ook niet meer over hoefde te stappen.
Ze zijn ook rechtstreeks naar hun bestemming gebracht (stops horen er nu eenmaal gewoon bij), alleen zijn ze op de verkeerde plek uit de bus gezet, doordat het voor het eerst was dat die bewuste chauffeurs naar dat gebied reden.
Dat kan gebeuren.
Het extra geld uit de zak kloppen gebeurd overal in het buitenland.
Daar zal ook uw zoon nog veel vaker mee te maken krijgen.
Het is hoe je daar zelf mee omgaat.

20 jaar en dan voor het eerst alleen op vakantie???
Heeft u uw kind(eren) misschien niet iets te beschermd opgevoed? (dit is geen verwijt, maar slechts een vraag)
Met 20 nog werken in een supermarkt??? (ook slechts een vraag)

Ik denk eerlijk gezegd dat u uw kind(eren) iets vrijer zou moeten laten.
Ze iets meer zelfverantwoording zult moeten geven, anders gaan ze het gewoon niet redden in de keiharde buitenwereld.

gaste

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door gaste »

Ik lees op de site www.transalpino.nl:
een enkele keer moet je van bus verwisselen
doorgaans onmogelijk om iedere passagies tot zijn accomodatie te brengen
pendelbussen stoppen vaak maar op een centrale plaats
-
dit zijn punten waarop de geschillencommissie de klacht kan onderuit halen, welke door de jongens zelf moet worden ingediend, daar zij eventueel ook op de zitting dienen te verschijnen
-
in frankrijk spreekt men inderdaad vaak alleen maar frans, ook door reisleidingen ter plaatse,

transalpino heeft geen eigen bussen, worden ingehuurd met soms chauffeurs die overdag op een stadsbus zitten en in hun vrije tijd nog even een pendeltje doen

oad of de jong heeft eigen bussen met vaste chauffeurs die bepaalde routes regelmatig rijden

de jongens waren blijkbaar de enigen die naar dit complex of zelfs les arcs gingen - misschien was het beter geweest ze te laten boeken naar een meer populaire bestemming in bv oostenrijk, maar het blijft achteraf gepraat

creditcard vragen bij een jongerenorganisatie is inderdaad fout - blijkbaar had de organisatie ter plaatse nog niet eerder met jongeren te maken gehad of heeft transalpino dit niet voldoende vermeld bij contracteren van de accommodatie.

Gast

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Gast »

De vraag is wat u wilt, wilt een een gedeelte van de reissom terug of alleen die 40 euro per persoon (toch?)? Mocht u naar de geschillencommissie gaan, ga met D-reizen rond de tafel (de vraag is alleen helepn ze u daarmee, D-reizen heeft niet zo de naam hiermee, maar t kan)om de punten te noteren die voor eventuele teruggave in aanmerking zouden kunnen komen. Puntsgewijs waarop u de info uit de reisgids en reisbeschieden naast het geleverde gaat leggen. Meld dan wat er fout is gegaan.
U kunt ook de klachtenbrief, aangetekend (nogmaals) versturen naar Do-it en daarin vermelden dat u binnen twee weken een voor u bevredigende reactie wenst te ontvangen en zo niet dat u dan de zaak gaat voor leggen aan de geschillencommissie. LET OP dat u niet buiten de 3maanden (of hoeveel maanden, staat in de anvr voorwaarden)na terugkeer gaat proberen te verhalen want anders kunt u niet eens meer naar de geschillencommissie.
Succes als u er werk van gaat maken.
Als ik eerlijk ben vind ik dat Do-it inderdaad veel steken heeft laten vallen, kleine steekjes ook maar bijelkaar een rommeltje.

mulmol
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 nov 2004 08:30

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door mulmol »

De jongens zijn in Rotterdam opgestapt, toen gingen ze naar Amsterdam, toen naar Utrecht en moesten toen overstappen in Eindhoven op de definitieve bus naar Frankrijk. Na 20 minuten rijden vanaf Eindhoven werd er in Weert gestopt voor het avondeten en toen naar Luik om daar de laatste passagiers op te halen.

De jongens hebben gekozen voor Frankrijk omdat daar de pistes breder en groter zijn dan in Oostenrijk. (ook volgens het reisbureau). De plaats had een 8 gekregen van DO-IT reizen voor vertier/uitgaan voor hun leeftijdsgroep. Je kan in september ook niet weten dat ze eind januari de enige zijn die naar Les Arcs gaan.

Het is gewoon jammer dat het zo gelopen is, ze zijn uitgegaan van de folder met de bijbehorende beschrijvingen.
Wij hebben trouwens alleen de folder van DO-IT gehad en nooit iets van Transalpino. Achteraf hebben wij dit ook gezien.

Ik begrijp heel goed dat je denkt 20 jaar en dan voor het eerst alleen met vrienden met vakantie.
De jongens zijn stuk voor stuk auto freaks, geven hun geld liever uit aan een goede auto dan aan 2 weken Salou. Ik moet wel zeggen wij hebben de laatste 3 jaren onze vakantiebestemming aangepast aan hun leeftijd. Maar dit vonden wij ook helemaal niet erg. Afgelopen zomer 2 weken in Spanje geweest met onze 2 kinderen en 2 vrienden,
heel gezellig maar ja alles werd voor ze geregeld.

Er zijn nog genoeg jongeren (ook die van ons gelukkig) die nog studeren en van het geld van hun bijbaantje hun auto en/of vakantie moeten betalen.


Daarom is het erg jammer dat de voor hun toch dure reis zo verlopen is.

En als ouders probeer je daarom je best te doen om toch nog iets vergoed te krijgen.

Jansje Berg

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Jansje Berg »

Beste Mulmol.

Jij hoeft hier geen uitleg te geven waarom jou jongens op hun 20e alleen op vakantie gaan!

Onze kinderen (inmiddels uit huis) zijn nog met ons meegegaan tot hun 23e naar Spanje. En dat hoefde niet van ons, maar dat vonden ze zelf altijd zo gezellig.Wij gingen ook altijd met een hele greop.

En dat jij je kinderen nu wilt helpen bij dit probleem, mag jij ook zelf weten. ik hoop voor jullie dat er een oplossing komt.

mulmol
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 nov 2004 08:30

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door mulmol »

Heb vanmorgen besloten om een aangetekende brief te sturen naar do it reizen en ze 14 dagen de tijd gegeven om te komen tot een passende schade vergoeding mochten ze niet reageren dan gaan wij verdere stappen ondernemen.

Eerlijk gezegd weet ik nog steeds niet of dit het beste kan via de geschillencommissie of via de rechtsbijstandverzekering. Maar goed daar heb ik nog 14 dagen de tijd voor om dit uit te zoeken. Ik hoop dat het niet nodig is maar............het zal wel.


Jansje bedankt voor je leuke reactie ik denk dat wij als moeders op de zelfde lijn zitten.

Mocht er nieuws zijn dat horen jullie dit.

Henny

Gast12345

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Gast12345 »

Allereerst....natuurlijk help je je kinderen met het indienen van die klacht! Zou ik ook doen hoor.

Ik ben een paar jaar geleden naar de geschillencommissie inzake reizen gestapt en als je het echt wilt weten, ik zou het nooit meer zo aanpakken maar direct naar de rechter stappen.

Volgens een vriend (eigenaar reisbureau) beslist de geschillencommissie in 96% van de gevallen in het voordeel van de reisorganisatie. (Voor daar weer allemaal zeurreactie's op komen... ik heb het van horen zeggen!)

Nu ging het bij mij niet om een jongerenreis maar om drie weekjes Turkije voor drie personen, reissom 12000 gulden (5 sterren all inclusive). Hotel failliet, geen electriciteit, koud zout water uit de douche, zwembad zonder filters en pomp, geen eten, geen drinken, geen andere accommodatie, geen vlucht naar huis. Tijdens ons verblijf is de manager midden in de lobby zelfs vermoord.

Zou je denken dat je sterk staat, toch? Bovenop de alreeds betaalde reissom moesten we dus nog eens drie weken, met drie volwassenen, drie maal per dag buiten het hotel gaan eten. Mag iedereen zelf een rekensommetje maken. Met drie gezinnen tegelijk zijn we naar de geschillencommissie gestapt. Ruim een jaar later kwam de zaak voor en werd ik weggestuurd met 4500 gulden.

Kijk, ik had echt nooit gedacht dat er iets te verliezen was. Dit was allemaal zou duidelijk als maar zijn kon. De hostess was voor de zaak overgevlogen en zei gewoon dat we een ander hotel aangeboden hadden gekregen en dat hadden geweigerd!

Welke idioot zou in zo'n hotel blijven als ie de kans had weg te gaan? Ik zou op mijn blote knietjes over de kiezelstenen gekropen zijn met die koffer op mijn rug! Enig idee hoelang het duurt voor je de beelden van die moord uit je kop hebt?

Lang verhaal maar ik zal nooit meer de geschillencommissie inschakelen, simpelweg omdat je niet in beroep kunt gaan en al heb je nog zoveel bewijs, een hostess die liegt is geloofwaardiger dan drie gezinnen met foto's, brieven, formulieren en de doodgechoten manager etc. De uitspraak in bindend. Als het om een paar honderd euro gaat zou ik al die ellende niet meer op mijn nek nemen. Ik ben er heilig van overtuigd dat ze elkaar daar de hand boven het hoofd houden en echt niet onafhankelijk zijn.

Dit is 5 jaar geleden maar ik zit alweer te koken. :twisted:

Succes!

Marfel
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2005 08:59

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Marfel »

Hallo,

Ik zal hierbij een aantal "regels" geven bij het aangeven van een klacht bij een reisorganisatie.

De klacht dient altijd binnen een maand na terugkomst bij de reisorganisator gemeld te zijn. Hierna moet de reisorganisator, volgens ANVR voorwaarden, binnen 3 maanden een antwoord geven op de klacht. Het hangt uiteraard af van de aard van de klacht om een financiële vergoeding te geven.

Bent u het niet eens met het antwoord of vergoeding, dan kunt u naar de Geschillencommissie gaan om het door hen verder te laten afhandelen. Ik zal wel als tip kunnen geven dat u eerst aan de reisorganisator doorgeeft dat u het niet eens bent met de vergoeding, dan hebben zij evt. nog de kans om nog iets anders aan te bieden. Bent u het er dan nog niet mee eens dan kunt u altijd nog naar de Geschillencommissie gaan. Dit hoeft dus niet, maar is misschien wel zo netjes.

Let wel, als de Geschillencommissie de reisorganisator in het gelijk stelt, dus ook al heeft de reisorganisator bijv. die € 40,- aangeboden en de GC vind dit een redelijk aanbod, maar u bent daar niet op ingegaan, dan kan het zijn dat de reisorganisator in het gelijk wordt gesteld en krijgt u helemaal geen vergoeding en moet u € 45,- adminstratiekosten betalen aan de GC omdat u er een zaak van hebt gemaakt.

Henny, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bert001

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Bert001 »

Lekker vriend hebbie dan....die je verkeerd informeerd..ik heb zeer goede ervaring met de Commissie.

Ze wijzen de touroperator zeker terecht..moet je wel een gegronde klacht hebben natuurlijk.... :idea:

Gast

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Gast »

Aanvulling op reactie Marfel:
Let wel dat op moment je naar de GSC wil stappen, je binnen drie maand na terugkomst, de klacht moet hebben ingediend. (Reisorganisatoren zijn heel goed in het aan het lijntje houden .. totdat de drie maand verstrijkt).

Gast

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Gast »

Net zoals het altijd de schuld van de examinator is als je niet slaagt voor je rijbewijs is de geschillencommissie partijdig ten guste van de touroperator. GELUL dus !
De geschillencommissie bestaat uit 3 juristen waarvan er 1 de reisbranche vertegenwoordigt, 1 een consumentenorganisatie en 1 onafhankelijk is. Eerlijker kan het dus niet!

Een touroperator heeft 3 maanden de tijd om te reageren op een klacht. Deze tijd is nodig om uit te zoeken wat er eventueel mis gegaan is (denk aan informatie van de locale agent, busbedrijf, accomodatieverschaffer etc). Of denk je dat je zomaar op je woord geloofd wordt ? Je wil de mensen niet de kost geven die op valse voorwendselen hun vakantie terug proberen te verdienen.

Het is normaal bij een busreis dat er meerdere opstapplaatsen zijn. Hier krijg je dus nooit gelijk in. Weet je zeker dat je kinderen gelijk hebben met dat verkeerde appartement ? Als ze zich vergissen moet je zelf opdraaien voor de kosten van de geschillencommissie. Bij de rechtsbijstand kost het je een eigen risico. Een hoop gedoe om een mogelijke schadevergoeding van € 40.-

mulmol
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 nov 2004 08:30

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door mulmol »

Hebben bericht ontvangen van Do it reizen, ze hebben besloten om euro 150,00 uit te keren als zijnde telefoonkosten en verschil appartement.

Het is een antwoord brief van 3 kantjes geworden waarin de jongens eigenlijk op alle punten gelijk hebben gekregen en excuses.

Ik vind toch wel dat Do it zich makkelijk van sommige klachten afmaakt b.v.:

clienten abusievelijk bij de verkeerde parking afgezet. Loopafstand tussen beide parkings bedraagt ongeveer 30 minuten.
(vergeten de sneeuw, berg en koffer met snowboard, geen route beschrijving)
Wij kunnen ons het ongemak voorstellen dat clienten ten deel is gevallen daar zij op eigen gelegenheid zich naar de plaats van bestemming diende te begeven. excuses, en einde onderwerp.

In deze steil is het antwoord op al onze klachten gegeven

Wij hebben dit gelukkig nooit eerder aan de hand gehad, tuurlijk zijn de jongen blij met de vergoeding maar ze blijven toch nog een ontevreden gevoel houden.

Wat vinden jullie ervan???
accepteer het geld en einde discussie????

ik hoor graag

Captain Peacock

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Captain Peacock »

`Wat wil je nog meer dan? ze bieden excuses en centen je hebt toch wat je wil?

Gast

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door Gast »

Precies Captain Peacock, dat is ook mijn eerste gedachten.
Maar ik krijg sterk het gevoel dat dit het type personen zijn die willen dat een ieder voor hen door het stof kruipt.

S.

Re: klacht naar geschillencommissie??

Ongelezen bericht door S. »

Hierbij wil ik u wijzen op de site van de geschillencommissie. www.geschillencommissie.nl Zie link Reizen en hier kunt u er alles over lezen. Uw klachtenbrief moet uiterlijk 3 maanden na thuiskomt óp de de mat bij de ges.comm. zijn! Dit doet u pas wanneer op uw eerste klachtenbrieven niet naar tervredenheid is opgelost. Wanneer u naar de GC gaat dan gaat het rsb er niet meer tussen zitten. Dit regeld u dan rechtstreeks met de touroperator. Er zijn hier wél kosten aanverbonden. Kijk even op de site voor meer info!

Succes!
Een rsb medewerkster

Gesloten