Ok
In Duitsland verkopen ze je een prijs, je weet niet precies wat je koopt op dat moment. Kan vervelende verrassingen opleveren.
Zodra een klant voor de 2de keer naar Duitsland rijd, ruiken ze daar
uiteraard handel.
Garantie van de apparatuur verschilt niet, de meeste leveranciers geven
er evenwel geen prioriteit aan ( Maar daar valt mee te leven )
Bladen en kastengarantie, daar kan ik niet over oordelen. Indien dit
een bekend merk is, dan is altijd de fabriek aanschrijven een optie.
Als je als nederlander daar koopt, val je in ieder geval wel onder het duitse handelsrecht.Bij eventuele grote problemen zul je dan heel veel werk moeten verzetten om je gelijk te halen. Ook dit brengt dan weer behoorlijke kosten met zich mee.
Ik persoonlijk heb vele duitse offertes cq orderbevestigingen gezien en kan vertellen, dat als je appels met appels vergelijkt, de prijsverschillen
te verwaarlozen zijn.
En dat is vaak het probleem, je gaat in nederland voor een SieMatic, krijgt een prijs , vervolgens naar duitsland en daar vertellen ze je dat
een Systemat exact het zelfde is, dus de appel wordt een peer.
Veelgehoorde klacht is dat de montage vaak duurder uitvalt dan begroot, komt vrij snel meerwerk bij.
Ook het aansluiten wordt vaak niet gedaan.(Alleen stekers erin)
Als het een vrij simpele keukenopstelling is, zijn er vaak geen problemen.Bedenk wel dat je niet direct de beste monteurs krijg.
Deze jongenes zijn relatief erg goedkoop (25 euro per uur) terwijl een goede nederlandse monteur al gauw 45 euro kost
LET OP LEZERS, ik spreek vanuit mijn eigen ervaringen en vanuit
het hogere segment .Dus een andere mening mag uiteraard geventileerd worden.Graag zelfs

Hoor altijd graag argumenten om de klant te behouden voor de nederlandse markt.